Maandag 30 maart 2020 - Billy Gibbons.
Een aantal zal de naam niks zeggen en een aantal zullen de naam herkennen als de frontman van ZZ Top en dat laatste klopt. Gaat het hier dan om iets anders dan die band? Ja en nee: om de titel gelijk maar te verklappen... het gaat om Sharp dressed man, alleen dan in een andere uitvoering dan van ZZ Top. Het gaat hier om een live uitvoering waarin de solo's langer duren dan het originele nummer totaal en dat is totaal geen probleem, al vind ik het wel een typisch bandje en dat bedoel ik dan in de goede zin van het woord.
Om met Billy zelf maar te beginnen: hij is ook hier de frontman, maar plaatst zich als gelouterde muzikant zo goed als volledig op de achtergrond om anderen de ruimte te geven die ze absoluut verdienen. Dan is er binnen het bandje nog 'het mooie meisje' in de vorm van de zangeres en mondharmonica speler en we hebben de sologitarist die enorm cool staat te zijn, maar wel exact weet welke snaren hij moet raken om tijdens zijn solo het nummer energie te geven.
Dan hebben we Mevrouw Orianthi die zich voor de gelegenheid uit heeft weten te dossen als Janice van The Muppet Show, maar ook die weet absoluut wat ze moet doen als ze een gitaar vast heeft. Verder is er nog de dooie bassist die niks in de gaten lijkt te hebben qua muzikaal gevoel en enkel retestrak met de drummer z'n ding zit te doen en alleen die laatste zit het hele nummer in z'n uppie uit z'n plaat te gaan en lijkt daarmee de enige te zijn die in de gaten heeft wat er op dit kleine podium voor een energie tevoorschijn komt.
Het is jammer dat er niet een wat betere mix en geluidskwaliteit is qua audio, maar dit moet je echt geven goed hard zetten en op je in laten werken. Als je kunt voelen wat er gebeurt is het zo'n beetje onmogelijk om helemaal stil te blijven zitten. Even weg van alle Corona shit? Check deze super vette live uitvoering van Sharp dressed man.
Vrijdag 27 maart 2020 - Corona, deel 3.
Weer een week overleeft, nog 9 te gaan met verscherpte maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan en om eerlijk te zijn zit ik hier nu met een dubbel gevoel. Het positieve is dat ik mezelf goed voel en voor zover ik weet geen last heb van een besmetting en daarnaast liep het met het werk deze week eigenlijk ook nog best lekker door.
Goed, af en toe heb je met mensen te maken die in een wereld van angst leven en daar is feitelijk gewoon niet mee te werken op dit moment, maar over het algemeen ging het best lekker de afgelopen week. Het enige negatieve is dat er nu al allerlei ontslagen vallen binnen de transportwereld om de eenvoudige reden dat opdrachtgevers geen werk hebben of enkel voldoende werk hebben voor hun eigen chauffeurs in het geval van een charter.
Daarnaast is in mijn beleving de bewoonde wereld op dit moment ehm... tja... ik weet het eigenlijk niet zo goed. Misschien griezelig te noemen? Dat is niet het goede woord, maar het komt ergens in de richting. Het afstand houden wat natuurlijk goed is om de verspreiding tegen te gaan nemen sommigen wel érg ruim, terwijl anderen er blijkbaar lak aan hebben en alsnog in je nek staan te hijgen als je boodschappen aan het doen bent en even in een schap staat te kijken. Ik ervaar het allemaal kort samengevat in ieder geval als zijnde: niet prettig.
Maar goed... Gezond, een dak boven m'n hoofd en elke dag wat te eten. Dus tja, eigenlijk heb ik totaal geen reden om te klagen. Het weekend staat voor de deur en ik heb hier in en om het huis genoeg te doen om mezelf niet te hoeven vervelen, dus dat komt allemaal ook vast wel goed.
Woensdag 25 maart 2020 - Aparte tijden.
Het zijn aparte tijden. Ik zou daar ook 'enge tijden' of 'onzekere tijden' van kunnen maken, maar het negatieve zit nu eenmaal niet in m'n karakter dus vandaar... aparte tijden. Alle maatregelen om Corona zo min mogelijk te verspreiden zijn inmiddels aangescherpt en onderweg is dat nog steeds te merken aan het totaal ontbreken van files. Okee, op hier en daar een ongeval na wat enige vertraging veroorzaakt en onze Zuiderburen hebben aan weerskanten van de grens controles opgezet dus ook daar loopt het nogal vast, maar verder... lekker door hobbelen.
In het transport zijn het ook aparte tijden. De bloemenhandel ging in wezen als eerste volledig plat en daarmee kwamen er weet ik hoeveel auto's vrij. Of beter: kwamen heel veel auto's gewoonweg stil te staan en zaten chauffeurs zonder werk. Daarnaast zijn nu alle festivals en andere grote evenementen afgelast, dus iedereen die daar in de organisatie mee te maken heeft qua opbouw en daarvoor eigen transport heeft zit nu ook te kijken naar ander werk. De meesten daarvan zijn terecht gekomen in de levensmiddelendistributie, want die mannen rijden zich op dit moment echt helemaal gek.
Nu grote fabrieken sluiten omdat ze geen onderdelen krijgen werkt dat ook door in andere takken van transport en komen er steeds meer vrachtauto's stil te staan. Bij mij persoonlijk loopt het op dit moment allemaal nog goed door en is er geen reden om te klagen, maar ik hoor om me heen dat steeds meer collega's de vraag krijgen om maar eens wat vakantiedagen op te nemen. Degenen die nu op zoek gaan naar ander werk zullen dat heel moeilijk of gewoon niet meer vinden omdat door de eerste golf alles al is ingevuld en dat heeft gewoon een weerslag op de markt.
Wat dan in mijn beleving leuk is: een bedankje van m'n directie via de boordcomputer aan alle chauffeurs. Dit zou je als onpersoonlijk op kunnen vatten, maar de inhoud liegt er wat mij betreft niet om en het is mooi om zoiets te krijgen in tijden dat je als chauffeur overal maar heen zwerft en eigenlijk je gezondheid op het spel zet om je klanten te bevoorraden. Aan de ene kant logisch want het is immers je werk, maar dat het daadwerkelijk op prijs gesteld wordt vind ik dan persoonlijk erg mooi om te lezen.
Aparte tijden... Waar we niet alleen in het transport of de volledige logistiek doorheen moeten zien te rommelen, maar dit treft veel meer takken in zowel de commerciële als sociale hoeken en het is nog maar afwachten wat er allemaal nog overeind staat als we met z'n allen aan het eind van dit traject komen. Ik hoop het mee te maken en wat mij betreft zo snel mogelijk, maar aangezien alle aangescherpte maatregelen inmiddels nog 10 weken gelden zal ik daar nog wat geduld voor op moeten brengen. Aan de andere kant: de tijd vliegt, dus ook die 10 weken zijn zo voorbij.
Maandag 23 maart 2020 - Danny Elfman.
Onbekend nummer maar wel lekker en ongecompliceerd in rumoerige tijden. Dat zijn voor vandaag alle redenen om dit nummer in te zetten op Muzikale Maandag en ik vind dat persoonlijk meer dan voldoende. Check The little things.
Zondag 22 maart 2020 - Corona, deel 2.
Terwijl de Nederlandse overheid een soort semi lockdown heeft ingevoerd hebben afgelopen week steeds meer landen in Europa besloten dat een volledige lockdown de beste oplossing is en waar Duitsland afglopen week nog wel min of meer open was zijn de grenzen van onze Zuiderburen inmiddels volledig gesloten voor alles behalve goederenvervoer en forenzen. En de Nederlander? Die viert in strijd met alle adviezen gewoon vakantie, gewoon omdat men blijkbaar denkt dat het kan.
Het advies is duidelijk: leg zo'n beetje het volledige openbare leven stil, sluit buiten de horeca en scholen om ook zoveel mogelijk winkels en vermeid sociale contacten. Dat laatste wil er bij veel Nederlanders blijkbaar niet in, want veel trekken er massaal naar het park om daar met elkaar de situatie te bespreken en hun kinderen te laten spelen. In de bouwmarkten en tuincentra zijn de materialen niet aan te slepen en loopt men ondanks het advies om een afstand van minimaal anderhalve meter te houden gewoon vrolijk in elkaars nek te hijgen. Wat dat soort mensen zich af moeten vragen is waarom je thuis zit...
De tactiek van de Nederlandse overheid op dit moment is immers duidelijk: het virus zo langzaam mogelijk laten verspreiden om op die manier de zorg de gelegenheid te bieden ook daadwerkelijk voor mensen te kunnen zorgen. Een piek in het aantal besmettingen zorgt voor een overbelasting op ons zorgstelsel, wat als gevolg heeft dat er alleen maar meer mensen zullen sterven aan de gevolgen van Covid-19, ook wel bekend als het Coronavirus. Ik zag afgelopen week een mooie opmerking voorbij komen: Onze grootouders werden opgeroepen om tijdens de Tweede Wereldoorlog de wereld te redden. Wij worden opgeroepen om thuis op de bank te blijven zitten om de wereld te redden. Hoe moeilijk kan dat zijn?
Daarmee sla je in mijn beleving de spijker op z'n kop en is het (ook weer: in mijn beleving) gewoonweg idioot te noemen zoals veel Nederlanders op dit moment met de situatie omgaan. Voor mij persoonlijk: ik moet vooralsnog gewoon aan het werk, maar daarbuiten doe ik het liefst niks wat met mensen te maken heeft kortom... ik doe de nodige boodschappen om te kunnen eten, de repetities met de band liggen stil en verder ben ik gewoon thuis. Nah, okee... op dit na dan:
Maar ook in dit geval heb ik niet met mensen te maken. En voor iemand die valt over zaagwerkzaamheden tijdens het broedseizoen wat vorig weekend in is gegaan: het gaat hier om bomen met daarin de zogenaamde Letterzetter. Een klein beestje wat zich onder de schors van een boom weet te werken en vervolgens er voor zorgt dat deze dood gaat woordoor de betreffende bomen vervolgens een veiligheidsrisico vormen. Daarnaast is er actief in de directe omgeving gezocht naar eventueel aanwezige nesten van vogels en die zijn niet aangetroffen. Er wordt verder voldaan aan de eisen zoals de plaatselijke gemeente die stelt in de zogenaamde omgevingsvergunning (voorheen kapvergunning), waardoor dit soort dingen in mijn beleving gewoon plaats kunnen vinden.
Die Letterzetter is overigens echt wel een probleem, want waar hij normaal gesproken gezonde bomen met rust laat worden die nu ook aangetast en daarnaast zijn er nogal wat bomen die door de droogte van vorige zomer verzwakt zijn en daardoor vatbaar voor dit kleine beestje. Met een beetje pech kan hij zich over een groot gebied verspreiden en heel veel bomen aantasten en dat is dan ook de reden om ze zo snel mogelijk te verwijderen. Op de foto zie je nog een paar bomen staan in het rijtje terwijl de rest er omheen weg is en dat blijft (in ieder geval voorlopig) ook zo. Ze zijn niet aangetast en ik weiger simpelweg om gezonde bomen te verwijderen zonder dat daar een érg goede reden achter zit.
Maar goed, dat dus over m'n persoonlijke social distancing en heel even terug naar m'n werk als chauffeur in combinatie met de uitbraak van het Coronavirus. Ik ervaar de sfeer inmiddels als behoorlijk vreemd. Klanten bestellen spullen die vervolgens geleverd moeten worden en eenmaal ter plaatse wordt je als chauffeur behandelt alsof je melaats bent. Zomaar wat voorbeelden:
Aanmelden op anderhalve meter van een balie die gesloten is met glas en waar je op die afstand sowieso iemand niet kunt verstaan.
Vrachtbrieven worden niet aangenomen maar door de chauffeur zelf in een doos gedaan, die aan het eind van de dag door iemand met handschoenen aan opgehaald wordt.
Als er toevallig wel een vrachtbrief getekend wordt is dat met handschoenen aan en met een eigen pen, zeer zeker niet met de pen die de chauffeur toevallig toch op zak heeft.
De chauffeur moet zorgen dat de vracht toegankelijk is om gelost te worden en wacht daarna in de cabine.
Kantine en toilet zijn voor de chauffeur onder geen voorwaarde beschikbaar.
Contact met anders dan het personeel van de goederenontvangst is voor de chauffeur ten strengste verboden.
Stuk voor stuk maatregelen die aan de ene kant begrijpelijk zijn, maar ik draaide het afgelopen week toen ik bij een klant echt heel nodig naar de wc moest maar even om: jullie kunnen je best doen om je personeel te beschermen, maar ik zet per definitie m'n gezondheid op het spel door hier binnen te stappen terwijl jullie mij niet kunnen garanderen dat niemand hier drager is van het virus of er wellicht al mee besmet is. Dat liep kort samengevat allemaal best hoog op en toen heb ik buiten maar tegen een container staan plassen, maar er komt een moment dat er een chauffeur ergens staat die heel graag voor een grote boodschap naar de wc wil en die vervolgens gewoon uit hoge nood en frustratie op het terrein gaat zitten schijten. Dat gaat erg ver, maar weet je... gezien hoe men de chauffeur in z'n algemeenheid op dit moment weet te behandelen kan ik me er nog iets bij voorstellen ook.
Er hangt dus een kort samengevat een op veel plaatsen een vreemd sfeertje in het land en aan de andere kant zijn er de mensen die vakantie aan het vieren zijn en in grote getalen bijeen komen. Dat laatste kon er in mijn ogen nog wel eens voor zorgen dat er binnenkort een volledige lockdown komt waar echt álles in Nederland dicht gaat en je jezelf enkel nog kan verheugen op het tripje naar de supermarkt. Serieus... mensen die dit bewust of onbewust riskeren hebben volgens mij geen idee hoe het is om daadwerkelijk opgesloten te zitten, al is het dan alleen nog als gevangene in je eigen huis. Nederland: denk na!
Woensdag 18 maart 2020 - Leven met Corona.
Om met de deur in huis te vallen: nee, ik ben geen drager van het virus en ben ook niet ziek. Tenminste, dat eerste dan voor zover ik op dit moment weet. Dat het virus wat nu rond waard geen onschuldig griepje is lijkt me inmiddels duidelijk, want gisteren was onze minister president op televisie om in een toespraak uiteen te zetten wat Nederland aan maatregelen gaat treffen om het virus te stoppen. Dat werd op zich een duidelijk verhaal: geen lockdown, maar wel alle scholen en openbare gelegenheden dicht waarbij je kunt denken aan sportverenigingen, alle horeca, festivals, grote concerten enzovoort en daarnaast moet iedereen zo veel mogelijk thuis werken.
Dat laatste is in mijn persoonlijke wereld het enige wat écht opvalt, want de files zoals die er dagelijks staan zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Vreemd eigenlijk dat zoiets nu wel kan, maar dat we een week geleden nog met z'n allen uren in diverse files stonden omdat we het gevoel hadden dat het zo moest. Dat het zo helemaal niet moet, maar dat het een keus is lijkt me inmiddels duidelijk. In het kader van het de-socialiseren hebben we ook besloten de repetities met de band op te schorten. Dat is misschien overdreven aangezien we maar met z'n drieeën zijn en de kans op besmetting klein lijkt, maar als iedereen zo denkt en gewoon z'n gang gaat schiet het nog niet op met het indammen van de verspreiding.
Verder is het qua werk hier en daar een drama: vrachtbrieven worden niet aangenomen en in sommige gevallen ook niet getekend, overal waar je komt zijn delen afgezet waar je niet verder mag komen om op die manier bijvoorbeeld een afstand van ongeveer anderhalve meter tot een balie te moeten houden en wat mij betreft een toppunt is dat je als chauffeur geen gebruik (meer) mag maken van het toilet. Natuurlijk is het zo dat een bedrijf zijn verantwoordelijkheid neemt en een mogelijke besmetting van het eigen personeel zo veel mogelijk in wil dammen, maar als chauffeur moet je dan maar zien waar je doet wat je moet doen en dat heeft hier en daar al tot momenten geleidt waar chauffeurs gewoon de auto van een dok af trekken en bijvoorbeeld naar het dichtstbijzijnde pompstation rijden. Een klant pikt dat uiteraard niet als je zomaar vertrekt, maar ja... wat moet je anders als de nood érg hoog is en je de toegang tot een toilet ontzegt wordt?
Kortom, overal worden maatregelen genomen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Punt is alleen dat op sommige plaatsen maatregelen getroffen worden die zo ver gaan dat het werk praktisch onmogelijk wordt gemaakt en dat kan niet de bedoeling zijn. Dat je jezelf en je gedrag aanpast lijkt me niet meer dan logisch, maar maatregelen mogen in mijn beleving nooit leiden tot een onleefbare situatie qua werk want dan loopt het op een gegeven moment alsnog mis.
Verder heb ik naar aanleiding van het geheel twee ergernissen. De eerste is dat sommige mensen in Nederland spreken van een lockdown terwijl daar totaal geen sprake van is. Je mag hier immers nog gaan en staan waar je wilt en dat is in sommige andere Europese landen wel anders. Ik heb het idee dat mensen die deze term gebruiken zelf nooit echt opgesloten hebben gezeten, want dan zou je het zo immers niet noemen. Het tweede is het georganiseerde applaus wat gisteren om 20.00 uur voor de mensen in de zorg. Ja, die doen belangrijk werk maar als de logistieke sector vast loopt en chauffeurs besluiten niet te rijden heeft er niemand meer wat te eten en zijn er ook geen spullen waar men in de zorg mee kan werken. Hiermee wil ik niet zeggen dat de logistieke sector belangrijker is dan de zorg, maar wat ik wel wil zeggen is dat we dit met z'n allen doen. Elke Nederlander helpt een ander op een manier die hij of zijn kan en daarvoor hoef je niet per definitie in de zorg te zitten. Ik heb daarom aan het applaus ook absoluut niet meegedaan, dat lijkt me duidelijk.
Aangezien dit nog maar de eerste drie dagen zijn dat we echt met maatregelen moeten leven zal ik er waarschijnlijk later nog wel iets over schrijven, al verwacht ik dat er voorlopig niet veel zal veranderen. Het blijft roeien met de riemen die we hebben en dat betekent onder anderen dat we moeten leven met mensen die bang zijn dat voorraden op raken. Nadat er eerder een complete run was op wc papier is er nu blijkbaar een run op brood, want vanaf maandag is dat eigenlijk zo goed als niet te krijgen. Tenzij je het bij een supermarktmedewerker of waar dan ook uit z'n handen trekt nog voor dat het brood in het schap verdwijnt. Ik kan alleen maar hopen dat de nuchtere Hollander niet is uitgestorven, al heb ik het idee dat die per 10 maart 2020 opgehouden is te bestaan. Wordt vervolgd...
Maandag 16 maart 2020 - Massive Attack.
Afgelopen week kwam ik dit nummer uit 1998 tegen en zat me te verwonderen over het feit dat het eigenlijk zo simpel is terwijl er tegelijk toch heel veel in zit. Ik vind het een vermelding op Muzikale Maandag waard, dus check Teardrop.
Zondag 15 maart 2020 - Week update.
Het woord dat in m'n persoonlijke week regeerde was 'rugpijn'. Of eigenlijk spierpijn, want op dinsdag verrekte ik een spier in m'n rug tijdens het aantrekken van een spanband en dat zorgde er met name op die dag zelf voor dat het allemaal niet zo vlotjes ging. En dan druk ik mezelf nog zachtjes uit. Qua werk was er afgelopen week voldoende te doen om de week vol te maken, maar het was gelukkig niet al te wild waardoor ik de kans kreeg een beetje bij te komen. Dat zorgde er dan uiteindelijk weer voor dat ik gisteren voor het eerst weer met een kleine kettingzaag in m'n handen stond en blij was dat het goed ging. Ik had eigenlijk een klimklus op de planning staan, maar dat ging eenvoudigweg niet. Of beter: dat zou wel kunnen, maar dan zou ik m'n rug forceren waardoor ik alleen maar langer met hetzelfde probleem rondloop en daar heb ik eenvoudigweg geen zin in.
Verder was het afgelopen week zo'n beetje wel dé week van Corona, maar als iedereen daar hetzelfde mee om zou gaan als ik met m'n rug kon het wellicht allemaal nog wel meevallen. Het kan zijn dat ik er met het onderstaande lijstje hier en daar naast zit, maar dit is mijn persoonlijke beleving over Corona als ik alle berichtgeving er over een beetje op een rij zet:
Zéér besmettelijk.
Het virus wat in de volksmond het Coronavirus wordt genoemd, maar eigenlijk SARS-CoV-2 heet en de ziekte COVID-19 kan veroorzaken verspreidt zich als een malle en wel met name via menselijk contact. Kortom: de verspreiding is het makkelijkst te voorkomen door dit contact gewoonweg niet te hebben.
Wie zijn er vatbaar?
Voor zover ik het begrepen heb in principe iedereen, al zijn er mensen die wel drager zijn van het virus maar niet de ziekte die er bij hoort krijgen. Binnen deze groep van 'iedereen' zijn wel bepaalde risicogroepen, te weten mensen met een imuunsysteem wat niet zo best werkt en bijvoorbeeld ouderen.
Dodelijk?
Ja, maar dan voorlopig nog enkel in de risicogroepen. Een gezond mens zal er zwaar ziek van kunnen worden, maar daar blijft het dan ook bij. Kinderen lijken tot op heden mogelijk wel drager van het virus, maar vertonen niet de symptomen en krijgen dus ook niet of in ieder geval veel minder te maken met de ziekte COVID-19.
Waar men tot nu toe een poging heeft toe willen doen is het in quarantaine plaatsen van mensen die de ziekte hebben. Daarnaast wordt een heel traject aan middelen ingezet om te achterhalen met wie de patiënt in contact is geweest om op die manier te achterhalen waar hij of zij het virus heeft opgelopen en daarnaast natuurlijk om nieuwe besmette gevallen op te sporen en ook die in quarantaine te plaatsen. Dit is op zich een goede tactiek om een virus als dit in te dammen, tenzij de verspreiding zo snel gaat dat het eenvoudigweg niet bij te houden is.
In dat laatste traject zijn we nu aangeland, want officieel spreekt men al van een pandemie waarbij complete landen op slot gaan. Ook in Nederland is dat op dit moment het geval waar iedereen het advies krijgt sociale contacten te vermijden, waar grote evenementen boven de 100 bezoekers sowieso niet meer door mogen gaan, allerlei horeca gelegenheden sluiten en al dat soort dingen meer. Een punt van zorg vind ik persoonlijk dat de scholen tot nu toe open blijven, al kan dat vanaf dit weekend zomaar anders zijn maar dit is het laatste wat ik vernomen heb.
Volgens onze minister president Mark Rutte is het belangrijk dat kinderen naar school blijven gaan met als reden dat ouders thuis moeten blijven als ze niet naar school gaan. Het gevolg is dan dat veel mensen hun werk niet meer kunnen doen, bedrijven en instellingen in de problemen komen door personeelstekorten en zo rolt deze sneeuwbal dan op z'n gemakje verder. Het mag dan zo zijn dat kinderen relatief gezien niet snel ziek worden, maar zolang ze drager zijn kunnen ze wel hun onderwijzer of onderwijzeres besmetten en die neemt het dan vervolgens alsnog overal mee naar toe waardoor die verspreiding nooit echt een halt toegeroepen zal worden.
De mensen in het onderwijs en zorg worden door onze regering geroemd als helden van de frontlinie en daar heb ik dan minimaal twee opmerkingen bij. Ten eerste is er een logistieke sector die ook volledig door draait om iedereen van alles te voorzien wat men nodig heeft, alleen hoor je daar dan net niemand over en ten tweede zijn het alle drie sectoren die de afgelopen jaren enórm uitgeknepen zijn. Extra middelen om de omstandigheden in deze sectoren te verbeteren was allemaal maar moeilijk tot zo'n beetje onmogelijk, maar nu iedereen ze nodig heeft zijn het ineens de helden van de frontlinie.
Ik heb daar persoonlijk echt een heel dubbel gevoel bij, want aan de ene kant zijn het juist de beroepen waar een samenleving in momenten als dit afhankelijk van is en je doet als persoon die binnen zo'n sector werkzaam is eigenlijk gewoon je werk. Een baan waarvan je weet dat die nodig kan zijn in crisissituatie's en een persoonlijk voorbeeld daarvan is in mijn geval de evacuatie van het gebied hier tijdens het hoge water in 1995. Toen waren er buiten de hulpdiensten ook mensen van de logitieke sector in het afgesloten gebied actief om hulp te bieden waar het nodig was, met alle risico's van dien maar... het is je werk, je denkt er niet te veel over na en doet met gezond verstand wat je kan. Aan de andere kant is het nu pijnlijk duidelijk dat bepaalde sectoren ondergeschoven kindjes zijn geweest en maar weinigen opviel wat de mensen die hier werkzaam zijn voor werk verrichten.
Hamsteren was ook een codewoord van afgelopen week, want toen naar buiten kwam dat mensen zo veel mogelijk binnen moesten blijven en mogelijk allerlei dingen gesloten werden gingen mensen ineens massaal aan het hamsteren. Veel lang houdbaar spul werd ingeslagen en als persoonlijke verrassing ontstond er uit het niks een run op wc papier. Het eerste snap ik ergens nog wel een klein beetje, al zit de hele logistieke lijn qua bevoorrading op dit moment nog gewoon vol. En dan ook écht vol, van het begin van een leverancier via een groot distributiecentrum naar de winkels... de complete lijn zit vol spullen en blijft dat ook gewoon. De enige tekorten die op dit moment ontstaan is juist dóór dat gehamster van mensen en verder is er gewoon niks aan de hand.
Maar goed, dat wc papier... daar snap ik dus sowieso helemaal niks van, zelfs al zou ik het willen begrijpen. Mensen zijn blijkbaar bang om in quarantaine geplaatst te worden en niet meer naar een winkel te kunnen voor wat voor boodschap dan ook. Voor diegenen heb ik nieuws: je kunt iemand die in quarantaine zit gewoon bellen, vragen of ze iets nodig hebben, dat vervolgens voor hun halen, voor de deur neer zetten en je weg vervolgen. De kans op besmetting is nul en het enige gevoel wat je er aan over kunt houden is wellicht een warm gevoel in je hart omdat je iets voor iemand hebt kunnen betekenen.
Dat laatste is blijkbaar érg lastig in een wereeld die geregeerd wordt door angst en egoïsme, tenminste... zo zie ik het persoonlijk en 'de nuchtere Hollander' waar men altijd zo trots over spreekt bestaat wat mij betreft ook niet. Een klaagvolk van paniekvogels, dat zijn we voor het grootste deel terwijl het juist op dit soort momenten belangrijk is om nuchter en logisch na te denken. Dat is nodig, want we zijn van deze toestand voorlopig nog niet af: deze week kwam uit China het bericht dat ze daar over de piek van besmette gevallen heen zijn. Punt is alleen dat ze er daar 3 maanden over hebben gedaan terwijl het virus zich in Europa al een behoorlijke tijd verspreidde en in Nederland feitelijk niemand iets deed om dat (in eigen land) te voorkomen. Ik vraag me daarom hardop af waarom we hier in Europa en laat staan in Nederland de boel sneller onder controle zouden hebben.
Maandag 9 maart 2020 - Dua Lipa.
Normaal is de muziek van deze 24-jarige Britse zangeres niet m'n ding, maar haar nieuwe single is toch wel erg lekker. Wellicht vanwege de sound die nogal aan de jaren '80 doet denken, of wellicht omdat ik er in m'n hoofd gewoon een dijk van een rockversie in hoor. Hoe dan ook: check Physical.
Zondag 8 maart 2020 - Grote zaagklus.
Onderhoud is belangrijk als je een bosperceel hebt en helemaal als je er ook nog (recreatief) in woont en er ook nog eens mensen langs je bosrand rijden onderweg naar hun eigen huis. Dat is zo'n beetje het scenario is deze prachtige omgeving waar ik nu aan het werk ben:
Dit is slechts een overzichtfoto en foto's van het daadwerkelijke werk aan de randen om daar gevaarlijk overhangende takken en dode bomen te verwijderen volgen later, maar dat het nodig is... dat is wel zeker. Je moet in mijn beleving als eigenaar immers de veiligheid van passanten kunnen garanderen en dat is op dit moment daar niet helemaal het geval, maar... komt uiteraard zeker goed!
Na een dagje keihard werken met de MS180 en MS500i moet er uiteraard ook weer het één en ander aan onderhoud gebeuren. Die 500 is echt een beest van een zaag en het enige wat ik daar aan hoefde te doen was schoonmaken en de RS ketting die relatief scherper is dan een RM, maar ook sneller bot wordt even slijpen. De boel weer afgetankt en die staat weer klaar voor gebruik.
Met de MS180 is het op dit moment een heel ander verhaal. Die is onlangs weg geweest voor onderhoud naar de dealer, maar draait nog steeds veel te hoog stationair en zelfs zo hard dat hij voor zover ik het inschat op een kwart gasgeven draait. De ketting blijft daardoor als een malle ronddraaien, ook als ik geen gas geef en dat mag niet. Voor de veiligheid moet de ketting gewoon stil blijven staan op het moment dat je het gas los laat en dan nog dien je de kettingrem te gebruiken als je met de zaag gaat lopen.
Dat een dealer daar niet zo één twee drie achter komt kan kloppen, want als de zaag koud is draait hij op een keurig toerental maar eenmaal goed warm is dat toerental gewoon veel te hoog. Een monteur zal een zaag met zo'n klacht proberen en merken dat er niks aan de hand is, hem buiten even een paar keer goed op toeren jagen en vervolgens de conclusie trekken dat hij gewoon werkt. Daar valt dus niet zo heel veel van te zeggen, maar een zoektocht naar de mogelijke oorzaak leverde telkens eigenlijk maar twee aanwijsbare mogelijke problemen op: de brandstofleiding en/of de carburateur.
Die allebei laten vervangen kost nogal een paar centen en als ik een schatting mag doen denk ik dat ik met een uurtje sleutelen de brandstofleiding kan vervangen en de bestaande carburateur kan reviseren waardoor hij weer jaren mee kan. Het kost dan alleen zo'n 100 euro minder en ik denk dus dat het op het laatste neer zal komen. Een punt daarbij is echter de factor 'tijd', want ik heb de zaag in principe wel nodig, maar moet hem eerst uit elkaar halen om de juiste nummers van de onderdelen te vinden, daarna de onderdelen nog bestellen en hem daarna ook weer in elkaar zetten én dat eigenlijk tussen het werk door zien te doen.
Maar goed, ik kijk nog wel hoe ik dat oplos. Het is natuurlijk eerst zaak om het daadwerkelijke probleem te achterhalen, in plaats van allerlei dingen te gaan bestellen die wellicht helemaal niet nodig zijn. Het zou immers ook om een kleinigheidje kunnen gaan wat zomaar opgelost kan worden door iets vast te zetten wat door gebruik los is gaan zitten. Kortom, er komt een nieuw project aan en ik hou je op de hoogte :)
Maandag 2 maart 2020 - Greta Van Fleet.
Het bandje met jonge gasten wat door critici al snel werd afgedaan als kopie van Led Zeppelin, maar feitelijk maakt me dat geen reet uit. Ze zijn jong, wellicht niet 100% origineel, maar wat ze brengen doen ze goed en ook live maken ze het waar. Kortom, check hun single Highway tune van bijna alweer 2 jaar geleden.
Zondag 1 maart 2020 - Corona en biomassa.
Als er iets het nieuws van de afgelopen week domineerde, dan was dat het Coronavirus. Of eigenlijk: een nieuwe variant van het Coronavirus, want wat men 'de griep' noemt is ook een vorm van Corona en er is ook een vorm van Corona die besmettelijk is voor katten, om maar wat varianten te noemen. Hét Coronavirus bestaat dus feitelijk niet, maar dat er angst heerst lijkt me duidelijk en voor mezelf weet ik niet of die terecht is en waar die door aangewakkerd wordt.
Ja, het is enorm besmettelijk en ja... er vallen doden door deze variant. Maar dat is bij 'de griep' niet anders, want ook bij deze nieuwe variant zijn het enkel de zwakkeren in de vorm van kinderen, zieken en ouderen die er aan overlijden. Vervelend, dat snap ik... maar dit komt vaker voor en dan is de media minder scheutig met allerlei vormen van aandacht voor een dergelijk onderwerp. In mijn persoonlijke beleving is het dan ook de media die er een hype van maakt en er voor zorgt dat de verkoop van bijvoorbeeld mondkapjes ENORM gestegen is. Die dingen zijn niet aan te slepen, gaan voor x keer het normale bedrag over de toonbank, maar helpen feitelijk net zo goed als het dragen van een plastic armbandje.
Hetzelfde geldt overigens voor allerlei speciale zepen, want je handen wassen is dan iets wat wel kan helpen tegen de verspreiding van deze vorm van Corona maar ook die zeepjes kom je bijna nergens meer tegen. Enkel lege schappen en dat voor prijzen waar je echt wel vraagtekens bij kunt zetten. Denk er eens over na als er dan écht iets aan de hand is en hoe deze wereld daar op reageert. Prijzen voor beschermende middelen gaan zo enorm omhoog dat de producten niet meer te betalen zijn en er dus ondernemers zijn die daar schatrijk van worden. Of ze er uiteindelijk iets aan hebben als er daadwerkelijk stront aan de knikker is, dat is maar de vraag. Maar goed, het gebeurt wel. Zij het nu in een kleine vorm, maar ik wil deze wereld niet meemaken als er daadwerkelijk iets aan de hand is.
Vandaag las ik bijvoorbeeld nog op Twitter een berichtje van iemand die stelde dat de mensen die naar Italië zijn geweest en het virus vanaf daar hebben meegenomen eigenlijk maar gewoon dood moesten gaan, vanwege hun ontverantwoordelijke gedrag. Waar zo iemand dan doodleuk aan voorbij gaat is dat deze variant een incubatietijd heeft van 4 weken en het virus dus mogelijk al lang in Italië rond rondwaarde zonder dat er sprake was van een uitbraak. Mensen zijn in die periode ziek en kunnen het virus verspreiden zonder de symptomen te vertonen en om iemand dan maar de dood toe te wensen gaat dan wel erg ver, cq leert dat er mensen zijn met nul kennis over deze variant van het virus.
Maar goed, moet je jezelf zorgen maken? Ik denk persoonlijk dat het meevalt. De kans dat je met deze variant in aanraking komt is inmiddels behoorlijk aanwezig gezien hoe snel het zich kan verspreiden, maar aan de andere kant staat nog steeds als een paal boven water dat je als gezond mens er best beroerd van kunt zijn maar dat je er niet per definitie dood aan gaat. Voorkomen is beter dan genezen en het belangrijkste lijkt mij dat je NIET naar een huisarts gaat als je het vermoeden hebt besmet te zijn. Bellen is dan juist het ding wat je moet doen om een eventuele besmetting van anderen te voorkomen en een huisarts pakt het dan verder wel op.
Verder in het nieuws: de intreding van de maximaal 100 km/u op de Nederlandse snelwegen omwille van het milieu. Voorop staat dat alle kleine beetjes helpen en dat dit zo'n klein dingetje zou kunnen zijn wat voor minder uitstoot zorgt en daardoor beter zou kunnen zijn voor Moeder Aarde. Ik hou hier zoals je wellicht merkt een behoorlijke slag om de arm en schrijf ook bewust niet over milieu of klimaat. In mijn persoonlijke beleving zorgen we als mensheid niet goed voor onze planeet en moeten er dingen anders om het leven hier draaglijk te houden of misschien moeten er wel dingen veranderen om het leven hier als mensheid te behouden.
Wat men onder 'het leven' verstaat is vaak enkel de mensheid en inderdaad... het is goed mogelijk dat die er over een x aantal jaren niet meer is als we zo door rommelen. Dat is in mijn beleving echter een totaal ander ding dan 'het leven' op deze aardbol, want de planeet kan serieus goed overleven zónder de mensheid. Andersom is helaas niet mogelijk, dus dat is voor mij de reden om te stellen dat we iets moeten ondernemen. De vraag is alleen wat en of de gevolgen van wat we doen ook daadwerkelijk een positieve invloed hebben en die maximale snelheid van 100 km/u is in mijn beleving dan slechts een vorm van symboolpolitiek.
Maximaal 100 of 130 km/u maakt in ons kleine landje geen groot verschil in tijd als je de gemiddelde autorit bekijkt, daar ben ik zeker van. Het is alleen afhankelijk van tijd en plaats of je daadwerkelijk sneller kunt zijn en om dat in twee voorbeelden te stellen: vertrek om 06.00 uur op zaterdagochtend zonder bijzonderheden qua weer of wegwerkzaamheden vanuit het midden van het land met als eindbestemming noordoost Groningen geeft met een maximale snelheid van 130 km/u best wel een verschil. Nog sterker, in mijn persoonlijke praktijk gaf dat altijd een verschil van een half uur. Nu is een half uur op een mensenleven niks, maar een uur korter heen en weer is toch best wel de moeite te noemen. Wil je in een maandagochtendspits van Breda naar Eindhoven wat iets van 60 km aan afstand is, dan mag je blij zijn als je dat in een uur kunt doen en een maximaal toegestane snelheid van 100 of 130 km/u maakt daarin geen enkel verschil.
Toch noemde ik het eerder symboolpolitiek. De reden daarvoor is dat ik denk (met nadruk: denk, ik heb daar geen onderbouwing voor) dat de uitstoot niet significant minder zal worden en dat we daarmee de planeet gaan redden. Alle kleine beetjes helpen natuurlijk, maar als Nederland een maatregel invoert om uitstoot te verminderen terwijl er in Duitsland alleen al 84 energiecentrales (peildatum januari 2019) gestookt worden op bruinkool en steenkool zet dan niet echt zoden aan de dijk. Nog sterker: het is zelfs bijna hypocriet te noemen als je zou weten dat de Duitsers 10% van hun stroom exporteren en het grootste deel daarvan gaat naar... juist... Nederland.
Ik stel dan dat we gewoon volop meewerken aan de vervuiling van onze planeet, alleen zit de daadwerkelijke vervuiling buiten onze landsgrenzen en doet die er blijkbaar ineens niet meer toe. Hetzelfde geldt voor de ontbossing in de Verenigde Staten waar hele bossen plat gaan en het hout geëxporteerd wordt naar jawel... Europa en daarmee ook naar Nederland om hier de zogenaamde biomassa centrales aan de gang te houden die in 2017 in totaal 1.6 miljoen ton aan hout wisten te verstoken. Om een beeld te schetsen: een zware houtsoort als eikenhout weegt zo rond de 740 kg per kuub en een simpel rekensommetje geeft dan dat er zo'n beetje 2.2 miljoen kuub per jaar doorheen gaat. Een zware particuliere houtstoker drukt er misschien 10 kuub per jaar doorheen en kan met zo'n hoeveelheid dus 220.000 jaar vooruit.
Nu moet ik dat wel een beetje nuanceren, want niet al het hout wat in biocentrales verdwijnt komt direct uit de bossen. Het grootste deel wat er in de verbranding verdwijnt is afvalhout in de vorm van geverfd, gelakt of verlijmd gebruikt hout en dan ging het in 2017 over een hoeveelheid van 757.000 ton, terwijl er 498.000 ton aan hout kwam uit de Nederlandse bossen en men stelt dan dat het ging om afvalhout uit Nederlands bos-, natuur- en landschapsbeheer, voornamelijk snoeihoutchips. Je zit dan uiteraard nog lang niet aan die 1.6 miljoen ton, maar er kwam in dat jaar nog 406.000 ton uit de agro-, food- en houtindustrie en 5.000 ton aan onbewerkt schoon hout in de ovens terecht.
Nu vind ik die 498.000 ton aan afvalhout uit Nederlands bos-, natuur- en landschapsbeheer, voornamelijk snoeihoutchips op zich nog wel te geloven, maar of het dan om een duurzame oplossing gaat durf ik in twijfel te trekken. Zolang hele stukken bos al dan niet als snoeihoutchips een verbrandingsoven in verdwijnen betekent het tegelijk dat er op hetzelfde stuk na herplanting de eerstvolgende 20 tot misschien zelfs wel 40 jaar niks van belang te oogsten valt en die tijd hebben we niet. Nederland telt immers niet zo'n oppervlakte aan bos dat we op deze manier duurzaam aan alle vraag voor hout kunnen voldoen. In mijn beleving is het pas duurzaam als je dunningshout gebruikt, dus hout wat dood is of een boom die zo goed als dood is en enkel die verwijdert om andere bomen meer licht en ruimte te gunnen.
Maar goed, dan kom je dus nooit aan dergelijke hoeveelheden en kiest men er voor om grote bospercelen plat te gooien. Iets wat op zich niet zo'n probleem is als zo'n bos voor productie is aangelegd (en dat is zo'n beetje het grootste deel van het bos in Nederland), maar het wordt wel een probleem als je meer gaat gebruiken dan er in een bepaalde tijd kan groeien en dat is er in mijn beleving aan de hand met de huidige energiecentrales, ondanks dat het niet eens het grootste deel is wat er aan natuurhout in de ovens verstookt wordt. Overigens mag je jezelf ook hier van afvragen of het allemaal wel zo goed is voor Moeder Aarde, maar die maximale snelheid van 100 km/u op de Nederlandse snelwegen waar ik over begon gaat het verschil sowieso niet maken.
|
|
|
|