Woensdag 29 juli 2020 - Herrie op m'n dak.
Geluiden hoor je vaker op een dak en met 'op een dak' bedoel ik in dit geval tussen de dakpannen en het beschot. Vogeltjes en muizen leven daar erg vaak en aangezien m'n huisje bijna 60 jaar oud is mag je er vanuit gaan dat er wel het één en ander onder die pannen huist. Op zich geen probleem, want normaal gesproken merk je daar weinig of niks van maar... dat was tot een paar weken geleden.
Elke avond zit er iets te kloppen op m'n dak en ik heb geen idee wat het is. Als je dit filmpje bekijkt dan zie je niks want het is in het donker opgenomen op m'n slaapkamer, maar je kunt zeker vanaf 8 seconden toch duidelijk geklop horen. M'n buurman hoort niks en een inspectie van het dak leverde in zoverre geen resultaat op dat er in ieder geval geen beestje of sporen daarvan werden aangetroffen.
Vogels en muizen maken zulke geluiden niet volgens mij en waar mensen zeggen dat het om een steenmarter gaat: dat zou kunnen, maar de kans is érg klein. Die leven namelijk vaak aan randen van bossen en die zijn hier echt héél ver te zoeken. Buiten dat verplaatst hetgeen wat geluid maakt zichzelf wel, maar ik hoor niks lopen. Het is over het algemeen meer dit geklop dan een ander geluid en nogmaals... als ik er niet wakker van zou worden zou het me niet interesseren wat er op m'n dak leeft.
Mocht iemand een idee hebben, laat het me gerust weten want na de inspectie valt er weinig meer te doen. Het dak open laten liggen tot de nacht en dan kijken of er iets aan komt gaat immers niet werken. Ik hou me in ieder geval aanbevolen voor meer info.
Maandag 27 juli 2020 - Stevie Salas.
Heel kort samengevat op deze Muzikale Maandag: als je Lenny Kravitz kruist met de Red Hot Chili Peppers krijg je dit en het is nog live ook. Super vet!
Vrijdag 24 juli 2020 - Rijtijden.
Als chauffeur heb je net als heel werkend Nederland met een arbeidstijdenbesluit te maken, maar daarnaast ook met een rijtijdenwet die tot op de minuut nauwkeurig aangeeft hoe lang je maximaal mag rijden en hoeveel pauze of rust er minimaal tegenover moet staan. Beiden kunnen soms je grootste vijand zijn, maar vaak zijn het je beste vrienden om de eenvoudige reden dat deze regelingen er in eerste instantie voor je eigen veiligheid en gezondheid zijn.
Ik had afgelopen week een dag waarop het een soort van beiden was. De eerste rit zat er op en na contact met de planning kreeg ik een nieuwe klus op om te gaan laden. Onderweg naar het laadadres zat het behoorlijk tegen, maar ik kon vanaf daar naar huis dus op zich was dat dan ook weer niet zo'n héle grote ramp. Die 'ramp' werd het wel toen ik met m'n rijuren zat te rekenen toen ik bij het laadadres weg reed, want als alles mee zat kwam ik 2 minuten tekort om thuis te komen en om die kant op te gaan moest ik sowieso langs hetzelfde werkvak als op de heenweg.
Het is natuurlijk zo dat het dan mee kan zitten, dat je zelfs nog een paar minuten kunt winnen en vervolgens nét binnen de tijd op de parkeerplaats kunt staan. Het punt is alleen: als je dat net niet haalt of gewoon ruim niet haalt zit je met je uren mis en die kan een controleur onderweg tot vier weken naderhand bekijken en er eventueel op bekeuren. Vanuit m'n werkgever is de opdracht duidelijk: hou je aan de regels. Dus gokken is er dan eigenlijk al niet meer bij en feitelijk is dat gewoon terecht. In dit geval werd het dus een parkeerplaats, de gordijnen dicht en gewoon lekker even slapen.
Aan de ene kant is het dan best lullig te noemen dat je dan de motor start, vervolgens 20 minuten verder hobbelt en dan alsnog thuis staat maar ja... gokken doe ik in dit soort gevallen niet. Een Nederlandse controleur die in de geest der wet denkt zou voor een overtreding van een paar minuten nog een waarschuwing kunnen geven, maar bij zijn buitenlandse collega's wordt er voor dit soort dingen al snel geschreven. Iets wat die Nederlander ook kan doen, maar er in de praktijk voor zal kiezen om het bij de waarschuwing te laten als het om zo'n kleine overtreding gaat.
Het is uiteraard logisch te noemen dat je met veel van dit soort kleine foutjes alsnog een bekeuring krijgt, want dan neem je de regels in mijn beleving gewoon niet serieus. Je kunt er door overmacht altijd een keer naast zitten en dat wordt ook niet direct als mega grote ramp gezien, maar structurele fouten leveren uiteindelijk gewoon een dikke bekeuring op. Terecht wat mij betreft en misschien zouden de bedragen best wat hoger mogen zijn als dit voorkomt dat mensen een loopje nemen met de gestelde regels die er zoals ik eerder al aangaf in eerste instantie voor je eigen veiligheid en gezondheid zijn.
Weekend vieren, leuke dingen op de planning :)
Maandag 20 juli 2020 - The Weeknd.
Ja, de bandnaam is op deze manier goed geschreven. Zo, dan is dat ook direct de wereld uit en kan ik tussendoor nog even vertellen dat afgelopen weekend de laatste regio in ons land vakantie heeft gekregen, maar dat het qua werk allemaal ook echt wel érg stilletjes is. Of ik me daar zorgen over moet maken weet ik op dit moment nog niet, maar er zal vast meer over bekend worden de komende maanden dus tot die tijd... Check het nummer van deze Muzikale Maandag: Blinding lights.
Maandag 13 juli 2020 - Black Stone Cherry.
Twee jaar geleden kwam deze band ook al langs en aangezien ik de boel hier even wil laten rammelen plaats ik ze gewoon nog een keer. Tenminste... met een ander nummer, al is deze inmiddels ook al ruim 6 jaar oud. Dat rammelen doet het niet minder, dus kort samengevat: check Me and Mary Jane. Lekker!
Zaterdag 11 juli 2020 - Opmerkelijk afgerond.
Vandaag samen met m'n zwager nog even een kar hout uit het bos getrokken waar ik in de vakantie aan het werk was en dat is dan voor mij helemaal afgerond. Klaar is het nog niet, maar alle takken worden nog versnipperd en de stukken rondhout (de stammen) worden door een bedrijf opgehaald zodat ze op die manier toch nog een soort van nut hebben. Met een beetje geluk krijgt de eigenaar ook nog iets voor het hout, al betwijfel ik dat gezien de kwaliteit en het punt dat de houtmarkt op dit moment helemaal vol zit en de boel dus niks opbrengt. Ik heb prijzen voorbij zien komen voor boseigenaren die op 15 tot 20 procent zitten van wat het normaal opbrengt en in die zin mag je bijna blij zijn als ze het gratis op komen ruimen.
Maar goed, m'n zwager kan dus nog even de boel doormidden rommelen, kloven en laten drogen... dan hebben ze daar met een beetje geluk in de winter van 2021 een mooi vrachtje berkenhout liggen om de kachel mee te stoken.
Het opmerkelijke van vandaag zat het hem in de montage van de Matador Bull Lock die ik een tijdje terug had aangeschaft. Het gaat hier om een slot wat op de trekhaak geplaatst wordt en zo voorkomt dat de achterdeuren open gemaakt kunnen worden. Makkelijk te monteren door een plaatje op de trekhaak te schroeven met een paar bouten, makkelijk in gebruik en zeer effectief omdat de deuren niet zomaar even meer open gebroken kunnen worden.
De foto's bij dit item zijn overigens gewoon even als voorbeeld van internet gehaald, maar zoals je kunt zien op de bovenstaande foto is het dingetje net zo simpel als effectief. Tenminste... op het eerste gezicht dan, want vandaag bleek dat het aankoppelen van een aanhanger gewoon onmogelijk is als het plaatje van de Bull Lock op de trekhaak zit.
Ik had hier gezien de hoge plaatsing al m'n twijfels over, maar vandaag bleek dus dat het in de praktijk gewoon niet mogelijk is om een aanhanger aan te koppelen. Die valt gewoon niet ver genoeg over de kogel heen om de borging te activeren en zit daardoor dus gewoon niet vast. De dissel ligt in principe gewoon los op het stalen plaatje en de kogel doet helemaal niks.
Ik vraag me dan serieus af waar het als ontwerper mis gaat als je zoiets maakt. Ergens zal ik iets over het hoofd zien, maar wat is de moeite om het slot ietsje langer te maken zodat de plaat een klein beetje lager komt en een aanhanger dus gewoon over de kogel kan vallen als de plaat voor het trekhaakslot is gemonteerd? Het is relatief natuurlijk niet zo'n moeite om even twee bouten los te draaien, maar wel irritant als je dat vaak moet doen omdat je de ene keer je deuren wilt beveiligen en even later toch een aanhanger achter je auto nodig hebt.
Maar goed, verder was het een mooie zaterdag. Lekker bezig geweest, effectief het één en ander kunnen doen en zo meteen maar eens lekker een hapje eten maken. Volgens m'n maag verdien ik dat in ieder geval wel :)
Vrijdag 10 juli 2020 - Bijzonder.
De eerste werkweek na de vakantie zit er op en het was een week met hindernissen. Elke dag was er wel iets aan de hand, variërend van klein tot groot waardoor er hier en daar iets een beetje mis ging tot dingen die compleet de soep in liepen. Om met een voorbeeld van het laatste te beginnen: ik moest afgelopen week lossen bij een dorpje in België en daar kwam ik binnendoor naar toe gereden. Eenmaal in de buurt bleek dat ik de gekozen route niet mocht rijden vanwege het feit dat de boel daar afgesloten is voor vrachtverkeer.
Iets wat bij de Zuiderburen overigens regelmatig voor komt en waar je af en toe echt helemaal ziek van wordt. Ze hebben er namelijk geen netwerk van procinciale wegen zoals wij dat hier kennen, maar alles hobbelt daar nog ouderwets door de dorpen heen. Aan de ene kant heeft dat wel iets, want je ziet echt leuke/opvallende/aparte dingen, maar aan de andere kant zijn omwonenden met name het vrachtverkeer op een gegeven moment wel zat en wordt de boel afgesloten.
Als chauffeur moet je dan maar zien waar je heen gaat en zo ging ik keurig de doorgaande weg op in plaats van de route die ik gekozen had en waar dus ineens van bleek dat ik daar niet heen mocht. Je zult dan toch ergens anders wel rechts af kunnen en mogen om toch dat industrieterrein te kunnen bereiken? Kort samengevat: nee. Alles afgesloten voor vrachtverkeer en uiteindelijk kwam ik weer aan de snelweg, vervolgde toen maar de route die ik normaal gereden zou zijn en kwam toen vrolijk bij het industrieterrein uit waar ik moest zijn, alleen bleek dat ze daar aan de weg aan het werk waren en het industrieterrein niet bereikbaar was.
Keurig bordjes 'wegomlegging' geplaatst, dus dan verwacht je dat het goed komt. En dat kwam het... tot ik de tweede rotonde nam en daar geen enkel bord meer stond. Door het dorp naar een andere brug om over het water te komen kon ook door werkzaamheden niet, zomaar een klein straatje inrijden met een vrachtwagen doe je ook niet dus tja... wat dan? Ik ben er uiteindelijk gekomen door domweg m'n navigatie te volgen die me door zones stuurde waar ik officieel niet mocht komen en eenmaal bij de klant wist men daar ook geen enkele manier om er legaal te komen, dan via die ene weg die nu afgesloten was. Extra kilometers, extra tijd en ook nog eens bewust de regels moeten overtreden omdat je anders niet bij je klant kunt komen. Uiteindelijk wel gelost, maar goed...
Ook een dingetje afgelopen week: een niet nader te noemen klant waar ik al meer dan 27 jaar kom heeft blijkbaar wat regels aangepast. Het is me persoonlijk verteld dat als er een losplaats vrij is dat je daar naar toe mag rijden om je vervolgens bij de goederenontvangst te melden. Is er geen plek vrij, dan parkeer je voor op straat in de aangewezen vakken en ga je jezelf vanaf daar aanmelden. Je krijgt dan vanzelf te horen wat de bedoeling is en wanneer je aan de beurt bent. Makkie, kat in het bakje, duidelijk en noem alles maar op. Zou je zeggen...
Toen ik er aan kwam rijden was er een losplek vrij, dus ik parkeer daar maar nog voor ik m'n kilometerstand in kon vullen stond er al iemand bij m'n auto die me de poort uit dirigeerde naar de eerder genoemde parkeerplaatsen buiten de poort en vanaf daar moest ik me aanmelden. Op m'n vraag dat ik toch van de vrije losplek gebruik mocht maken kreeg ik botweg te horen dat dit al járen niet meer het geval was, terwijl ik deze manier van werken niet zo lang voor m'n vakantie nog heb toegepast, maar goed... Je zucht een keer en gaat doen wat men van je verwacht. Je komt als chauffeur immers als gast ergens binnen en dan moet je in mijn beleving de aanwijzingen van het personeel gewoon opvolgen.
Waar het in m'n hoofd dan mis gaat is de manier waarop dit allemaal gebeurt. Het geblaf naar me met wat de bedoeling is en de leugen dat dingen al jaren zo zijn terwijl dat echt pertinent NIET het geval is. Dat er dingen veranderen, dat kan. Dat ik die veranderingen niet meekrijg is ook mogelijk, maar het is dan toch ook een optie om me op de oude manier naar binnen te laten komen en daar te vertellen wat vanaf die dag wél de bedoeling is? Maar nee, gewoon lekkker je macht laten gelden. Dat is wat men dan over het algemeen richting een chauffeur doet en in mijn geval ging het daar dus ook niet anders. Gevolg, alweer een dag met een minpuntje.
Verder kleine dingetjes als een poort die 's morgens bij vertrek niet open wil, een klant die met een glimlach verteld: "Je bent de eerste die het zonder rond te vragen gevonden krijgt, dus dat is mooi maar ik heb een trieste mededeling voor je: om te lossen moet je hier even om het kantoor heen rijden en helemaal naar achteren is de werkplaats. Daar helpen ze je verder." Heel veel duidelijker worden instructies niet, dus ik sprong in de auto en ging op pad, waar al snel duidelijk werd waarom die man het een trieste mededeling noemde. Het bleek namelijk om een bedrijf te gaan wat doet in delfstofwinning en grondstofbereiding.
Hierbij kun je denken aan het breken, zeven en mengen van diverse grondstoffen als klei, zand, grind, leisteen en breuksteen die vervolgens aan de industrie geleverd wordt. Kortom: ik stond bij één van de weinige actieve mijnen in zuid Nederland. Leuk om eens te komen, maar iets minder tijdens de regenachtige omstandigheden van afgelopen week want het terrein was letterlijk bedolven met een laag bagger. Uitstappen betekende gewoon wandelen door diezelfde bagger en ook al rij je daar met een auto heel zachtjes doorheen, het is toch nat genoeg om dan overal maar heen te spatten. Gevolg: m'n auto aan de buitenkant onder de rommel, de laadbak onder de rommel want ik moet er toch op om de boel los te maken en daarna de binnenkant van m'n auto dus ook onder dezelfde rommel.
Het zijn soms de kleine dingen waardoor een werkweek het niet gaat worden en zo had ik afgelopen week dus echt elke dag wel iets. Uiteindelijk toch wel lekker gewerkt, maar ik ben blij dat de werkweek er op zit en dat ik volgende week weer een nieuwe start kan maken. Eerst maar even een leuk weekend vieren en hopelijk loopt het volgende week dan allemaal ietsje soepeler.
Maandag 6 juli 2020 - R.E.M.
REM? Weet je het zeker?
Ja, hoor. Ik ben niet ziek of seniel geworden en ik weet dat dit bandje niet echt bekend is om z'n super toffe nummers. Tenminste, als je hun 'hits' als Loosing my religion en Everybody hurts neemt dan zijn dat zoals eerder al genoemd echt wel hits, maar het mist op één of andere manier toch het mooie wat muziek kan doen en dat ze dat óók kunnen bewijst REM met dit nummer. Check het in mijn ogen prachtige Find the river.
Zondag 5 juli 2020 - De 2e maan.
Trots als een pauw kan ik melden dat ik het weer gered heb en inmiddels dus twee manen niet gerookt heb. Op veel momenten valt het op dit moment mee, maar op een aantal momenten valt het ook gewoon vies tegen. Afgelopen week tijdens het zagen bijvoorbeeld had ik nog wel eens het idee om in de auto te stappen en even langs een benzinepomp te rijden voor een pakje sigaretten en die verleiding wordt op een gegeven moment alleen maar groter als je een pomp hebt aan de overkant van de kruising waar je af moet slaan.
Voor een niet-roker klinkt dit allemaal heel vreemd en misschien zelfs ongeloofwaardig, maar toch... Het is op bepaalde momenten echt een drama en uiteindelijk ben ik dan toch blij dat ik het vol kan houden. Feit blijft dat het voor m'n gezondheid gewoon beter is en het financiële gewin is wat dat betreft leuk maar bijzaak. Op naar de volgende maan...
Donderdag 2 juli 2020 - Onderhoud.
Normaal doe ik het onderhoud van m'n spullen dezelfde dag nog als ik thuis kom of de dag er na, maar in dit geval werd de dag zelf me te laat en gisteren hebben we zo'n beetje de hele dag met regen gezeten. Ik kan binnen eventueel ook onderhoud doen, maar vind het buiten prettiger werken en omdat ik verder nog nergens meer naar toe hoefde kon ik het mooi uitstellen tot vandaag.
Alle grond en troep uit de lier geblazen, de staalkabel schoongemaakt en lichtingevet en natuurlijk de zagen uit elkaar gehaald. Wat me overigens opvalt bij de 500i is de vele rommel die uit het huis komt als je het met luchtdruk uitblaast. Blijkbaar worden de houtsnippers en dergelijke tijdens het gebruik langs het deksel van het luchtfilter gezogen en komen dan onderin het huis te liggen waar ze volgens mij niet meer weg kunnen. Het meeste zou je er wel uit kunnen krijgen door hem gewoon op z'n kop te houden en even te schudden, maar als je dat niet doet om de eenvoudige reden... dat je daar geen reden voor hebt (je ziet het vuil immers niet liggen) blijft zich dat natuurlijk wel opstapelen en dan vraag ik me af hoe goed dat voor de electronica is die ook in dat gedeelte zit.
Maar goed... Alles is dus weer schoon, staat weer in elkaar en de kettingen zijn geslepen dus die kunnen zo weer dienst doen als het nodig is. Voorlopig gaan ze in afwachting van nieuw werk even de opslag in, maar daarbij ben ik afhankelijk van wat offertes die uitgegeven worden en verder is het natuurlijk bijna alweer einde vakantie en daarmee gaat het verzamelen van balken voor in de kachel ook weer van start. Tenminste, dat hoop ik want ik heb er nog een dotje nodig dus ik hoop maar dat Adrie straks niet ineens op vakantie is. Komt tijd, komt raad...
|
|
|
|