|
|
Dinsdag 23 juni 2026 - Holzhausen.
Hartje zomer en dan ga ik het over een holzhausen hebben? Ja, maar dan enkel als update van degene die ik eind maart geplaatst heb en die nu dus zo'n 3 maanden staat. Een tijdje terug heb ik in het houthok een gat aangevuld wat door het drogen was ontstaan. Hout krimpt immers en dat is in het holzhausen natuurlijk ook het geval. M'n vrees was dat er door die krimp een vreemde balans zou ontstaan en de boel onstabiel zou worden, maar tot nog toe weet het zich erg goed te houden en het is toch best een héél ander gezicht.


Het enige waar ik nog niet aan toe gekomen ben is het aanpassen van het dak. Dat wil ik graag wat strakker hebben in de zin van wat vlakker zodat er minder water op blijft staan en als ik dan toch bezig ben wil ik proberen om het dak ook nog ietsje verder uit te laten steken. Een kleine oversteek voorkomt continu druppelen op hout wat er onder ligt en dat zal er uiteindelijk voor zorgen dat het hout een stuk slechter droogt. Ik wil daarvoor wat latjes gaan gebruiken van oude pallets die ik bij een bedrijf op kan halen, maar ik had verwacht dat die man al wel een keer gebeld zou hebben dat er een vrachtje klaar staat. Maar goed, nog niks van vernomen dus dan hou ik het voorlopig nog maar even zo als het nu is.

Het holzhausen wordt in ieder geval mooi ingebouwd door het bloembed en ook dat gaat op dit moment nog steeds volgens plan. De bloemen groeien er mooi langs en woekeren er niet in waardoor het droogproces verstoord zou kunnen worden. Hout droogt deels op de zon, maar voor het grootste deel op wind en die kan er nog steeds meer dan voldoende doorheen. Kortom: als het zich zo weet te houden komt het wel goed met de voorraad kachelhout voor de winter van 2028 / 2029 :)
|
|