logo harre

Home
Blog
Breaking News
Xtra
Muziek
Drums
Bands
Werk
P. Daemen BV
AWS
Scania
Boom verwijderen?
Harre's Tree Removal
Algemeen
Video's
Links
Contact
Contact


Harre op Facebook

Harre op Youtube

logo breaking news


world of warcraft Dinsdag 28 november 2017 - Battle for Azeroth.
Ik ben absuluut geen gamer, maar op zich is World of Warcraft nog steeds een érg leuk spel. Het enige nadeel is wellicht dat je er ook daadwerkelijk tijd voor moet hebben, want even een half uurtje spelen schiet niet zo op en zo komt het op een regenachtige dag in het weekend nog wel eens voor dat ik met een bakkie koffie achter de pc kruip en er dan heel veel later weer eens achter vandaan kom.

Het nieuws in dit geval is dat de aankondiging van de nieuwe uitbreiding er is. Wanneer die mega update daadwerkelijk uitgerold zal worden weet op dit moment nog niemand, maar echt heel lang duurt het na zo'n aankondiging meestal niet. We gaan van het werelddeel Argus terug naar de basis: de strijd tussen de Horde en Alliance. Kortom: dat wordt weer puzzelen om alle quests op te lossen en tussendoor rammen om de strijd tegen de Horde te winnen. Ik heb m'n Outlaw Rogue er al voor klaar staan: For the Alliance!!! Mocht het je boeien: check de onderstaande trailer!




muzieknoot Maandag 27 november 2017 - Rory Gallager.
Hij is al vaker voorbij gekomen op muzikale maandag, maar in mijn persoonlijke beleving gaat het hier om een soort van witte Jmi Hendrix en kan ik het niet laten om nog een nummer van hem onder de aandacht te brengen. De live versies klinken op één of andere manier altijd beter dan de album versies, dus ik ga voor het eerste en wel met Bad Penny, live in Montreux (1985).


houthakker Zondag 26 november 2017 - Natuur.
Afgelopen weekend maar weer het bos in, want er moesten nog steeds een stel bomen om die voor gevaar zorgen en al wandelend kom je dan soms (in mijn beleving) mooie dingen tegen. Neem nou het onderstaande gat wat door een specht is gemaakt: mensen moeten allerlei capriolen uithalen om een mooi rond gaatje ergens in te kunnen maken, maar in de natuur gaat dat vanzelf.

Al struinend door zo'n stukje natuur kom je allerlei dingen tegen als je je ogen de kost geeft en voor mij persoonlijk is het dan ondanks dat ik druk in de weer ben met zagen en sjouwen toch een goede vorm van ontspanning. Kortom: het was weer een mooi weekend.

natuur bos gat specht



opmerkelijk Woensdag 22 november 2017 - Unite!
Ooit hadden we in Nederland een discussie over racisme. Later werd Zwarte Piet daarbij ingezet, recent zijn daar de gebeurtenissen tijdens de intocht van Sinterklaas bij gekomen en het gevolg? Nederland is verdeelder dan ooit, dus als je écht iets wilt doen: focus!

Iedereen mag wat mij betreft zijn of haar eigen mening hebben, maar wat je niet moet doen is mij betrekken in deze hetze. Ik weiger een marionet te zijn in het spel wat mensen zelf denken te spelen.

unite

Unite!



terugblik Maandag 20 november 2017 - Weekend en Jimi.
Het was een intensief weekend, maar tegelijk ook wel mooi eigenlijk. Zaterdag begonnen met een repetitie met Hello George en dat liep lekker, was gezellig en gaf me energie om naar een feestje te gaan 's avonds.

Of je energie nodig hebt om naar een feestje te gaan klinkt misschien vreemd, maar in dit geval ging het meer om een herdenking dan om een feestje. Gertjan overleed op 1 januari dit jaar en zou afgelopen zaterdag 50 geworden zijn. Aan de ene kant lastig en aan de andere kant toch mooi om iets dergelijks met vrienden te vieren.

De zondag stond in het teken van een kettingzaag en bomen, tenminste... die bomen waren er even later niet meer en serieus... als ik ergens lol in heb dan is het hierin. De hele dag lekker buiten en in dit geval een bos onderhouden om wat er in blijft staan beter te laten groeien is niet alleen nuttig, maar ook gewoon erg leuk om te doen en tja... Zo'n dag vliegt voorbij en dan begint de werkweek stiekem toch eigenlijk weer te snel.

muzieknoot Vandaag op muzikale maandag een klassieker van Jimi Hendrix, waarbij het me eigenlijk meer om de hele setting van de videoclip draait dan om het nummer zelf. De video is blijkbaar ergens opgenomen in Parijs waar Jimi met z'n band duidelijk volledig playback staat te speken voor een gebouw wat op dat moment gesloopt wordt. Op deze regenachtige herfstmaandag komt dit nummer misschien wel beter tot z'n recht dan normaal. Check The wind cries Mary.


snelweg Woensdag 15 november 2017 - Techniek.
Ontwikkeling staat zelden stil en in de vrachtwagenbranche is dat niet anders. De vrachtwagen van vandaag lijkt echt niet meer op de auto van 15 tot 20 jaar geleden en gezien hoe het er soms onderweg aan toe gaat is dat maar goed ook. Allerlei systemen zorgen er voor dat het veiliger wordt op de weg, al gaat het dan in veel gevallen om systemen die je als chauffeur nooit nodig hoopt te hebben want een echte noodstop maken is toch wel het laatste wat je wilt.

Hoe kom ik hier op? Als eerste omdat de kogel door de kerk is qua nieuwe auto voor het werk, want die is in bestelling. De uiteindelijke levering laat nog even op zich wachten, want net zoals bij de huidige auto gaat het om een op maat gemaakte vrachtwagen en die tover je nu eenmaal niet zo maar van een lopende band af. In die auto zitten straks ook allemaal standaard veiligheidssystemen die oudere vrachtwagens niet hebben en dat kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel. Ik kwam gisteren een onderstaande artikel van de NOS: de onderstaande tekst is van hen en de foto's zijn van de Facebookpagina van de genoemde chauffeur.



"Ga alsjeblieft op tijd op de rechterbaan rijden." Het is de noodkreet van vrachtwagenchauffeur Tjitze Bouma. Als hij dit vertelt is hij inmiddels weer bekomen van de schrik. "Maar gisteren zat mijn hart in m'n keel." Bouma doelt op een ongeluk in Duitsland, waarbij hij betrokken was.

De vrachtwagenchauffeur uit Friesland was gisteren op weg van Duitsland naar Nederland. Bij knooppunt Schüttorf werd hij van achteren geramd door een andere vrachtwagen, omdat het blokkeringssysteem van zijn truck actief werd. "Een automobilist met haast, die op het laatste moment ervoor dook", concludeert Bouma. "Ik was aan het uitvoegen toen hij zijn auto tussen mij en mijn voorganger drukte", legt de Friese chauffeur uit. "Ik seinde naar hem, om hem te waarschuwen. Toen trapte hij keihard op de rem."

ongeval eabs


De vrachtwagen van Bouma reageerde direct. "Ik stond binnen een paar seconden stil." Maar daar bleef het niet bij. "De vrachtwagenchauffeur achter mij kon niet zien wat er gebeurde. Hij probeerde me nog te ontwijken, maar kon niet voorkomen dat hij me van achteren ramde. Gelukkig zonder gewonden." En de automobilist? "Die is helaas doorgereden."

ongeval eabs


De vrachtwagen van Bouma is uitgerust met een noodremfunctie. Dat is een systeem dat al op tijd een waarschuwing geeft voor mogelijke botsingen. Als de chauffeur niet op dat signaal reageert, bijvoorbeeld door onoplettendheid, dan zet de noodremfunctie de wagen zelfstandig stil.

ongeval eabs


Bouma deelde zijn verhaal op Facebook, om iedereen te wijzen op de gevaren van 'dit soort acties'. Hij kreeg meteen veel bijval en zijn bericht werd al meer dan 10.000 keer gedeeld. "Natuurlijk zijn de vrachtwagenchauffeurs ook niet allemaal heilig, maar het asogedrag van automobilisten is écht een probleem. Wat nou als er een gezin achter mij had gereden? Dan hadden ze van die wagen achter mij een duw gehad en eindigde dat gezin onder mijn trailer. Ik ben heel blij dat dat niet is gebeurd."

Bouma roept automobilisten die moeten uitvoegen op "niet altijd haantje de voorste te willen zijn". "Ga op tijd rechts rijden, tussen ons in. Chauffeurs laten dan echt wel wat ruimte om in te voegen. Met een betere doorstroming en zonder allerlei remacties."

De oproep van Bouma op Facebook lokt veel reacties uit. "Ik ben zo iemand die met regelmaat dit soort fratsen uithaalt", is één van de berichten die de chauffeur heeft ontvangen. "Dan ben ik ongeduldig, onrustig en boos en dat reageer ik dan af in het verkeer."

De bestuurder geeft in het bericht aan Bouma toe dat zulk asogedrag niet door de beugel kan. Hij tolereert het ook niet van zichzelf. "Ik ben mij nooit zo bewust geweest van de werkelijke risico's. Ik heb namelijk nooit geweten dat bij een vrachtwagen een blokkeringssysteem in werking wordt gezet in dergelijke situaties."

Verder haalt de automobilist het voorbeeld aan van de auto met daarin een gezin. "Een opmerking die ik erg confronterend vind, maar wel belangrijk." Hij bedankt Bouma voor de oproep. "Ik realiseer mij des te meer hoe belangrijk het is om te leren omgaan met mijn agressie en onrust. En dat ik mezelf, wanneer het mij weer eens te hoog zit, moet verbieden achter het stuur te kruipen."



Dit is echt een voorbeeld uit de praktijk waarbij iemand fratsen uithaalt en daarbij werkelijk geen idee heeft waar hij mee bezig is. Zoals de Nederlandse chauffeur aangaf is het een wonder dat dit allemaal goed is afgelopen, alleen zit de veroorzaker van het geheel gewoon lekker thuis op de bank te doen alsof er niets aan de hand was. Die heeft het immers niet meegekregen omdat hij doorgereden is en dat vind ik persoonlijk dan óók nog erg kwalijk.

Maar goed, bewustwording... daar gaat het me om in dit stukje. Ik verklaar de vrachtwagenchauffeurs daar niet heilig mee want die maken er soms ook wel een potje van, maar hoe vaak we de stommiteiten van iemand in een personenauto opvangen en daarmee een (zwaar) ongeval voorkomen? Vaak, erg vaak en misschien moet ik zelfs schrijven: te vaak. Daarom hoop ik dat dergelijke dingen opgepikt worden door andere mensen in het verkeer, waardoor er meer onderling begrip ontstaat en het allemaal wat makkelijker verloopt.

Dan als laatste nog een filmpje van hoe techniek levens kan redden. Geloof me, als je dit als chauffeur overkomt zit je met een harverzakking achter het stuur en zelf had je het nooit aan kunnen remmen. De gemiddelde reactietijd is al te lang voor dit soort situaties, laat staan dat je dan nog op zo'n kort stuk 100% van de remkracht kunt benutten. Het loopt in ieder geval goed af, maar het scheelt een haar:




muzieknoot Maandag 13 november 2017 - Cast.
Cast, dat lijkt op de Friesche band De Kast maar dat is het niet. Qua sound lijkt het enorm op Oasis, maar dat is het dus ook niet. Het is wel een bandje uit Engeland wat opgericht is in 1992, ze gingen een paar weken na het uitbrengen van een album in 2001 uit elkaar en maakten een doorstart in 2010. Begin dit jaar kwam hun laatste album uit, maar het nummer wat ik op deze muzikale maandag onder de aandacht wil brengen komt van hun debuut album 'All Change' en heet Sandstorm.


het weer Dinsdag 7 november 2017 - Winterseizoen.
Ik meen dat het gisteren al in delen van het land zover was, maar wat mij betreft is vandaag het winterseizoen officieel van start gegaan. De reden daarvoor is eenvoudig: ik moest de ramen van de auto vanmorgen krabben. Nu hoeft door allerlei natuurkundige verschijnselen de temperatuur niet persé onder nul te zijn om een auto toch te laten bevriezen, maar als ik die kant op ga wordt het een heel ander verhaal en dat is niet de bedoeling.

Het bewijs is in ieder geval de 0.1 graad Celsius die hier in Zaltbommel vannacht officieel als laagste gemeten is, maar om eerlijk te zijn hoeven we op 'winter' voorlopig niet te rekenen omdat de temperaturen zowel 's nachts als overdag weer een beetje hoger uit zullen vallen. Maar goed, de muts is weer tevoorschijn gekomen en op zich voelt het op dit moment met zonnige perioden wel erg lekker. Wat mij betreft blijft het zo tot Kerst...


muzieknoot Maandag 6 november 2017 - Rival Sons.
Opgericht in 2009, afkomstig uit de States en in Nederland nauwelijks bekend. Helaas, wat mij betreft... De sound heeft in mijn beleving veel weg van Triggerfinger, maar aangezien ik verder geen nummers van deze band heb opgezocht zou het eventueel zomaar het enige nummer kunnen zijn wat in deze stijl past. Genoeg gebabbel, check: Electric man.


klok Vrijdag 3 november 2017 - Tijd.
De werkweek zit er weer op, de papierwinkel gedaan en dus is het tijd om weekend te gaan vieren maar damn... wat voel ik me deze week weer rot. Afgelopen weekend is de klok verzet naar de wintertijd en op één of andere manier heb ik daar behoorlijk last van. Dat heeft niet persé met de wintertijd te maken, want met het verzetten naar de zomertijd heb ik het ook. Het is het gevoel dat ik continu achter de feiten aanloop, eenmaal op bed de slaap moeilijk kan vatten en dat heeft een bepaalde vermoeidheid als gevolg. Het is gelukkig niet zo erg dat ik niet functioneer of tijdens m'n werk in slaap dreig te vallen, maar toch...

Wat mij betreft (en ik hoor het steeds meer om me heen) stoppen we gewoon met het twee keer per jaar verzetten van de tijd, want er zijn wat mij betreft net zo veel redenen om het niet te doen als om het wel te doen. Kortom: er blijft geen voordeel over, dus waarom zouden we dit met z'n allen vol willen bijven houden?

Ik las afgelopen week een artikel dat ze er in Finland heel graag vanaf willen, alleen kun je dat als land niet voor elkaar krijgen omdat het binnen de Europese Unie sinds 2000 verboden is voor individuele landen om de zomertijd af te schaffen. We zullen dat dus gewoon met z'n allen moeten doen en het maakt mij persoonlijk niet uit of we de 'echte' tijd aanhouden of de zomertijd, zolang die klok maar niet meer verzet hoeft te worden. Vannacht maar eens een goede nacht zien te maken en hopelijk voelt het dan morgen beter.