Donderdag 30 januari 2025 - Iets anders.
Uitgeleend met auto en al aan een staalbedrijf wordt de boel ook wel eens ingezet voor een soort van eigen vervoer en in dit geval ging het om het ophalen van een nieuwe brandmachine. Die stond bij een conculega die gestopt is en samen is gegaan met een ander bedrijf. Het laden van zo'n machine is iets wat je niet iedereen kunt laten doen, dus ik was blij dat er 2 man van de technische dienst mee was. Die konden hier en daar nog wat dingen verwijderen zodat de boel daadwerkelijk zou passen en zij weten bij het laden ook wat ze als hijspunten kunnen gebruiken en belangrijk: wat ze ook absoluut niet als hijspunt kunnen gebruiken.
Uiteindelijk zijn dat voor mij dezelfde punten die ik wel of niet kan gebruiken bij het vastzetten van de machine en de diverse onderdelen, want de afzuiging die achterop ligt kan als stalen doos op pootjes best heel veel hebben, maar de brandmachine op zich is een precisie instrument en als je daar ineens een grote kracht op zet om hem vast te zetten is het best handig dat niet aan delen te doen die kunnen verbuigen of vast lijken te zitten, maar waar dan stiekem toch beweging in zit met een motortje wat op het moment van laden natuurlijk niet aan staat waardoor het onderdeel solide lijkt te zijn.
Het is hoe dan ook altijd best wel een uitdaging en een heel geklim en geklauter, maar uiteindelijk gaat alles wel veilig mee. Het is op de foto niet goed te zien, maar de afzuiging die achterop staat komt tot een centimeter of 5 onder het dak dus het ging allemaal net. Uiteindelijk het hele spul in Oosterhout gekiept, daar mooi wat pauze kunnen pakken omdat de volgende vracht nog niet helemaal klaar was en zo is het voorbereidende werk voor morgen in feite ook alweer gedaan. Een vermoeiende, maar enerverend dagje. Dat was het kort samengevat eigenlijk best wel :)
Maandag 27 januari 2025 - Shocking Blue.
Het bandje van Robbie van Leeuwen, maar wat eigenlijk bekend werd door (de prachtige) zangeres Mariska Veres. Van Nederlandse bodem en wereldberoemd geworden door het in 1969 uitgebrachte 'Venus', maar als je me een klein beetje kent zal die op Muzikale Maandag nooit voorbij komen. In plaats daarvan kies ik vandaag voor een nummer wat wel uit hetzelfde jaar komt en dat is Never marry a railroad man.
Zaterdag 25 januari 2025 - Vrachtwagen.
Al is het nog jaren weg, ik ga het toch hier alvast aankondigen: ik krijg weer een nieuwe vrachtwagen. Dat is natuurlijk heel mooi want het geeft niet alleen het vertrouwen van m'n werkgever in mij weer, maar ook het vertrouwen van de opdrachtgever in het bedrijf. Aan de andere kant vind ik het toch telkens weer enórm spannend, want er komt bij de aanschaf van een nieuwe vrachtwagen best iets meer kijken dan bijvoorbeeld bij het kopen van een nieuwe personenauto. Legio opties komen langs en ik mag mezelf gelukkig prijzen met een werkgever waar een enorme kennis van zaken aanwezig is.
Wat ik al schreef: de huidige gaat echt nog wel een paar jaar mee, maar omdat het geen standaard auto is die ze bij AWS willen heb je ook niet te maken met standaard levertijden en dan kun je maar beter op tijd beginnen met het traject. Dat traject is nu in gang gezet waarbij de bovenstaande auto vervangen wordt door een nieuwe. Het is in dit geval de klant die aangeeft wat ze willen vervoeren en m'n werkgever bouwt daar vervolgens een auto voor, daar komt het heel in het kort op neer. De eis van de klant is in deze leidend en in combinatie met de adviserende rol van m'n werkgever komt daar dan uiteindelijk een auto uit rollen die niet alleen voldoet aan de eisen van het vervoer zoals de klant die stelt, maar ook voldoet aan het prijskaartje wat daar aan hangt. Het is immers logisch dat een standaard auto een stuk goedkoper is dan één die volledig volgens eisen gebouwd en opgebouwd moet worden. Opties toepassen is geen kunst, alleen als je alle denkbare opties toepast heb je ook gelijk een auto die voor de klant onbetaalbaar is en daar moet dus een middenweg in gevonden worden die niet alleen praktisch werkt maar daarnaast ook economisch interessant is.
Als transporteur koop je in principe een chassis met daaronder wat wielen en er staat aan de voorkant een cabine op, maar dan begint het eigenlijk al: wat voor chassis moet het zijn, welke lengte, hoeveel assen moeten er onder, wat voor assen, waar plaatsen we die ivm gewichtsverdeling en draaicirkel en uiteindelijk zijn er qua cabine ook nog allerlei opties te noemen. Dan moet er nog een laadbak op die voldoet aan de vervoerseisen van de klant en dan heb ik het enkel nog maar over de dingen die aan de buitenkant zichtbaar zijn. Intern zijn er echt te veel opties om op te noemen die aangevinkt moeten worden, of juist afgevinkt en al die dingen maken cruciale verschillen als het gaat om het werken met de auto zoals die uiteindelijk gepresenteerd wordt. Als die eenmaal de weg op gaat is het te laat om nog dingen aan te passen en zit je dus óf met een auto waar je jaren met plezier mee kunt werken óf hetzelfde aantal jaren rond te rijden met een ergernis die hier en daar (net) niet voldoet.
Maar goed: daar komt dus m'n werkgever om de hoek kijken en die heeft niet alleen vaker met dit bijltje gehakt, hij is voor een groot deel op de hoogte van de (technische) mogelijkheden die er aan de dag van vandaag zijn en heeft uiteraard ook een netwerk om zich heen van specialisten die hem indien nodig van advies kunnen voorzien. Het vertrouwen wat ik eerder beschreef is in die zin ook wederzijds, want ik weet zeker dat het goed komt maar het is en blijft toch een soort van spannend. Ik voel me als een klein kind op z'n verjaardag wat eigenlijk niet kan wachten tot het kadootje tevoorschijn komt, al duurt dat zoals eerder al geschreven in dit geval nog wel een paar jaar. Het feit dat er met het traject gestart is stemt me vrolijk en is een mooie opsteker op een dag als vandaag die ook de boeken in gaat als de 15e sterfdag van Kajsa.
Donderdag 23 januari 2025 - Ongeval.
Eergisteren moest ik onderweg naar huis ineens omrijden: de Maas en Waalweg bleek volledig afgesloten. Eenmaal thuis bleek het om een ongeval te gaan waarbij een vrachtwagen en 2 personenauto's betrokken waren. Dat was aan het begin van de middag al gebeurt, maar de puinhoop was blijkbaar dermate groot dat men in de avond pas de vrachtwagen kon gaan bergen. In de avondspits gaf het een beste puinhoop omdat al het verkeer dan ineens ouderwets door de dorpen heen moet, maar vandaag bleek dat allemaal bijzaak: ik las net dat een man van 78 bij dit ongeval om het leven is gekomen.
Ik zeg nog wel eens half serieus en half uit de gein: "Thuis komen is belangrijker dan wanneer." of "Ik wil 's avonds zelf naar m'n voordeur lopen en die open doen." Beiden uitspraken waar dan een beetje om gelachen wordt, maar die een behoorlijke kern van waarheid hebben. De eerder genoemde man komt niet meer thuis, zijn vrouw die als bijrijder naast hem zat raakte gewond en zal als weduwe verder door het leven gaan. De oorzaak is overigens niet bekend volgens het artikel en daar naar gaan gissen heeft geen enkele zin, maar vast staat wel dat de Maas en Waalweg een levensgevaarlijke weg is waar met regelmaat ongelukken gebeuren. Deze man gaat de statistieken in als de 7e dode in 10 jaar tijd.
Het is een stuk autoweg waar 100 km/u gereden mag worden. Inhalen mag niet, maar wordt met regelmaat toch gedaan en om een voorbeeld te geven wat je niet verwacht: een vrouw kwam met haar auto in een file terecht, een achterop komende automobilist merkte dat te laat op en klapte er vol op. De vrouw kwam daardoor met haar auto op de andere weghelft terecht en werd door een tegemoetkomende automobilist aangereden. De ravage die dan ontstaat kent z'n weerga niet. De vrouw brak bij het ongeval haar nek en raakte volledig arbeidsongeschikt. Sindsdien mijdt ze de weg en neemt ze de Van Heemstraweg, de dorpenweg die parallel loopt aan de Maas en Waalweg. ,,Dan maar een kwartier vertraging."
Het plaatsen van een middengeleider zou dit soort ongevallen uitbannen, maar daar heeft de provincie die beheerder is van de weg geen geld voor. Aan de andere kant is het plaatsen van zoiets natuurlijk nadelig voor de doorstroming als het gaat om hulpverleners: als er toch een ongeval gebeurt of dat er door drukte simpelweg wat file staat kunnen hulpverleners niet meer passeren, terwijl de weg nu breed genoeg is dat ze in het midden door kunnen rijden. Het is op die manier altijd iets, maar ze zullen iets moeten verzinnen om deze dodenweg haar bijnaam te laten verliezen.
Woensdag 22 januari 2025 - Burgerverraad.
Goed, ik ben wat pessimistisch in dit geval en de titel Burgerverraad gaat natuurlijk over het Nationaal Burgerraad Klimaat wat eind vorige week van start ging. Het idee van zo'n burgerraad is eigenlijk best aardig: een club die nadenkt over kwesties waar de politiek niet uit komt en vervolgens met een advies komt. Met die adviezen moet daadwerkelijk iets gedaan worden en de politiek moet als dat niet het geval is wel uit kunnen leggen waarom er niks mee gedaan zal worden. Ze kunnen het dus niet zomaar even weg wuiven, maar het hele spul heeft wat mij betreft een wat nare bijsmaak.
Laat ik beginnen met "Speciaal burgerberaad gaat maatregelen tegen klimaatveranderingen bedenken". Ik vind het nogal de vraag of er daadwerkelijk iets tegen klimaatverandering te doen is en dan druk ik me nog best neutraal uit. Uiteindelijk is er namelijk helemaal niks tegen te doen, alleen duurt dat nog een paar miljard jaar en juist dat wordt dan gebruikt om m'n mening van tafel te vegen. Ik vind dat als je mega bedragen uit gaat geven dat je dan best iets van resultaat mag verwachten, maar het uiteindelijke resultaat is dat de mensheid uitsterft en de aarde zoals wij die kennen volledig zal verdwijnen.
Waarom? Omdat de zon op een bepaalt moment opgebrand is, maar aan het begin van dit traject zal de kern van de zon eerst krimpen en de buitenste lagen zetten uit waardoor ze veel groter en helderder zal worden. Op aarde zal de temperatuur daardoor zo ver stijgen dat oceanen verdampen en onze aarde transformeert in een gloeiendhete woestijn die onleefbaar is voor de mens. Dus zeg het maar: welke maatregelen ga je als Burgerverraad bedenken tegen een natuurlijk proces als het opbranden van de zon? Ze kunnen er niks tegen doen, al zouden ze het willen maar goed... dat is dan enkel nog het praktische doel van dit clubje.
Het wordt iets anders als je kijkt hoe dit Burgerverraad is samengesteld: 70.000 mensen hebben een brief gekregen met de vraag of ze aan zoiets mee wilden doen. Daarvan reageerden er 4000 op deze oproep en daarvan zijn er 175 geselecteerd om deel te nemen aan dit verraad. Geselecteerd op basis van zaken als leeftijd, opleidingsniveau, woonplaats en vooral houding tegenover het klimaatvraagstuk, volgens voorzitter Nienke Meijer. Dat laatste maakt het toch direct al een toneelstukje om (bestaande) maatregelen er doorheen te drukken? Als je houding tegenover het klimaatvraagstuk niet bevalt heb je geen uitnodiging gehad om mee te doen. Zo zit het blijkbaar in elkaar.
Als je dan nog een klein beetje dieper gaat graven kom je terecht in augustus 2020 bij Extinction Rebellion die indertijd eisten dat er een burgerberaad zou komen over klimaat. Voormalig klimaatminister Rob Jetten ging vervolgens rennen om dit voor elkaar te krijgen en het heeft even mogen duren, maar het burgerverraad is er. Door hetzelfde clubje wat dom op een snelweg gaat zitten kijken, hinder veroorzaakt in een stad waardoor hulpverlening te laat komt en toch vol blijft houden dat ze het goed met de burgers voor hebben. Het lijkt allemaal een mooi democratisch concept, maar in feite wordt alles gewoon afgedwongen en is het doorgestoken kaart. Hoe dwingend het is staat gewoon op hun eigen website, maar voor het geval ze het artikel offline halen heb ik hier wat tekst:
Het is belangrijk dat de politiek van te voren duidelijk maakt wat er met de uitkomst van een burgerberaad wordt gedaan. Het moet namelijk geen veredelde inspraakavond worden, waar mensen wel wat mogen zeggen, maar daar vervolgens niets mee wordt gedaan.
En het is natuurlijk heel belangrijk dat het hele proces onafhankelijk en transparant verloopt. De politiek neemt het initiatief, maar bemoeit zich vervolgens niet met het proces. Dat is in handen van een onafhankelijke organisatie.
Dit is geen democratisch proces maar een manier van dwingen en moet ik nog gaan raden wie er 'geselecteerd' zijn om aan dit burgerverraad mee te doen? Hoe langer ik er over nadenk hoe beter de term burgerverraad gaat kloppen in deze schijndemocratie die draagvlak onder burgers moet suggereren. Kijk, dat er op het gebied van vervuiling dingen beter kunnen is wel zeker en misschien moeten ze zelfs gewoon wel beter, maar op het moment dat je denkt invloed te hebben op klimaatverandering en weet wat het natuurlijk proces van de zon is dan kun je maar 1 ding doen en dat is leren leven met die klimaatverandering. Charles Darwin had daar een mooie uitspraak over: It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change. Vul maar in waar volgens jou de mensheid bij hoort.
Maandag 20 januari 2025 - Brass Against.
Ik heb de hele tijd het gevoel dat ze iets vergeten zijn, want Brass Against is natuurlijk prima als bandnaam maar waar ben je dan tegen? Ik heb gezocht en kan het ook nergens terug vinden, al is een bandnaam natuurlijk iets wat maar zelden echt iets zegt. Er kan een verhaal achter zitten, maar dat moet je dan maar net weten en uiteindelijk draait het om de muziek en niet om de bandnaam. De muziek kwam al eerder voorbij, want het gaat om een cover van Royal Blood die ik bijna exact 6 jaar geleden plaatste.
Het origineel bestond muzikaal gezien alleen uit bas en drums, aangevuld met zang natuurlijk maar Rage Against vult dat aan met een volledig blazersectie en ik moet eerlijk zeggen dat ik deze cover beter vind klinken dan het origineel. Nieuwsgierig? Check op Muzikale Maandag Figure it out en als je het nog wil vergelijken met de versie van Royal Blood dan kan dat hier.
Zaterdag 18 januari 2025 - Aanbieding?
De commerciële wereld. De naam zegt eigenlijk al veel, want commercieel moet er geld verdient worden en dat doe je door een goed product of goede service te verlenen, maar ook de prijs is voor een consument aan de dag van vandaag erg belangrijk. Dingen worden bij wijze van spreken met de dag duurder en op die manier blijft er hier en daar bij mensen best een stukje maand over aan het einde van het salaris. Dus: een goed product tegen een lage prijs, dat verkoopt of zou in ieder geval moeten verkopen. De vraag is alleen of het allemaal zo mooi en makkelijk is als het er uit ziet.
De bovenstaande afbeelding is daar een mooi voorbeeld van. Het is een screenshot van een reclame die bij mij langs kwam op Facebook. Het algoritme daar heeft blijkbaar in de gaten dat ik een auto heb en altijd zo goedkoop mogelijk probeer te tanken en dan kan er zomaar zo'n advertentie bij je langs komen. Op zich natuurlijk niks mis mee en als je de afbeelding even bekijkt wordt het wel héél snel interessant, want je krijgt echt nergens zomaar 24 ct/ltr korting op je brandstof. En om met de deur in huis te vallen: die krijg je hier ook niet. Er staat een sterretje achter en dat geeft waarschijnlijk iets aan als op de landelijke adviesprijs, maar zo'n sterretje is best snel over het hoofd gezien en dan is er maar 1 ding mogelijk: zo snel mogelijk naar de Esso in Haaften, want daar kan vandaag érg goedkoop getankt worden!!!
Hoe bedrogen kom je dan uit als blijkt dat die 24 ct korting per liter brandstof uiteindelijk helemaal niet zo goedkoop is? Nou, héél bedrogen kan ik melden en dat is niet omdat ik er ben wezen tanken. Op de dag van deze aanbieding is een liter diesel namelijk hier bij een lokale pomp 14 ct/ltr goedkoper dan bij de Esso in Haaften. Als je niet verder kijkt dan je neus lang is en je 50 liter of zo tankt ben je dus feitelijk 7 euro duurder uit om je tank vol te gooien, ondanks het feit dat het er zo mooi en aantrekkelijk staat. Niet elke aanbieding is op die manier even mooi en ik heb in het verleden al vaker dit soort dingen aangestipt. Het gaat er om wat je betaalt als in dit geval je tank vol zit, of wat je betaalt als je een product of dienst ergens afneemt. Niet om wat de aanbieding zegt, want dat is immers alleen een middel om jou er van te overtuigen dat je dit(!!!) toch echt nu(!!!) moet hebben.
Ga op onderzoek uit als prijzen belangrijk voor je zijn en dan kun je in veel gevallen best wat besparen, of in een aantal gevallen zelfs heel veel besparen. Kijk, die brandstof is voor mij een principe dingetje: ik wil zo goedkoop mogelijk kwaliteitsbrandstof hebben en vervolgens probeer ik zo zuinig mogelijk te rijden. Het scheelt me alleen op jaarbasis zo weinig, want tussen de duurdere en goedkopere pompen zit hier over het algemeen een paar cent verschil per liter. Laten we nou eens uitgaan van 3 cent per liter goedkoper. Met de kilometers en het gemiddeld verbruik heb ik op jaarbasis zo rond de 650 liter brandstof nodig en dat scheelt me dus op jaarbasis... *tromgeroffel* ...rond de 20 euro. Het wordt pas echt interessant als je écht goedkoop kunt gaan tanken en dan moet je er niet voor om hoeven rijden.
Als je nou heel veel kilometers draait dan wordt het bespaarde bedrag natuurlijk ook groter, maar in mijn geval is het echt niet zo dat er een werelds groot bedrag over blijft als ik zo goedkoop mogelijk tank. Toch blijf ik het uit principe wel doen omdat ook de kleine besparingen bij elkaar een grotere opleveren en geld over de balk gooien vind ik gewoon zonde. Als het dan toch moet rollen kan het beter maar naar iets leuks of nuttigs zijn en wat dat is zal voor iedereen anders zijn. Even wat vergelijkingen: de prijs vandaag voor een liter diesel is lokaal hier €1.689. Dat is voor Nederlandse begrippen al best goedkoop, maar het kan ook in ons kikkerlandje lager. Bij Kreuze in Havelte staat de diesel nu op €1.639 en het kan nog behoorlijk goedkoper want bij Mangus in het Zeeuwse Kapellebrug tik je op dit moment €1.589 af. In theorie zou ik dus nog 10 cent per liter kunnen besparen, maar daar moet ik dan wel even 280 km voor rijden en dat maakt het dan ineens een stuk minder interessant. Hetzelfde geldt voor Luxemburg: als je er doorheen komt ben je bijna stom als je er niet tankt. De diesel is daar op dit moment €1.555 maar ook daar geldt dat er even heen rijden met 640 km simpelweg niet interessant is.
Maar goed, ik dwaal behoorlijk af want volgens mij ging het in beginsel over een aanbieding die stiekem toch geen aanbieding is en dat je dus beter gewoon even rond kunt kijken voor je blind ergens in trapt. Dat geldt niet alleen voor brandstof maar simpelweg voor alles. Ik zie soms producten online staan waarbij wordt gedaan alsof de aanbieder de goedkoopste van Nederland is en dan scheelt het met exact hetzelfde item bij de concurrent toch nog 40 euro of zo en dat is dan best de moeite waard, al hangt het er ook weer vanaf wat het is want ik koop zelf dan dingen graag in een echte winkel vanwege de service die je er krijgt, alleen zijn die winkels dan vaak juist niet de goedkoopste. Maar goed, die hebben dan een andere toegevoegde waarde en dat maakt het dan voor mij persoonlijk alsnog interessant. Kortom, denk na en vergelijk.
Maandag 13 januari 2025 - The Damn Truth.
Gewoon lekker, een 'catchy' refrein en verder niet zo heel bijzonder, maar toch bijzonder genoeg om hier op Muzikale Maandag te vermelden. Ik snap alleen het jaren '60 thema niet zo goed, want dat hoor ik er niet in terug. Dat zou eventueel aan m'n kop vol snot kunnen liggen op dit moment, maar dat is een ander verhaal *grin* Helemaal vanaf de andere kant van de sloot, check het Canadese bandje The Damn Truth met Tomorrow.
Zondag 12 januari 2025 - XR.
XR in het kort, de langere versie is Extinction Rebellion en ik wil het vandaag dan specifiek hebben over Extinction Rebellion Nederland. Die besloten voor de verandering gisteren weer eens te gaan demonstreren en dat is iets wat altijd mag. De plek waarop je dat wil doen staat ter discussie, want deze club meent keer op keer de A12 of het verlengde daarvan te moeten bezetten en zorgt daarbij voor vertraging en gevaarlijke situaties. Niet alleen bij het betreden van deze openbare weg, maar ook de gevolgen ervan worden blijkbaar op z'n best niet helemaal goed doordacht.
Dat een demonstratie wat hinder veroorzaakt is geen enkel probleem en je zou misschien zelfs kunnen stellen dat een demo die géén hinder veroorzaakt geen echte demo is, want dan valt hij niet op. De actievoerders maken hier echter de bewuste(!) keus om op een plek te gaan demonstreren die hen verboden is. Deze bewuste keus had gevolgen. Grote gevolgen:
Actievoerders werden opgepakt en afgevoerd en vervolgens gaat niet alleen de organisatie maar met name hun sympathisanten los over het gebruik van het 'waterkanon' (wat meer op standje vernevelen stond) en de manier waarop de actievoerders behandeld zijn. Hun excuus is dat als de Nederlandse regering gestopt zou zijn met de fossiele subsidies dat zij daar helemaal niet hadden hoeven zijn. Als je de boel nóg verder krom kunt maken mag je het me laten weten, maar in mijn beleving gaat het nog steeds om de bewuste keus op een plek te gaan demonstreren waarvan je van te voren weet dat het aangepakt gaat worden.
Had men de demo gewoon op het Malieveld gehouden, dan was er bijvoorbeeld helemaal niks aan de hand. Hadden ze evengoed hun momentje in de pers gehad om voor wat publiciteit en daarmee aandacht te zorgen, maar nee: levens zijn hier bewust op het spel gezet. Tijdens de jaarwisseling was men behoorlijk fel op het aanvallen van hulpverleners en hier lopen dezelfde hulpverleners vertraging op, terwijl in veel gevallen letterlijk elke seconde telt. Het eerder genoemde excuus telt niet voor een familie die in rouw is omdat jij zo nodig met je reet op die A12 moest gaan zitten. Buiten dat is het een giga hypocriet clubje want kijk even wat actrice en klimaatactivist Hadewych Minis heeft te vertellen:
De 47-jarige Hadewych Minis is een van de vele actrices die erg begaan zegt te zijn met het klimaat. Sterker nog: ze heeft zelfs gedemonstreerd tijdens acties van Extinction Rebellion. "Ik was bij de A12-demonstratie in mei. Een orkest speelde Beethovens zevende symfonie. Het zette de toon, we komen in vrede." vertelde ze vorig jaar nog. Die klimaatdemonstratie was voor Hadewych enorm emotioneel, omdat mensen zich niet realiseren hoe groot de ramp is die er op ons afkomt, zegt ze.
En die symfonie van Beethoven versterkte dat gevoel. "Kippenvel kreeg ik ervan. Maar ze waren nog niet klaar met spelen of de waterkanonnen begonnen te spuiten." Daarmee is de politie te ver gegaan, aldus Hadewych. "Daar schrok ik van. Naïef misschien, maar ik had niet verwacht dat de politie die zo snel zou inzetten. Dat voelde onrechtvaardig. Vooral omdat bij de boerenprotesten, waarbij veel geweld kwam kijken, geen waterkanon te zien was."
Vervolgens blijken dat allemaal loze woorden waarbij niet alleen het respect, maar ook het geloof in de goede bedoelingen van dit soort lui én de organisatie bij mij gewoon door de plee getrokken wordt. "Do as I say, not as I do." is een houding die ik net te vaak in m'n leven mee heb gemaakt en waarmee je niks anders verdient dan de tyfus.
Overigens lopen zo'n beetje alle actievoerders met producten rond die gemaakt zijn door de olie industrie, of willen ze zeggen dat die kunststof regenjasjes ergens op een veldje groeien? Alle kunststof tasjes die niet alleen meegenomen maar ook achtergelaten worden, die groeien ook op een veldje? Hoe komen die actievoerders daar? Feitelijk zijn het dus allemaal hypocriete lui, want een beetje demonstrant tegen de fossiele subsidies komt ook als zodanig daar naar toe en kleed zich ook als zodanig. En weet je? Je treft er niet één!
En dan is er nog de eerder genoemde teringzooi die ze achterlaten. Rommel waar als excuus voor gegeven wordt dat het lastig dingen meenemen is als je door de politie wordt afgevoerd. Gast, je had daar al niet mogen zijn met je troep. Iemand met een greintje verstand had dan niks meegenomen, maar daar heb je het weer: de bewuste keus. De bewuste keus om dingen te laten gebeuren en er vervolgens over te gaan janken alsof je een misbruikt kind bent. Een stelletje narcisten zijn het, niks meer niks minder.
Donderdag 9 januari 2025 - Winterweer.
Er zou afgelopen nacht wat sneeuw over het zuiden trekken en ik dacht nog: "Helemaal prima." Ik zou pas in de ochtend richting België vertrekken en ging er gemakshalve maar vanuit dat als ons Limburg last heeft van sneeuw dat het dan in zuidoost België niet anders is. Dat bleek niet alleen te kloppen als een bus, maar er kwam nog een dotje sneeuw achteraan en dat gaf toch best een puinhoop waar ik van hoopte dat die voorbij zou zijn als ik daar in de regio zou zitten.
De puinhoop zou later nog groter worden, het stuk tussen de grens en Maastricht was op 1 rijstrook net te doen en vanaf daar zou het richting huis alleen maar beter worden. Heel veel beter!
Maandag 6 januari 2025 - Greatdane.
Het eerste weekend van 2025 zit er alweer op, Nederland gaat weer aan de slag en we hebben afgelopen weekend (hoe minimaal dan ook) de eerste sneeuw van deze winter gehad. Verder had ik een soort onderhoudsklusje met Harre's Tree Removal, maar daar heb ik om privacy redenen geen foto's kunnen maken. In het kort kwam het neer op een hoop struiken bij een omheining wegzagen en die gelijk versnipperen en dat is gelukt. Ik ontdekte bij terugkomst dat de versnipperaar aan liep en dat bleek een mes van de trommel te zijn op het huis van de versnipperaar en ik verwacht niet dat ik daar zelf iets aan kan doen, dus daarover loopt iets met de importeur en die heeft dat voor alsnog perfect opgepikt.
Maar goed, vandaag is het natuurlijk Muzikale Maandag en in die zin begint het jaar wél erg lekker, want dit is echt zo'n nummer waar je alleen maar vrolijk van kunt worden. Wat gitaren, een bas, een drumkit en dat aangevuld met een paar goede zangers is vaak wel een goed recept. Helemaal als je dan deze energie in je nummer kunt verwerken die op zich niet helemaal nieuw is, want in mijn beleving is het gewoon Sausolito Summernight van Diesel uit 1980 in een nieuw jasje (spoiler). Maar ja... beter goed gejat dan zelf slecht verzonnen natuurlijk. Check Gone before you come, op 11!
Donderdag 2 januari 2025 - De cijfers.
Gisteren stipte ik de verkoopcijfers van het vuurwerk al even aan. Ik heb ze van dit jaar weer gevonden en die verwondering is er eigenlijk alleen maar groter op geworden. Let op: De legale(!) vuurwerkverkoop van dit jaar is uitgekomen op 118 miljoen euro. Dat betekent dat er in de periode dat je vuurwerk af mag steken (van 18.00 uur tot 02.00 uur) voor 14.8 miljoen per uur letterlijk de lucht in is gegaan. In cijfertjes 14.800.000 euro. Per uur! En daar komt dan alle illegale shit nog bij, dus het totaalbedrag rommelt zo richting de 150 miljoen.
De eerstvolgende die bij mij in m'n gezicht begint te klagen over hoge energie,- voedsel,- en brandstofprijzen krijgt een high five.
Met een barkruk.
Woensdag 1 januari 2025 - 2025.
We hebben de jaarwisseling weer overleefd en ik wens je bij deze natuurlijk de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Dat het in alle opzichten een mooi jaar mag worden met liefde en verdraagzaamheid voor de hele mensheid. Als je het pessimistisch wilt bekijken dan is de wereld een hele grote puinhoop en daar hoef je dan niet eens heel ver voor weg, maar je kunt zelf het verschil maken. Als iedereen dat in zijn of haar eigen omgeving doet wordt de wereld vanzelf een mooiere plek. Een mooi streven om het nieuwe jaar mee in te gaan! Dan het onderwerp waar het vandaag om draait: het vuurwerkverbod. Het onderwerp wat voor mij persoonlijk enórm dubbel is en hoe dat komt zal ik hier onder uitleggen.
Om met de deur in huis te vallen: ik ben absoluut vóór een algemeen vuurwerkverbod. Dat is bijna hypocriet te noemen omdat ik als jong ventje vroeger met een tas vol rotjes en wat kleine vuurpijlen de straat op ging. Lol trappen, geen dingen slopen, vuurtje stoken hier en daar en natuurlijk de héle avond tot diep in de nacht vuurwerk afsteken. Als je tas leeg was ging je weer naar huis om hem aan te vullen, daar kwam het kort samengevat op neer en zo was elke jaarwisseling weer een belevenis op zich en hier begint ook gelijk het dubbele: dat gun ik de jeugd aan de dag van vandaag ook, inclusief vuurwerk.
Het punt is alleen dat er aan de dag van vandaag best veel illegaal (lees: véél te zwaar) vuurwerk gebruikt wordt en dat is m’n grote bezwaar. Het gaat voor mij persoonlijk dus feitelijk niet eens om het afsteken van vuurwerk maar meer om wát steek je aan. Een voorbeeld: de Astronaut die wij vroeger met bosjes overal neergooiden en die best een hele harde knal gaven vallen aan de dag van vandaag in vuurwerkcategorie F1. De categorie waar de IL&T (Inspectie Leefomgeving en Transport) op hun website letterlijk van stelt: "Vuurwerk met zeer weinig gevaar dat ook in huis is te gebruiken ( fop- en schertsvuurwerk)." Nu kan het best zijn dat ik op een website gekeken heb die deze Astronauten in de verkeerde categorie heeft laten vallen, maar laat het dan F2 zijn. Dan kom je volgens dezelfde IL&T uit op: "Vuurwerk met weinig gevaar dat geschikt is voor particulier gebruik."
Deze categorieën lopen door tot F4 en dat is dan volgens de IL&T: "Vuurwerk dat veel gevaar oplevert en dat alleen bestemd is voor professioneel gebruik." M’n punt om het vuurwerkverbod in te voeren is dat er aan de dag van vandaag veel te veel vuurwerk wordt afgestoken uit de categorie F4, maar dan door particulieren en niet door professionele gebruikers. Nog sterker: het zijn kinderen die het afsteken en die daar door niet alleen spelen met hun eigen ledematen en leven, maar ook voor (mega) veel overlast zorgen. De eerder genoemde Astronautjes zitten met 10 gram buskruit tegen de 100 dB als het gaat om geluidsdruk. Een aan de dag van vandaag verkochte Cobra 8 bevat (schrik niet) 100 gram flitspoeder (= een krachtiger mengsel dan het ouderwetse buskruit) en zorgt voor een geluidsdruk van 127 dB op een afstand van 8 meter.
Dan gooi ik er nog even een klasje natuurkunde tegenaan: elke 3 dB er bij is een verdubbeling van de bronsterkte. Dat wil niet zeggen dat het geluid ook 2 keer zo hard klinkt, maar het geeft wel de kracht aan die achter een dergelijke explosie zit. Subjectief (dus voor je gehoor als mens) zorgt een verhoging van 10 dB wel voor een verdubbeling van de geluidssterkte en op die manier is de knal van een moderne Cobra 8 als beleving voor een mens dus bijna 3 keer zo hard dan de knal van de ouderwetse Astronaut. De Astronaut doet pffft vergeleken met de BOEM!!! van de Cobra en dát is waar het wat mij betreft mis gaat en waarom er een algemeen vuurwerkverbod zou moeten komen.
Het zijn niet de normale knallen en het normale siervuurwerk die voor overlast zorgen. Het zijn de extreem harde knallen en de mega pijlen die mensen voor de kick af willen steken die naast dat ze voor onveilige situaties zorgen simpelweg voor overlast zorgen. Het is dus de mens die altijd meer wil en dat dan ook nog eens in combinatie met onveilig gebruik die er voor zorgt dat ik voor een algemeen vuurwerkverbod ben en ik denk serieus dat er veel mensen zijn die er op deze manier over denken. "Ja, maar jullie vroeger... enzovoort." gaat gewoon niet op, want als iedereen normaal consumentenvuurwerk zou kopen en dat op een verantwoorde manier af zou steken denk ik dat de bezwaren een stuk minder zullen zijn.
Ik heb op dit moment nog geen cijfers, maar overal in de media was te lezen dat verkooppunten niet alleen meer bestellingen hadden dan vorig jaar, maar ook grotere bestellingen. Uitgaande van de jaarwisseling van 22/23 toen er voor 110 miljoen euro aan vuurwerk de lucht in ging zal dat dit jaar een behoorlijk dotje meer zijn en dat is dan niet persé een bezwaar maar meer een verwondering: het hele jaar rond klaagt men steen en been over prijzen van energie, brandstof, voedsel en weet ik wat nog meer maar tijdens de jaarwisseling gaat er tussen 18.00 en 02.00 uur per uur een lomp hoog bedrag van ongeveer 13.8 miljoen euro letterlijk de lucht in. En daar klaagt dan niemand over, maar die verwondering zal dan wel aan mij liggen.