Vakantie 2025. Ik vond het weer een prachtige vakantie, al was de start voor m'n gevoel niet zo best. Ik ben in principe niet aan tijd gebonden en kan in het hotel waar ik in eerste instantie naar toe ga 24 uur per dag in,- en uitchecken, maar de ideale tijd om te vertrekken is wat mij betreft rond een uur of 10 in de ochtend. Ik kan dan op m'n gemakje alles inpakken, de boel in huis afronden en vervolgens op pad om dan ergens tussen 17.00 en 18.00 uur bij het hotel in École-Valentin (Frankrijk) aan te komen. Na de aanval van de bedwantsen vorig jaar in het plaatselijke Campanile hotel besloot ik dit jaar maar wat meer te betalen en een ander hotel te zoeken. Dat werd de vestiging van B&B Hotels en hoewel het er aan de buitenkant wat als een gevangenis uit ziet: de binnenkant vond ik echt perfect.

Een mega vriendelijke ontvangst, een moderne en (belangrijk!) schone kamer waar ik echt niks heb meegekregen van mensen op de gang of naastgelegen kamers, want met de laatste 2 was het bij het eerder genoemde hotel ook wel anders. Kortom: wat duurder en aan de ene kant misschien zonde omdat ik er alleen maar even kom om wat te slapen bleek dit vooralsnog een erg goede keus. Een hapje eten, naar bed en de andere dag weer op m'n gemakje uitgerust door richting de eindbestemming. Ik had dit jaar voor het eerst een dashcam in de auto, al had ik daar achteraf best wat meer gebruik van kunnen maken. In deze korte video van iets meer dan 5 minuten heb ik wat stukjes België, Frankrijk en de Alpen gemonteerd. Leuk voor het idee, maar met name in de Alpen is het echt prachtig en dan zit je nog maar op de snelweg. Laat staan als je daar op je gemakje binnendoor gaat rijden.
Qua weer had ik overigens ideale reisdagen: droog en rustig weer, zowel op de heen,- als op de terugweg en dat rijdt een stuk lekkerder dan allemaal wind en regen kan ik melden. Helemaal als je stukken in het donker van de vroege ochtend gaat doen, want met name Frankrijk is dan binnendoor écht donker en je kunt er zo een half uur rijden zonder er een ziel tegen te komen.

Overigens zijn er nog steeds mensen die me vragen waarom ik via Frankrijk ga en niet de kortste route pak via Zwitserland en die reden is eigenlijk vrij simpel: Zwitserland is geen lid van de EU en heeft daardoor geen vrij verkeer van goederen en personen. Als toerist kun je het land zonder problemen bezoeken of er als transit doorgeen gaan, maar op het moment dat je te veel spullen bij je hebt krijg je te maken met de douaneregels van het land. Het is niet zo dat ik er niet doorheen kan, want met wat geregel kan dat wel maar ik kies er voor de ellende uit de weg te gaan. De Zwitserse douane wil nog wel eens heel precies zijn, zal ik het op die manier formuleren?
Het kan zo zijn dat je er met je spullen aan komt en er met 10 minuten weer weg bent en dan is er niks aan de hand. De andere mogelijkheid is dat je er 4 tot 5 uur bezig bent om aan te tonen dat je toch echt toerist bent, transito naar Italië wil en géén intentie hebt de spullen in Zwitserland achter te laten. Natuurlijk is dat aantoonbaar, maar in het slechtste geval betaal je na een hoop gedoe alsnog de invoerrechten. Die kun je vervolgens bij de uitgaande grens wel weer terug krijgen, maar daar begint dan hetzelfde geneuzel en kort samengevat heb ik daar helemaal geen zin in dus pak ik met alle plezier de 150 km extra door Frankrijk.
Dat de douane daar hun werk ook serieus neemt weet ik inmiddels en zeker na vorig jaar waar ik op een kort stukje 2 keer gecontroleerd ben waar bij de 2e keer m'n auto zo'n beetje binnenste buiten ging weet ik dat je ook daar wat vertraging op kunt lopen. Het verschil vind ik dat ik in Frankrijk op dat moment als verdacht wordt gezien en er actief gecontroleerd wordt op het vervoer van drank en drugs, waarbij ik in no time aan kan tonen dat het niet het geval is. Ze zullen immers nooit iets van dien aard vinden en daar ben ik dan eigenlijk met een half uurtje vertraging of zo wel weer doorheen. Buiten dat maakt de douane met dit soort acties hun land veiliger en dus ook voor mij als doorgaand reiziger en dan heb ik er op één of andere manier minder moeite mee dan met het geneuzel bij hun Zwitserse collega's.
Veel vakantiegangers klagen over de tol in Frankrijk, maar het de eerste dag doe ik alles een soort van binnendoor en dat is in de eerder genoemde video wel een klein beetje te zien. Tot een heel eind voorbij Nancy is alles snelweg of op het laatste stuk nog autoweg waardoor je lekker opschiet en dat stuk (de N57) is geheel tolvrij. Daarna wordt het wat kruipdoor sluipdoor om vervolgens bij het hotel aan te komen, maar dan heb ik er dus zo rond de 650 km tolvrij op zitten. Dat tolvrije kan de rest van de rit in principe ook, alleen zoek ik het niet om in het donker op allerlei kleine secundaire wegen te zitten. Voor kortere tijd prima, maar in dat geval kies ik de volgende ochtend dus voor de tolweg die me dan normaal gesproken via de Mont Blanc tunnel richting Aosta brengt.
Dit jaar was die tunnel net als vorig jaar ook weer voor 3 maanden of zo afgesloten wegens onderhoud, dus moest ik even rond via de Frejus en dan kom je uiteindelijk aan de kant van Turijn uit. Een klein stukje om, maar prima te doen en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook in Italië er voor kies om gewoon op de snelweg te blijven. Ik kan vanaf Turijn schuin richting het zuidoosten vallen of de snelweg richting het oosten volgen en daarna binnendoor richting het zuiden. Dat laatste is in kilometers iets om, maar is uiteindelijk in tijd slechts 5 tot 10 minuten langer omdat je op je gemakje lekker door kunt rijden en dan heb ik m'n keus dus al snel gemaakt. Uiteindelijk zeg ik dan hier na ongeveer 1350 gereden kilometers gedag tegen de bewoonde wereld en valt er echt iets van me af:

Ik heb binnendoor naar de eindbestemming in Italië ook nog een stukje gefilmd met de dashcam en als je héél goed kijkt kun je het punt zien waar de bovenstaande foto gemaakt is. Het filmpje van een minuut of 9 is hier te bekijken en dan snap je wellicht waarom er letterlijk iets van me af valt. Het enige nadeel hier is dat m'n auto maar 75 pk heeft. Dat is voor een bedrijfsautootje eigenlijk best minimaal, maar als die dan ook nog vol zit met allerlei spullen én behoorlijk omhoog moet, dan moet hij hier en daar best even aan de bak. Maar goed, ik heb geen haast dus laat het dingetje maar rommelen en dan kom ik er immers ook. Eenmaal ter plaatse vond ik het echt weer geweldig: goed om elkaar weer eens te zien, genieten van Odin en de katten en natuurlijk genieten van het zagen want dat is niet de grootste maar wel een belangrijke reden waarom ik er heen ga.

Het is puur een kostenbesparing voor degenen die hier wonen, want waarom zou je hout tegen wat voor bedrag dan ook gaan kopen als je er 30.000 van de in totaal 50.000 vierkante meter die het perceel telt mee vol hebt staan? Uiteraard is het niet de bedoeling om zomaar overal van alles weg te gaan zagen, maar er 'moet' wel rond de 12 kuub uit komen om de volgende winter door te kunnen komen en het liefst iets meer. Dat 'iets meer' zit dan in het punt dat er nu nog geen echte voorraad is. Er blijft telkens wel een beetje over, maar het mooiste is als je voor deze winter én de volgende hout hebt liggen wat gewoon droog is en klaar ligt om de kachel in te gaan. Het ultieme zou voor voorraad voor 3 seizoenen zijn, maar dat is voor alsnog een utopie.

Wat ook geweldig was: de jagersmaan, de volle maan van oktober. Je kunt die in Nederland goed zien, maar in een gebied wat vrijwel verlaten en daarmee volledig donker is valt hij nóg meer op en lijkt het bijna daglicht wat er van de maan komt en ook de sterrenhemel is er in één word prachtig!



Na een week beneden op het veld en daarna een week boven op de berg leverde alle inspanning 2 vergelijkbare stapels op, maar dit is enkel die van de tweede week, dus van boven op de berg:

Het begin van de stapel.



Wat je nu ziet liggen op de foto is ongeveer een kuub of 7 à 8 en beneden op het veld ligt in totaal nog zoiets, dus zouden ze hier ruim de winter van 2026/2027 mee door moeten kunnen komen én iets over moeten kunnen houden wat dan voorraad is voor de winter 2027/2028. Alles is natuurlijk ook afhankelijk van wat voor winter ze krijgen, maar het is in ieder geval een goede start. Na al het leuks was het weer tijd om naar huis te hobbelen en dat gaat dan in mijn geval via dezelfde weg als ik gekomen ben. Als rasechte Hollander tank ik natuurlijk nog even in Luxemburg wat me dit jaar 17 cent per liter scheelde. Je hobbelt de tank onderweg naar huis dan weer bijna half leeg, maar goed... het is toch mooi meegenomen.
Al met al was het in verband met de gezondheid van één van de bewoners best confronterend, maar aan de andere kant mede daarom juist ook erg mooi om daar toch te kunnen zijn. Inmiddels zit ik als ik dit schrijf alweer bijna een week thuis en zit de vakantie er volledig op. Rest me nog de vrachtwagen in te ruimen en dan weer aan de slag.
|