logo harre

Home
Blog
Breaking News
Xtra
Muziek
Drums
Bands
Werk
P. Daemen BV
AWS
Scania
Boom verwijderen?
Harre's Tree Removal
Algemeen
Video's
Links
Contact
Contact


Harre op Facebook

Harre op Youtube

logo breaking news


Zondag 26 maart 2006.
Door wat persoonlijke omstandigheden heb ik gisteren en vandaag niet kunnen trainen en of ik mezelf aan het onderstaande schema voor de aankomende week kan houden is op dit moment eigenlijk onmogelijk te zeggen. Laten we het er maar het beste van hopen...

  • Monday: Rest Day

  • Tuesday: Cadence Training
    Warm-up ride for 20 min in easy gears
    Use a gear that is easy to pedal and do the following sequence:
    5 min @ 80rpm - 2 min easy
    5 min @ 90rpm - 2 min easy
    5 min @ 100rpm - 2 min easy
    5 min @ 120rpm
    20 min cool-down

  • Wednesday: Power Training
    20 min warm-up ride
    20 min in big medium - heavy gear @ 90rpm (keep it constant)
    20 min cool-down

  • Thursday: Recovery Day
    1 hour recovery ride @ HR max 75%

  • Friday: Interval Training
    Ride 5 blocks interval, max 95%

  • Saturday: Endurance Training
    2½ hours endurance ride on the road or fun ride HR max 80%

  • Sunday: Endurance Ride
    2½ hours endurance ride off road or fun ride HR max 85%

    Vrijdag 24 maart 2006.
    Gisteren was ik pas om kwart voor negen thuis en heb ik dus niet kunnen fietsen, maar vandaag kon het dan wel. Het weer is inmiddels (zoals verwacht) knap veranderd want de koude wind is weg en lokaal is vandaag zelfs de 14 graden gehaald hoorde ik onderweg. Het nadeel van deze hogere temperaturen is uiteraard dat het is gaan regenen. We leven per slot van rekening in Nederland...

    Aan het eind van de dag klaarde het weer toch nog op en kreeg ik dus de kans om toch nog even een rondje buiten te gaan trainen. Vandaag stond een intensieve intervaltraining op het programma en ik moet eerlijk zeggen dat het na een intensieve werkdag als gisteren en een korte nachtrust toch wel tegenvalt om bij zo'n intervaltraining helemaal tot het gaatje te gaan. Ik heb daarom maar een paar korte blokken gereden en ben daarmee alles bij elkaar 43 minuten en 13 seconden bezig geweest. In die tijd heb ik 18.26 km gereden wat een gemiddelde geeft van 25.3 km/u en de maximale snelheid lag deze keer op 42 km/u.

    Woensdag 22 maart 2006.
    Alweer lekker buiten kunnen fietsen! De wind voelde in het zonnetje minder koud aan dan de afgelopen dagen, maar toen de zon weg begon te zakken koelde het toch snel af en was ik blij dat ik me toch goed had ingepakt.

    Vandaag stond er een training op het programma met lage intensiteit. Maximaal 80 omwentelingen per minuut bij een hartslag die niet hoger mag komen dan 75% en gewoon maar lekker trappen dus. Het was de bedoeling dat dit een uur zou duren, maar het plannen van zo'n rondje blijkt toch lastig en ik kwam op 1 uur, 9 minuten en 6 seconden uit. Nouja, in die paar minuten mag het probleem toch niet zitten lijkt me. In die tijd heb ik 28.91 km gereden en dat geeft een gemiddelde van 25.1 km/u terwijl de maximale snelheid van vandaag op 33.7 km/u lag.

    Ik heb mezelf vandaag in ieder geval voorgenomen om nog een kleine verandering te doen aan het schema van deze week. De hersteltraining van zondag haal ik naar zaterdag en van de zondagtraining maak ik dan een duurtraining van 2 uur ofzo op maximaal 85% maar dan wel lekker in het bos. Vorig weekend heb ik ook al niet lekker in het veld kunnen rijden en dat moet er toch maar weer eens van komen. Ik moet mezelf alleen nog even bedenken waar ik naar toe ga, want tourtochten zijn er dit weekend niet en het zal er dus op neer komen dat ik hier of daar een vaste route ga rijden en die dan meerdere keren doe om op die manier aan de tijd van twee uur te komen. Voorlopig is het in ieder geval nog even afwachten, want er schijnt vanaf vrijdag nogal wat regen aan te komen.

    Dinsdag 21 maart 2006.
    De lente is vandaag begonnen, maar aan het weer is dat op dit moment nog niet echt te merken. Nog steeds een flinke koude wind en temperaturen van een graad of 5 en daar moeten we het volgens de vooruitzichten nog tot het eind van de week mee doen. Daarna gaan de temperaturen wat omhoog, maar zul je natuurlijk zien dat het weer gaat regenen en zo is het altijd wat. Altijd? Yep, altijd. Neem nou bijvoorbeeld m'n trainingschema. Ik was vorige week lekker begonnen met de eerste week, maar door een foutje in de nummering bleek dit week twee te zijn. Op zich geen ramp zou je zeggen, want dan ga je nu toch verder met week drie? Dat kan, maar dan kom ik niet na tien weken (eigenlijk iets meer als je de herstelweken erbij doet) niet uit bij de Bergrace in Arnhem.

    Vandaar dat ik er maar voor gekozen heb om week twee dan nog maar een keer te doen en zo ben ik dus vandaag weer met een lichte intervaltraining bezig geweest. Deze bestond uit een warming-up en daarna steeds blokken van 5 minuten interval en 2 minuten rustig aan. De intensiteit verschilde dan tijdens de blokken in 75, 80, 85, en 90 procent van de maximale hartslag en aan het einde van de training natuurlijk nog even rustig een beetje uitfietsen. Alles bij elkaar ben ik daarmee 57 minuten en 1 seconde bezig geweest en heb in die tijd een afstand van 22.94 km gereden, wat een gemiddelde geeft van 24.1 km/u terwijl de maximale snelheid tijdens de training op 34 km/u lag.

    Zondag 19 maart 2006.
    Vandaag toch maar weer om goed negen uur opgestaan, want anders wordt je ritme helemaal zo raar en daarnaast stond er nog een training op het programma. Ik was voor vandaag in ieder geval blij dat het om een hersteltraining ging :-). Lekker gefietst in ieder geval met een hartslag van ergens rond de 70% en alles bij elkaar heb ik vandaag op die manier 55.07 km gefietst in een tijd van 2 uur 21 minuten en 3 seconden. Dat geeft een gemiddelde van 23.4 km/u en de maximale snelheid was vandaag 35.8 km/u.

    Wat me deze week is opgevallen is ten eerste het verschil in het trainen op kilometers of het trainen op hartslag. Een leuk voorbeeld daarvan is de training van vrijdag en die van vandaag want daar zit qua intensiteit toch wel een heleboel tussen (80% van vrijdag tegenover de 70% training van vandaag), maar qua kilometers en gemiddelde ontloopt het elkaar niet zoveel. Dit brengt me dan gelijk op het tweede wat me opgevallen is, want dat heeft er nogal mee te maken namelijk: Wind. De hele week zit ik al met een koude wind uit het noord-oosten te kijken en die blaast vrolijk met een kracht 4 tegen je in en dat merk je dus echt wel. Vandaag was die wind namelijk een stuk minder en je gemiddelde gaat dan gelijk een stuk omhoog, terwijl de intensiteit toch lager ligt.

    Hier onder volgt m'n schema voor de aankomende week, wat ik overigens inmiddels al wel een beetje heb aangepast ten opzichte van het origineel:
    Week 2
  • Monday: ACTIVE REST
  • Tuesday: EASY (INTERVAL) RIDING
    20 min warm-up ride in easy gears
    5 min @ 75% - 2 min easy
    5 min @ 80% - 2 min easy
    5 min @ 85%
    20 min cool-down ride
  • Wednesday: LOW INTENSITY
    1 hour ride at low intensity @ 60-80 rpm; HR max 75%
  • Thursday: EASY (POWER) RIDING
    20 min warm-up ride
    20 min in big gear [big ring in front; middle block back] HR 75%
    20 min cool-down ride
  • Friday: Interval
    Ride 5 or 6 blocks of 1 minute, HR max 95%. After that 3 minutes easy.
    Don't forget the warm-up and cool-down ride.
  • Saturday: ENDURANCE RIDE
    2.15 hours endurance ride on road OR funride
    Keep HR max 70%
  • Sunday: ENDURANCE RIDE
    2 hours endurance ride off road Keep HR max 85%

    Zaterdag 18 maart 2006.
    De zaterdag ben ik begonnen met het ophalen van m'n Shimano wiel en de schade viel eigenlijk heel erg mee, want met het vervangen van wat kogeltjes en nieuw vet draaide de naaf weer als vanouds. Verder heb ik echt een fantastische dag gehad: muzikaal begonnen met het inslaan van wat nummers in de studio in Bruchem, 's middags een beetje relaxen en aan het eind van de middag de spullen ingeladen en vertrokken naar Oisterwijk waar we met de band in café Het Molentje moesten spelen. Een hele leuke kroeg en nog ruim ook, want zelfs met de band hadden we eigenlijk alle ruimte en dat is nog wel eens anders.

    Het optreden ging op zich goed op een paar dingetjes na, maar dat komt allemaal de volgende keer wel weer goed. De sfeer onderling was goed en dat komt natuurlijk het geheel echt wel ten goede. Ik heb in ieder geval weer vreselijk gelachen en dat hoort er natuurlijk ook wel een beetje bij. Na het optreden weer terug naar Bruchem om de spullen uit te laden en daar hebben we in het diepst van de nacht nog eieren met spek staan bakken. LEKKER!! Zeker na zo'n avond hard werken en al met al lag ik om kwart voor vijf 's morgens weer moe en voldaan in m'n bedje.

    Vrijdag 17 maart 2006.
    Okee, de week zit er nog niet helemaal op maar het begin van m'n schema is goed en dus ga ik lekker enthousiast maar uit van de uitdrukking 'een goed begin is het halve werk'. Ik moet eerlijk toegeven dat ik vandaag wel erg vroeg thuis was van het werk, maar als ik nu onder het genot van een bakkie koffie achter de pc terug kijk op vandaag dan heb ik ook wel een heleboel gedaan. Vanmiddag na het werk eerst maar even ruim twee uur aan het fietsen geweest, gedouched, gegeten, boodschappen gedaan, de stad in geweest voor wat dingetjes, auto afgetankt, papierhandel van m'n werk afgemaakt, de helpdesk voor zover mogelijk klaar en nu zit ik dus m'n eigen site te updaten. Haha, als je het zo leest is het net of ik de hele middag vrij ben geweest, maar dat is dan weer net niet zo...

    Vanmiddag had ik dus een duurtraining op 80% gepland staan en daar ben ik alles bij elkaar 2 uur, 13 minuten en 43 seconden mee bezig geweest. In die tijd een afstand gereden van 55.21 km en dat geeft dan een gemiddelde van 24.7 km/u terwijl de maximale snelheid op 35.8 km/u lag.

    Donderdag 16 maart 2006.
    Damn... het zonnetje wat de afgelopen dagen zo lekker geschenen heeft is nu compleet verdwenen, maar de ijzige noord-oosten wind is er nog steeds. Conclusie: Koud! Zeker omdat ik vandaag wat later thuis was dan de rest van de week en het viel me dus wat dat betreft een beetje tegen. Toch een lichte krachttraining kunnen doen en daarmee ben ik inclusief de warm-up en het uitfietsen 1 uur, 11 minuten en 6 seconden bezig geweest.

    De hartslag bleef ook vandaag onder de 75%, dus intensief was het zeker niet, maar wel lekker om de benen even een beetje te laten werken. Aan het einde van de rit kwam ik thuis met 27.76 km op de klok, wat een gemiddelde geeft van 22.5 km/u. De maximale snelheid bedroeg vandaag 32 km/u. Morgen nog een duurtraining, zaterdag een muzikale dag, zondag nog een duurtraining en dan zit de eerste week van het schema er al weer op.

    Woensdag 15 maart 2006.
    Eigenlijk weet ik niet wat me overkomt, want vandaag was ik alweer vroeg thuis van het werk en voor vandaag stond er een training op het programma met een lage intensiteit. In dit geval mocht de hartslag niet hoger komen dan 75% van de maximum hartslag en moest er tussen de 60 en 80 omwentelingen per minuut getrapt worden. Oftewel, je doet eigenlijk niks maar je bent toch bezig en vandaar natuurlijk ook de naam 'lage intensiteit'.

    Maargoed, het had eigenlijk een uur moeten zijn maar inclusief een warm-up en een beetje uitfietsen was ik één uur, 13 minuten en 50 seconden onderweg om in die tijd 28.93 km af te leggen met een gemiddelde van 23.5 km/u. De maximale snelheid lag dit keer op 37.6 km/u en het weer was op zich (net als de eerdere dagen) heel zonnig maar stiekem toch koud door de straffe oosten wind die er nog steeds staat. Voor deze week zijn de vooruitzichten nog goed, maar in het weekend schijnt er wat neerslag te komen en dan wordt het toch weer een kwestie van binnen trainen. Maarja, wie dan leeft...

    Dinsdag 14 maart 2006.
    Vandaag alweer vroeg thuis en ondanks dat er nog steeds een vreselijk koude oosten wind staat ben toch maar lekker op de fiets gestapt om een niet al te intensieve intervaltraining te gaan doen. Lekker een klein uurtje getrapt met een steeds verschillende hartslag. Om precies te zijn kwam ik thuis na 57 minuten en 13 seconden en in die tijd heb ik 22.83 km gereden. Een gemiddelde dus van 23.9 km/u en de maximale snelheid lag deze keer op 45.7 km/u.

    Maandag 13 maart 2006.
    Dat schuiven met dingen duurt niet lang meer, om precies te zijn tot vandaag :-). Aankomende zaterdag ben ik namelijk muzikaal de hele dag druk en is er dus geen tijd om een duurtraining te doen. Die duurtraining van zaterdag haal ik naar vrijdag en de rustdag die ik vandaag zou hebben wordt dus aanstaande zaterdag (*grin* nouja, noem het maar een rustdag). Conclusie: De training van vrijdag heb ik vandaag gedaan. Snapt iemand het nog?

    Vandaag dus de techniek training gedaan en dat betekent eigenlijk niks meer dan gewoon een uurtje rond fietsen en hier en daar wat hindernissen nemen als hoge stoepranden en (ook heel leuk) trappen. Het blijft toch apart om zo'n steile trap af te rijden terwijl je het gevoel hebt dat je elk moment voorover kunt vallen. Tijdens dit rondje kwam ik Arie nog even tegen en daar ben ik een stukje mee richting Haaften gefietst. Bij Tuil weer terug gegaan richting Zaltbommel om daar nog even rond te crossen en toen naar huis.

    Tijdens dit rondje begon de naaf van het voorwiel nogal te kraken en hoe langer ik bezig was hoe duidelijker het werd dat die naaf gewoon echt op was. Ik ben er in ieder geval nog wel mee thuis gekomen, maar heb het wiel gelijk naar Van Tuyl gebracht en daar kan ik het zaterdag weer halen. Ondertussen heb ik het voorwiel van de Crossmax set er maar in gezet om deze week toch verder te kunnen fietsen. Al met al qua kilometers en tijd vandaag dus niet zo veel gedaan, maar dat was ook niet echt het streven. Het was in ieder geval heerlijk met het zonnetje erbij al was het wel fris met de oosten wind en tijdens 54 minuten en 52 seconden lekker aanrommelen over de trappen enzo heb ik vandaag 16.99 km gereden met een gemiddelde van 18.5 km/u. De maximale snelheid vandaag was 31.1 km/u.

    Zondag 12 maart 2006.
    Vandaag voor het laatst dit seizoen een tourtocht gereden en daarvoor ben ik in Veldhoven geweest. De organisatie heeft het hier in bijna alle opzichten heel goed voor elkaar, want ze boden een ruime parkeergelegenheid, een gezellige kantine om in te schrijven en later nog wat te drinken en daarnaast een hele mooie en gevarieerde route die nog duidelijk uitgezet was ook. Het weer was ook nog super, want er scheen een stralende zon en de temperatuur zal ergens net boven het vriespunt gelegen hebben.

    Ik had me ingeschreven voor de 45 kilometer en kwam uiteindelijk weer bij de auto terug met 43.77 km op de teller en daar had ik met een gemiddelde van 20.9 km/u 2 uur, 5 minuten en 9 seconden voor nodig. Een gemiddelde wat tamelijk laag ligt, maar dat komt op deze route door alle stuurmanskunsten die je moet verrichten. Grote gedeelten zitten namelijk heel kort op elkaar en je bent dan eigenlijk niets anders aan het doen dan aanzetten om snelheid te maken en vervolgens bijna gelijk weer te remmen omdat je een scherpe bocht moet nemen. Ohja, de maximale snelheid op het parcour lag op 29.3 km/u.

    Morgen heb ik een rustdag en daarna begint m'n schema van 10 weken waar ik aan het eind m'n eerste wedstrijd zal gaan rijden. Het blijft inmiddels al wel een stuk langer licht, dus dat geeft weer wat meer mogelijkheden om te trainen maar hoe het met het werk gaat lopen is natuurlijk maar weer de grote vraag. Ik weet nu in ieder geval al dat ik aan het eind van volgende week met wat dingen moet gaan schuiven, maar daarover later uiteraard meer.

    Vrijdag 10 maart 2006.
    Nou, de werkweek zit er weer op en dat is allemaal best wel aardig gegaan behalve dan dat ik maar één duurtraining heb kunnen doen in plaats van twee. Die ene training was vandaag op de spinningbike, want wat een natigheid komt er allemaal naar beneden zeg de afgelopen dagen!! Ik had er eigenlijk een beetje op gerekend dat het aan het eind van de dag op zou klaren en had de wielen voor op de weg maar vast in de fiets gezet, maar dat heb ik dus uiteindelijk voor niks gedaan omdat er in het weekend natuurlijk weer in het bos gereden moet worden :-).

    Dat is in ieder geval iets waar ik heel veel zin in heb op dit moment, al zit ik me wel af te vragen hoe nat het allemaal zal zijn na de regen van de afgelopen dagen. Waarschijnlijk zal ik wel weer als verschrikkelijk moddermonster thuis komen, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken. Maargoed, dat is nog een paar dagen verder. Vandaag dus een duurtraining van 2 uurtjes op 80% gedaan en in die tijd 51.6 km gefietst. Een gemiddelde dus van 25.8 km/u.

    Maandag 6 maart 2006.
    Na de lange rit van gisteren vandaag de beentjes maar weer een beetje los gefietst op de spinningbike. Lekker met een hele lage hartslag 35 minuten en 39 seconden aan het rommelen geweest en de afgelegde afstand was 13 kilometer precies. Een gemiddelde dus van zo'n 21.9 km/u.

    De vorst schijnt na vandaag uit het land te vertrekken, dus als het de komende dagen gaat regenen dan zijn de wegen weer mooi schoon en kan ik de duurtraining aan het einde van de week misschien wel weer eens lekker buiten doen.

    Zondag 5 maart 2006.
    Vandaag heb ik voor het eerst de 8 van Oost-Brabant gereden in Mill. Het gaat hier om een tocht waarbij je kunt kiezen tussen de afstanden 20, 40, 60, 80 en 100 kilometer. Om dit te bereiken worden er eigenlijk 3 lussen uitgezet te weten één van 20, één van 40 en één van 60 km. Iemand die 20, 40 of 60 km wil rijden kan dan gewoon één lus rijden en voor de fanatieke rijders die 80 of 100 km willen doen is er de mogelijkheid om na de lus van 60 ook nog de lus van 20 km te doen of na de lus van 60 ook nog eens de lus van 40 km te doen.

    Maargoed, het parcour lag er op zich wel aardig bij al was het op sommige plaatsen echt verradelijk glad door de sneeuwval van de afgelopen dagen. Het enige wat je dan kon doen was de snelheid er gigantisch uit halen en vervolgens maar rustig doorhobbelen. Het grootste nadeel aan deze route vond ik de grote hoeveelheid asfalt die men in de route verwerkt had. Jammer, want op die manier kan ik hier natuurlijk in de buurt ook wel een beetje gaan trainen. Verder had de organisatie alles wel helemaal super voor elkaar en ik heb het idee dat de route dan ook meer gericht is op de langere afstanden dan op het uitzetten van een mooi parcour.

    Alles bij elkaar kwam ik thuis met 61.22 km op de teller en met een gemiddelde van 20.9 km/u heb ik daar 2 uur, 56 minuten en 56 seconden over gedaan. Misschien dat ik er volgend jaar nog eens heen ga, want die tijd moet een stuk sneller kunnen als er geen sneeuw ligt.

    Donderdag 2 maart 2006.
    Het weer vandaag is net als gisteren in de categorie 'Maart roert z'n staart', 'Maartse buien' of 'De R is nog in de maand' maar dat er nog volop sneeuw zou vallen had eigenlijk niemand nog verwacht. Het gevolg is dat het plaatselijk op de wegen nogal een puinhoop werd en dat was vooral vandaag goed te merken. Op sommige plaatsen was de linker rijstrook gewoon niet te rijden en kon je met een beetje moeite zo'n beetje 50 km/u rijden in een treintje op de rechter rijstrook. Maargoed, tot nu toe gaat het allemaal best en ondanks de lange werkdag van vandaag kon ik het toch niet laten om nog een duurtraining te doen.

    Vanwege het slechte weer heb ik dus maar weer op de spinningbike gezeten en na 2 uur, 3 minuten en 53 seconden bezig geweest te zijn met een gemiddelde van 24.8 km/u had ik de eerste 51.2 km voor deze maand er weer op zitten.