Vrijdag 20 december 2024 - Bijna klaar.
Vandaag de laatste rit van dit jaar gehad bij AWS en omdat de vrachtwagen al een paar weken in,- en in smerig is wilde ik hem niet weer zo op de parkeerplaats zetten, dus ben ik even langs de wasstraat gereden. Thuis nog even wat rond de deur gerommeld en zo is in feite de afrondende fase van het jaar begonnen. Dat betekent overigens niet dat het een periode is van niks doen, want juist nu zijn er allemaal dingen die nog gedaan moeten worden en daar is vanwege de verplichte vrije dagen die ik heb omdat de klant gesloten is nu alle tijd voor. Het is alleen wel zo dat het weer eigenlijk een beetje mee moet werken en dat wil het op dit moment nog niet zo. Maar goed, niks zo veranderlijk als het weer en bij regen heb ik binnen ook vast nog wel wat te doen. En ik verstuur de digitale kerstkaart ook maar vast:
Maandag 16 december 2024 - Queen.
Een heel overzicht voor Muzikale Maandag met letterlijk honderden nummers er in en niet 1 is er van Queen. Dat is op zich best bijzonder te noemen en helemaal dat ik er eigenlijk vorige week pas achter kwam bij het plaatsen van het nummer van Freddie Mercury. Daar ga ik deze week dus verandering in aanbrengen en dan kies ik niet voor een (over)bekende klassieker, maar voor Seven seas of Rhye. Geweldig nummer, alleen snap ik het muzikale deel met de gitaarsolo's niet zo erg. Die delen staan zo los van de rest dat ik het spoor een beetje bijster ben, maar verder is het kort samengevat gewoon geweldig.
Zaterdag 14 december 2024 - Freesklus.
Soms moet je een klus wel eens even verdelen over meerdere dagen. Vandaag was zo'n dag, want er moest nog even afrondend gefreesd worden en met wat nieuwe beitels op de machine ging dat echt als een speer. Ik denk dat het een goeie keus is geweest om het vandaag af te maken, aangezien er qua weer nogal wat mindere dagen aan zitten te komen. Het was vandaag ook niet 100% droog, maar verder prima te doen.
Deze klus leverde ook weer nieuw werk op, dus wat dat betreft gaat het helemaal niet verkeerd. Ik heb naast andere klussen nog één project staan wat afgerond moet worden. Dat gaat om een paar Italiaanse populieren waar ik er al een aantal van heb laten vallen, maar vanwege de enorme hoeveelheid blad die er van die 40 meter hoge reuzen af komt is er voor gekozen dit uit te stellen tot de winter. En tja... die is nu, dus op afzienbare termijn moet dat nog even gedaan worden. Het voelt altijd een beetje vreemd om iets niet af te ronden en uit te stellen tot later.
Dat is in de meeste gevallan de wens van de klant en soms is er een wettelijke reden (omgevingsvergunning of dat er een nest aanwezig is waar een vogel op zit te broeden), maar het voelt altijd beter om ergens aan te beginnen en dat dan af te ronden. Nu sluimeren er nog een aantal dingen in m'n agenda en hoe leuk het werk ook is: dat voelt toch een soort van raar. Voorlopig gaan we in ieder geval met een noodgang richting Kerst en de jaarwisseling en dan zit het jaar er alweer op. Ik ben sowieso al aan het nadenken over het jaaroverzicht, maar zoals je van me gewend bent komt dat op 31 december dus ik heb nog even :)
Woensdag 11 december 2024 - Holzhausen update.
Het gaat voor m’n gevoel niet helemaal lekker met het experiment met het holzhausen. De cirkel van hout die vervolgens ook weer met gekloofde blokken gevuld wordt dekt men af en door het doorwaaien zou het hout dan moeten drogen. Dat werkt, want er zijn meerdere mensen die het op deze manier doen en ik ken er zelfs persoonlijk die het op deze manier doen. Het enige nadeel is dat een holzhausen met een knappe diameter minder door waait en het hout droogt daardoor wat minder snel.
Op zich is dat natuurlijk helemaal geen probleem, want zoals ik gisteren al aangaf kun je hout ook gewoon wat langer laten liggen en dan komt het uiteindelijk ook wel goed. Te lang is natuurlijk ook weer niet goed, maar tot 3 jaar is er in de meeste gevallen nog niks aan de hand qua vertering van het hout. Ik heb alleen het probleem dat het groen uitslaat en voor mij gevoelsmatig dus niet of in ieder geval onvoldoende droogt.
Navraag leert dat een beetje groene uitslag geen kwaad kan, zolang de wind er maar doorheen kan blijven waaien en op zich lijkt dat te kloppen. Het vochtpercentage van het hout zit op dit moment op 13% en daarmee zou het in principe al de kachel in kunnen. Het vocht en de groene aanslag buitenop zijn letterlijk oppervlakkig en kunnen dus geen kwaad.
Wel kreeg ik het advies om de volgende keer een iets andere plek te kiezen voor deze stapel zodat het nóg iets meer door waait en ook het oppervlakkige vocht snel verdwijnt. Kortom: ik ga ook deze dit seizoen (winter 2024/2025) leeg maken en dan volgend jaar maar op een andere plek opnieuw beginnen. Het enige punt daarbij is ruimtegebrek, want het wordt een holzhausen of een bloembed. Voor beiden heb ik helaas geen oppervlakte beschikbaar, dus tja... Ik heb nog iets om over na te denken.
Dinsdag 10 december 2024 - Vulseizoen.
Het eerste hokje met bomenhout is leeg en dat betekent dat het weer vol moet. Daar ben ik uiteraard al langer mee bezig dan vandaag en daar schreef ik 16 en 23 november al over. Er moet immers eerst hout deze kant op komen voor ik het kan kloven en op kan bergen, dus die verzamelwoede werpt nu zijn vruchten af. Het is zoals altijd ook hier weer een keus het op deze manier te doen: hokje leeg = direct vullen. De andere keus zou zijn om te wachten tot alles leeg is en dan te gaan vullen, maar op deze manier is er wat spreiding en hoeft niet alles in 1 keer te gebeuren. Gevoelsmatig werkt dat lekkerder en heb ik ook nog wat meer de tijd hout te verzamelen wat er in kan.
Ook kost het nu wat minder energie omdat het hout rechtstreeks hier naar toe komt en niet uit de lange voorraad komt. Daar moet het immers nog op maat gezaagd worden, vervolgens gekloofd en dan nog hier naar toe, terwijl ik het hier van de stapel af kan kloven en op kan ruimen. Toch is het niet handig dat die lange voorraad er niet is, want het betekent simpelweg dat ik maar net genoeg hout heb of misschien zelfs te weinig om het gedeelte wat deze winter leeg komt weer volledig te kunnen vullen en hout gaan kopen vind ik niet zo’n optie.
Het hout wat nu het hok in gaat blijft daar 3 jaar liggen en zal bij die tijd echt volledig droog zijn. Dat wil zeggen dat het een vochtpercentage heeft van 8 tot maximaal 12%. Men stelt dat alles onder de 20% bruikbaar is als kachelhout en in droogtijd is dat zo’n beetje 2 jaar, maar ik vind dat te nat en in mijn beleving geeft het dan geen mooie schone verbranding en daarmee dus overlast. Dat moet je zien te voorkomen en een jaartje langer liggen kost in principe niks, dus vandaar de keus voor 3 jaar wat zorgt voor droger hout met een hoger rendement en een schonere verbranding. Ik heb nog wat te doen voor de boel vol zit :)
Maandag 9 december 2024 - Freddie Mercury.
Het is deze Muzikale Maandag een beetje dubbel, want zoals je hebt kunnen zien wil ik vandaag een nummer onder de aandacht brengen van Freddie Mercury maar stiekem is het toch van Queen. Dat is op zich best uit te leggen: Freddie nam het origineel ergens halverwege de jaren '80 op als deel van een solo project wat uiteindelijk zou leiden tot het uitbrengen van het album Mr. Bad Guy, maar de versie die ik voor vandaag in wil zetten is een volledig nieuwe remix die door de overgebleven leden van Queen opnieuw is ingespeeld en in 1995 werd uitgebracht als track van het album Made in Heaven. Het nummer transformeerde daardoor van disco-achtig liedje naar een stoer rock anthem en die laatste bevalt me nu eenmaal beter. Check (en vergelijk eventueel): I was born to love you.
Zondag 8 december 2024 - Nicko McBrain.
Nicko McBrain is wat mij betreft dé drummer van Iron Maiden, maar hij is gisteren aan het einde van de tour gestopt. Dat komt niet helemaal als een verrassing na zijn gezondheidsproblemen van vorig jaar, maar het valt me vandaag toch best rauw op m'n dak. De man is een icoon, een persoonlijke held door z'n eigen stijl en persoonlijkheid en feitelijk kunnen dat soort mensen niet stoppen. Maar ja, ze doen het toch en dus niet zonder reden. Hieronder de tekst van een artikel wat ik vond op de website Written in Music, alleen vind ik het dan persoonlijk jammer dat daar niet de auteur vermeld staat maar enkel 'de redactie'. Ondanks dat: ere wie ere toe komt, want ik vind het een goed geschreven stuk en vandaar dat ik het ook hier onder plaats:
Na vorig jaar flink onderuitgehaald te zijn op medisch gebied en toch opnieuw achter de drumkit van Iron Maiden te zijn gestapt, komt er vandaag, na 42 jaar de sticks voor Iron Maiden te hebben gehanteerd een einde aan de live loopbaan van Michael 'Nicko' McBrain.
Vóór hij de man achter de kit werd bij Iron Maiden speelde hij bij Pat Travers, was hij drumroadie voor Anthrax, drumde hij bij McKitty en vlak voor zijn toetreden trad hij met Trust op als voorprogramma van Iron Maiden. Hij werd de opvolger van Clive Burr en kwam bij de band ten tijde van Piece Of Mind. Het eerste deel van de documentaire 'The history of Iron Maiden' staat stil bij zijn komst. Een fijne terugblik op al die jaren terug.
Nicko stopt nu aan het einde van The Future Past tour. Het concert op 7 december in Sao Paulo markeert daarmee de laatste maal dat Nicko achter de kit zit. Zijn kenmerkende drumspel was tekenend voor Iron Maiden. Hij moest erkennen dat na zijn terugkeer de meer complexe stukken niet meer haalbaar waren en, al paste de band de set aan, het zal niet makkelijk zijn geweest voor hem. Wellicht ook de wetenschap dat hij niet alles meer kon spelen zoals hij zou willen: in een statement vorig jaar meldde hij dat hij niet de volle 100% kon geven.
Nicko bedankt zijn fans, familie, vrienden en bandmaten in Iron Maiden voor het laten uitkomen van zijn dromen en blijft, zoals dat bij de band te doen gebruikelijk is, lid van de grote familie. Het is niet licht om in de schoenen van Nicko te stappen en de plaats achter de drumkit over te nemen, maar de band heeft al een opvolger geselecteerd. De band maakt ruim voor de Run For Your Lives tour in 2025 de naam bekend.
Het is niet vreemd dat Nicko, na zijn heftig uitvallen vorig jaar, op 72-jarige leeftijd na een tour die na Europa in de voorbij weken ging van Australië via Azië de VS, Mexico en Zuid-Amerika nu voor zichzelf kiest. Nicko, dank voor al je jaren tomeloze inzet -en humor- voor Iron Maiden en daarmee voor de hardrock- en metalwereld.
Ik vind deze foto zo treffend: al die mensen in een afgeladen volle zaal, terwijl hij in z'n uppie op het podium staat om misschien wel het moeilijkste te vertellen wat er als artiest van dit kaliber te vertellen valt. Het zal m'n eigen emotionele rollercoaster zijn die parten speelt bij de interpretatie van zo'n foto, maar toch. Ik vind het zoals ik eerder al aangaf best een dingetje.
Vrijdag 6 december 2024 - Lastig.
Gisteren kreeg ik van Lin het bericht dat ze Sky in heeft laten slapen en hoewel dat niet als een verrassing kwam doet het me toch meer dan ik verwachtte. Ze was niet mijn hond, maar op een bepaalde manier toch een heel klein beetje wel en ik ken haar vanaf dat ze als pup bij Lin kwam wonen. Ze is bijna 14 geworden en voor een Zwitserse Herder is dat eigenlijk érg oud, maar ja... het gemis is er niet minder om. Het was een schatje en er zijn veel mooie cq leuke foto's van haar, maar als herinnering vind ik deze het leukst waar ze letterlijk IN de tuin ligt en zichzelf het relatief koele plekje had toegeëigend waar ze ook nog al het overzicht had.
Donderdag 5 december 2024 - Sinterklaas.
Tommy is inmiddels alweer ruim 9 jaar hier, de dierenarts waar m'n zusje hem naar toe bracht om hem na te laten kijken schatte hem op dat moment 3 tot 5 jaar oud en dat maakt hem nu dus ergens rond de 13 jaar oud. Voor een kat is dat niet héél oud, maar hij begint in principe al wel wat bejaard te worden. Je merkt er alleen erg weinig van, want het enige verschil met eerder is dat hij wat meer slaapt. Verder is het altijd dezelfde kroelerige binnenkat die eigenlijk maar 2 dingen wil: eten en aandacht.
Die aandacht kan samen op de bank zijn als ik op m'n gemakje tv zit te kijken, maar hij speelt ook erg graag en dan het liefste met touwtjes en zo. Ik heb daarom wat simpele oude veters liggen en een stuk elastiek waar hij echt helemaal verzot op is, terwijl hij de (duurdere) kattenspeeltjes gewoon laat liggen dus tja... de keus is dan ook niet zo lastig. Vandaag kreeg hij van Sinterklaas een nieuw tunneltje, want hoe simpel en kort het ding ook is: hij is er echt verzot op. Het nadeel van die dingen is dat er ijzerdraad in zit waarmee de hoepeltjes gevormd worden en dat steekt er naar verloop van tijd uit waardoor hij zich zou kunnen bezeren. Het werd dus weer eens tijd voor een nieuwe:
Dinsdag 3 december 2024 - Bende.
Vandaag had ik dag nummer 2 op rij als het gaat om een puinhoop onderweg, al was die om heel eerlijk te zijn vandaag gelukkig wel iets minder dan gisteren. Ik krijg met regelmaat de vraag of ik als chauffeur niet baal van de vele files onderweg en ik kan daar op zich kort in zijn: enorm! Het valt over het algemeen alleen nog best wel mee met hoe vaak ik in een file sta en hoe lang. Dat heeft voor het grootste deel te maken met vertrektijden en een losvolgorde die bij het laden wordt bepaalt, maar uiteraard zit daar ook een deel geluk bij. Als er een ongeval ergens gebeurt kun je plannen wat je wil, maar als het om een ernstig ongeval gaat wat op een punt heeft plaatsgevonden waar het normaal al een puinhoop is dan heb je de spreekwoordelijke rapen best gaar eigenlijk.
Zo had ik gisteren ruim 3 uur nodig om een stukje van 34 kilometer af te leggen en dat is dan het begin van de werkdag. Die puinhoop werd in de loop van de dag niet heel veel minder, zette zich vandaag op het gemakje voort en als je met je wettelijke rij,- en rusttijden dan gaat rekenen kom je al heel snel overal mee in de knoop. Toch lukte het alsnog om keurige data op m'n kaart te krijgen en zo kon ik aan het eind van de dag snel richting huis om op die manier de file op het laatste stukje nog net voor te zijn. Of ja, feitelijk net niet maar als je op zo'n moment nog een half uur of 3 kwartier verplicht pauze moet pakken weet je zeker dat een half uurtje pauze er voor zorgt dat je minimaal een uur later thuis bent. In die zin zit de rijtijdenwet me vaker dwars dan dat hij me helpt.
Files zijn er voor een deel omdat de capaciteit van de weg simpelweg vol zit en voor een deel omdat mensen geen rekening met elkaar willen houden. Neem de bovenstaande foto als voorbeeld: op de A16 was een ongeval waardoor de linker rijstrook was afgesloten. Het verkeer gaat daardoor wat langzamer en een invoegstrook vanaf de A17 waardoor er eigenlijk nóg meer verkeer op een weg komt die tijdelijk minder capaciteit heeft, dan wil dat simpelweg niet zo erg. Hou je met het invoegen rekening met elkaar en zorg je dat iedereen (hoe langzaam dan ook) kan blijven rijden, dan loopt het toch wel aardig door. Hetzelfde geldt voor de foto waar aan het einde van de bocht alles van 2 naar 1 rijstrook gaat, om dan vervolgens over te gaan in de eerder genoemde invoegstrook de A16 op.
Ook hier: zorg dat je (hoe langzaam ook) blijft rijden. Alleen dan kun je anticiperen en als de boel stil staat gaat er op een gegeven moment letterlijk niemand meer ergens heen. Dat is precies het punt waarop het mis gaat: mensen hebben het idee dat ze er niet tussen gelaten worden, zijn wat gespannen vanwege het tijdsverlies of weet ik wat maar in dit soort situaties gaat men aan het proppen met een auto. Die prop je gewoon ergens tussen en de ander moet maar zien en dat doe je dan op het laatste moment zodat je als verweer hebt dat je nergens meer heen kon omdat de ander geen ruimte liet. De regel is dat je de snelheid aanpast en daarna pas gaat sturen in plaats van andersom, maar die regel is vrijwel iedereen vergeten zo lijkt het en... daar is dan 'ineens' die file.
De file waar iedereen van baalt, de file waar niemand in wil staan maar die je door je eigen manier van rijden wél zelf creëert. Gefeliciteerd met je zelf veroorzaakte ellende, alleen is dat zelf veroorzaakte natuurlijk iets wat maar weinig mensen van zichzelf toe zullen geven. Kijk... iedereen maakt fouten. Ja, iedereen en ik ben daarin zelf geen uitzondering. Het foutje wat iemand maakt is met z'n allen ook prima op te vangen en dan rommelt het verkeer door alsof er niks aan de hand is. De egocentrische en bewuste actie die je met alle geweld uitvoert is geen foutje en is ook niet op te vangen, door niemand. Kortom: een groot deel van de oorzaak dat ergens file staat is capaciteit van de weg en een net zo groot of misschien zelfs groter deel is de mentaliteit van de weggebruiker. Wees eens eerlijk naar jezelf en het gaat een stuk makkelijker. Echt waar.
Maandag 2 december 2024 - Monster Truck.
Het is al veel te lang geleden dat deze band eens langs kwam op Muzikale Maandag en het gaat in dit geval (weer) over de band Monster Truck en niet over het vervoermiddel. Ik vind de energie van deze band fantastisch en dat is in dit nummer simpelweg niet anders: een goeie gitaarrif, een berg drums met een strakke baspartij in combinatie met een tekst die klopt met de muziek en dan heb je me toch al snel te pakken.
In dit geval is het de zin "She's a real hot momma, melts your heart with a single glance." die voor mij zo'n beetje alles zegt. Voor mij, letterlijk want het is natuurlijk enórm subjectief hoe een man over een vrouw denkt. Waar de één als een blok voor valt loopt de ander hard van weg en met dat in gedachten moet je het nummer van deze week even aan zetten. Op elf. Check Golden Woman.
Zondag 1 december 2024 - Mooi werk.
Gisteren weer even met de afdeling 'Mooi Werk' op pad geweest en het was best flink aanpoten, maar alles is uiteindelijk schadevrij gelukt en daar draait het uiteindelijk natuurlijk om. Het ging in dit geval om een boom met takken boven het huis en boven een schuur. Deze konden dus niet zomaar vallen en we hebben die met behulp van de afvangbolder waar ik 2 weken geleden over schreef afgevangen. Dat werkte echt fantastisch, dus ik ben blij dat ik de moeite genomen heb deze op te halen. Velen vragen zich af of zo'n boom daadwerkelijk weg moet en hoewel dat natuurlijk best een discussiepunt kan zijn zeg ik persoonlijk: ja.
Hij was prachtig, maar stond in mijn beleving te dicht bij het huis en groeide vanwege de ligging van het huis ook voor het grootste deel die kant op. De simpele reden daarvoor is licht en als je uiteindelijk niet die dikke takken of de complete boom in je dak wilt hebben is er enkel de keus hem in zijn geheel te verwijderen. Snoeien kan, maar daar knapt geen enkele boom van op en je kunt dan beter iets dergelijks verwijderen en er een andere (eventueel op een andere plek) voor terug plaatsen dan deze haar gang laten gaan waardoor er uiteindelijk schade aan het huis ontstaat.
Brand is ook een reden waarom je er voor zou kunnen kiezen om een boom die over je huis heen groeit te verwijderen. De kans is natuurlijk klein maar in het geval van een brand in de omgeving komt die niet zomaar bij je huis als er wat ruimte tussen de bomenrij en het huis is, terwijl een boom die over je huis heen groeit de brand er letterlijk naar toe brengt. Dit kan uiteindelijk de redding van je huis betekenen en voor deze bewoners was dit één van de redenen om de boom toch maar te verwijderen.
In mijn beleving worden dit soort keuzes vaak te laat gemaakt: een boom wordt groot, men merkt dat op en 5 tot 10 jaar later moet hij toch écht weg "Want hij is zo groot geworden!" Dat het probleem zich al jaren geleden heeft aangekondigd is iets waar maar weinig mensen bij stil staan en vervolgens schrikt men van het kostenplaatje om die grote puzzel zonder schade te verwijderen. Dat het verwijderen die 5 tot 10 jaar eerder een stuk makkelijker en daarmee ook goedkoper was, daar staan men dan helaas weinig bij stil en deze bewoners maken in die zin denk ik mooie keuzes en voeren voor hun perceel ook een mooi beheersplan uit.
|
|
|
|