logo harre

Home
Blog
Breaking News
Xtra
Muziek
Drums
Bands
Werk
P. Daemen BV
AWS
Scania
Boom verwijderen?
Harre's Tree Removal
Algemeen
Video's
Links
Contact
Contact


Harre op Facebook

Harre op Youtube

logo breaking news


alfa en omega Zaterdag 31 maart 2018 - Einde tijdperk.
Alfa en Omega, het begin en het einde. Dat is wellicht een wat dramatische zin om mee te beginnen, maar vandaag sloot m'n vader op 72-jarige leeftijd voor de laatste keer de deur van z'n winkel en daarmee is een einde gekomen aan een periode van 50 jaar dat hij in het dorp actief was. Nog voor m'n geboorte zijn pa en ma in dat pand begonnen met m'n moeder in de winkel en m'n vader die in principe niet alleen dingen verkocht, maar er ook indien nodig de reparatie van deed mocht er iets stuk gaan. Radio, tv, witgoed, verlichting en alle aanverwante artikelen, daar begon het allemaal mee.

opening winkel
De opening van de winkel, met helemaal rechts m'n pa en ma.


In de loop van de tijd is er veel veranderd, want het witgoed verdween uit het assortiment en maakte plaats voor kadoartikelen in de periode na het overlijden van m'n moeder. De oudste zus van pa hielp hem toen in de winkel, terwijl hij zelf altijd nog de reparaties verzorgde. Toen m'n tante stopte heeft m'n zusje nog een tijd de winkel gedaan, maar het reparatiewerk werd steeds minder en op die manier stond pa steeds meer zelf in de winkel. Vorig jaar besloot hij dat het tijd was om te minderen en was hij nog maar twee dagen per week open en nu is het tijd om van het leven te genieten.

Dat laatste is iets wat veel mensen hem gunnen, ondanks dat de winkel een gemis zal zijn. Een uitspraak van een klant was bijvoorbeeld altijd "Als Otto het niet heeft, dan heb je het óf niet nodig óf het bestaat niet." en dat waren toch altijd leuke dingen om te horen. Wat ook leuk was: een aantal mensen leek het een goed idee om dit allemaal niet zomaar voorbij te laten gaan en dus was er vanmiddag een soort van kleine receptie in het laatste uurtje dat de winkel open was. Voor pa had dit een verrassing moeten zijn, maar die ging helaas niet door omdat een klant er gisteren met hem over begon. Die had het op Facebook voorbij zien komen en tja... dat was wel even jammer, maar gezien de opkomst en hoe pa er onder was leek het me op deze manier een mooi afscheid.

Waar ik op een dag als vandaag moeite mee heb en ik heb het er niet met pa over gehad, maar ik denk hij ook wel is het feit dat m'n moeder hier niet bij is. Ze zijn dit samen begonnen en ondanks dat zijn huidige vrouw echt een schat is waarvan ik denk dat we het niet beter zouden kunnen treffen... toch zijn dit de momenten waarop ik m'n moeder echt heel erg mis. Zij had hier samen met pa de deur dicht moeten draaien om vervolgens van een mooi leven te gaan genieten waarin veel minder verplichtingen zitten, maar ja... dat mocht niet zo zijn en dat maakt het voor mij persoonlijk een afscheid met een lach een een traan.


muzieknoot Maandag 26 maart 2018 - De Kreuners.
Muzikale maandag en we gaan dit keer naar de Zuiderburen, want De Kreuners is een Belgische band en hoewel ik het nummer van vandaag al wel kende wist ik niet dat ze er in 1990 ook nog een nummer één notering mee hebben gehad. Twee weken lang, maarliefst... Check Ik wil je.


terugblik Zondag 25 maart 2018 - Terugblik.
Geen nieuws is goed nieuws zegt men wel eens en dat is hier ook het geval, want afgelopen week was er weinig bijzonders te melden. Het was een mooie week, zowel qua werk als privé. Het werk liep allemaal lekker door en op die manier heb ik zonder echt grote vertragingen een mooie berg kilometers kunnen maken. Muzikaal gezien was het een leuke week, want ondanks dat de repetitie van gisteren met Hello George niet door ging heb ik afgelopen woensdagavond nog even ouderwets herrie zitten maken in een oefenruimte en dat was lekker.

Muzikaal gezien was het ook de week van Giel Beelen, of eigenlijk... van Tim Knol want die kwam in mijn beleving als held uit de bus toen hij afgelopen donderdag door Giel live bij Radio Verionca enorm te kakken werd gezet en daar in mijn beleving super op reageerde. In het kort: een tijdje geleden reageerde Tim op een fragment waarin zangeres Maan te pakken werd genomen in de studio tijdens een live optreden door DJ Frank Dane. Hij had een streaker ingehuurd, die stond ineens poedelnaakt voor de zangeres en zij schrok daar behoorlijk van. Het was een geintje, maar dat liep dus enigszins uit de hand en Frank heeft hier uiteindelijk ook zijn excuus voor aangeboden. Puntje is wel dat zij elkaar beiden voor de gek houden als het even kan, maar dit ging dan toch te ver.

Tim Knol reageerde daar op Twitter over en vond het écht niet kunnen, en Giel moest hem hier even mee confronteren. Tim gaf aan dat zijn reactie wellicht wat te direct was omdat hij niet wist dat het om een grap ging, maar vond het sowieso veel te ver gaan om een streaker ineens voor iemands neus te zetten én... hij gaf aan dat zelf ook niet op prijs te stellen als het hem zou gebeuren. Giel bleef maar drammen dat Tim niet wist waar het over ging en dat hij maar blij moest zijn dat hij in de studio zijn liedje mocht komen zingen. Het kwam er allemaal nogal verwaand uit (en dan druk ik me nog zachtjes uit) voor een DJ die volledig afhankelijk is van artiesten en na een heleboel gedram en gedoe kon Tim dan eindelijk zijn liedje gaan doen.

Giel had als grap een stripper ingehuurd die tijdens het liedje ineens de studio in kwam en Tim bedacht zich geen moment, trok de stekker uit zijn gitaar en liep de studio uit. Tot bij de buitendeur, want die hadden ze dicht gedaan zodat hij het pand niet kon verlaten. Hij gaf nogmaals aan dit niet op prijs te stellen, zijn nummer niet af te maken en gewoon te vertrekken toen Giel hem had ingehaald bij de buitendeur en in mijn ogen ben je dan een held. Iemand die niet danst naar de pijpen van de commercie, maar iemand die een mening heeft én zijn rug recht weet te houden als hij met die mening geconfronteerd wordt.

Al met al werd Giel zo'n beetje gelynched naar aanleiding van zijn geblaas van de ivoren toren en in mijn ogen terecht. Er zijn hier en daar delen van het geheel op internet te vinden, maar het hele verhaal is alleen te vinden op de Youtube account van Giel, alleeen moet je daar wel op inloggen vanwege de melding 'Video met leeftijdsbeperking (op basis van communityrichtlijnen)'. Ik ben persoonlijk al jaren om diverse redenen helemaal klaar met Giel Beelen en dat stamt nog uit de tijd dat hij op 3FM zat. Die radio zender zei ik vaarwel, alleen vanwege zijn aanwezigheid en hetzelfde geldt voor programma's als 'De Wereld Draait Door' en nu dus al een tijdje ook voor de radiozender Veronica. Ik kan die man puur vanwege zijn gedrag niet meer horen of zien en hoop dat het voor veel mensen vanaf nu ook zo is. Die man moet wat mij betreft gewoon volledig uit de media verdwijnen, maar goed... check het filmpje en vorm zelf een mening.

Gisteren was een mooie dag: op tijd m'n mandje uit en voor 85 uur aan droog stookhout kunnen scoren, dat ook gelijk maar de schuur in gewerkt en 's middags in goed gezelschap van de voorjaarszon genoten in de Brabantse bossen. Daar gelijk maar een setje dakpannen geruild tegen een kruiwagen en zo is iedereen weer blij zonder dat er geld aan te pas hoeft te komen, iets wat mensen in mijn beleving vaker zouden moeten doen. 'Money makes the world go round' zeggen de Engelsen, maar persoonljk geloof ik daar totaal niet in. Het is iets wat je in de huidige maatschappij nodig hebt, maar ik denk serieus dat iedereen van ruilhandel gelukkiger kan worden. Hoe mooi zou het zijn als je bij je buurman aan kunt kloppen voor wat groente, terwijl je zelf een veldje aardappels hebt staan bijvoorbeeld. Geld maakt echt niet gelukkig, het is (nogmaals: in mijn beleving) enkel een noodzakelijk kwaad.

Vandaag scheen het zonnetje ook weer lekker en ben ik hier thuis buiten lekker aan het rommelen geweest, waardoor het een ontspannen weekend is geweest en gezien de drukte van alle afgelopen en komende weekenden was dat eigenlijk best lekker. Maar goed... Uiteindelijk is het ondanks dat ik niks te melden had toch een heel verhaal geworden :)


muzieknoot Maandag 19 maart 2018 - Lionel Richie.
Ja, je leest het goed: ik ga het vandaag op muzikale maandag over Lionel Richie hebben. Niet dat ik iets met die man heb, want qua muziek heeft hij in het verleden wel wat klassiekers op de markt gebracht maar het is gewoon niet helemaal m'n smaak als het gaat over nummers waar je helemaal van uit je dak kunt gaan.

Lionel begon natuurlijk bij Commodores in 1968, maar vanaf begin jaren '80 werkte hij aan een aantal solo-albums en werd daar simpelweg gewoon wereldberoemd mee. In de loop van '87 zette hij een punt achter zijn carrière om die vervolgens in '92 weer op te pakken en dat liep goed tot zo'n beetje 2001. Vanaf daar verkocht hij bijna geen platen meer, maar live bleef de man ENORM succesvol en het bewijs daarvan zit vandaag dus in muzikale maandag.

In 2008 deed Lionel Richie namelijk Nederland aan voor 'Symphonica In Rosso', wat toen nog in het Gelredome in Arnhem werd gehouden. Het Gelredome met een capaciteit van zo'n 30.000 mensen was in no-time 4(!) keer uitverkocht en als 120.000 mensen je als artiest willen komen zien... dan heb je echt wel wat te brengen.

Nu is 'Symphonica In Rosso' een mega productie, want naast de hele aankleding van het stadion qua podium, licht en geluid zit er een orkest van 40 muzikanten die voor de begeleiding zorgen. Als na alle voorbereidingen alle technici hun werk goed doen, de muzikanten de boel goed begeleiden en je dan een performer als Lionel Richie neerzet... dan kan het gewoon niet meer stuk.

Ik hou van de sfeer die hij neer weet te zetten want mensen bevinden zich écht midden in een feestje en als je dan ziet hoe hij zelf op 59-jarige leeftijd nog straalt, dan is zo'n muzikaal feestje echt wel compleet. Check All night long en begin op 1.35 min als je niet tot die tijd naar een drumsolo wilt luisteren.


hello george Zondag 18 maart 2018 - Burcht van Haaften.
Sinds een paar jaar is er een gloednieuw en met name heel groot gebouw verrezen in m'n dorpje wat de naam 'Kulturhus Burght van Haaften' heeft meegekregen. Het gaat hier om een gebouw waarin zowel het verenigingsleven een plek heeft gevonden, maar ook allebei de scholen hebben hier hun intrek genomen. Alles onder één dak en dat is in wezen wel zo makkelijk.

Gisteren was er een bandavond, daar stonden we samen met Stick 'em Up en dat was enorm leuk om te doen. Goede sfeer, technisch alles goed geregeld en goed... er zijn altijd meer mensen welkom, maar de zaal stond gezellig vol en van de bands kregen de thuisblijvers gewoon ongelijk. Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar en als er meer foto's binnen komen, dan plaats ik die wellicht later deze week nog even.

hello george haaften 17 april 2018



gevaar Dinsdag 13 maart 2018 - Schokkend.
Een tijdje geleden schreef ik nog een heel stuk over het AEBS (Advanced Emergency Brake System) wat op diverse auto's en ook op nieuwe vrachtwagens te vinden is. Het systeem heeft hier en daar voordelen, maar hier en daar ook nadelen waarbij het grootste voordeel natuurlijk is dat een (dodelijk) ongeval kan worden voorkomen als het systeem ingeschakeld is en voor 100% zijn werk doet.

Het grootste nadeel ligt in het verlengde daarvan, want het systeem is niet altijd ingeschakeld en daarnaast werkt het lang niet altijd 100%. Er zijn legio voorbeelden van auto's die spontaan op de blokken gaan voor een paal, hek of bord wat langs de weg staat, om dan maar niet te beginnen over de momenten dat het systeem iets totaal over het hoofd ziet en dus niet ingrijpt.

In mijn beleving zijn we onderweg naar een tijdperk met zelfrijdende auto's en uiteindelijk zal het daardoor echt véél veiliger worden, alleen in de aanloopfase waar we nu zitten worden systemen nog volop ontwikkeld en zou je kunnen stellen dat het er afhankelijk van de situatie hier en daar zelfs onveiliger van wordt. Feit is dat de systemen niet voor 100% te vertrouwen zijn omdat ze hun werk niet altijd doen op het moment dat het nodig is en om dat te bevestigen deed men de onderstaande praktijktest. Kijk en huiver...




muzieknoot Maandag 12 maart 2018 - Songfestival.
Muzikale maandag en ik ga het inderdaad over het Eurovisie Songfestival hebben. Waylon gaat daar dit jaar ons landje vertegenwoordigen en om eerlijk te zijn heb ik met de man op zich helemaal niks. Nog sterker, ik vind het een vreemde snuiter... om het zo maar even nog redelijk neutraal te brengen. Maar goed, dat doet er in dit geval helemaal niet toe want het gaat om de zanger Waylon en zingen, dat kan hij dan in mijn beleving érg goed.

Eerder deed hij al mee met The Common Linnets (een samenwerking met Ilse Delange) aan deze wedstrijd en dat was wat mij betreft niet zo'n beste inzending, maar ik denk dat hij nu hogere ogen gaat gooien. Een nummer wat hij in samenwerking met anderen schreef en wat muzikaal en qua stijl volgens mij precies in z'n straatje past en dat is dan uiteindelijk precies de reden waarom het zo lekker klinkt: het is ZIJN liedje en niet dat van iemand anders waar hij min of meer toevallig aan mee mag werken. Nieuwsgierig? Check Outlaw in ‘em.


snelweg Donderdag 8 maart 2018 - Rijstrookverbod.
Jaren geleden werd het inhaalverbod voor vrachtverkeer ingevoerd, alleen waar en op wat voor tijden... dat wisselt nog steeds. Ik ga er vanuit dat Rijkswaterstaat hier een dikke vinger in de pap heeft en het gaat dan met name om de doorstroming op trajecten te bevorderen. Op zich een goede zaak, al is het soms wel mega irritant als je met een slakkengang achter iemand zit die z'n rechter voet niet stil kan houden en/of niet weet hoe de cruisecontrol werkt. Soms zijn er ook trajecten waarvan ik mezelf dan afvraag waarom er een inhaalverbod is, maar goed... er zal vast een reden zijn. Veiligheid is het in ieder geal niet, want bijvoorbeeld op de A67 tussen Eindhoven en Venlo (vv) is het inhaalverbod juist ingetrokken vanwege de veiligheid.

Ik vind het persoonlijk goed dat men altijd bezig is om dingen te verbeteren en vandaag las ik een stukje van de vakbond CNV Vakmensen die voormalig Verkeersofficier van Justitie Koos Spee aan het woord hebben gelaten. Hij gaf ook altijd commentaar cq toelichtingen bij het programma Wegmisbruikers en ik was het eigenlijk zelden of nooit met hem eens, maar in dit geval kon hij nog wel eens een heel goed punt hebben. Het onderstaande stuk is gekopieerd en geplakt vanuit een nieuwsbrief en meer valt er te lezen "uitgebreide interview met Koos Spee over veiligheid in ons ledenmagazine dat deze dagen op de mat valt.", alleen... die krijg ik dan niet dus moet je het hier even mee doen:



Verkeersexpert Koos Spee: 'Geen inhaal- maar rijstrookverbod voor vrachtwagens'

De transportsector groeit. Dat betekent meer vrachtauto’s en bestelauto’s (pakketbezorgers) op de weg. Waar moeten we die laten?

Verkeersexpert Koos Spee, voormalig Verkeersofficier van Justitie en bekend van het tv-programma Wegmisbruikers, ziet nog wel wat ruimte: "Een vorm van rekeningrijden zou ik helemaal niet gek vinden", zegt hij. "Ik denk overigens wel dat je als overheid moet proberen dat kostenneutraal te houden voor het bedrijfsleven. Bijvoorbeeld door ze in de wegenbelasting te compenseren. Kilometerheffing is bedoeld om mensen van de weg te halen die daar op een bepaald moment helemaal niet hoeven zitten."

Speciale rijstroken
Maar Spee ziet nog meer mogelijkheden. Niet zozeer in extra asfalt maar wel in het opnieuw benutten van asfalt dat er al ligt. "Bijvoorbeeld door speciale rijstroken voor het vrachtverkeer te creëren. Die zijn er op dit moment nog niet veel. Je zou op veel wegen de rechterrijstrook daartoe kunnen inrichten. De meeste personenauto’s rijden toch al links."

Inhaalverbod gevaarlijk
"Ook is het goed nog eens te kijken naar de inhaalverboden voor vrachtwagens", vervolgt Spee. "Vooral op wegen met twee rijstroken geldt dat verbod vaak. Maar met een inhaalverbod moet je voorzichtig zijn. Want het ‘treintje rijden’ is juist voor chauffeurs weer gevaarlijk. Niet alleen bestaat het risico dat ze te dicht op elkaar gaan rijden, wat al menig kop-staartbotsing tot gevolg heeft gehad, maar ook neemt de kans op verveling toe. Chauffeurs kijken bijvoorbeeld constant tegen dezelfde achterkant aan. Dat kan invloed hebben op hun alertheid. Op langere ritten zitten chauffeurs soms uren achter elkaar achter het stuur. Zeker als er een lang inhaalverbod geldt of bij een lage maximumsnelheid, neemt het gevaar toe."

Flexibel rijstrookverbod
Als alternatief voor een inhaalverbod pleit Spee voor het inrichten van flexibele rijstrookverboden voor vrachtwagen. Daar kun je de matrixborden boven de weg voor gebruiken. "Flexibel, want stel dat rijstrookverbod alleen in op momenten dat het nodig is. Niet op rustige momenten."

90 km/u
Spee: "In dat verlengde ben ik ook voorstander van flexibele maximumsnelheid voor vrachtwagenchauffeurs. Ik vind dat ze op 120- en 130-vakken 90 kilometer per uur mogen rijden en op 100-vakken 80 kilometer per uur. Het voordeel is dat het snelheidsverschil met personenauto’s minder wordt. Ongevallen ontstaan vaak door grote snelheidsverschillen. Ook daarvoor kun je de matrixborden gebruiken. Ik zou het liefst naar een systeem willen waarin we naar een maximumsnelheid van 120 gaan op alle snelwegen, die beperkt kan worden als gevolg van drukte of gevaar."

Bron: Digizine 2018, CNV Vakmensen.



Voor de duidelijkheid: met die 120 km/u aan het einde van het interview doelt hij natuurlijk op de maximum snelheid van gewone motorvoertuigen en niet de maximum snelheid van het vrachtverkeer. Veel chauffeurs zullen het heerlijk vinden om 90 km/u te mogen gaan rijden als deze plannen door gaan, maar dat is in mijn beleving jezelf voor de gek houden. Veel bedrijven zijn enorm bezig met het brandstofverbruik en dan natuurlijk om dat zo laag mogelijk te houden. Chauffeurs krijgen dan de instructie om bijvoorbeeld niet harder dan 83 km/u te rijden en als er dan een inhaalverbod of rijstrookverbod is zit je daar alsnog achter.

Het punt dat het snelheidsverschil tussen het normale en het vrachtverkeer dan kleiner wordt klopt wel, alleen of het er uiteindelijk echt veiliger van zal worden weet ik niet. In diverse landen waar je wél 90 km/u mag met een vrachtwagen voert men namelijk discussie om die maximum snelheid terug te brengen naar 80 km/u, juist omdat het veiliger zou zijn. Persoonlijk denk ik dat een hogere snelheid niet per definitie veiliger is, tenzij we een heel eind in het traject zitten van de zelfstandig rijdende voertuigen of dat we al op dat punt zijn aangekomen. De belangrijkste oorzaak van ongevallen is menselijk falen en als je die mens er tussenuit haalt en vervangt door een goed werkend systeem... dat komt dan de veiligheid ten goede en dan zou dus in theorie ook de snelheid omhoog kunnen.

Met die zelfstandig rijdende voertuigen weet men overigens grote stappen te zetten de laatste jaren en het kan bijna niet uitblijven dat op veel trajecten de chauffeur op een gegeven moment niet meer nodig is en een rol als controleur of iets dergelijks krijgt. Of het werk er dan leuker of juist minder leuk van zal worden is een hele andere discussie en ik denk dat je die pas echt kunt voeren op het moment dat het zover is.


muzieknoot Maandag 5 maart 2018 - Rydell and Quick.
De naam van de zanger en de naam van de zangeres cq saxofoniste vormen de bandnaam, zo simpel is het en verder heb ik er een beetje gemengde gevoelens bij. De band bracht in 2006 en 2012 een album uit en dan zou je verwachten dat ze daar verder mee willen, maar het lijkt er meer op dat er commerciële invloeden aanwezig zijn en dat het creatieve proces op een laag pitje staat of wellicht zelfs helemaal verdwenen is.

Hun officiële sponsor is Harley Davidson en op zich kan het een werelddeal zijn als je jezelf door deze motorfabrikant laat betalen of dat zij dingen voor jou als band regelen, maar als ik dan kijk dat ze creatief gezien niks gedaan hebben en alleen maar bij resorts op feestjes staan te spelen ben ik er bang voor dat het eerder een paar handboeien zijn die ze om hebben gekregen.

Tenzij ze hiervoor gekozen hebben natuurlijk en op zich is dat prima, maar gezien het nummer van vandaag snap ik niet dat je als feestband op après-ski avonden wilt staan waar ze bestaande dance nummers die populair zijn en lekker in het gehoor liggen in hun eigen jasje gieten en al dat soort dingen meer. Laat ik het zo zeggen: ik heb het gevoel dat ze meer in hun mars hebben dan dit en als dat zo is... dan is het gewoon zonde dat ze hun talent verspelen, maar keuzes zijn er om gemaakt te worden en ze hebben hun keus blijkbaar gemaakt.

Check Do it right now, van hun album Roadtrip uit 2012.


het weer Zondag 4 maart 2018 - Het weer en veiligheid.
Het weer en veiligheid hebben in dit geval niets met elkaar te maken, maar het zijn gewoon twee aparte dingen die ik vandaag even aan wil halen en om met het eerste te beginnen: voor het eerst in een hele lange tijd hadden we weer eens een beetje échte winter. Sneeuw valt er zo'n beetje bijna elk jaar wel (een beetje), maar dit keer kwamen de temperaturen een stuk lager uit dan gemiddeld en dan heb ik het over -10 tot -12 graden.

In combinatie met de soms snoeiharde wind werd het ijs op veel plaatsen niet dik genoeg om te schaatsen, maar de liefhebbers van deze sport hebben hun hart toch wel een paar dagen op kunnen halen. Die wind zorgde de afgelopen week ook voor het codewoord 'gevoelstemperatuur' of ook wel 'windchill' genoemd. Het gaat hier om een berekende temperatuur en dus niet om een absolute waarde, waarmee het voor mij persoonlijk direct al een onding is. Overal komen in mijn beleving steeds meer waarschuwingen voor en in dit geval gaf men code geel af voor gevoelstemperaturen van -15 graden of lager. Ik vraag me dan af waar ons gezond verstand gebleven is.

Ten eerste is het namelijk winter en dan is het risico op koud weer over het algemeen iets groter dan in de zomer. Komt de temperatuur onder nul en blijft de wind in ons landje van zee komen, dan hebben we als het over winterweer gaat eigenlijk gewoon prutweer in verband met de relatief warme lucht die dan ons land binnen stroomt. Je hoeft daar niet of nauwelijks rekening mee te houden en zelfs als de temperatuur onder nul komt is het dragen van een dikke jas voldoende om de kou te weerstaan. Een ander geval wordt het als de wind uit het oosten komt, want die neemt in bijna alle gevallen koude lucht mee. Het voordeel: het is ook droge lucht en de kans op mooi droog en koud winterweer is dan erg groot. Hoe harder de oosten wind, hoe meer lagen kleding je aan moet trekken. Daar komt het in het kort op neer en volgens mij hoef je daar geen enkele code voor af te geven of berekening voor een gevoelstemperatuur op los te laten.

Vroeger stapten we met 15 graden onder nul op de fiets en reden we door een knarsend pak sneeuw naar school. Daar zei niemand iets van en hoorde je ook niemand over: je pakte jezelf in en je ging gewoon. Geen code geel of rood, alleen ouders die je vertelden dat je jezelf even goed aan moest kleden en als je dat niet deed dan kwam je daar onderweg vanzelf achter en deed je het de dag er na anders. Maar goed, op één of andere manier is een uitspraak van m'n opa altijd nog blijven hangen. Die zei ooit: "Jongen, slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding." en daar had hij gewoon groot gelijk in. Zeker aan de dag van vandaag is er kleding te krijgen waarmee je jezelf onder alle omstandigheden wel warm kunt houden en dat gemiep over een gevoelstemperatuur mogen ze dan wat mij betreft achterwege laten.

Persoonljk heb ik van het weer van de afgelopen dagen echt wel genoten en inderdaad... dat komt dan van iemand die het snel koud heeft. Maar goed, hier en daar het juiste laagje kleding meer en ik vond het allemaal wel best. Ik heb het in ieder geval niet koud gehad en ben blij dat de paniek van een pak sneeuw achterwege is gebleven, want daar wordt je dan onderweg niet erg vrolijk van.

snelweg Dan nog het onderwerp 'veiligheid' en daarmee wil ik (weer) ingaan op de dode hoek die wij als chauffeurs hebben in de vrachtwagen. Dode hoeken zijn plekken waar je als chauffeur niets kunt zien in je spiegels en al jaren vraagt men daar aandacht voor om vreselijke ongevallen te voorkomen. De fabrikanten zitten op dit vlak niet stil en ook qua wetgeving veranderde er de afgelopen jaren erg veel, want waar eerst alleen een dodehoekspiegel aan de zijkant verplicht was is nu bijvoorbeeld de frontzichtspiegel ook al een jaar of tien verplicht.

Fabrikanten ontwerpen de cabine op zo'n manier dat een chauffeur zoveel mogelijk zicht heeft en plaatsen dan vaak ook nog extra spiegels, buiten de verplichte spiegels om. De groothoekspiegel aan de linkerkant zat er bijvoorbeeld eerder nooit op, maar is tegenwoordig niet meer weg te denken. Het voordeel van al deze spiegels is dat ze de dode hoeken verkleinen, maar dat is alleen onder voorwaarde dat ze juist zijn afgesteld en daar heeft men dan weer spiegelafstelplaatsen (mocht je ooit nog eens een spelletje Scrabble gaan doen...) voor in het leven geroepen. Op veel parkeerplaatsen en bij verschillende bedrijven is zo'n afstelplaats aanwezig en bij ons op de zaak hebben ze op het terrein ook een deel op deze manier ingericht. Het komt immers de veiligheid ten goede en dan zijn een paar lijntjes op de parkeerplaats een kleine investering.

Het nadeel van al deze spiegels is dat ze op hun beurt weer een dode hoek creëren, want je kunt je wellicht voorstellen dat er ook zomaar iets of iemand achter de spiegel zich kan bewegen waarin je op dat moment kijkt. In mijn geval is het met name de groothoekspiegel aan de linkerkant die dit probleem veroorzaakt, want bij het naderen van een kruising of rotonde kan er dan 'ineens' toch een auto of wat dan ook zijn die je eerder gewoon niet kon zien. Je moet dus met je hoofd wat heen en weer bewegen om dit probleem op te vangen en hoewel dat op een gegeven moment wel een soort automatisme is geworden komt het toch nog wel eens een enkele keer voor dat iemand me weet te verrassen. Je moet er dus altijd 100% van de tijd met je gedachten bij zijn, niet alleen voor normaal verkeer maar ook voor mensen die dingen doen die je niet verwacht of niet zou verwachten.

Nu zijn het vaak fietsers die zich in een dode hoek bevinden en nogmaals: er zijn punten waar een chauffeur je niet kan zien. Dat is niet omdat hij niet of niet goed kijkt of omdat hij z'n aandacht er niet bij heeft... je bent in zo'n dode hoek letterlijk onzichtbaar. Ongevallen voorkomen moet in zo'n geval van beide kanten komen, want als chauffeur moet je er zoals ik net al aangaf met je gedachten 100% bij zijn en héél goed kijken, maar aan de andere kant moet je als fietser (in dit voorbeeld) opletten dat je je zelf niet in die dode hoek zit. Oogcontact hebben met een chauffeur is het beste wat je kunt doen, want dan weet je zeker dat je gezien bent.

Nu kwam ik vandaag het onderstaande filmpje tegen bij onze Zuiderburen waarvan ik direct dacht: hoe eenvoudig kan het zijn? Het hele probleem dat fietsers zich in een dode hoek bevinden is zo goed als afgelopen als dit eenvoudige plan werkelijkheid zou worden. Goed, het zal wennen zijn. Zeker voor de fietsers die nu al op pad zijn en ineens anders moeten gaan rijden dan ze gewend zijn, maar ook voor bestuurders van motorvoertuigen zal het wennen zijn: de fietser waar je altijd in je spiegel zat te turen is er niet meer, maar die komt nu ineens van de andere kant.

Nieuwsgierig? Bekijk het onderstaande filmpje dan even en ik moet eerlijk zeggen dat het in mijn beleving een goed en eenvoudig plan is om ongevallen te voorkomen. Het zijn vaak de simpelste dingen waar iemand eerder niet aan dacht, maar die wel het verschil kunnen maken tussen (letterlijk) leven en dood:




digital world Donderdag 1 maart 2018 - Digitaal tijdperk.
Net als ooit de industriële revolutie zijn intrede deed, zitten we nu al jaren in het digitale tijdperk. In sommige gevallen zweren mensen nog steeds bij oude analoge techniek, maar of dat uit sentiment is of dat het daadwerkelijk beter is weet ik niet. Een voorbeeld daarvan zijn geluidsmensen die menen dat een analoge studio zorgt voor meer 'leven' in een opname dan bij een digitale het geval zou zijn.

Feit is wel dat het digitale tijdperk veel dingen veel makkelijker maakt, want neem nou een oude filmcamera van vroeger of in het tijdperk daarna een oude videocamera en vergelijk die eens met de digitale versies van vandaag waar je als thuisgebruiker de mooiste plaatjes mee kunt schieten die vroeger alleen door professionele gebruikers konden worden gemaakt. De mobile telefoon die één en al digitale techniek is en die ons leven in veel gevallen best wel makkelijker maakt, het internet wat ook een compleet digitale wereld is en zo zijn er natuurlijk heel veel dingen te noemen.

Ik kreeg vandaag ook iets digitaals in huis en wel twee (wat men noemt) 'slimme meters'. De analoge stroom,- en gasmeter zijn vervangen door moderne digitale exemplaren waarbij je niet alleen het totale verbruik af kunt lezen, maar bijvoorbeeld ook het huidige verbruik en met dat laatste is het dan de bedoeling dat je door daar regelmatig naar te kijken bewuster bent van je energieverbruik en wellicht wat minder energie gaat gebruiken. Of er mensen zijn die er regelmatig op deze manier naar kijken betwijfel ik en ik weet in ieder geval zeker dat ik het niet ga doen. M'n energieverbruik kan op het vervangen van m'n waterbed door een gewoon bed namelijk niet lager. Dat ik m'n bed niet ga vervangen is een keus op basis van comfort en daarmee heeft het dus niet zoveel zin om op regelmatige basis de meterkast in te duiken.

Wat een klein voordeel zou kunnen zijn is dat meterstanden nu op afstand door de leverancier uit te lezen zijn en dat je daar als gebruiker dus niet meer naar om hoeft te kijken. Alleen... Ik ben dan zo'n typje wat wekelijks even de meterstanden checked, deze invoert in een app en waarmee dan niet alleen het verbruik dit jaar tot nu toe naar voren komt, maar ook een geschat jaarverbruik. Het gaat me er niet om dat ik weet wat ik op een bepaald moment aan energie gebruik, maar het is wel de bedoeling de energierekening op jaarbasis zo laag mogelijk te houden en vandaar het gebruik van de app van m'n energieleverancier.

En dan heb je ineens een nadeel te pakken van het digitale tijdperk, want als je alles op papier bij zou houden begin je met de nieuwe meters gewoon op nul en reken je vanaf daar verder. De app rekent echter met de meternummers en aangezien die nu niet meer kloppen kan ik de meterstanden niet meer invoeren. Die zijn dan volgens de app ineens veel te laag en... dát kan natuurlijk niet. Na contact gehad te hebben met de leverancier blijkt dat de app pas na de jaarafrekening weer kan werken en dat is dan toch wel jammer te noemen. Het betekent namelijk dat ik tot ergens eind oktober dit digitale wondertje niet meer kan gebruiken, terwijl het me op zich niet zo moeilijk lijkt om met de meterstand van de oude meters af te sluiten en dan opnieuw te beginnen.

Maar goed, m'n huisje is dan wel klaar voor de toekomst. Een toekomst die zoals het er nu uit ziet meer gericht is op electrische energie die dan uiteraard uit groene bronnen als zonnepanelen en dergelijke moet komen. Dat ze er bij een beheerder nu al rekening mee houden blijkt uit het punt dat de bedrading ook gelijk wordt aangepast (zwaarder) en dat er op de meter ook al standaard een instelling zit waaraan je kunt zien hoeveel energie er terug wordt geleverd aan het net. Op zich weer goede ontwikkelingen, maar zoals in het voorbeeld van een app die niet meer werkt is deze digitale wereld dus eigenlijk verre van perfect en moet je er dus rekening mee houden dat bij (volledige) uitval van een netwerk je altijd nog een oude back-up hebt om mee verder te kunnen werken. En dat terwijl minimaal 95% van de mensen er totaal niet over nadenkt dat het zou kunnen gebeuren, daar dan ook niet naar leven en dus met een probleem zitten als er het één en ander op een bepaald moment een keer wegvalt.