logo harre

Home
Blog
Breaking News
Xtra
Muziek
Drums
Bands
Werk
P. Daemen BV
AWS
Scania
Boom verwijderen?
Harre's Tree Removal
Algemeen
Video's
Links
Contact
Contact


Harre op Facebook

Harre op Youtube

logo ancofer waldram steelplates


AWS staat in dit geval voor AncoferWaldram Steelplates en dat is de firma waar ik namens m'n werkgever als chauffeur voor op pad ben. Het bedrijf is eind 2003 ontstaan uit Ancofer Nederland uit Oosterhout en Waldram Staal uit Zaltbommel. Beide bedrijven handelden zowel in hele als op maat gemaakte stalen platen als in brandsnijwerk.

Na de fusie zijn deze activiteiten natuurlijk gewoon doorgegaan en wel vanuit een gloednieuw pand aan de Statendamweg in Oosterhout (Noord Brabant). Er ligt ongeveer 20.000 ton platen op voorraad waar de klanten natuurlijk ook nog kunnen kiezen uit diverse kwaliteiten en afmetingen. Op zich is het niet zo moeilijk om je een stalen plaat voor te stellen, maar wat als die plaat nou 12 meter lang is, een meter of 3 breed en dan een centimeter of 5 dik dan wordt die gedachte waarschijnlijk toch iets anders. Er kunnen platen geleverd worden (standaard) tot 14 meter lang en 4 meter breed, maar speciale walsingen zijn eventueel ook mogelijk. Qua dikte loopt het programma zo'n beetje tot 30 centimeter en dan heb je toch een serieuze blok staal op de auto liggen.

Een specialiteit van AWS zijn de Dillidur en Dillimax kwaliteiten. Dit zijn kwalitatief hoogwaardige staalsoorten die heel slijtvast zijn en toch (net als alle andere kwaliteiten) in elke vorm te maken zijn. Dit doet men door de platen te branden op een machine waar een mengsel van gas en zuurstof in combinatie met een hoge druk in de platen gespoten wordt en zo snijden ze de gewenste onderdelen er dan uit. Hier onder staan wat voorbeelden van dat brandsnijwerk en meer informatie is natuurlijk op hun eigen site te vinden.

staal brandsnijwerkt ancofer waldram      staal brandsnijwerkt ancofer waldram

staal brandsnijwerkt ancofer waldram

staal lijfplaat brandsnijwerk ancofer daemen
Lijfplaten voor een pers.

gewalst staal ancofer
Stroken die gewalst zijn bij een klant.

eifeltoren constructie staal
Soms kom je bij klanten bijzondere constructies tegen...

dillimax staal brandsnijwerkt ancofer waldram
Gewalst en gelast Dillimax (zeer slijtvast) materiaal.

dillimax staal brandsnijwerkt ancofer waldram
Iets dichterbij...

ihc fundex goes staal
Uiteindelijk komt het onderdeel in een kraan als deze...

brandsnijwerk staal ancofer waldram steelplates
Gesneden en gestraalde onderdelen.

brandsnijwerk staal ancofer waldram steelplates

Het karretje waarmee ik al dat moois mag vervoeren? Een Scania die speciaal voor dit werk ontworpen en gebouwd is:

G17N cabine

G 380 17N

Hij zit zo'n beetje aan de maximaal toegestande lengte en in combinatie met de vier assen kun je zowel qua volume als gewicht veel laden, iets wat in dit werk ook wel nodig is. Daarnaast kan de laadruimte volledig in de breedte versteld worden waardoor het laden van platen tot drie meter breed geen enkel probleem is. Meer over deze auto is eventueel hier te vinden.

Sinds halverwege 2017 staat er een filmpje op Youtube. Het dekt wat mij betreft informatief de lading niet helemaal, maar zit qua productie wel goed in elkaar: