logo harre

Home
Blog
Breaking News
Xtra
Muziek
Drums
Bands
Werk
P. Daemen BV
AWS
Scania
Boom verwijderen?
Harre's Tree Removal
Algemeen
Video's
Links
Contact
Contact


Harre op Facebook

Harre op Youtube

logo breaking news


terugblik Donderdag 31 december 2020 - Terugblik 2020.
De zo goed als jaarlijkse terugblik. Dit keer van een jaar waarin aan de ene kant heel veel te melden viel en aan de andere kant juist bitter weinig. Toch was het met alle aanpassingen die nodig waren een mooi en productief jaar en het belangrijkste: ik ben gezond gebleven. Iets wat door met name Corona niet helemaal vanzelf bleek in 2020. Het jaar is sowieso voorbij gevlogen, want ik heb het gevoel net gewend te zijn om de cijfers 2020 te typen en dan moet het alweer aangepast worden. Maar goed... de terugblik in een paar categorieën:

Muzikaal:
De rustigste categorie van dit jaar eigenlijk, want door Corona waren er sowieso geen gelegenheden open waar we op zouden kunnen treden maar het repeteren ging op een gegeven moment van een laag pitje naar compleet uit. Met een goede reden natuurlijk, want het is lastig om in een kleine ruimte te zitten en jezelf gezond te houden. Als niemand nou last heeft van Corona is er niks aan de hand, maar gezien de risico's die ik zelf via m'n werk al loop... Er hoeft maar één iemand tussen te zitten die op dat moment twee anderen besmet en dan heb je zomaar de poppen aan het dansen.

Kortom: een soort van preventief hebben we er voor gekozen de boel maar even de boel te laten en hoewel dat op veel momenten als een gemis voelt, voelt het tegelijk ook eigenlijk wel goed. De enige kans die we in mijn beleving hebben laten liggen is om thuis individueel door te werken aan het audiovisuele spektakel wat we ooit van plan waren op te zetten. We repeteren digitaal, dus thuis dingen in elkaar zetten is best mogelijk en dan hadden we misschien wel wat dingen compleet af kunnen hebben. Het enige wat dan rest is het met z'n drieën uit te voeren en dan zouden we er mee op pad kunnen. Maar goed, dat is dus een keus die we niet gemaakt hebben en ik hoop dat we komend jaar weer lekker aan het rommelen kunnen.

Werk:
M'n werk als chauffeur bleek een soort van Corona proof, al waren er hier en daar met name tijdens de eerste golf wel aanpassingen waar je als mens gewoon nooit vrolijk van zou kunnen worden. klanten waar ik al jaren met veel plezier over de vloer kwam sloten ineens hun deuren met als doodeenvoudige motivatie: jij bent chauffeur, dus jij bent een risico. Dat ik van mijn kant uit bekeken m'n eigen gezondheid op het spel zet om daar naar binnen te stappen wil er dan echt niet meer in en zo kwam het dus voor dat je de auto binnen moest zetten en de cabine vervolgens niet uit mocht tijdens het lossen.

In mijn werk is dit eigenlijk geen manier van doen, want een willekeurige werknemer moet dan maar zien hoe hij om te beginnen m'n auto open krijgt om bijvoorbeeld met een bovenloopkraan te gaan lossen. Een deel is standaard, maar soms moet de bak ook iets breder gezet worden en niemand weet hoe dat werkt waardoor 'je blijft maar in de cabine' dan uiteindelijk toch net even iets anders werd. Verder was het in een paar perioden wel een stuk rustiger, maar al met al heb ik toch redelijk m'n uren en kilometers kunnen maken.

Harre's Tree Removal:
Ik zit misschien niet voldoende achter werk aan, maar aan de andere kant is het een uit de hand gelopen serieuze hobby en hoeft dat ook niet. Ik heb er niet het jaar rond werk mee gehad, maar wel een paar enórm leuke projecten onder handen genomen en natuurlijk hier en daar wat kleine klusjes gedaan. Waar ik altijd nog héél blij mee ben is de MS 500i. Die heb ik nu ruim een jaar en dat is wel zo'n geweldig ding om mee te werken. Een investering die ik dit jaar deed in de vorm van een lier verdiende zich bij de eerste klus al terug en daarnaast verwisselde ik de pennen van m'n klimsporen voor iets langere exemplaren en dat voelt echt héél veel beter tijdens het klimmen.

Een spannende bijkomstigheid was de storm Ciara die begin dit jaar over ons land trok en ik was die avond aangemeld bij een calamiteitendienst die particulieren zou helpen problemen op te lossen. Het ging daarbij enkel om het verlenen van noodhulp, maar toch kon ik een paar keer met m'n spullen in de auto op pad om de pijn bij mensen enigszins te verzachten. Qua projecten had ik twee percelen met dood cq overhangend hout en speelde de Letterzetter een grote rol bij het verwijderen van een hele dot fijnsparren.

Het allerleukste maar ook meest intensieve was de klus in Italië bij een goede vriendin. Het had nogal wat voeten in de aarde om als privé persoon m'n zaag,- en klimspullen door de douane-formaliteiten te loodsen, maar dat is uiteindelijk gelukt en het was een prachtige ervaring waarvan ik hoop dat die zich nog een paar keer zal gaan herhalen. Alles bij elkaar vormden de projecten zo'n 20 dagen werk denk ik, daarmee is het te overzien en met de eerder genoemde kleine klusjes er bij was het gewoon een erg leuk jaar te noemen.

Privé:
Ook in m'n privé leven speelde Corona een rol, maar op zich niet zo'n hele grote. Ik ben er tot nu toe zelf nog gezond doorheen gewandeld en ken in m'n directe omgeving niemand persoonlijk die besmet is geweest cq er ziek is van geweest cq er aan overleden is. Het scheelt denk ik enorm dat m'n werk min of meer gewoon door ging en dat ik sowieso maar in m'n uppie ben, want op zich hoef je dan niet veel met andere mensen te maken te hebben. Een lastig ding vind ik persoonlijk nog wel de sfeer, in de zin van hoe mensen op dit moment met elkaar om gaan. Velen passen zich aan, maar veel doen net of er niks aan de hand is en dat leidde eerder niet alleen tot scheldpartijen, maar zelfs tot vechtpartijen. In mijn beleving ben je niet wijs als je om zoiets op de vuist gaat, maar goed...

Verder was 2020 het jaar van het ongedierte. Ik meende dat het gezien het formaat van de keutels die ik in de kelder aantrof om ratten ging, maar inmiddels is gebleken dat het toch ook om muizen zou kunnen gaan. Allebei beestjes die je niet in huis wilt hebben, maar tussen m'n oren zijn muizen dan toch echt een stuk minder erg dan ratten. Dat probleem is opgelost door de buizen dicht te maken waar ze door in de kelder konden komen, maar het probleem van extra bewoners op het dak is nog steeds aanwezig.

Toen de onderhoudsman van het bedrijf waar ik m'n huis van huur onder de pannen keek waar ik in mei een rammelend geluid hoorde kon hij niks zien wat op de aanwezigheid van een dier wees en tja... daar is het dan mee afgedaan. Punt is dat het geklop vanaf dat moment wel weg is, maar dat ik nog regelmatig iets hoor lopen en dat geluid lijkt toch echt tussen het beschot en de pannen vandaan te komen. Qua tijd concentreert zich dat in de late nacht cq vroege ochtend en het zit sinds de controle van de onderhoudsman meer aan de voorkant van het huis dan aan de achterkant. De daken van de rij huizen zijn in principe allemaal met elkaar verbonden, maar m'n buurman hoort niks en degene daarnaast meende ooit wel eens iets gehoord te hebben maar kon het verder niet zo bevestigen. Kortom: dat blijft nog even een raadsel.

En dan als laatste hetgeen waar ik tot nu toe stiekem toch wel het meest trots op ben: ik rook nog steeds niet. De laatste peuk gerookt op 7 mei dit jaar bij volle maan en ik tel sinds dien niet de standaard kalender maar het aantal manen die ik niet rook. Let wel: ik schrijf nergens dat ik gestopt ben en dat heeft met de mentale strijd te maken. Als ik zou stoppen betekent dat in m'n hoofd dat ik mezelf iets zou moeten verbieden, nu is het slechts een keus en kan ik zo naar een tankstation rijden om shag te halen als ik dat zou willen. En geloof me... ook na gisteren op de kop af 8 manen zijn er nog steeds momenten dat ik zin heb in een peuk. Meer dan dat is het gelukkig ook niet meer en ik kan me er een stuk makkelijker overheen zetten dan eerder waarbij dit soort gevoelens echt een gevecht met mezelf werden. In die zin zit er daadwerkelijk vooruitgang in en misschien komt er ooit een dag dat ik er helemaal niet meer aan denk. Tot die dag is elke dat er één.

Via deze weg wil ik iedereen bedanken die me ook dit jaar weer gevolgd heeft en wens ik iedereen een prettige jaarwisseling.


opmerkelijk Woensdag 30 december 2020 - Net niet.
Iedereen kent het wel: zo'n dag van net niet. En dan ook allemaal net niet, alleen waar dat dan vandaan komt is niet altijd te achterhalen en als je dat wel lukt is het altijd verschillend. Ik heb vandaag voor m'n gevoel zo'n dag.

Om te beginnen: feitelijk heb ik door de bedrijfssluiting bij AWS 2 weken vakantie, maar door allerlei soort van verplichte dingen voelt het als veel korter. Tijdens de kerstdagen kun je niet doen wat je wilt, er is een jaarwisseling waardoor ook een soort van 'zondag' ontstaat en dat soort dingen meer.

Verder heb ik gisteren samen met m'n zwager het laatste vrachtje stookhout uit het bos in Dorst gehaald wat er nog lag van de grote onderhoudsklus, alleen regent het nu zo'n beetje de hele dag waardoor nog even een dotje kloven waarmee m'n houthok dan weer vol zit ook niet echt een optie is. De vrachtwagen moest ook nog even naar de dealer voor onderhoud en hoewel het een kleine moeite is en eigenlijk niks meer dan een kwartiertje rijden, daarna koffiedrinken en vervolgens hetzelfde kwartiertje weer naar huis breekt het toch m'n gevoel van vrije tijd.

Dan nog het punt dat het vandaag op de kop af 32 jaar geleden is dat m'n moeder overleed en waar ik normaal bij dit soort dingen niet of nauwelijks stil sta raakt het me dit jaar op één of andere manier toch behoorlijk. Tijd heelt alle wonden is een leugen, maar... dat wist ik feitelijk al. Het enige positieve wat ik op dit moment kan melden is dat het volle maan is en daarmee 8 manen geleden dat ik m'n laatste peuk uit drukte. Hoewel er soms nog wat aandrang is voelt het toch érg goed niet meer van de nicotine afhankelijk te zijn.

Maar goed... dat zijn zomaar wat dingetjes waarom het vandaag gewoon allemaal 'net niet' is. Het is ook niet meer dan dat, want in verhouding zijn er veel ergere dingen die mensen overkomen en daarnaast ben ik gezond, heb een dak boven m'n hoofd en heb elke dag wat te eten dus tja... Klagen mag eigenlijk niet, maar ik doe het op deze manier stiekem toch een beetje. Alleen vandaag dan, goed?


muzieknoot Maandag 28 december 2020 - Wang Chung.
Dat is inderdaad niks nieuws en daarom misschien helemaal niet de bedoeling om op Muzikale Maandag onder de aandacht te brengen, maar ik doe het vaker met ouder spul en omdat het gewoom om een érg lekker nummer gaat doe ik het ook in dit geval. De band had hun grootste successen tussen 1983 en 1986, maar verrassend genoeg blijken ze nu ook nog actief te zijn. Toch ga ik terug naar die oude periode en wel met Dance hall days.


houthakker Vrijdag 25 december 2020 - Kerstkloof.
Afgelopen week een dikke vracht eikenhout uit het bos getrokken om opslaghok 2 mee te vullen, maar dat moet natuurlijk wel even geklooft worden. Ik vind het persoonlijk heerlijk om te doen, om de eenvoudige reden dat het lekker werken is en naast de fysieke arbeid maakt het in mijn geval ook nog eens m'n bolletje leeg. En zeg nou zelf... dat eikenhout rammelt best wel lekker weg :)




burgernet logo Donderdag 24 december 2020 - Burgernet.
In mijn beleving één van de meest fantastische initiatieven als het gaat om het betrekken van 'de burger' bij het vinden van vermiste personen of het opsporen van criminelen. Na een aanmelding zit je in het systeem en krijg je via een telefonische melding een omschrijving van de persoon die gezocht wordt. Je krijg daarbij uiteraard alleen meldingen als de persoon in jouw buurt is, want de politie kan selecteren wie de melding krijgt.

Dat klinkt op zich allemaal best ideaal en voor een deel is het dat ook wel. Het enige nadeel aan het systeem vind ik persoonlijk dat je bij de aanmelding op moet geven wat je locatie is en dat is dan de locatie waarmee men rekening houdt bij het versturen van een melding, niet de fysieke locatie van dat moment. Het zou dus makkelijk kunnen gebeuren dat je bijvoorbeeld op vakantie bent en op je vakantieadres de melding krijgt van Burgernet dat er in jouw buurt mogelijk een vermist persoon rond loopt en of je daar naar uit wilt kijken. Valt niet mee als je honderden kilometers verderop zit...

Gisteren stond ik als voorbeeld met een kettingzaag in m'n handen, terwijl ik op de achtergrond m'n telefoon over hoor gaan. Die zit in een borstzak van m'n high visibility jas en op één of andere manier hoor ik die praktisch altijd wel, ondanks de gehoorbescherming die ik draag en de herrie van de kettingzaag. De ringtoon was onmiskenbaar die van Burgernet omdat ik die zelf zo heb ingesteld, maar opnemen kón op dat moment gewoon niet en buiten dat was ik niet thuis en daarmee aanwezig op de bij aanmelding opgegeven locatie en dus had het sowieso geen zin om op te nemen.

Neem je op dan krijg je de melding te horen en later nog een keer een belletje met de mededeling of de persoon wel of niet is aangetroffen. Alleen als je niet op neemt of op kunt nemen blijft het systeem het drie keer proberen. Aan de ene kant goed, want je wilt als organisatie zo veel mogelijk mensen bereiken maar als ik niet in staat ben m'n telefoon op te nemen dan ben ik daar over het algemeen 10 of 20 seconden later nog niet toe in staat en heeft het dus weinig zin om aan te blijven dringen.

Het krijgt voor m'n gevoel op deze manier een negatieve wending omdat ik mezelf moet concentreren op het gevaarlijke werk waar ik in het eerder gestelde voorbeeld mee bezig ben, maar wel afgeleid wordt door een telefoon die bij wijze van spreken blijft gillen 'neem me op' terwijl dat dus niet kan en als het wel zou kunnen heeft het geen nut omdat ik niet thuis ben. Kortom: in de meeste gevallen heef het ontvangen van dit soort meldingen voor mij eigenlijk helemaal geen nut. Waarom ik me dan opgegeven heb? Tja, al kun je maar één keer door zo'n systeem iemand helpen...

Dat was indertijd de doorslaggevende reden die ik voor mezelf kon bedenken, maar de laatste tijd gaat dat steeds meer de andere kant op en dat voelt erg dubbel. Zoals eerder al aangegeven heb ik over het algemeen niks aan de meldingen die ik krijg omdat ik op dat moment gewoon niet in de buurt ben, maar aan de andere kant blijf het een syteem wat wel een grote bijdrage kan leveren als het gaat om het vinden van personen en of het dan om het vinden van vermiste personen gaat of om criminelen die in een wijk actief zijn maakt niet uit. En toch ga ik me er nog eens over bezinnen wat ik met m'n aanmelding doe...


snelweg Woensdag 23 december 2020 - 2020 is klaar.
Het jaar zit er op, qua werk in ieder geval. Zo hectisch als het was, zo rustig was het de afgelopen dagen en ik kreeg vandaag van de planning te horen dat ik vakantie heb tot en met 4 januari. Soms is het niet zo handig om vast te zitten aan een klant die de deuren in zo'n periode aan het einde van het jaar sluit, maar aan de andere kant is het toch een soort van minivakantie en breekt dit het jaar een beetje. Het punt dat het me dan een soort van gedwongen vrije dagen kost... tja... daar heb ik nog nooit mee gezeten en ga daar ook niet aan beginnen.

Zoals ik al aangaf is het op zich best wel lekker om er even tussenuit te zijn en m'n agenda roept al weer driftig dat er van alles moet gaan gebeuren. Nah... moet gebeuren, dat valt op zich ook wel mee. Maar ik heb wel wat klusjes staan die gedaan moeten worden en daarnaast zijn er natuurlijk de feestdagen waarop er altijd wel iemand van de familie roept dat er gegeten moet worden. En voor de goede orde: dat bedoel ik niet zo negatief als het wellicht over komt.

Het enige nadeel in deze periode (en daar wandel ik elk jaar tegenaan) is de verplichte gezelligheid. Alle reclames zijn er op gericht dat de kerstdagen zo gezellig mogelijk moeten zijn en dat je die met familie door moet brengen. Dat verplichte staat me om te beginnen al tegen en daarnaast: hoe doe je het als je geen familie hebt? Ik verkeer in de gelukkig omstandigheden dat het bij ons geen puinhoop is, maar er zijn mensen genoeg waarbij het anders is en die daarnaast buiten zichzelf gewoon niemand hebben. De reclames in deze periode zijn dan volgens mij bijna deprimerend te noemen.

Maar goed, de klusjes voor de komende dagen zullen ook hier wel voorbij komen en ik bedacht me net dat ik nog aan een jaaroverzicht moet beginnen. Nu zal er weinig te overzien zijn in verband met Corona het afgelopen jaar, maar toch ga ik me daar één dezer dagen eens over buigen. Prettige vakantie!


houthakker Dinsdag 22 december 2020 - Tuin.
Veel mensen verliezen hart en ziel in hun tuin en als het dan een soort hobby is dan ik me er iets bij voorstellen, maar zelf heb ik ooit bewust voor een deel gras en wat bodembedekkers gekozen, kortom: zo min mogelijk onderhoud. Nu kwam ik onlangs dit fillmpje tegen en nu ben ik eigenlijk op zoek naar een iets grotere tuin *grin*

Ook al gaat het hier niet om één machine maar sowieso om een zaagmachine en een splitter met daarbij nog aanverwante apparatuur, toch is het een bizar indrukwekkend geheel om te zien. Het formaat is echter niet het enige probleem wat je tegen komt als je zoiets in je achtertuin wilt plaatsen. De motoren van de zaag en splitter hebben bijvoorbeeld een vermogen van 22 kW en dat is... let op... per stuk! Tel daar dan nog de diverse transportbanden en dergelijke bij op, dan zit je totaal zomaar ruim over de 50 kW en misschien zelfs wel richting de 60 kW.

Ter vergelijk: op een normale groep van een stoppenkast in huis kan maximaal zo'n 3600 W aan vermogen leveren, dus 3.6 kW. Om het simpel bij elkaar te tellen: je hebt voor één motor als 7 groepen nodig om die te laten draaien als het gaat om het vermogen wat nodig is. Buiten die grote tuin zul je dus ook iets met een goede stroomvoorziening moeten gaan doen, want anders kan het apparaat niet eens opgestart worden.

Als hij eenmaal draait moet je er best wel een dotje mee kunnen verwerken anders heeft het totaal geen zin iets dergelijks aan te schaffen, want alleen aan loonkosten en stroom ben je als werkgever per dag al zo'n 400 euro per dag kwijt en dan heb ik het nog niet eens over reparatie, onderhoud en de afschrijving van zo'n machine. Als een kuub echt kwaliteitshout 100 euro opbrengt komt het er op neer dat je ergens tussen de 5 en 10 kuub per dag moet draaien om enkel de kosten te kunnen betalen.

Pas daarboven gaat zoiets geld voor je opleveren en dat zijn dan toch wel weer bizarre hoeveelheden als ik dat ga vergelijken met m'n eigen houtverbruik. Als ik alles tel en voornamelijk hardhout stook wat het langst blijft branden heb ik per seizoen ergens tussen de 7 en 8 kuub nodig. Wat ik dus weg stook in een compleet seizoen moet zo'n machine minimaal per dag verwerken om uit de kosten te komen. Dan moet je toch een knappe aanvoer hebben en een knappe markt om al het verwerkte hout weer kwijt te raken. Oh... en een knappe tuin natuurlijk.


muzieknoot Maandag 21 december 2020 - Vandenberg.
Adje van den Berg, zo'n Nederlander met een gitaar die het net als wijlen Eddie vam Halen gewoon wereldwijd maakt. Toen ik nog wat jonger was had hij een enorme bult energie, even was hij in mijn beleving terug met VandenBerg's Moonkings maar waarom dat nou op de klippen is gelopen? Die vraag is wellicht makkelijk te beantwoorden nu zijn nieuwe album inmiddels ruim een half jaar uit is: check Shadows of the night.

Een leuk detail is dat we indertijd met PV and The Heartbeats Ad van den Berg mee hadden als geluidsman en dat uiteraard ook aan de grote klok hingen in de periode voor het betreffende optreden. Dat het dan niet om dé Ad van den Berg ging... tja... details toch? *grin*


coronavirus Zondag 20 december 2020 - Corona, deel 10.
Aan het begin van dit jaar begon in Nederland de ellende pas echt qua Covid en begon ik 'Covid, deel x' waarvan ik op dat moment niet had verwacht dat er nog zoveel delen zouden volgen. Het jaar is inmiddels bijna ten einde en er is een periode geweest in de zomer dat het qua verspreiding mee leek te vallen, maar nu grijpt het weer volop om zich heen en zijn er ook aanvullende maatregelen van kracht. Afgelopen maandagavond 14 december gaf ministerpresident Mark Rutte een toespraak waarin hij aankondigde dat vanaf dinsdag 15 december 0.00 uur zo'n beetje alles op slot zou gaan.

In het kort zou het er dan op neer moeten komen dat alles wat niet essentieel is dicht zou moeten, met daarop een aantal uitzonderingen maar juist van die uitzonderingen wordt op dit moment in mijn beleving ernstig misbruik gemaakt. Een winkelketen als Hema bijvoorbeeld waarbij hun voorlichter letterlijk stelde dat babyrompertjes toch echt verkrijgbaar moeten zijn voor kersverse ouders had daarmee een reden gevonden om de complete winkelketen open te mogen houden. Hetzelfde geldt overigens voor winkels als Welkoop waar diervoeders verkocht worden en okee... als je dat nergens meer kunt krijgen is het érg lastig om je huisdier in leven te houden maar aan de andere kant zijn er stiekem wel héél veel winkels die dan toch nog open blijven en waarvan je jezelf af mag vragen of dat wel de bedoeling is.

Honden,- en kattenvoer en dat soort dingen worden immers bij de gemiddelde supermarkt ook verkocht, het babyrompertje waarvoor de Hema volgens hun voorlichter open moet blijven is via de webshop van dezelfde winkel ook gewoon te bestellen en zo zijn er echt wel winkels open waarbij je jezelf hardop af mag vragen of het daadwerkelijk nodig is. Een winkelier stelde dat het goed zou zijn voor de spreiding van het winkelende publiek en die heeft dan wat mij betreft nog wel iets van een punt, maar... winkel dicht is winkel dicht, zou je zeggen toch? Tenzij je als winkelier die toch open gaat niks verkoopt dan de producten die je zelf tot 'essentieel' benoemd, maar tot nu toe lijkt het er op dat alles wat normaal te koop is ook nu verkrijgbaar is en er dus van de strengere lockdown dan voorheen weinig terecht komt.

Een lockdown (ik heb nog steeds een hekel aan het woord omdat het in mijn beleving niet een échte lockdown is, maar goed...) die er op gericht is om contacten onderling te voorkomen en daarmee dus de verspreiding van het virus tegen te gaan, maar ja... als de helft van de winkeliers zich ineens essentieel weet te noemen en gewoon open is schiet dat natuurlijk voor geen meter op. Ik snap overigens de winkeliers wel, want sluiting betekent enorme verliezen en ik denk persoonlijk dat je met gezond verstand een heel eind kunt komen als het gaat om het tegen gaan van de verspreiding van het virus, maar dat is dan een mening op gevoel en niet gebaseerd op wetenschappelijke basis. Feit is wel dat ik door dat gezonde verstand te gebruiken voor zover ik weet nog niet in aanraking ben geweest met Corona, maar dat ter zijde.

Het is nog steeds allemaal een stuk milder dan in andere landen waar burgers tijdens de feestdagen zelfs huisarrest hebben en daadwerkelijk nérgens heen mogen en aan de ene kant mogen we onszelf dan gelukkig prijzen, maar aan de andere kant... Als maatregelen half genomen worden, werken ze dan wel? Ik denk dat dit een reële vraag is, maar waar ik het antwoord zelf niet zo goed op weet. Logisch gedacht zou je zeggen dat als iedereen laten we zeggen 3 weken echt nérgens komt, dat het virus zich dan niet kan verspreiden en sterft in de huizen waar het op dat moment wel aanwezig is. Als je daarna alles weer open laat gaan zou de omgeving volledig virusvrij moeten zijn, maar goed... dat is dus maar mijn persoonlijke gedachte en niet persé een wens dat ze het dan maar zo aan moeten gaan pakken.

Als het hele land immers 3 weken écht in een lockdown gaat en niemand waar dan ook nog heen mag komt er na die periode vanzelf een moment dat reizigers passeren en dat die het virus alsnog meenemen, waardoor je weer van voor af aan moet gaan beginnen. Dat men daarom inzet op vaccinatie snap ik, alleen zijn daar de meningen ook nogal over verdeeld. Kortom: het is een heel gedoe, dat zal het ook nog wel even blijven en ik kan enkel hopen dat we naar elkaar om blijven zien en niet verdeeld worden in de strijd om hoe het in dit geval allemaal moet en wie er gelijk heeft. Geloof me, er zijn andere dingen die je energie beter kunnen gebruiken.


muzieknoot Maandag 14 december 2020 - Sabaton.
Sabaton, de band die in hun nummers delen van de geschiedenis weet te verwerken kwam eerder voorbij en vandaag breng ik ze onder de aandacht met het nummer Bismarck. Een nummer waarin het verhaal verteld wordt van een Duitsland na de Eerste Wereldoorlog. Een land wat gelimiteerd was als het ging om het bouwen van bepaalde (militaire) dingen en de Bismarck was in dit geval een slagschip wat officieel een maximale waterverplaatsing van 10.000 ton mocht hebben, maar later zou blijken dat ze een schip gebouwd hadden van 51.000 ton, waarmee hij dus net ietsje te groot was.

Duitsland wilde hiermee laten zien dat ze heer en meester op zee waren en lieten het schip in 1939 te water. Met afmetingen van 250 lang, 36 meter breed en daarmee ietsje korter maar ook ietsje breder dan de Titanic ging het echt wel om een groot schip wat in mei 1942 tijdens een paar uur durende zeeslag verging en slechts 118 van de 800 opvarenden gered werden.

Ik vind met name de combinatie van de muziek, tekst en de videoclip erg mooi omdat we met Kalamazoo juist graag een dergelijke show zouden willen brengen. Het audiovisuele spektakel komt natuurlijk geweldig tot z'n recht als je deze beelden op een groot scherm zou projecteren en het verhaal muzikaal kunt ondersteunen. Maar goed, om allerlei redenen ligt dat voorlopig even stil maar hebben we wel deze geweldige clip van Sabaton.


corona virus Zondag 13 december 2020 - Corona, deel 9.
Het is alweer even geleden dat ik het hier over heb gehad en de maatregelen vanuit de overheid om de verspreiding van het virus tegen te gaan worden er niet minder op. Het beleid is nog altijd veel minder streng dan bijvoorbeeld in Italë waar een aantal regio's nog in een échte lockdown zitten, waar alle inwoners tijdens de komende feestdagen zelfs huisarest krijgen en er naar verluid 70.000 politiemensen worden ingezet om dat te handhaven. Als je onze toestand daar tegenover zet is hier feitelijk gewoon niks aan de hand.

Toch zijn er maatregelen die in mijn ogen érg vreemd zijn en een voorbeeld daarvan is het verplichte mondkapje in openbare binnenruimtes. Het is verboden medische maskers te dragen (op straffe van een boete zelfs) en dus moeten de normale burgers het met wat lapjes stof doen. Let wel: verplicht. Die lapjes stof houden een virus als Corona natuurlijk echt niet tegen, maar buiten dat MOET het een mondmasker zijn wat je draagt. Een dikke sjaal van meerdere lagen stof die net zo goed of mogelijk beter voldoet om de verspreiding van het virus tegen te gaan mag niet gedragen worden, ook weer op straffe van een boete.

Zo mogelijk nog vreemder vind ik alle maatregelen die met bezoek thuis te maken hebben, want in mijn ogen is het gewoon gegoochel met cijfers. Iets wat bij de overheid natuurlijk sowieso niet vreemd is, maar dat is weer een hele andere zaak. Als regel mocht ik bijvoorbeeld op m'n verjaardag afgelopen maandag over de hele dag slechts 3 gasten ontvangen en de genoemde reden hiervoor is dat het virus zich volgens onze overheid met name achter de voordeur bij mensen verspreidt.

Scholen blijven gewoon open, kinderen en leerkrachten zitten daar op een hoopje, kind komt positief getest thuis te zitten en dat is dan één besmet geval op een school. Tot zo ver kloppen de cijfers, maar vervolgens kan het kind thuis zijn vader, moeder en bijvoorbeeld twee zusjes besmetten. Dat zijn dan ineens vier(!) besmettingen die achter de voordeur hebben plaatsgevonden en daarmee dus onder anderen leiden tot de eerder genoemde maatregel. En toch blijf onze overheid maar volhouden in hun maatregelen en daarnaast hameren op een vaccinatie van het hele land tegen dit virus. Iets waar het absolute nut in mijn beleving ook nog lang niet van bewezen is.

Kortom: na blijven denken. Zelf je gezonde verstand gebruiken is in dit soort gevallen vele malen belangrijker dan het blindelings volgen van een overheid of wat voor organisatie dan ook. En natuurlijk kun je daarmee de boot in gaan, het compleet mis hebben met je eigen ideeën. Maar ja, dat is andersom gezien net zo en ik neem daarom voorlopig vol goede moed het risico. Als je het al zo wilt noemen...


auto Woensdag 9 december 2020 - Auto.
Afgelopen week heb ik m'n auto (een Citroën Nemo) naar de garage gebracht voor een beurt, apk en er kwamen nog wat extra reparaties bij in de vorm van remschijven en blokken, 2 lekkende pakkingen die vervangen moesten worden en de koppeling liep op z'n eind, dus is er ook 'even' een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep in gezet. En dan kom je er voor de verandering weer een keer achter dat auto rijden een dure hobby is en in mijn geval helemaal als ik de kosten per kilometer ga tellen.

Wat dat betreft... Sommige dingen interesseren me geen bal, terwijl ik met iets anders nog preciezer ben dan een Zwitsers uurwerk en het bijhouden van m'n autokosten valt toch echt in die laatste categorie. Alles wordt vanaf de aanschaf op de cent nauwkeurig bijgehouden en het maakt dan niet uit of het om brandstof, een reparatie, wegenbelasting of wat dan ook gaat: het wordt bij elkaar geteld en... dan schrik je op een gegeven moment even *grin*

Ik heb m'n auto inmiddels bijna 7 jaar en heb er in die tijd 65.000 kilometer mee gereden. Dat is absoluut niet veel te noemen en vandaar ook dat de kilometerprijs relatief hoog uitvalt. Het autootje kost me tot nu toe namelijk 45 eurocent per kilometer en dat is gewoon best fors te noemen. Ik kan het enigszins relativeren door er bij te vermelden dat de aanschafprijs daar ook in zit, dat de versnellingsbak een keer gereviseerd is, dat er een complete set winterwielen (dus banden én velgen) bij zit, dat de categorie 'wegenbelasting' dit jaar best hoog uitviel door alle tol in Frankrijk, Italië en de enorm dure Mont Blanctunnel maar dan nog vind ik het een knap bedrag voor een relatief kleine en goedkope auto.

Op zich heb ik nog geen moment spijt van de aankoop gehad, want hij doet het verder prima en als je een beetje rekening weet te houden met je rijstijl, dan is het brandstofverbruik simpelweg érg gunstig te noemen. Ik kan meenemen wat ik mee wil nemen en er zijn in het gebruik eigenlijk maar twee nadelen te bedenken: het eerste is dat hij relatief weinig gewicht mag trekken (een zwaardere kar mee mogen nemen zou af en toe heel handig zijn) en het tweede is dat er érg weinig comfort in zit.

Nu moet ik zeggen dat ik dat laatste hier in Nederland nooit als nadeel heb ervaren, maar dat ligt dan puur aan de afstanden die afgelegd worden. Ik reed met enige regelmaat naar een goede vriendin in noordoost Groningen en dan ging het dus over maximaal 250 kilometer. Dat was te overzien, niet helemaal comfortabel maar zeker te overzien. Afgelopen jaar op en neer naar Italië werd dat een ander verhaal met 2 reisdagen van 650 km en dan had ik het dus ook nog bewust uitgesmeerd over 2 dagen in plaats van er in één keer naar toe te hobbelen.

Die keus bleek achteraf echt super, want op deze manier was het met een aantal stops eigenlijk nog wel te doen maar in één keer ruim 1350 km hobbelen met zo'n auto? Dat moet je eigenlijk gewoon niet willen. Je zit jezelf dwars af, vermoeidheid die parten gaat spelen en de veiligheid wordt er daardoor niet groter van. Verder is het een prima karretje en ik hoop er nog best een tijd mee te kunnen doen, al moet ik misschien eerlijk bekennen dat ik toch stiekem al een beetje aan het rondkijken ben naar een andere. Niet dat die er op korte termijn moet komen, maar meer als orientatie wat er op dit moment op de markt te krijgen is wat aan m'n eisen voldoet.

De nieuwe Ford Transit Connect is dan een voorbeeld van een kanshebber, maar ja... zoals ik al aangaf hoop ik met m'n huidige auto nog echt wel een tijd te doen en het kan zomaar zijn dat er bij die tijd iets anders op de markt is wat nog beter voldoet. Eerst maar eens zien dat ik de kilometerprijs wat omlaag kan krijgen en dat hoop ik eigenlijk voor het grootste deel te doen door geen nieuwe dingen aan te schaffen (hoeft ook niet, dat scheelt) en te hopen dat het qua onderhoud en reparaties het komende jaar meevalt. Mocht ik er volgend jaar om deze tijd nog aan denken, dan kom ik er op terug.


muzieknoot Maandag 7 december 2020 - Blackberry Smoke.
Jarig, 50, nooit gedacht dat ik het zou halen maar het is toch een feit en daarom kies ik voor mezelf een kadootje uit op Muzikale Maandag. Ik vond vroeger Black Crowes echt geweldige muziek maken en het nummer van vandaag ligt een soort van in het verlengde daarvan. Waarom? Dat hoor je snel genoeg: check Shakin' hands with the holy ghost.


logo kalamazoo Zaterdag 5 december 2020 - Kalamazoo.
Eind 2019 werd Covid19 ontdekt, begin 2020 kwam het ook naar ons land en vanaf die tijd repeteren we met de band al niet meer. In eerste instantie voor onze eigen veiligheid cq gezondheid, maar op dit moment om de eenvoudige reden dat er geen enkele gelegenheid open is waar we zouden kunnen spelen en om zonder uitzicht op iets nieuwe nummers in elkaar te gaan zetten... daar ontbreekt blijkbaar de energie voor.

Aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant erg jammer. Het is immers een periode waar je voorbereidend werk kunt doen en als straks alles weer een keer open gaat komt het er op neer dat we van nul af moeten gaan beginnen. Kortom: het is niet eens zo dat we stil staan, maar daadwerkelijk dat we achteruit gaan op deze manier. Ik heb daarom de pagina over het bandje die terug te vinden is via 'bands' in het menu maar even aangepast, want meer nieuws dan dit zal er in mijn beleving voorlopig helaas niet komen.


snelweg Donderdag 3 december 2020 - Zo'n dag.
Het was vandaag zo'n dag en dan moet je niet denken aan iemand die met een duimpje omhoog staat. Laden ging super, onderweg naar de eerste klant ging super en daarna was het een kwestie van 'duurt lang' bij zo'n beetje iedereen waar ik moest zijn. Het gevolg is dan op een gegeven moment dat je met je uren klem zit en je dus verplicht bent pauze te pakken en dat heeft dan op zijn beurt weer als gevolg dat je van te voren al uit kunt rekenen dat je een paar uur later bij een klant PRECIES in de middagpauze aan komt.

Kortom: nog meer 'duurt lang' en van de 7 die ik er vandaag had ging het eigenlijk maar bij 2 op een normale manier. Uiteindelijk wist ik het toch nog voor elkaar te krijgen om op tijd bij de laatste klant te lossen, maar daarna moest er ook weer een verplichte pauze achteraan om nog op een normale manier thuis te kunnen komen. Serieus: ik snap dat er een rijtijdenwet is, maar het ding zit me vaker in de weg dan dat het me helpt terwijl m'n werkgever (overigens meer dan terecht) eist dat we met z'n allen maximaal ons best doen om de regels na te leven.

Nogmaals: het is goed dat er regels zijn zodat je niet 24 uur per dag door een werkgever achter het stuur wordt gezet, maar aan de andere kant is het toch op z'n minst vreemd te noemen dat iemand achter een bureau met werkervaring nul bepaalt wanneer ik moe ben en dus wanneer ik moet gaan pauzeren. Let wel: wettelijk verplicht moet gaan pauzeren, met hoge boetes als gevolg als je het niet doet en mocht je dan denken: "Ach, wie komt daar nou achter?" dan is dat heel simpel. Er worden niet alleen onderweg actief controles uitgevoerd, maar ook op locatie bij bedrijven zelf en dan val je als 'foute werkgever' die het allemaal niet zo nauw neemt vanzelf door de mand.

Alles hangt uiteindelijk af van een verantwoordelijkheidsgevoel wat zowel een aantal werkgevers als een aantal werknemers niet heeft en dan moeten er wetten komen om dat soort lui een bepaalde kant op te dwingen. Ik heb in de 27 jaar dat ik inmiddels bij dezelfde werkgever werkzaam ben nog nooit 'jij moet...' te horen gekregen en daarnaast heb ik ook buiten het werk om voldoende lange afstanden gereden. Veilig gereden, voeg ik daar dan gewoon nog aan toe omdat het in mijn beleving simpelweg een kwestie is van gezond aankomen op de plaats van bestemming.

Voor mij als beroepschauffeur zijn daar wettelijke regels voor, maar stap ik privé in een auto dan geldt enkel het advies van 2 uur rijden en dan een kwartiertje rust. Een onzinniger advies kan men in mijn beleving niet geven om dezelfde reden als dat ik vind dat de rijtijdenwet niet klopt: als ik het na een uurtje sturen zat ben en zin heb in een bak koffie zet ik het spul aan de kant. Zo simpel is het, maar zo simpel is het ook dat ik op m'n gemakje 4 tot 5 uur kan blijven zitten als het allemaal lekker loopt en goed voelt.

Een tank raakt leeg en stoppen moet je dus uiteindelijk toch wel en als je dat dan weet te combineren met wat ontspanning gaat het eigenlijk allemaal vanzelf. Als het binnen het werk nou ook zo zou kunnen, dan zou ik er voor tekenen. Maar ja... de regeltjes worden in mijn beleving steeds strenger dus tja... Een pauze pakken wanneer het je zelf het beste uit komt in plaats van dat het moet terwijl je er niks aan hebt, dat zal er voorlopig niet in zitten. Nog één dagje op pad en dan is het weekend, hopelijk is het een leukere dag dan vandaag.


houthakker Dinsdag 1 december 2020 - Veiligheid.
Als chauffeur ben je eigenlijk altijd wel met veiligheid bezig en als zager in een bos is dat feitelijk niet anders. Een belangrijk veiligheidsonderdeel van de kettingzaag is de kettingrem. Zoals de naam al doet vermoeden is het een inrichting die het draaien van de ketting onmiddelijk stopt en dat kan bijvoorbeeld belangrijk zijn in het geval van terugslag. De zaag komt dan met geweld naar je toe en als je de zaag goed vast hebt schiet de kettingrem er als het goed is op voor de ketting je kan raken, met alle gevolgen van dien.

Nu had ik afgelopen zaterdag die kettingrem kapot. Ik moest nog één boom in stukken stookhout zagen en besloot dat toch nog maar even te doen, om de eenvoudige reden dat het werk dan klaar was en ik het risico voor mezelf kon verantwoorden. Had ik langer door moeten werken, dan had ik een andere zaag gepakt maar in dit geval ging het eigenlijk prima zo. Eenmaal thuis bleek bij controle deze afgebroken veer de boosdoener:

afgebroken veer voor de kettingrem

Die trekt heel simpel een mechanisme aan wat de aandrijving van de ketting stil zet en in dit geval kun je dus bedienen wat je wilt, maar de ketting zal blijven draaien. Conclusie: op zoek naar een nieuwe veer en dan val je toch even van de ene verrassing in de andere. Het scheelt namelijk nogal in prijs waar je hem haalt, want bij de één betaal je voor zo'n veertje 5 euro inclusief btw en verzendkosten terwijl exact hetzelfde veertje in het andere uiterste geval ineens 30 euro kost, maar dat is dan inclusief btw en montage.

Hmmm... Maar dat monteren kan ik zelf en kost me letterlijk niet meer dan 5 minuten, dus het veertje zonder montage verkopen? Dat was niet mogelijk en buiten het punt dat het zelf makkelijk te doen is zou ik dan ook nog met m'n zaag op sjouw moeten en die langer kwijt zijn dan ik zou willen. Ik heb maar drie opties bekeken, maar ik vind het serieus belachelijk dat een veertje in oplopende volgorde bij de één 5 euro kost, bij de volgende 12.65 euro en bij de laatste 30 euro. Maar goed, hij is in bestelling want veiligheid staat natuurlijk bovenaan en om het ding zonder deze veiligheidsvoorziening weer naar een klus mee te nemen zie ik niet zo zitten.