logo harre

Home
Blog
Breaking News
Xtra
Muziek
Drums
Bands
Werk
P. Daemen BV
AWS
Scania
Boom verwijderen?
Harre's Tree Removal
Algemeen
Video's
Links
Contact
Contact


Harre op Facebook

Harre op Youtube

logo breaking news


houthakker Woensdag 28 juli 2021 - Nieuwe orders.
Afgezien van het mega project in Uden leek 2021 allemaal kalmpjes te verlopen qua werk voor Harre's Tree Removal, maar op één of andere manier is er ineens een periode aangebroken waarin er van alles gedaan moet worden of in ieder geval ingepland moet worden cq al ingepland is. Dit varieert van een klus waar ik bij wijze van spreken vandaag nog aan kan beginnen tot werk wat gepland staat voor maart volgend jaar en er ziten in de tussenliggende tijd best wel een dotje gevulde dagen tussen.

Hartstikke mooi natuurlijk en het gaat ook nog eens om best wel gevarieerd werk, want er zitten klussen tussen met enkel pinnetjes van 25 meter laten vallen tot klimklussen die voor meerdere dagen op de planning staan. Het eerstvolgende is het opruimen van een stuk of 10 dode fijnsparren in een particulier perceel. De meesten daarvan zijn goed te doen, maar één maakt het spannend. Maar goed, daarover later meer natuurlijk :)


muzieknoot Maandag 26 juli 2021 - Foo Fighters.
Ze kwamen (ik zou bijna zeggen 'uiteraard') al eerder langs en deze keer met een nummer wat volgens mij een remix is en ik ben op dit moment te lui om het voor je exact uit te zoeken hoe het allemaal in elkaar zit. Vluchtig kwam ik op deze versie uit van Making a fire, maar uiteindelijk klinkt dan deze remix, of remake van Mark Ronson zo vreselijk authentiek en lekker dat ik besloten heb die onder de aandacht te brengen op Muzikale Maandag.


logo rockband kalamazoo Zondag 25 juli 2021 - Bandpraat.
We waren lekker bezig met Kalamazoo en toen kwam Covid19. Niet alleen voor ons, maar voor heel muziekmakend en cultureel Nederland en dat is nog steeds klote eigenlijk. Het punt is dat er een soort van einde aan de pandemie leek te komen, maar nu de besmettingscijfers weer omhoog schieten kleurt Nederland rood op de Europese kaart en worden niet alleen mensen als gast voor een vakantie geweerd maar zijn het ook de culturele dingen die met uitzondering van een paar dingen geen doorgang kunnen vinden.

Toch leek het een goed moment om eens bij elkaar te komen en dan niet alleen voor de gezelligheid, maar ook voor het idee hoe nu verder te gaan. Persoonlijk denk ik dat we van Covid19 nooit meer helemaal af komen en de vraag is hoe de wereld daar op zal reageren, want een cultureel en daarmee ook voor een groot deel een sociaal leven volledig plat leggen en uitbannen vanwege besmettingsrisico's lijkt me dan nogal onzinnig. Dat is natuurlijk tenzij dat je in de complottheorie gelooft dat 'men' alle creativiteit uit wil bannen en enkel slaafse burgers wil. Maar ja, dat soort dingen geloof ik gewoonweg niet.

Kort samengevat is de tijd en energie er om verder te gaan met dit bandje en waar en of we dan nog op een podium komen is dan nog even zaak nummer twee. Er zijn nu eenmaal dingen waar we geen invloed op hebben en daarom concentreren we ons eerst maar op hetgeen we wél kunnen beïnvloeden en dat is uiteraard de muzikale invulling. Het eerste wat we daarbij willen doen s is het vinden van een gitarist(e) waarbij het mooi zijn als die ook nog zou kunnen zingen, maar dat laatste is dus enkel een pré. Kortom: we zijn weer onderweg :)


houthakker Zaterdag 24 juli 2021 - Klein onderhoud Dorst.
Omdat de omheining nogal in het gedrang kwam door de enorme hoeveelheid Amerikaanse Vogelkers die er aan de rand groeide ben ik vandaag maar eens in het Brabants Bosje aan het rommelen geweest. Eerst een inventarisatierondje om in detail te kijken wat er allemaal nodig is de komende tijd en of er bomen staan met nesten en/of holen en daarna kon ik beginnen aan het deels verwijderen van de eerder genoemde Amerikaanse Vogelkers.

Dat zo'n rondje goed is bleek overigens al redelijk snel, want ik kwam sowieso 2 bomen tegen die nu op de lijst staan om verwijderd te worden in verband met de veiligheid maar het perceel kent ook maarliefst 3 holenbomen. Dat zijn zoals de naam wellicht al doet vermoeden bomen waar holen cq nesten in de stam zitten en die mag je als zager niet verwijderen. Al zou het wel mogen, dan zou ik ze alsnog laten staan zolang de bomen geen gevaar voor de omgeving vormen en dat doen ze op dit moment sowieso niet. Eerder trof ik natuurlijk deze al:

stam die dienst doet voor spechten en insecten

Maar door dat inspectierondje te lopen kwam ik deze twee ook nog tegen, al hadden ze natuurlijk niet van zichzelf een geel cirkeltje *grin*:

holenboom in het perceel

holenboom, verboden om te zagen

Die blijven dus sowieso staan, misschien met uitzondering van de laatste. De eerste is sowieso al gebroken en relatief laag, dus als hij uit zichzelf om zou vallen is er eigenlijk niks aan de hand. De 2e staat midden in het perceel en qua gezondheid is er iets mis mee, anders komt zo'n hol er niet in maar hij oogt verder nog aardig gezond. Maar goed, ondanks de mega hoogte vind ik het niet nodig hem preventief te verwijderen omdat het eigenlijk geen kwaad kan als hij uit zichzelf om zou vallen. Het zal een beste klap geven, maar onveilig is het niet. De laatste staat aan de rand en zou eventueel schade aan het hek kunnen veroorzaken, dus die gaat er waarschijnlijk wel preventief uit omdat er nogal wat gewicht aan takken naar de buitenkant hangt.

En verder... tja... ik kan foto's plaatsen tot ik een ons weeg en een heel verhaal gaan typen, maar vandaag was ik even lui en deed ik het op deze manier:



snelweg Dinsdag 20 juli 2021 - Verkeershufter.
Je hebt ze in alle soorten en maten, maar deze maakte het gisteren vlak voor het werkvak op de A9 ter hoogte van Haarlem wel érg bont. Tijd en ruimte zat om normaal uit te kunnen voegen en dan kies je er toch voor om het op deze manier te doen waarmee je simpelweg bewijst het verkeersinzicht van een pantoffeldiertje te hebben.

Iedereen kan een foutje maken en dit ziet er door de groothoeklens van m'n dashcam nog wel redelijk ruim uit, maar het was écht krap. Mocht je jezelf wel eens afvragen hoe toch die ongevallen gebeuren op de Nederlandse snelwegen... Nou, gewoon zo:



muzieknoot Maandag 19 juli 2021 - Buckcherry.
Een Amerikaans bandje wat al sinds 1995 bezig is, in 1999 met een eerste album kwam en de track die ik vandaag op Muzikale Maandag onder de aandacht wil brengen komt van hun 9e album wat de band eind vorige maand uit bracht. Kortom, check So hot.


houthakker Zondag 18 juli 2021 - Harvester.
De afgelopen week kende weinig bijzonderheden, al heeft het met het werk qua kilometers wel érg lekker gelopen. De andere kant is dat sinds afgelopen vrijdag het midden van het land ook vakantie gekregen heeft en dat het dus zomaar mogelijk is dat qua werk alles ineens in de vakantiemodus rolt. Dat kan letterlijk twee kanten op, want het is dan óf enorm hectisch óf er is bijzonder weinig te doen en is het maar afwachten of je als chauffeur een normale werkdag vol kunt krijgen.

Maar goed, hoe dat allemaal gaat lopen is gewoon een kwestie van afwachten en de situatie nemen zoals die is. Vanmorgen kwam ik een filmpje tegen van een zogenaamde harvester. Letterlijk vertaald een 'oogster' en dat is ook exact wat het ding doet: bomen oogsten. Hij kan een niet al te grote boom in een minuut verwerken en dat krijg je als zager natuurlijk nooit voor elkaar. Qua snelheid in een productie wint hij het dus altijd van de traditionele zager, maar aan de andere kant wordt er door dit soort machines ook heel veel kapot gereden in een bos.

Zeker bij een dunning waar selectief bomen verwijderd worden sloopt zo'n machine de bosgrond en is de kans dat hij niet elke boom die er uit moet schadevrij kan bereiken érg aanwezig, terwijl de traditonele zager wel overal kan komen. Maar goed, vandaag de dag roept men al snel 'tijd is geld' en dan komen dus dit soort machines om de hoek kijken. Aan de eneke kant totaal niet m'n ding, maar aan de andere kant met alle achterliggende techniek toch wel érg vet. Heel vroeger ging het met een bijl, iets later met een zaag maar nog steeds handmatig, daarna met motorzagen en nu is dit dus eigenlijk zagen 3.0


muzieknoot Maandag 12 juli 2021 - Billy Gibbons.
De naam hoeft je niet direct wat te zeggen, ook niet als ik er bij zeg dat hij beter bekend is onder de naam Billy F. Gibbons en het zal eigenlijk alleen maar minder worden als ik er dan ook nog bij vertel dat hij eigenlijk William Frederick Gibbons heet. In alle gevallen hebben we het over de oprichter en zanger/gitarist van ZZ Top, een bandje wat half jaren '80 doorbrak in Nederland maar eigenlijk al vanaf 1971 actief was.

Eigenlijk zou je zeggen dat er dus ook een periode geweest moet zijn zonder de baarden en dat klopt. Ze toerden in hun beginperiode namelijk 300 dagen per jaar en als soort van vakantie hebben ze na 6 of 7 jaar besloten een half jaar vakantie in te lassen. Dat werd uiteindelijk een periode van 3 jaar en in die tijd hebben ze pas hun baarden laten groeien. Een echt goede foto compleet zonder baarden kon ik niet vinden van de band, maar deze komt aardig in de buurt:

zz top zonder baarden

Maar goed... we zijn natuurlijk jaren verder na deze foto en volgens mij weet eigenlijk niemand meer wie, of beter: welk gezicht er achter de baard en zonnebril van Billy Gibbons zit. Niet dat het er op wat voor manier dan ook toe doet of toe zou doen want het gaat natuurlijk om zijn muziek en niet hoe hij er uit ziet en dáár draait het dan ook juist vandaag op Muzikale Maandag om. Meneer Gibbons heeft namelijk een week of 5 geleden een nieuw album uitgebracht met de titel Hardware en daarvan zou ik graag het nummer More, more, more onder de aandacht brengen.


auto Zaterdag 10 juli 2021 - Duur.
De stelling dat alles duurder wordt is per definitie waar, maar of dat erg is hangt in mijn beleving van een paar dingen af. Als ik dingen terug ga rekenen naar de gulden (wat onzinnig is en je eigenlijk nooit moet doen) schrik ik met enige regelmaat van bedragen die ik uitgeef aan iets wat eigenlijk niks bijzonders is. Boodschappen doen is zoiets, want je hoeft eigenlijk niks bijzonders te kopen en je tikt bij de kassa 25 euro af of het niks is. Wat in mijn beleving écht duur geworden is laat zich al raden door de bijbehorende afbeelding, namelijk: autorijden.

Dat begint al met de aanschaf, want ga aan de dag van vandaag eens gewoon een leuke auto kopen. Niks bijzonders, maar gewoon leuk en praktisch en in mijn geval zou dat bijvoorbeeld een Volkswagen Caddy kunnen zijn. Tweedehands van 2 jaar oud en met ruim 40.000 km op de klok werd me die onlangs aangeboden voor ruim 21.000 euro en daar komtie: dat is dus ruim 46.000 gulden. Voor een Caddy... Tel daar dan het normale gebruik nog eens bij op als brandstof, verzekering en wegenbelasting en dan tik je op jaarbasis toch een behoorlijk bedrag weg. Van de verzekering en wegenbelasting heb ik geen oude gegevens meer, maar met m'n eerste dieseltje tankte ik voor 0.72/ltr wat aan de dag van vandaag ongeveer 0.33 euro zou zijn, alleen moet je érg goed zoeken wil je nog een pomp kunnen vinden waar hij op 1.33 euro per litter staat.

Veiligheid betekent onderhoud en in mijn geval betekende dat gisteren dat ik net geen 700 euro af kon tikken voor 3 versleten banden (1 was er na een klapper vervangen), het aanpassen van een accupool en 2 veren aan de voorkant waarvan er 1 afgebroken was. Allemaal nodig als je veilig van A naar B wilt, maar maal 2 plus 10 procent is het toch 'even' ruim 1400 gulden wat je aftikt voor... tja... eigenlijk niks bijzonders. Maar goed, misschien is het enkel de beleving dat autorijden duur is omdat ik het enkel als een vervoermiddel zie en ik grote bedragen gewoon niet over heb voor een auto.

Al zou ik het zo uit m'n zak kunnen schudden, dan nog zou ik in het voorbeeld van de eerder genoemde Caddy zo'n bedrag er niet aan uitgeven. Nieuw zou ik er dan misschien nog over denken, maar ja... het is gewoon een belachelijk lomp hoog bedrag in mijn beleving en daarom hobbel ik dus met m'n Nemo rond. Ik heb het enorm naar m'n zin met dat karretje omdat hij doet wat hij moet doen, namelijk mij met wat spullen van A naar B brengen en weer terug. Alle luxe die tegenwoordig op een auto zit als airco, cruisecontrol, bluetooth verbindingen en weet ik wat nog meer kent het karretje niet. Ook electrische ramen zijn bij dit model nog totaal ondenkbaar en... daar hangt uiteindelijk een prijskaartje aan wat in mijn beleving dan juist weer erg interessant is.

Zwartwit is het niks, maar kost het daarom ook niks en okee... een airco is op langere stukken érg lekker maar aan de andere kant is de vraag hoe vaak ik die langere stukken in de auto zit en dus daadwerkelijk voordeel heb van dit soort dingen. Kortom: ik blijf hem nog wel even rijden, al zal er op niet al te lange termijn toch iets anders moeten komen en die zal dan op zijn beurt weer redelijk snel vervangen moeten worden vanwege de energietransitie of ik moet die laatste met een verbrandingsmotor toch nog betaalbaar helemaal op kunnen rijden. Maar goed, dat is in wezen toekomstmuziek waar ik nog niet over na hoef te denken.


onderhoud Woensdag 7 juli 2021 - Onderhoud huis.
Laat ik voorop stellen dat m'n verhuurder altijd erg goed voor m'n huis zorgt, al zijn er soms dingen gewoon anders geregeld dan bij bijvoorbeeld een woningbouwvereniging. M'n huur is relatief laag, maar contractueel ben ik verplicht allerlei dingen zelf op te lossen cq te regelen waar bij anderen een belletje naar de woningbouwvereniging voldoende is en de boel op hun kosten ook geregeld wordt. Maar goed, ik klaag er niet over en doe sowieso al meer dingen zelf dan ik misschien zou moeten doen, maar ik vind het soms vervelend om iemand lastig te vallen (zo voelt het) voor iets wat gewoon makkelijk op te lossen is.

Vandaag was het tijd om eens een blik in de goot te werpen, want die liep onlangs een keer over toen het hard regende dus tja... dan is al snel de conclusie getrokken dat de afvoer dicht zit. Het is in zo'n rij alleen de vraag welke, want het is natuurlijk in principe één lange goot met bij elk huis een afvoer maar het lijkt me wel de bedoeling dat we die met z'n allen ook echt wel open houden. De hoeveelheid aan m'n eigen kant bleek best mee te vallen, alleen waren er wat stukjes dakpan in de regenpijp gevallen en daar was weer vuil aangekoekt waardoor die inderdaad volledig dicht zat. Bij de buurman bleek het een ander verhaal:

dakgoot

Het vreemde was dat het daar veel voller lag over de hele lengte, maar dat de afvoerpijp gewoon open was terwijl er bij mij dus minder lag en de pijp wel volledig dicht zat. Maar goed, het is allemaal weer open, schoon en werkend dus daar hoeven we allebei voorlopig niet meer naar te kijken. Op deze manier is het soms best lekker een keer vroeg klaar te zijn qua werk, alleen tja... dan ben ik dus wel vroeg thuis maar eigenlijk nooit klaar.

emmer met troep uit dakgoot

Het is nogal een vertekende foto, maar het gaat hier om een emmer van 10 liter en die zit stiekem toch behoorlijk vol. Maar goed, om het positief te bekijken was het gewoon nodig om een keer naar boven te gaan en heb ik het werk niet voor niets gedaan. Nu maar eens echt avond vieren...


muzieknoot Maandag 5 juli 2021 - Bløf.
Opgericht in 1992 door bassist Peter Slager, bij het grote publiek bekend van hun hit Liefs uit Londen uit 1998 en sinds dien eigenlijk niet meer weg te slaan uit de Nederlandse popscene. Verder is de band qua bezetting in al die tijd behoorlijk stabiel, want enkel drummer Henk Tjoonk verliet ergens in 1995 de band. Chris Götte nam toen plaats op de drumkruk, maar hij overleed in maart 2001 bij een motorongeval op de A58 en sinds dien doet Norman Bonink niet alleen de drums maar ook een groot deel van de achtergrondzang.

In mijn beleving was het nummer Zoutelande het laatst wat we van de band vernamen voor Covid19 toesloeg en alle concerten en festivals plat legde. Ik vond het bijna mooi om te horen hoe de impact van dit virus niet alleen op de band maar ook op de leden persoonlijk geweest is, want die zijn echt op zoek geweest naar zichzelf. Zanger Pascal zei in een interview iets van dat hij op zoek was naar zichzelf. De vraag dat als de kern (het muzikant zijn en concerten spelen) weg valt, wat er dan eigenlijk nog over blijft als persoon?

Een periode waar ze zich in mijn beleving wonderwel doorheen hebben geslagen gezien het feit dat eind vorige maand hun nieuwe EP Polaroids_01 uit kwam met daarop 5 nummers. Pascal liet in hetzelfde interview waar ik net naar verwees ook doorschemeren dat de titel van deze EP behoorlijk bewust is gekozen en dat je er dus vanuit mag gaan dat er nog meer delen van zullen volgen die wellicht allemaal of gedeeltelijk ook nog eens op een echt album uitgebracht zullen worden.

Het nummer van deze Muzikale Maandag is overigens het enige stevige nummer op de EP en tja... qua muziekstijl spreekt me dat aan, maar ook de tekst is in mijn beleving geweldig. In mijn beleving lopen er te veel mensen rond die roepen van alles nog te willen doen, maar doen het uiteindelijk niet en hebben daar dan uiteraard wel een excuus voor. Terwijl... je kunt whatever het is ook gewoon gaan DOEN, eventueel met hulp van anderen er bij maar DOEN. Spijt hebben van iets wat je niet gedaan hebt is groter dan spijt van iets wat je wel gedaan hebt, neem dat van mij aan.

Dus doe het dan.
Praat er niet meer over, maar doe het dan.
Twijfel nou niet langer, maar doe het dan.
Doe het dan.
Ik breng je tot het randje, maar doe het dan.
Ik geef je nog een zetje, maar doe het dan.
Doe het dan!

Check Doe het dan zoals de band het in alle vroegte live speelde tijdens de ochtendshow van NPO Radio 2.


houthakker Zondag 4 juli 2021 - HTR aangepast.
Sommige kleine dingetjes in het menu heb ik wat aangepast waardoor het er in mijn beleving beter cq duidelijker uitziet en daarnaast heb ik een deel van Project Ratelpopulier toegevoegd aan de voorbeelden bij Perceel, Uden. Dat is nog lang niet klaar, maar het geeft in ieder geval een beeld hoe het tot nu toe gegaan is en de rest komt dan komende winter wel. Mocht je geïnteresseerd zijn, dan kun je terecht op het gedeelte van Harre's Tree Removal van deze website.


houthakker Zaterdag 3 juli 2021 - Mooie dag.
Vanmorgen maar eens lekker uitgeslapen en Project Ratelpopulier ligt nu definitief tot komende winter stil ligt in verband met de enorme hoeveelheid blad wat in de bomen aanwezig is en wat de puzzel die er klimmend uit gewerkt moet worden niet makkelijker maakt. Het weer maakt het in mijn beleving ook niet erg comfortabel om de hele dag op m'n klimsporen te staan, maar goed... dat is bijzaak als mensen echt willen dat het werk door gaat. In dit geval was vanaf de start al duidelijk dat de factor tijd er niet toe doet en dat is om eerlijk te zijn nu best lekker.

Dat gaf mij vandaag de gelegenheid om eens even naar het bosperceel Dorst te rijden voor een inspectierondje, want het heeft inmiddels knap gewaaid sinds ik er de laatste keer was voor klein onderhoud en dan is het best handig om te weten wat er nog overeind staat en wat er qua werk op de korte en lange termijn nog aan zit te komen. Het is moeilijk te zien op deze foto, maar hier zit als het goed is enkel lange termijnwerk:

ingang perceel dorst zomer 2021

Hier en daar groeien niet alleen kleine maar ook behoorlijk grote takken over het pad van Staatsbosbeheer en op zich kan dat geen kwaad zolang de bomen er bij staan zoals nu. Ze zijn kerngezond en de kans dat de takken afbreken is eigenlijk gewoon nul, dus waarom zou je dan in een boom gaan zagen? Ik vind dat deze voorlopig lekker moeten blijven groeien en misschien over minimaal 3 tot 5 jaar zou je dan eens naar die takken kunnen kijken of ze de boom niet te veel belasten, maar ook dan zou het enkel een kwestie zijn van de takken verwijderen en de boom verder laten staan. Een ander verhaal trof ik hier aan:

dennen, groot, oud, overhangend naar de buren

Ik heb er niet echt op gelet maar schat dat deze dennen ergens tussen de 15 en 20 meter hoog zijn. Ze hebben hun beste tijd gehad en het grootste probleem is hier dat ze overhangend zijn naar het perceel van de buren. Als er iets uit breekt komt het dus bij hen terecht, met mogelijke schade als gevolg en dat is nou net wat ik wil voorkomen. De rechter heeft als bijkomend probleem een enorme kromming richting het eigen perceel en dat zorgt er voor dat de boom heel erg onder spanning staat. Iets waar je normaal al rekening mee moet houden als zager, maar helemaal als je bovenin zit.

M'n plan is daarom om hem ergens op de helft in te zagen zodat de kromming op het eigen perceel valt. Als die opgeruimd is kan de rest van de boom met de lier het perceel op getrokken worden en daarna geldt dat laatste eigenlijk ook voor de linker den op deze foto. Dit is ook direct de meest logische volgorde omdat de rechter eigenlijk in de weg staat om de linker te laten vallen. Een andere optie zou nog zijn om ze allebei in te klimmen en af te blokken, maar aangezien deze op een plek staan waar eerder al takken spontaan uit een den gebroken zijn wil ik dat eigenlijk niet gokken.

Verder zit er veel verschil qua begroeing in het perceel. Het idee om meer ruimte en licht te maken door het grote onderhoud is op zich gelukt, want er komt nu allerlei groen in als bijvoorbeeld varens die er eerder niet waren. Ook komt er opschot naar boven en komen er in principe dus al kleine boompjes en dáár was het allemaal om begonnen. Het enige nadeel op dit moment is de Amerikaanse Vogelkers die er weelderig groeit. Er zijn er al een heel aantal verwijderd, maar er staan nog volwassen exemplaren in en de zaailingen hebben nu licht en ruimte dus ook die zijn gaan groeien, alleen is het punt dat je deze exoot eigenlijk liever niet in je perceel hebt staan. Een andere naam is niet voor niets Bospest.

overzicht achter naar voor, achterkant

overzicht achter naar voor, midden

overzicht achter naar voor, voorkant

De bovenstaande 3 foto's zijn een soort 360 graden foto met als eerste de achterkant van het perceel, daarna het midden en als laatste de voorkant, allemaal gezien vanaf 1 punt. Opvallend daar achterin is dus de massale aanwezigheid van de eerder genoemde Amerikaanse Vogelkers en daarnaast nog een struikachtige plant die ik nog niet helemaal thuis heb kunnen brengen. Hoe meer naar de voorkant, hoe schraler de groei op de bodem maar al die ongewenste groei moet dus aangepakt worden. Een aantal van die Vogelkers zal (afhankelijk van de plaats) blijven staan, maar het meeste zal weggehaald moeten worden en dat wordt enkel op een biologische manier gedaan.

Dat is ook iets waarom ik hier graag kom: de houding van de eigenaar. Toen ik vanmiddag de mogelijkheid noemde om eventueel met gif te gaan werken om deze Vogelkers uit te bannen was hij heel resoluut en daar hoef ik dus gelukkig verder niet meer over na te denken. Ik ben er zelf ook geen voorstander van, maar ben dus blij iemand getroffen te hebben die meer om een natuurlijke groei geeft dan om een steriel bosperceel. En okee... de Amerikaanse Vogelkers blijft een exoot die hier in principe niet thuis hoort, maar in dit geval kan en mag hij dus deel uitmaken van het perceel. Het enige wat ik dan hoef te doen is de overtollige telkens verwijderen en ook dan komt het uiteindelijk allemaal goed.

Als laatste van dit dagdeel wil ik nog even iets laten zien waar ik enorm trots op ben. Tenminste, soort van dan... want ik heb er natuurlijk niks aan gedaan. Tijdens het groot onderhoud hebben we er bewust voor gekozen om dode bomen overeind te laten staan. Het gaat daarbij enkel om bomen of delen ervan die geen gevaar vormen als ze alsnog om vallen en het idee er achter is dat de aanwezige spechten en insecten er dan gebruik van kunnen maken. En ik zal direct toegeven dat dit de mooiste is, maar kijk eens wat een kunstwerk de natuur hier van maakt:

stam die dienst doet voor spechten en insecten

detail dode boom met holen voor spechten en insecten

De rest van de dag ben ik bij vrienden langs geweest om te kijken of ik een lange ladder op een kar achter m'n auto mee kan nemen zonder dat de ladder dan op het dak van m'n auto hangt. Dat bleek helaas net wel het geval, dus ik moet even iets van een pallet regelen of zo en die overeind zetten tegen het kopschot en daar dan de ladder op leggen. Dan kan hij wel mee naar huis en terug, want ik heb die hier nodig omdat de goot vermoedelijk verstopt zit. Tenminste, ik ga er maar vanuit dat het probleem bij mezelf zit en dat het bij de buren wel weg loopt. Punt is in ieder geval dat afgelopen week het water over de goot heen liep in plaats van de afvoer in en dat lijkt me niet de bedoeling. Maar goed, een oplossing voor het vervoersprobleem is in ieder geval gevonden.

Daarna nog even langs de milieustraat en toen was het thuis nog een kwestie van gras maaien, de heggen bijwerken en de bende die ik had veroorzaakt weer opruimen. Met af en toe een bakkie tussendoor was het op zich lekker werken en ook wel nuttig aangezien er voor vanavond alweer een berg regen verwacht wordt. Het kan maar gedaan zijn en zo was vandaag een mooie dag die overigens qua gevoel meer aanvoelde als een vrijdag dan als een zaterdag. Nu nog opletten dat ik morgen niet denk dat het zaterdag is, want het gevolg is dan automatisch dat ik maandag nog weekend heb en dat zou wel lekker, maar niet handig zijn.


logo p daemen maasbree Vrijdag 2 juli 2021 - PTV Navigator.
Vrijwel elke chauffeur hobbelt aan de dag van vandaag met iets van navigatieapparatuur in de vrachtwagen rond en dat is in sommige gevallen een must, maar in veel ouderwetse gevallen zoals bij mij eigenlijk niet eens echt nodig omdat je door ervaring de weg toch wel weet. Maar goed, eerlijk is eerlijk: het is een heel handig hulpmiddel onderweg omdat je met de meeste programma's realtime kunt zien hoe laat je ergens aankomt en dus ook eventuele vertraging onderweg van te voren al kunt zien. Daarop kun je dan anticiperen en uiteindelijk de meest effectieve route kiezen.

Een bijkomend voordeel voor een planning is dat de meeste routeplanners aan een boordcomputer gekoppeld zitten en dat een planner dus ten allen tijden niet alleen kan zien waar een chauffeur op dat moment is en wat hij aan het doen is, maar ook de aankomsttijd kan zien bij de eerstvolgende klant. Dat heeft als voordeel dat je als planner heel effectief te werk kunt gaan en je de chauffeurs aan kunt sturen zonder dat je iedereen telkens moet gaan bellen met de vraag hoe het allemaal gaat onderweg.

Maar goed, dat is de ideale wereld en die hadden we bij ons tot een jaar geleden ofzo met TomTom als navigatie eigenlijk zo goed als bereikt als het gaat om een fantastische routeplanner. Vertragingen werden op tijd gemeld, real time werden wegafsluitingen zowel door werkzaamheden als door ongevallen weergegeven en het ding heeft mij in ieder geval nooit ergens in gestuurd waar je niet in zou mogen met de vrachtwagen of niet eens in zou kunnen. Het punt is dat er software-matig ergens iets mis zat waardoor men bij ons op de zaak over is gegaan op een tablet als boordcomputer en een geïnstalleerde app als routeplanner. En daar komt het drama van PTV Navigator om de hoek kijken.

Ik kreeg ooit te horen dat "de recensies ervan erg goed zijn" en vraag me serieus af hoe dat kan, want het hele ding is echt een regelrecht rampenplan. Zolang er geen bijzonderheden zijn werkt het nog enigszins redelijk, maar zodra er ook maar iets aan de hand is gaat het qua routeplanning gewoon finaal mis en dat is niet alleen voor de chauffeur die onderweg is frustrerend... ook de planning kan niet meer van de tijden op aan. Nu leek dat in wat instellingen te zitten die onze toenmalige chauffeurscoördinator bij mij heeft aangepast, maar er is sinds dien geen enkele verbetering merkbaar.

Zomaar wat dingetjes waar ik in de praktijk tegenaan loop:
  • Een melding van ruim 2 uur vertraging op een route over de snelweg. Dus inderdaad: plus 2 uur rijtijd. Op het punt waar die enorme vertraging zou moeten zijn is over een stuk van ongeveer 2 kilometer enkel de maximum snelheid naar beneden gebracht omdat er aan de weg gewerkt wordt. Maximaal 70 km/u over een lengte van 2 kilometer geeft die vertraging echt niet en op het moment dat je door zo'n afzetting hobbelt verdwijnt de genoemde vertraging in het scherm als sneeuw voor de zon.

    Als je het dan nog neutraal wilt bekijken zou je kunnen veronderstellen dat er een ongeval of iets dergelijks is geweest wat die vertraging veroorzaakte, maar dat de boel al was opgeruimd toen ik passeerde. De vertraging was real time nog niet bijgewerkt en daarom gebeurde dat toen ik door de afzetting reed. Dat zou je kunnen veronderstellen, maar is pertinent niet waar. Er stond gewoon geen vertraging, die heeft er de hele dag op dat punt ook nooit gestaan, maar het systeem denkt aan de hand van wat werkzaamheden dat er zo langzaam gereden wordt.

    Dit is dus zo'n typisch voorbeeld waar je als chauffeur blij kunt zijn dat er geen vertraging staat, maar een planner die je nog wat extra's wil laten doen zit ineens met z'n handen in het haar omdat hij ook die 2 uur vertraging ziet. Die gaat van alles regelen om toch het werk voor elkaar te krijgen, maar dat is dan uiteindelijk helemaal niet nodig. Niet erg efficiënt en iets dergelijks komt niet één keer voor maar met enige regelmaat.

  • Het systeem zou realtime informatie op moeten pikken, maar doet dat qua afsluitingen absoluut niet. Nachtelijke werkzaamheden met compleet afgesloten delen van een snelweg worden niet genoemd en wél in een route opgenomen, afgesloten afritten waar je er wel af moet en wat de PTV Navigator ook aangeeft dat je er daar af moet kom ik regelmatig tegen en de werkzaamheden bij de Oosterweelverbinding in Antwerpen leveren volgens deze routeplanner zelden of nooit vertraging op. Ik heb daar inmiddels al zo vaak zo veel tijd verspeeld dat ik er maar vanuit ga dat de informatie niet klopt en volg dan een andere route waardoor de vertraging een stuk minder of soms zelfs nul is. Die route wordt door PTV Navigator dan niet als alternatief gegeven, want tja... er staat immers geen file (maar stiekem toch).

  • Regelmatig sta je met je snuffert ineens voor een bord met een geslotenverklaring voor vrachtverkeer, terwijl de routeplanner je er toch in stuurt. Allemaal leuk, maar ik ga dan toch een andere route zoeken want m'n werkgever betaald de bekeuring niet als ik er toch maar in hobbel.

  • Vandaag ook weer een klassiek voorbeeld net ten zuiden van Antwerpen waar PTV Navigator me een afrit laat nemen die niet bestaat, vervolgens een nieuwe route gaat berekenen waarbij er 23 minuten bij komt, ik ter plekke m'n eigen plan trek en een route volg waar ik van weet dat die kan en mag en vervolgens kom ik op de tijd aan die als eerste aankomsttijd genoemd werd. Waarom dan 23 minuten rond gaan rijden? Bij die klant weer weg ging het ongeveer vergelijkbaar, want ook daar zou ik volgens de routeplanner een hele slinger door een dorp moeten maken terwijl je ter plaatse gewoon de snelweg over kunt en via een rotonde diezelfde snelweg gewoon op kunt. De tijdwinst ten opzichte van de route die PTV Navigator aangaf was ineens 13 minuten wat dus op één losadres een tijdwinst geeft van 36 minuten als je de Navigator NIET volgt.

  • En dan was er vandaag ineens een nieuw grapje. Ik was onderweg naar een klant en moest blijkbaar van de snelweg af, onderaan rechts, op de rotonde draaien en dan daarna direct de oprit weer op om m'n weg te vervolgen. Dat is toch gewoon idioot te noemen en de chauffeur die dit blind volgt is wat mij betreft zo mogelijk nog idioter. En voor de volledigheid: die Uilendijk waar ik op zou rijden is een smal ventweggetje wat niet eens toegankelijk is voor vrachtverkeer. Ik zou van de A59 ineens door de vangrail zijn gegaan blijkbaar.

    ptv navigator fail

    Kortom... Mocht je op zoek zijn naar een betrouwbare en goede navigatie, dan moet je PTV Navigator zeker NIET hebben en voor de volledigheid: ja, het is de versie die geschikt zou moeten zijn voor de vrachtwagen. Dit om te voorkomen dat het excuus naar boven komt drijven dat m'n werkgever gewoon de verkeerde versie zou hebben gekozen, maar dat is dus niet het geval. Ik hobbel er een jaar mee rond en het is al die tijd één groot drama. Serieus: links laten liggen.

    *gaat weekend vieren*