Dinsdag 30 mei 2023 - Herstel.
Het innemen van een boom is feitelijk nooit het beste wat je voor een boom kunt doen. Afhankelijk van de soort overleven ze het wel, maar met de treurwilg van vandaag als voorbeeld ontstaan er eigenlijk altijd wel snoeiwonden die niet overgroeit worden, daardoor gaan rotten en dat zo'n boom dan eigenlijk langzaam dood gaat door iets wat je doet om er langer plezier van te hebben. Uiteindelijk zal hij door rot toch in zijn geheel verwijderd moeten worden, alleen heb je er als eigenaar dan langer plezier van dan dat je de natuurlijke groei z'n gang laat gaan en dat er van alles afbreekt of dat hij simpelweg te groot wordt voor z'n omgeving.
Dat laatste was bij deze klus het geval, want de boom groeide zo ver de straat over dat passerende auto's er last van kregen en de eigenaar heeft hier simpelweg zijn verantwoording genomen en de boom flink in laten nemen. Het voordeel is dat er dan direct heel veel gewicht af is en het uitbreken van takken op deze manier voorkomen wordt. Ik heb deze boom eind februari dit jaar gedaan en feitelijk was dat al net te laat omdat hij al ietsje uit begon te lopen, maar de klant wilde het alsnog dit jaar gedaan hebben. Dat deze treurwilg daar weinig hinder van heeft ondervonden laten de onderstaande foto's zien:
De eerste afbeelding komt van Google Streetview omdat ik vergeten was om vooraf een foto te maken, de tweede foto is gemaakt toen het werk was afgerond en de laatste foto is van gisteren dus net drie maanden later. Hij loopt alweer fantastisch mooi uit, de slierten van deze treurwilg zullen komend jaar nog verder groeien en als we twee jaar verder zijn en je er niet vanaf zou weten zou je tijdens het langs rijden niet weten wat voor werk hier heeft plaats gevonden.
Maar is snoeien dan per definitie slecht? Nee, als je de term snoeien goed gebruikt niet maar bij snoeien haal je kleine stukjes weg. Hoe kleiner de snoeiwond, hoe groter de kans dat de boom of plant de wond kan overgroeien en er niks aan de hand is. Nog sterker: door regelmatig kleine stukjes te snoeien kun je zelfs een boom prima klein houden, maar dan moet je het ook daadwerkelijk bijhouden.
Bij het zogenaamde kandelaberen haal je mega grote stukken weg en daar knapt een boom per definitie gewoon niet van op. De bomen uit de wilgenfamilie (denk dan aan deze treurwilgen, maar ook bijvoorbeeld aan de bekende knotwilgen en populieren) tolereren het een soort van, maar rotten uiteindelijk ook gewoon weg op hun wonden. Ga je bij een eik op deze manier te werk, dan kun je die net zo goed gelijk om trekken want de kans dat die door z'n trage groei iets dergelijks overleeft is erg klein. Kortom, regelmatig onderhoud is ook aan bomen best belangrijk als je er lang plezier van wilt hebben.
Maandag 29 mei 2023 - Triggerfinger.
Ongeveer 8 jaar geleden kwamen deze Belgische helden ook al eens langs. Dat was toen niet met een eigen nummer maar met een cover, maar dit keer kies ik dan wel voor een eigen nummer. Het is alleen wel behoorlijk oud en de reden daarvoor is dat ik het tegen kwam en mezelf afvroeg of Triggerfinger nog wel bestaat. Ik hoor er in de media niks meer van, terwijl ze eerder op wat voor manier dan ook best vaak de publiciteit zochten.
Maar, geen angst: ik heb het gechecked en ze bestaan nog. Nog sterker: ze spelen nog volop en als je ze wil zien dan kan dat komende zomer op 3 plaatsen in Nederland, dus kijk bij interesse even op hun website. Voor Muzikale Maandag kies ik voorlopig dus nog even een oudje, maar wat mij betreft niet minder lekker: Short term memory love.
Zondag 28 mei 2023 - Gedoe.
Het leek een best leuke week te worden, maar ergens werd er besloten dat er wat roet in m'n eten gegooid moest worden. Dat begon aan het begin van de week met een bestelling kettingolie voor de kettingzaag. Die had ik bij een winkel besteld waar ik regelmatig langs kom en op die manier zou ik die olie redelijk snel in huis moeten kunnen hebben. Dat is, tot iemand van de betreffende winkel een mailtje stuurt dat het artikel niet op voorraad is en ook niet met een andere datum of alternatief op wat voor manier dan ook komt. De boel dus geannuleerd maar zo snel als ze op de order konden reageren, zo langzaam reageren ze over de creditnota en dat staat me dan best wel tegen.
En om het bovenstaande uit te leggen: ik gebruik in al m'n zagen een olie op plantaardige basis in plaats van een synthetische en die is 100% afbreekbaar. Na ongeveer 2 weken is de olie compleet verdwenen en blijven er op die manier dus geen resten olie in het milieu achter. Die olie kost (behoorlijk) wat meer, maar een beter milieu begint bij jezelf vind ik. Het maakt me daarom ook niet uit of ik effectief een half uurtje aan het zagen ben bij iemand in een tuin of dagen in een bosperceel. Er blijft altijd olie achter en dat voorkom je door gebruik te maken van een dergelijke olie.
Punt is alleen dat niet iedereen die olie in huis heeft en vandaar dat ik heel gericht de bestelling had geplaatst. Maar goed, dat blijkt dus feitelijk een miskleun en nu is het maar afwachten hoe ze dit financieel op gaan lossen. Ik verwacht wel dat het goed komt, maar als je binnen 2 werkdagen via mail kunt reageren op een bestelling die je niet op voorraad hebt dan kun je in mijn beleving ook wel even reageren op het vervolg daarvan. Maar dat heb ik dus blijkbaar (in ieder geval voorlopig *grin*) mis.
Verder kwam er afgelopen vrijdag bij een klant ineens een stuk kraanbaan omhoog toen ik er overheen reed. Ik was er al vaker geweest en ook gisteren was er met het binnen rijden geen probleem, maar met het uitrijden werd het dat ineens wel. Een grote stalen strip sloeg om nog onbekende reden los en sloeg zo'n beetje de complete onderkant van m'n vrachtwagen weg. Daar sta je dan ineens met een luchttank waar de slang van af is, een fietsenvanger die volledig stuk geslagen is en het ergste: een adblue tank die compleet in tweeën geslagen is. De adblue is nodig om aan de Euro 6 norm te kunnen voldoen, dus zonder rijden is feitelijk geen optie.
Na overleg met de thuis dealer in Venlo werd besloten het adblue systeem tijdelijk stil te zetten en de auto naar de werkplaats te rijden waar ze de schade zouden herstellen. Daar is op vrijdagmiddag aan begonnen, maar uiteindelijk was hij gisteren om 17.00 uur pas klaar en dan nog niet eens helemaal want ik moet er nog een keer voor terug om iets af te ronden. Tot die tijd werkt alles wel weer gewoon, maar het gaf allemaal een behoorlijk gedoe in iets wat eigenlijk een leuke week met aansluitend een lang weekend zou moeten zijn. Dat weekend begon nu iets later, al is het dan wel net zo lang als anders.
Maandag 22 mei 2023 - Royal Republic.
Als bandjes meerdere keren voorbij komen op Muzikale Maandag dan zijn het in mijn beleving écht leuke bandjes cq artiesten en die van vandaag is er 1 van. Niet dat het om nieuwe muziek gaat, (verre van zelfs want het nummer van vandaag komt volgens mij ergens uit 2019) maar het is het clubje muzikanten en het sfeertje wat ze neerzetten. Uiteraard spelen ze voor een deel een rol, maar aan de andere kant zijn het echt wel super goede muzikanten.
Hun uitstapjes met The Nosebreakers bewijzen dat ze meer zijn dan alleen maar de snoeiharde rockmuziek die ze neerzetten en die kwaliteit maakt het totaal een mega band. Maar goed, een lang verhaal in het kort: check naast al hun andere nummers die hier voorbij kwamen ook Anna-Leigh nog even.
Zondag 21 mei 2023 - Gewicht.
Afgelopen week de versnipperaar als voorbereiding op een grote klus in de bus gepast.
Dat lukte en daar was ik erg blij mee, maar wat ik me naar aanleiding daarvan afvroeg is hoe ik uitkom met het gewicht. De versnipperaar op zich kan en mag ik zonder enige problemen vervoeren, maar er moet natuurlijk nog meer mee en daarnaast heb ik de auto gekocht met het gereedschapsrek er in. Dat maakt hem van zichzelf al wat zwaarder dan standaard, alleen had ik geen idee of dat wel op het kenteken stond.
Op het kenteken staat de toegestane maximum massa vermeld en de massa rijklaar. Dat laatste is het leeg gewicht van de auto vermeerderd met alles wat je er daarna op en in laat bouwen en een halve tank brandstof. Op deze manier hou je een laadvermogen over en weet je dus wat je met de betreffende auto mag laden qua gewicht. Het punt in mijn geval: is de auto vanaf de dealer op kenteken gezet en is de inrichting met de hardhouten vloer en het gereedschapsrek er daarna door de toenmalige eigenaar in gezet, of is alles vanaf de dealer gegaan en is hij dus gekeurd inclusief alle extra's?
Hij staat met 1550 kg best behoorlijk zwaarder op kenteken dan het leeg gewicht van 1450 kg wat de RDW opgeeft, dus tja... het zou best kunnen dat hij er keurig mee gekeurd is maar ik besloot de proef op de som te nemen en er mee naar een weegbrug te gaan. Daar kwam het bovenstaande vermoeden wel uit, want met een volle tank brandstof stond ik met 1580 kg op de weegbrug. Iets meer dan het gewicht rijklaar, maar dat kan op zich wel kloppen met die volle tank en wat kleine dingen als wat gereedschap en een regenjas voor pechgevallen en een set reservelampen die ik er standaard in heb liggen.
Kortom, er blijft 2005 kg - 1580 kg = 425 kg over om volledig te benutten en dat is in normale gevallen echt ruim voldoende, maar ook voor dit grote project moet het (zij het krap aan) voldoende zijn. Laten we eens kijken:
Gewicht rijklaar
Versnipperaar incl. gereedschap
Deltafor lier
Kettingzagen
Brandstof en olie
Klimspullen
Gereedschap en reserveonderdelen
Diversen (spanbanden, wiggen enz)
Totaal
|
1580 kg
155 kg
50 kg
25 kg
50 kg
40 kg
20 kg
25 kg
1945 kg
|
Het meeste van het bovenstaande is gewogen en een aantal dingen zijn iets aan de ruime kant geschat, maar ook dan blijft er 60 kg en dus feitelijk iets meer over tot de maximum massa van 2005 kg waarmee het allemaal net uit komt. Hoe dan ook zal het hier en daar met slechts 75 pk niet al te hard gaan, maar dat mag de pret niet drukken. Ik vind deze voorbereidingen al leuk, laat staan als het echt zo ver is om te vertrekken en eenmaal ter plekke aan de slag zul je zelden gelukkiger aantreffen. Maar goed, dat duurt allemaal nogal even dus als je het geduld op kunt brengen vertel ik je daar later meer over.
Zaterdag 20 mei 2023 - Lang geleden.
Het was lang geleden, maar ik ben vandaag weer eens op pad geweest voor de Stichting Sterk voor Dieren. Niet dat m'n hulp niet nodig was, maar ik zat hier en daar qua tijd nogal klem en Wilma heeft het toen op een andere manier opgelost en dat laatste is waar het uiteindelijk simpelweg om draait. Het is en blijft mooi om dit op vrijwillige basis te kunnen doen en op deze manier de dieren die in nood zitten te helpen, maar daarmee ook de baasjes en als laatste en zeker niet onbelangrijkste: de stichting zelf.
Ik heb het er al eens eerder over gehad, maar Sterk voor Dieren zet zich zoals de naam al doet vermoeden in voor dieren. Het komt bijvoorbeeld voor dat iemand een mooi en leuk leven heeft, een hond er bij neemt als gezelschapsdier en dat het op een bepaalt moment allemaal niet meer zo voor de wind gaat. Mensen die uit liefde voor hun dier alles opzij zetten en zichzelf daarmee tekort doen, maar het kan op een punt komen dat ze ook dan helemaal klem komen te zitten.
Dat is het moment wanneer Wilma met haar stichting om de hoek komt kijken en als schrijnend voorbeeld zou ik dan het feit kunnen noemen dat er mensen in Nederland leven die geen geld hebben om met hun huisdier naar een dierenarts te gaan, terwijl het dier toch echt wel enorm te lijden heeft en soms zelfs ingeslapen moet worden. Soms loopt het contact via een begeleider en soms stappen mensen over de enórme drempel en nemen zelf contact op om aan te geven dat ze het echt niet meer redden. In dat soort gevallen betaalt de stichting vaak de kosten voor de dierenarts, voor medicijnen, wordt er voor (speciaal) voer gezorgd en al dat soort dingen meer. Allemaal op basis van donaties en gerund op 100% vrijwillige basis!
Niks blijft er dus waar dan ook aan de strijkstok hangen en omdat ik niet alleen Wilma persoonlijk ken, maar ook een aantal van haar 'klanten' (om het zo maar te noemen) vind ik het belangrijk om er hier (nog eens) over te schrijven. De nood is namelijk in de meeste gevallen niet zichtbaar en het werk wat ze doet enorm goed. Ik wil met nadruk benoemen dat de stichting niet in het leven is geroepen om zomaar van alles te betalen. Er gaat wel degelijk een screening aan vooraf om te kijken wat er aan de hand is, hoe de situatie is ontstaan waar men in terecht is gekomen en wat daar vervolgens aan te doen is.
En ja, aanvragen worden op deze manier ook wel eens geweigerd en er zijn altijd mensen die misbruik willen maken van de doelstellingen van zo'n stichting, maar die worden er door die screening hopelijk wel uitgefilterd. Maar goed, het staat zo veel mooier en beter omschreven op hun eigen website, dus ik moedig je aan om daar eens een kijkje te nemen en wellicht een kleine donatie achter te laten bij deze stichting die echt super goed werk doet. Veel dieren, of eigenlijk... te veel dieren hebben het nodig. Alvast bedankt!
Vrijdag 19 mei 2023 - Terugblik
Gisteren was het Hemelvaart. Een nationale feestdag en ook vandaag was ik vrij omdat AWS een brugdag had. Het bedrijf was gesloten in verband met een collectieve ATV-dag en tja... dan vermaak ik mezelf maar op een andere manier. Gisteren lukte dat meer dan prima, want wat kun je op Hemelvaartsdag beter doen dan je testament eens herzien. Of ja, testament. Het is meer een beschrijving voor de achterblijvers hoe ik dingen graag geregeld zou zien en op die manier moet het hen ontzorgen omdat ze niet over praktische dingen na hoeven denken, maar ook niet over zakelijke dingen, adressen en weet ik wat nog meer. Ik heb dat ding inmiddels ruim 20 jaar en net als m'n leven is ook dat 'testament' aan verandering onderhevig, dus moet je er af en toe eens gewoon voor gaan zitten om dat bij te houden.
Vandaag een praktische dag gehad en dat was erg lekker. Vanmorgen een poging gedaan om de versnipperaar in de auto te krijgen omdat die in de toekomst mogelijk mee moet op een klus ver weg en dat bleek nog mooi te passen ook. Ik heb er wel de blaaspijp en de trekhaak voor moeten verwijderen, maar dat was alles bij elkaar nog geen 2 minuten werk en dus geen enkel probleem.
Er zitten ogen in de vloer waar ik hem nog mee vast kan zetten, dus dat komt als het moment daar is allemaal goed. Is het niet wat idioot om dit soort dingen te gaan proberen terwijl het (nog) helemaal niet nodig is? Ja, wellicht. Maar ik heb er nu tijd voor dit even uit te vlooien en doe het dan liever nu dan dat ik er later achter kom en er nog dingen aangepast moeten worden, terwijl je dan eigenlijk dezelfde dag al weg moet. Kortom, het kan allemaal maar geregeld zijn en dat is het nu, dus weer een zorg minder.
Omdat ik toch al aan de wandel was met de auto heb ik van de gelegenheid gelijk maar gebruik gemaakt een dotje kachelhout te zagen en mee naar huis te nemen, want de voorraad voor volgend seizoen zit nog lang niet vol. Intussen kreeg ik een belletje van de Scania dealer dat m'n auto klaar was die daar voor een beurt en APK stond, dus die ook nog even opgehaald en zo is het op zich dan snel weer avond en tijd voor een hapje. Ik vond het met alle kleine dingetjes die er bij kwamen een mooie dag.
Maandag 15 mei 2023 - André van Duin
André van Duin op Muzikale Maandag? Ja, echt en ik schaam me er niet eens voor *grin* Met enige regelmaat zit ik zomaar wat op Youtube rond te klikken en dan ontdek ik soms bandjes of artiesten waar ik het bestaan niet van af wist én dat het nog leuk cq lekker is ook. In dit geval kwam ik het tegen omdat ik zat te zoeken naar dit album van André wat m'n ouders hadden. Echt, m'n ouders... niet ik! Hoe dan ook: als je een pestbui hebt en op zoek bent naar de ultieme blijheid met een vleugje humor, dan is Kom eruit Josefien je medicijn.
Zaterdag 13 mei 2023 - Speeltuin.
De week qua rijden gisteren mooi afgesloten met wat leuke kilometers en leuke uren. Het was in die zin een mooie week, met als enig minpunt een controle in België waarbij de dienstdoende inspecteur me wist te vertellen dat de vrachtbrieven die we bij de klant mee krijgen niet aan de eisen voldeden en dat kostte best een knap bedrag. Een CMR invullen is zo moeilijk niet, maar bij de klant zei de leidinggevende indertijd: "Wij hebben onze vrachtbrieven laten checken en die voldoen aan alle eisen van een CMR, dus die krijg je niet mee." en daar kon je het dan als chauffeur mee doen.
Kort samengevat bleek de beste man geen gelijk te hebben en wie voor de kosten op gaat draaien weet ik niet. Ik vond overigens de dienstdoende inspecteur bijzonder vriendelijk, correct en ter zake kundig. Dat laatste, daar ontbreekt het stiekem toch nog wel eens aan, maar ik had hier te maken met een vakman. Of beter in dit geval: vakvrouw.
Maar goed, positiviteit... Het was verder dus een prima weekje en vandaag zette dat door in de vorm van het meewerken aan een speeltuin bij iemand thuis. Niet eens als werk, maar gewoon omdat het kon. Er lag een rioolbuis op de grond en die moest een bultje op, dus daar heb ik de lier voor ingezet. Het hele veld wordt nog ietsje opgehoogd waardoor de buis dan eigenlijk nu al op de goede hoogte ligt.
Zoals ik al schreef wordt de grond nog opgehoogd en komt er op de buis ook nog een hoop grond zodat het eigenlijk allemaal één grote bult wordt. Daar komt dan nog een trap van autobanden op en er komt bovenop de bult een glijbaan zodat de kinderen naar hartenlust in en op de bult kunnen spelen.
Thuis had ik nog het één en ander aan sjouw werk te doen, want nu de kachel als het goed is toch niet of in ieder geval bijna niet meer aan hoeft wordt het tijd om de stapel hout die nu gedeeltelijk is aangebroken weer aan te vullen. Dat doe ik met hout uit de volgende stapel en vul op die manier lege plekken steeds aan tot ik bij de laatste stapel kom. Die zal zoals het er nu uit ziet helemaal leeg zijn terwijl het hout pas over 2 jaar nodig is, dus als ik dat zo snel mogelijk aanvul kan het op z'n gemakje al die tijd nog drogen.
Het hele idee achter dat verplaatsen van stapels en dingen aanvullen is om altijd het oudste en daarmee het droogste hout eerst te gebruiken. Ik zou nu de boel kunnen laten voor wat het is en alles gewoon aanvullen, maar dat betekent dat ik over 5 maanden alweer van die stapel begin te stoken en dat is dan mogelijk nog niet geschikt als kachelhout. Iets meer moeite, maar daarmee wel altijd schoon en droog hout in de kachel. En wat ik eerder deze maand al schreef: altijd bezig *grin*
Maandag 8 mei 2023 - The Dust Coda.
Lekkere rock, stevig maar niet te hard, afwijkende gitaar riffs, check Breakdown.
Zondag 7 mei 2023 - Mooie dag.
Het was een leuke zaterdag gisteren. M'n zusje en zwager hadden een populier naast het huis staan en die hadden ze zelf al eens ingekort omdat hij echt veel te hoog werd. Als je hem daarna maar bij houdt is er in wezen niet zo heel veel aan de hand, maar de hele wilgenfamilie heeft de neiging om van binnenuit langzaam weg te rotten en dat is wel iets om op te letten als je zo'n boom hebt staan. Ik klopte er toen ik er onlangs was eens op en wist het vrijwel zeker: die moet er uit.
Het voordeel was hier dat de dikke takken er eerder al uit waren gehaald en de enige echte hindernis was dus de knot. Daarvan heb ik eerst de dikke takken nog ingekort tot aan de boom en daarna was het een kwestie van de boom in stukjes naar beneden laten vallen. Ik heb daar de MS500i voor gebruikt, niet omdat ik een sterke zaag nodig had want hij ging er doorheen als een warm mes door een pakje boter maar enkel vanwege de diameter van de stam. Je kunt natuurlijk een boom ook in 2 keer doorzagen, maar in 1 keer is makkelijker en dat bleek hier een erg goede beslissing.
De Hedera op de stam liet natuurlijk al zien dat de boom niet helemaal gezond was, maar dat hij tot op de grond al echt volledig hol zou zijn had ik niet verwacht. Nog sterker: ik had m'n kloofbijl mee om wat stukken stam tot kachelhout te verwerken, maar dat bleek al heel snel niet zo heel erg efficiënt zeg maar. Het was aan de binnenkant meer lucht en potgrond dan houtvezel.
Van die potgrond en andere troep wordt de ketting van m'n zaag dan niet zo gelukkig, maar goed... even door rammelen en vijlen moet je na zo'n klusje toch wel dus maakt het allemaal niet zo veel meer uit. Daarna nog even uit de lange voorraad wat hout gehaald, op maat gezaagd en gekloofd om het gat wat afgelopen week in m'n drooghok ontstond even aan te vullen, het onderhoud van de kettingzaag gelijk maar gedaan en daarna alles weer terug gebracht naar de opslag.
Het werd op deze manier niet alleen een nuttige, maar ook nog een leuke en effectieve zaterdag. Ook leuk om te melden: het bloembed wat ik iets meer dan een week geleden heb ingezaaid begint nu al groen te worden en ik vraag me af hoe snel er nu daadwerkelijk bloemen met wat kleur in staan. Het is erg groeizaam weer, maar dan nog gaat het sneller dan ik verwacht had. M'n idee was wellicht wat pessimistisch, maar ik had ergens volgende maand pas wat groen verwacht en van de vlinderstruiken verwacht ik het eerste jaar helemaal niks aan bloemen, maar misschien verrassen die me ook nog.
Vrijdag 5 mei 2023 - Altijd bezig.
Het is een eigen keus dus klaag ik er niet over, maar het hebben van een houtkachel en voor je eigen stookhout zorgen is best een flinke bezigheid. Die levert van alles op in de zin van lichamelijke beweging, een goed mentaal gevoel en uiteraard het financiële voordeel wat je hebt als je geen gas hoeft te verstoken, maar uiteindelijk gaat er best wat tijd en energie in zitten als je het goed wilt doen. En tja… dat wil ik.
Tijdens het droogproces krimpt het hout: de houtcellen drogen uit en nemen daardoor in volume af. Dat die houtcellen uitdrogen is ook direct de reden dat hout wat droog is niet meer nat kan worden. Uiteraard kan er een partij regenwater op vallen, maar zo nat als het was wordt het door neerslag simpelweg nooit meer en daarom is het ook geen probleem dat de zijkanten van een houtstapel open zijn. Vocht in de vorm van neerslag is er zo weer af en de houtcellen kunnen het vocht wat ze kwijt zijn niet opnieuw opnemen. Maar goed, als je vers hout in een drooghok drukt dan krijg je naar verloop van tijd dus dit:
Voor de duidelijkheid: dit gaat is ontstaan omdat ik er hout uit gehaald heb om de andere 3 vakken aan te vullen. Totaal is er dus een gat ontstaan van zo'n 80 bij 50 centimeter wat opnieuw gevuld moet worden. Tenminste, dat hoeft niet maar een vol houthok is bij mij ook daadwerkelijk een vól houthok en geen halfvol ding waar je in volume nog veel meer in kwijt zou kunnen. Lege stukken in een houtvoorraad is immers verloren ruimte en daarmee verloren warmte in de winter.
Zo hoort het er uit te zien en zo zal het er binnenkort aan de achterkant ook weer uit zien als ik wat stukken stam uit de lange voorraad heb gehaald en die gekloofd heb. Zoals ik eerder al schreef: het is geen moeten, maar op deze manier haal je in mijn beleving het grootste rendement uit je opslag. Je bent er alleen wel altijd druk mee. Waar ik nu mee speel is met de gedacht voor een nieuw houthok, of eigenlijk een ander houthok.
Eén van de hokken die komende winter leeg gaan moet eigenlijk vervangen worden, alleen de vraag is op dit moment door wat. Eigenlijk wil ik geen vaste hokken meer en het moet dus verplaatsbaar zijn, maar aan de andere kant uiteraard wel stevig genoeg om een aantal kuubs hout te herbergen. Maar goed, dat zijn zorgen voor na de komende winter natuurlijk maar je kunt er maar vast mee bezig zijn en een plannetje hebben :)
Donderdag 4 mei 2023 - Dodenherdenking.
Feitelijk is dit stukje ook gelijk voor bevrijdingsdag morgen, maar vooruit...
Vlaggen. Het klinkt vreemd, maar voor mij persoonlijk staat zowel dodenherdenking als bevrijdingsdag dit jaar in het teken van vlaggen. Die werden in de loop van vorig jaar of zo uit protest ondersteboven neer gehangen. Een ongenoegen werd op deze manier geuit, al waren er natuurlijk ook weer mensen die het respectloos vonden om 'onze vlag' op deze manier te misbruiken. Iedereen had daar indertijd zijn of haar eigen reden voor, maar nu zijn het juist de veteranen die oproepen de vlaggen in ieder geval voor 4 en 5 mei uit respect weer normaal neer te hangen.
Ik vind het persoonlijk allemaal nogal dubbel. Waar veel mensen druk in discussie zijn over waar je 'onze vlag' wel of niet voor mag gebruiken en op wat voor manier het dan zou moeten zit ik met het punt dat ik eigenlijk helemaal niks met het ding heb. Niet met de kleuren, niet met het stofje, niet als symbool voor vrijheid en al helemaal niet als symbool voor Nederland. Want zeg nou eerlijk: het is nogal een knappe puinhoop de afgelopen tijd en die tijd lijkt nog niet voorbij te zijn en persoonlijk heb ik eigenlijk niks om als land trots op te zijn.
Dat gaat nog een stapje verder: op het moment dat iemand 'wij als Nederlanders *bla bla bla vul maar iets in*' roept heb ik in de meeste gevallen niet het gevoel dat ik tot die groep behoor en met nadruk het gevoel dat ik er ook echt niet bij wil horen. Nog een stapje verder schaam ik me soms zelfs dat ik door anderen als Nederlander wordt gezien en dus blijkbaar bepaalde waarden en ideeën aanhang. Dat is een vooroordeel wat bij een ander zit, maar toch… het zit er en het zorgt er voor dat die mensen me op een bepaalde manier benaderen en behandelen.
Het stukje klei wat veel mensen Nederland noemen en waarop wij wonen is niet ons bezit. Datzelfde stukje klei vertegenwoordigt geen enkele waarde van mij persoonlijk en hetzelfde geldt voor de rood wit blauwe vlag die volgens velen bij dat stukje klei hoort. We zijn allemaal bewoners van deze planeet, allemaal mens en we zijn daarmee allemaal niet alleen hetzelfde maar we zijn ook gelijkwaardig. Met dat als uitgangspunt kunnen en (in mijn beleving) moeten we de strijders voor onze vrijheid blijven herdenken, maar zal een oorlog nooit meer woeden. Op geen enkel stukje klei.
Death leaves a heartache no one can heal.
Love leaves a memory no one can steal.
Maandag 1 mei 2023 - The Cure.
The Cure, die hebben in het verleden best goeie dingen gedaan en als het dan over één van hun meest bekende hits gaat dan is dat denk ik wel A Forest. Nu probeer ik op Muzikale Maandag meestal iets te pakken wat (nog) onbekend of niet zo bekend is, maar in dit geval kom ik denk ik niet onder deze hit uit en dat heeft dan meer te maken met de uitvoering dan met het nummer zelf. Het gaat namelijk om een akoestische uitvoering en als bonus krijg je in dezelfde video dan ook nog The Lovecats, Close to me en Lullaby bij. Je kijkt de video hier.
|
|
|
|