logo harre

Home
Blog
Breaking News
Xtra
Muziek
Drums
Bands
Werk
P. Daemen BV
AWS
Scania
Boom verwijderen?
Harre's Tree Removal
Algemeen
Video's
Links
Contact
Contact


Harre op Facebook

Harre op Youtube

logo breaking news


muzieknoot Dinsdag 27 oktober 2015 - Larisse.
Gisteren een kennismaking cq auditie gehad bij zangeres Larisse en... wat een stem heeft die vrouw. Ze schrijft haar eigen teksten en de muzikale ideeën worden vorm gegeven door gitarist Eddie Cornelissen en bassist Jack Janssen, waar ik dus sinds gisteren aan toegevoegd ben als drummer. Het is nu al een merkwaardige geschiedenis, want toen Larissa een paar weken geleden een oproep plaatste op Facebook waren er een paar mensen die daar m'n naam noemden. Het probleem in mijn beleving was 'tijd' en na een paar berichtjes heen en weer had ik het idee dat het daar wel bij zou blijven, maar deze dame was blijkbaar niet van plan om met 'nee' genoegen te nemen *grin*

Gisteren dus toch maar even langs geweest en van m'n sokken geblazen door de nummers die ze nu al hebben en tja... dan kan ik met m'n muzikale hart niet anders doen dan er toch op in gaan en ik heb er ook heel veel zin in. Aangezien alles nog in de kinderschoenen staat valt er buiten dat je het qua muzikale sfeer in de jazz, soul, pop en rock hoek moet zoeken op dit moment niet zo heel veel te melden, maar er zijn allerlei dingen waar aan gewerkt wordt dus zodra er meer info is laat ik het uiteraard weten.


muzieknoot Maandag 26 oktober 2015 - The Common Linnets.
Ilse Delange is in Nederland inmiddels toch wel een soort van wereldberoemd te noemen, maar dat ze vanaf 2013 al met The Common Linnets bezig is weten niet veel mensen. De meesten kwamen daar achter toen eind november 2013 bekend werd dat de band ons landje zou vertegenwoordigen bij het Eurovisie Songfestival 2014. Met "Calm after the storm" deden ze het goed, want ze kwamen uit op een tweede plaats bij dit muziekfestijn. Zanger Waylon zou kort daarna om nog onduidelijke redenen de band verlaten. Tenminste, onduidelijk... het boterde niet tussen hem en Ilse en dat gaf een onwerkbare situatie. Daar komt het op neer en de zangpartij van Waylon is toen overgenomen door twee andere bandleden en zo zijn ze eigenlijk gewoon doorgegaan met één bandlid minder.

Nu zou het wel heel makkelijk zijn om op deze muzikale maandag voor de eerder genoemde single te kiezen, maar ja... dat ga ik dus niet doen. Het nummer "We don't make the wind blow" is in 2015 als single uitgebracht en persoonlijk vind ik dat veel beter cq mooier dan het songfestival nummer. Maar goed, dat is een kwestie van smaak natuurlijk en als we het daar toch over hebben... Qua opname en productie vind ik het geweldig klinken, maar zou hier en daar toch wat dingetjes anders doen. Wellicht maar goed dat ik het niet voor het zeggen heb omdat het nummer dan misschien minder goed zou zijn gaan klinken, maar ik ben van mening dat bij het muzikale stuk van 2.07 minuut in de video de boel veel meer open of als je het zo wilt noemen 'heftiger' moet. Het is een gevoelskwestie, maar ik voel de wind waaien in dat stuk alleen nog net niet hard genoeg. Check het zelf maar even bij deze video.


logo rockband catmendu Zaterdag 24 oktober 2015 - Reuring! afterparty.
Eind augusutus vierde Rockband Catmendu een feestje in de vorm van Reuring! en dat was een ding op zich, maar gisteren was daar een soort van afterparty van en ondanks dat het een lange en vermoeiende werkweek was ben ik daar toch even heen geweest. Kort samengevat bleek dat een goede keus :) Op het gemak bij kunnen babbelen, de film gezien die gemaakt is tijdens Reuring! Rock en ze hadden besloten wat instrumenten neer te zetten voor degenen die zin hadden om herrie te maken en tja... dan is een poosje drummen natuurlijk onvermijdelijk. Het was in ieder geval een goed begin van het weekend.

jamsessie reuring afterparty

harre on drums at reuring afterparty



autoschade pippel Dinsdag 20 oktober 2015 - Hagelschade.
Een tijdje terug trok er een hagelbui over de Bommelerwaard die z'n weerga niet kende en dat had nogal wat schade als gevolg, onder anderen aan m'n auto. Toen ik in de dagen erna melding van de schade ging maken bij een autoschadebedrijf bleek ik al heel snel niet de enige, want ik stond daar samen met andere gedupeerden een hele tijd in de rij en het bleek dat het eigenlijk al dag twee was dat het op die manier ging. Uiteindelijk zou het om bijna 1700 opgegeven schadegevallen gaan waar ze op dit moment met man en macht aan werken om die te repareren.

Gisteren werd m'n auto opgeroepen om bij Pippel te verschijnen, om het zo maar even te zeggen, en vandaag was die weer klaar. Het bleek een goede keus te zijn om de boel te laten repareren, want er zaten best wel wat grote deuken in die duidelijk zichtbaar waren maar toen ik de auto vandaag ging halen werd me verteld dat ze er in totaal 286(!) deukjes uit hebben gehaald. Best wel de moeite waard lijkt me en ik moet ook eerlijk zeggen dat hij er nu weer mooi strak uit ziet. Het is niet dat ik zoveel om auto's geef dat ze 100% moeten zijn, maar als er een aantal knappe deuken op de bovenkant en motorkap zitten ga ik me daar uiteindelijk toch steeds meer aan ergeren en dat is dus vanaf vandaag niet meer nodig.


muzieknoot Maandag 19 oktober 2015 - Dire Straits.
Het moest er natuurlijk een keer van komen dat Dire Straits voorbij zou komen op muzikale maandag. Tenminste... een band van dit formaat mag in mijn ogen niet ontbreken en ik ga dan niet eens voor een studio album, maar voor een live opname. Deze komt van de afscheidstour in 1992 zoals Telegraph Road werd gespeeld in Basel en veel beter dan dit kán het in mijn ogen niet worden. De reden waarom wordt duidelijk als je het origineel (van ruim 14 minuten) er bij pakt en niet omdat ik drummer ben, maar ik ben van mening dat veel van de sfeer door de drummer wordt neergezet. Op het uit 1982 afkomstige album 'Love over Gold' nam Pick Withers de drums voor zijn rekening en dat is gewoon een hele andere partij dan hoe Chris Whitten hem in Basel speelde. Die laatste loopt op één of andere veel meer, of beter, of lekkerder... of hoe je het ook noemen wilt.

Maar goed, check hier het tweede deel van dit gigantische nummer waar de boel vanaf 4.00 minuten pas echt lekker op gang begint te komen. Vanaf 5.27 minuten begint de band aan een aanloopje naar nóg meer energie en op het moment dat je denkt dat je er bent qua energie komt er op 6.10 minuten toch nog meer bij en bij 6.38 minuten kan het wat mij betreft niet meer op. De break die Chris bij 7.03 minuten slaat en de timing van Mark Knopfler hoe hij de hele solo speelt... tja, rillingen over m'n lijf. Als ik ooit doof moet worden, dan maar van dit nummer zou ik bijna zeggen en ik kan het ook niet harder dan mega hard draaien op één of andere manier. Love over Gold, als je zulke muziek kunt maken kies je daar uiteraard voor en een betere titel voor het album is er wat mij betreft niet.


houthakker Zondag 18 oktober 2015 - Vervolg kachelplan.
Zoals de trouwe lezers zich wellicht nog zullen herinneren ben ik al een hele tijd bezig met een houtkachel die in plaats van de oude gaskachel moet komen na de installatie van de centrale verwarming hier in huis. Er zijn mensen die het me afraden in verband met het werk wat je er mee hebt en de rommel die het geeft, maar aan de andere kant zijn er gelukkig ook mensen zoals ikzelf die het een leuke bezigheid vinden om hout te verzamelen en te stoken waardoor er niet alleen warmte maar ook een vorm van gezelligheid in huis komt. Daarnaast heb je ook nog verwarming mocht de centrale verwarming onverhoopt een keer om wat voor reden dan ook uitvallen en voor mij persoonlijk zijn dat allemaal goede redenen om zo'n ding in huis te halen.

Gisteren ben ik de afrondende fase binnen gewandeld, want in wezen is het inmiddels een beetje belachelijk dat ik alles in huis heb om lekker te kunnen stoken... behalve een houtkachel. De reden hiervan is dat het tot de verdwijning van de gaskachel gewoon niet mogelijk was om te kijken of de bestaande schoorsteen geschikt is en dan hangt het met name op de diameter van het rookkanaal. Is die groot genoeg, dan is het aansluiten van een houtkachel een makkie vergeleken met het trekken van een compleet nieuw rookkanaal van beneden helemaal naar boven en gisteren heb ik eindelijk de gelegenheid gehad om een afspraak te maken voor het inmeten van de houtkachel. Ik ben bang dat het op een compleet nieuw rookkanaal uit zal komen, maar heb er dan ook vertrouwen in dat de installateur dat goed en met name veilig voor elkaar zal krijgen. Het is een klus die je in wezen ook zelf zou kunnen doen, maar in verband met de rookgasafvoer en brandveiligheid waar je in beide gevallen echt wel goed rekening mee moet houden had ik al snel besloten dit uit te besteden aan iemand die er gewoon goed verstand van heeft.

M'n keus is uiteindelijk gevallen op een Jakobus 6. Een houtkachel van Nederlandse kwaliteit en in dit geval gaat het om de kleinste uit de Jakobus familie met een vermogen van 6 kW waarmee je ruimtes (afhankelijk van de isolatie) van 60 tot 120 m3 mee kunt verwarmen. Je zou zeggen dat een (iets) groter vermogen altijd beter is, maar een houtkachel zal altijd het mooist branden als je hem een beetje door stookt en als je een te grote kachel hebt zou dat kunnen betekenen dat hij eigenlijk nooit lekker zal branden. Om bij te stoken is het voor mij in ieder geval meer dan voldoende en als het moet kan ik het in ieder geval in de kamer lekker warm houden en boven is het dan zeker meer dan 'de kou er af', dus op zich moet dat wel goed komen. Maar goed, kort samen gevat heb ik er zin in en op de onderstaande houtkachel is dus m'n keus gevallen:

logo breaking news



news Woensdag 14 oktober 2015 - Wilders en z'n PVV.
Geert Wilders was vandaag voor de verandering weer eens in het nieuws met z'n Partij voor Vrijheid en Vooruitgang en je zou bijna kunnen stellen: wanneer is hij dat niet? Vandaag gaat het om dit artikel op Nu.nl waarin maar weer eens blijkt dat de beste man van alles roept, maar dat tegelijk ook blijkt dat hij zelden of nooit iets waar maakt. Toch heeft deze man veel mensen in zijn grip en ik vraag me dan (wellicht onterecht) af: waarom? Daarnaast vraag ik me af hoe beïnvloedbaar zijn kiezers zijn, want over het algemeen is het wel een bepaald type mens wat PVV stemt en dat zijn vaak niet de meest intelligente personen. Mijn persoonlijk vermoeden is dat mensen ergens wel een probleem voelen, maar dat het uiteindelijk Wilders is die het probleem creëert en heel toevallig ook met een oplossing komt. Dat die oplossingen soms te bizar voor woorden zijn hebben veel mensen dan ineens blijkbaar niet in de gaten, want ze worden in hun optiek gehoord. Iets wat ze bij andere politici en politieke partijen niet ervaren en dan hobbel je toch vrolijk achter zo iemand aan en roep je de dingen die hij roept, zonder daar verder al te veel over na te denken?

In een discussie die ik onlangs op Facebook had heb ik Wilders vergeleken met Adolf Hitler. In de optiek van m'n discussie partner was het "buiten proportioneel om Wilders te vergelijken met één van de grootste massamoordaars uit de geschiedenis" maar toch blijf ik er bij. Ook uit het eerder gelinkte artikel blijkt immers dat Wilders de grenzen gewoon dicht wil gooien en dan stel ik dat als deze man het voor het zeggen krijgt er vanaf dag één bloed van onschuldige mensen aan zijn handen kleeft. Indirect weliswaar, maar toch... Zo iemand moet je niet in je regering willen hebben naar mijn idee, al geef ik direct toe dat het op politiek gebied één grote puinhoop is op dit moment. Er moet iets gaan gebeuren om het tij te keren en de boel weer leuk en leefbaar te krijgen, maar met de PVV aan het hoofd heb ik er een hard hoofd in dat dit gaat lukken.

In mijn beleving is de benadering van de gehele politiek al verkeerd, want waar men de hele tijd op zit te hameren is economie en ONS land. Punt is dat het eerste geen mens ooit daadwerkelijk gelukkig zal maken en daarnaast bestaat ONS land helemaal niet. Het is een stukje aardkloot wat we in beheer hebben en waar ieder mens kan gaan en staan waar hij of zij wil. Vrijheid van beweging, daar hangt wat mij betreft de economie mee samen en als we die dan eens een keer niet uitdrukken in de hoeveel geld we binnen harken maar in 'geluk en levenstevredenheid' ziet de wereld er vast al heel anders uit. Volgens veel mensen zijn we afhankelijk van het huidige systeem en als dat al zo is moet je jezelf per definitie al afvragen of je daar daadwerkelijk deel van uit wilt maken, maar het kán anders. Niet van de ene op de andere dag, maar het zou mooi zijn als we van de dwang om economisch te presteren af zouden kunnen stappen en eens écht te gaan leven. En nee, ik geloof echt niet dat Wilders met zijn PVV er voor kan zorgen dat ik zo'n leven kan gaan leiden...


inspiration Dinsdag 13 oktober 2015 - Een manier van leven.
Iedereen heeft een eigen manier van leven, met eigen normen en waarden en zolang die niet heel erg afwijken moet je die respecteren vind ik. Nu zou je kunnen zeggen dat iets dergelijks nogal dubbel is want eigenlijk zou je iedereen altijd moeten respecteren, maar in mijn beleving gaat dat niet helemaal op omdat het bijvoorbeeld in mijn wereld niet normaal is om seks met kinderen te hebben. Dergelijke dingen vallen voor mij toch echt in de categorie 'afwijkend gedrag' en hoef je niet te accepteren, laat staan te respecteren. Maar... wat kun je nou doen om de wereld beter te maken, als diezelfde wereld bij jezelf begint?

  • Bij familie, vrienden, op je werk, bij een organisatie waar je vrijwillig werkt... overal waar je iets verteld krijgen mensen een beeld van jouw wereld en hoe die in elkaar zit. Kies je woorden daarom zorgvuldig, want je kunt een paradijs voor jezelf creëren maar ook een hel op aarde.

  • Vat niets persoonlijk op. Op het moment dat je dingen (wat dan ook) persoonlijk opvat kun je jezelf aangevallen voelen, schiet je in de verdediging en per definitie is dat een toestand waarin je mentaal niet wilt zijn. De gelegenheid om te horen wat er daadwerkelijk gezegd wordt ontbreekt dan namelijk en het is de bedoeling om opbouwend bezig te zijn in plaats van af te breken.

  • "Ja, maar als..." Het begin van een zin met daarin een veronderstelling en de kunst is om nooit van veronderstellingen uit te gaan om de eenvoudige reden dat die niet de waarheid zijn. Je kunt namelijk bij alles wat er op de puntjes wordt ingevuld iets bedenken wat als tegenhanger kan dienen en dat is verloren energie. Ga uit van feiten en waarheden.

  • Geef altijd 100%, of anders gezegd: doe je best. De kans op het bereiken van een doel is dan namelijk zoveel groter en ook als je het doel uiteindelijk niet kunt bereiken ben je toch een ervaring rijker en zijn er leermomenten voorbij gekomen die verderop in je leven altijd wel een keer van pas komen.

  • Wees kritisch, maar leer ook te luisteren. Het is namelijk niet per definitie zo dat jij het bij het rechte eind hebt.


    muzieknoot Maandag 12 oktober 2015 - The Deaf.
    Iedereen die een klein beetje iets met muziek heeft kent het Nederlandse bandje Di-rect met daarin gitarist Spike, die ik dan voor het gemak maar even gewoon Frans van Zoest noem. Di-rect, daar heb ik het volgens mij eerder al over gehad: vroeger een gaaf bandje jonge honden die een hele berg energie de wereld in konden slingeren, maar nu ouder en wellicht hier en daar wijzer en dan wordt de muziek vanzelf ook wat tammer. Zeker niet per definitie slechter, maar wel zeker niet mijn smaak en de houding van onze vriend Frans doet daar dan ook nog eens geen goed aan.

    Maar goed, draait het om de muziek of draait het om hoe de bandleden in elkaar zitten? Blijkbaar zit daar verschil in, want Di-rect als band vond ik te gek en ik ga nog een stapje verder: ik vind Frans als gitarist bij The Deaf eigenlijk meer op z'n plek dan bij Di-rect op dit moment omdat daar nog wel die oude energie vanaf komt. Overigens is The Deaf niet nieuw in Nederland, want Frans richtte het bandje al in 2007 op en hoe het met die energie gaat ga ik verklappen aan de hand van deze live versie van het nummer 'Sin City'.


    insanity Zondag 11 oktober 2015 - Wat is waar?
    Zoals de meesten wel weten heb ik een account bij Facebook en voor mij is dat een manier om met mensen in het land contact te houden, om de eenvoudige reden dat de afstanden te groot zijn om 'even langs te wapperen voor een bakkie' en omdat de tijd ontbreekt om hele avonden aan de telefoon te zitten. Kortom: gemak dient de mens en je bent toch van veel dingen op hoogte. Nu komen er op Facebook als zijnde een sociaal netwerk heel veel filmpjes voorbij. Soms snap ik die filmpjes en soms begrijp ik ze totaal niet. De onderstaande is er één van de laatste categorie, want dit filmpje zou 'mooi' zijn...



    Het punt is alleen dat ik het 'mooie' er totaal niet van in zie, nog sterker... het is eigenlijk een ziek filmpje. Waar de meesten een hond zien die op een schattige manier vissen van de dood probeert te redden zie ik een filmpje met daarin 'de mens'. In zijn beleving oppermachtig en heerser van deze planeet, waar zielen vechten voor hun leven en anderen hun pijn ervaren terwijl de mens toekijkt en lacht...


    daemen maasbree Zaterdag 10 oktober 2015 - Rij,- en rusttijden.
    Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: ik snap dat ze er in eerste instantie voor m'n eigen gezondheid en veiligheid zijn en daardoor dus ook voor die van anderen, maar soms wordt je er als chauffeur wel stapeldol van. Sinds de invoering van de digitale tachograaf wordt alles per minuut geregistreerd en worden er hier en daar voor een paar minuten teveel aan rijtijd of tekort aan pauze cq nachtrust torenhoge boetes uitgedeeld. In Nederland wil een agent nog wel in de geest van de wet denken, maar in landen als België en Frankrijk wordt gehandeld naar de letter der wet en hoe je als chauffeur ook je best doet: daar kom je gewoon niet altijd mee uit.

    Vanuit m'n werkgever is de opdracht even simpel als dwingend: je moet jezelf zoveel mogelijk aan je uren houden. Dat betekent dat je stopt als het moet en mocht je ergens niet mee uit komen, dan laat je het weten aan de planning en zoeken die naar een oplossing. En inderdaad, soms moet je wel eens iets als het gaat om overmacht maar als je dan maar zorgt dat het inderdaad incidenteel is klaagt geen enkele controlerende instantie binnen Nederland er over. Het gaat in mijn beleving uiteindelijk om verantwoord bezig zijn en zolang het daadwerkelijk verantwoord is lijkt me er niet zo veel aan de hand. Het wordt een ander verhaal als je vermoeid achter het stuur zit en door MOET van je werkgever, want daar komen dan uiteindelijk gewoon ongelukken van en niet zelden met dodelijke afloop. Dat wil je niet, punt.

    Maar goed, waar zitten wij nou onderweg mee te rekenen? Hieronder volgt een beknopt overzichtje en voor het gemak zal ik me beperken tot de regels zoals ze op dit moment gelden in de Europese Unie, Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland:

  • Rijtijden
    - Maximale aaneengesloten rijtijd: 4,5 uur
    - Maximale dagelijkse rijtijd: 9 uur, 10 uur (tweemaal per week)
    - Maximale wekelijkse rijtijd: 56 uur
    - Maximale tweewekelijkse rijtijd: 90 uur

  • Pauzes - Pauze in rijtijden: 45 minuten na 4,5 uur rijden, mag opgesplitst zijn in een onderbreking van tenminste 15 minuten en tenminste 30 minuten (moet in die volgorde).
    - Pauze in arbeidstijd: 30 minuten bij arbeidstijd van tussen de 6 en 9 uur; 45 minuten bij arbeidstijd van 9 uur en langer. Deze pauzes mogen worden opgesplitst in periodes van tenminste 30 minuten.

  • Rusttijden
    - Minimale dagelijkse rust: 11 uur
    - Gesplitste rust: 3 + 9 uur
    - Minimale verkorte rust: 9 uur (driemaal per week toegestaan; bij dubbele bemannning 9 uur in periode van 30 uur)
    - Minimale wekelijkse rust: 45 uur ononderbroken, mag eenmaal per twee weken worden verkort tot 24 uur; moet voor het einde van de derde week gecompenseerd zijn.

  • Voorwaarden nachtarbeid
    - 43 nachten per 16 weken
    of: 20 uur per 2 weken tussen 00:00 uur en 06:00 uur
    - De maximale arbeidstijd bij nachtarbeid is 10 uur in de periode van 24 uur vanaf het begin van de dienst
    of: 12 uur mogelijk bij collectieve regeling.

    Er zijn maar weinig chauffeurs die daadwerkelijk 4.5 uur achter het stuur zitten en dan heb je net als ik dus binnen dat blok van rijtijd te maken met laden, lossen, wachten en weet ik wat nog meer. Tijd die allemaal onder de noemer 'arbeidstijd' valt en dan moet je maar zien dat je én met je rij-uren goed zit én met de arbeidstijd. Tijdens de werkdag op tijd je pauzes pakken is dus een must, maar het meest vervelende vind ik dan dat het voor kan komen dat je bijvoorbeeld om 11.35 uur bij een klant kunt zijn om te lossen. Die klant gaat om 12.00 uur dicht voor de lunchpauze dus op zich niks aan de hand zou je denken, alleen zit je als chauffeur met je rij-uren klem en moet je nog een half uur pauze pakken waardoor je dus om 12.05 uur bij je klant komt en dus precies aan het begin van de lunchpauze. Het kost je op die manier twee keer tijd en het is qua planning dan nog maar de vraag of het allemaal wel uit komt.

    Persoonlijk zou ik dan in het bovenstaande voorbeeld liever zorgen dat ik om 11.35 uur bij de klant ben om te lossen en aansluitend m'n pauze te pakken, maar wettelijk gezien ga je dan over je rijtijd heen en heb je dus een probleem als je bij een controle aan de kant gaat. Hoe verantwoord het ook is om het op deze manier te doen, het is soms frustrerend dat je er rekening mee moet houden en zoals ik eerder al aangaf is m'n werkgever hier heel duidelijk mee dus doe ik het maar gewoon en zie dan maar hoe ik het verder op de dag op kan lossen.

    Er zijn ook aan de dag van vandaag (helaas) nog steeds werkgevers die een loopje nemen met het rijtijdenbesluit en die hun chauffeurs daadwerkelijk opdracht geven over de rijuren heen te gaan, ook als de chauffeur duidelijk aangeeft dat het niet gaat en dan kun je denken aan de overschrijding van een blok met rijtijden, maar ook bijvoorbeeld aan een verkorting van de nachtrust door met een andere chauffeurspas te gaan rijden. Zo'n pas staat op naam en zolang je onderweg geen controle krijgt is er niks aan de hand, dus zijn er werkgevers die dat gewoon gokken. In dat geval ben ik wel weer blij met de duidelijkheid bij ons bedrijf, want met twee passen rijden is simpelweg een 'no go' en wat mij betreft terecht. Hoe lastig het soms ook is om met van alles rekening te moeten houden...


    fossiel Donderdag 8 oktober 2015 - Fossiel.
    Het fossiel is per definitie oud, want het gaat immers om resten en sporen van planten en dieren die geconserveerd zijn in gesteente en om dat voor elkaar te krijgen heb je nogal wat tijd nodig. Er zijn fossielen van 10.000 jaar oud en binnen de archeologie spreekt men dan over jonge fossielen, iets wat in mijn beleving dan behoorlijk bizar is. Het wordt alleen nog gekker als het gaat over de oudste fossielen ooit gevonden, want dan praat je over een periode van zo'n 3.4 miljard(!) jaar geleden. Te gek voor woorden eigenlijk, want die ruim 2000 jaar van onze jaartelling vallen in allebei de gevallen behoorlijk in het niet. Mijn definitie van jonge fossielen ligt eigenlijk bij... dit:

    modern fossiel



    waal haaften Woensdag 7 oktober 2015 - Straatnamen.
    Wat kun je nou schrijven over straatnamen? Nou... op zich best veel, maar ik zal het beperkt houden tot een paar dingen. Om te beginnen de namen op zich, want een Dorpsstraat, Kerkstraat, Schoolstraat en dat soort dingen kom je in heel Nederland eigenlijk wel tegen. In het noordoosten hebben ze in veel dorpen wel een Brink die dan ook nog in het oude centrum ligt, in de kustgebieden kom je namen tegen als Duinweg en Kustweg en als je namen als Flinkeboskje en Kleaster Anjum tegen komt dan weet je zeker dat je in Friesland zit. Straatnamen zijn dus voor een deel regio gebonden, al wordt het lastig als je dezelfde straatnaam in twee verschillende plaatsen hebt die dan ook nog eens vlak bij elkaar liggen.

    Waar ik onderweg nog wel eens moeite mee heb is met hoe een afsluiting cq omleiding staat aangegeven, want als ik één keer bij een klant ben geweest dan hobbel ik er een volgende keer zo naar toe. Het punt is alleen dat ik het op dat moment aan niemand uit kan leggen hoe je er precies moet komen en al helemaal geen idee heb over welke wegen de route loopt. Op zich ook niet van belang, tot je een bord tegen komt met daarop bijvoorbeeld "Molenstraat afgesloten, Drimmelweg volg 2". Voert m'n route dan over de Molenstraat of niet? Dan wordt het toch weer kwestie van een stratenboek of andere (digitale) vorm van navigatie raadplegen, want met de vrachtwagen ergens zomaar in rijden terwijl je geen idee hebt of de boel afgesloten is en of je daar dan nog wel kunt keren is in dergelijke situatie's gewoon niet handig.

    Maar goed, inmiddels zijn er allerlei straatnamen al voorbij gekomen en soms lijken wegbeheerders allerlei kronkels te bewandelen als het gaat om het verzinnen van straatnamen. Het voor zover ik weet enige land waar ze niet zo moeilijk doen is Canada, zoals hier te zien is op Google Maps.


    muzieknoot Maandag 5 oktober 2015 - DeWolff.
    Afgelopen week had ik weinig bijzonders te melden, behalve dat de werkweek bijzonder uiteen liep qua drukte. De ene dag vreselijk vroeg en bij wijze van spreken de dag erna vreselijk laat, al kreeg ik het binnen m'n wettelijke uren allemaal nog net voor elkaar. Afgelopen weekend stond in het teken van een soort vriendentour, want ik ben zaterdag in de auto gestapt en kwam zondag met dik 600 km op de teller weer thuis. Een mooi stukje sturen zo in het weekend, maar in alle gevallen was het de moeite dubbel en dwars waard.

    Maar goed, dat dus eigenlijk... Nu maar terug naar de wekelijkse regelmaat van de muzikale maandag en daar heb ik een bandje voor gevonden wat inmiddels een jaar of 8 bestaat en in 2009 ook op het Parkfeest in Oosterhout is geweest. Het gaat om DeWolff: een stel jonge Limburgse honden die onvervalst de boel op stelten kunnen zetten en dat dan op een positieve manier. Volgens mij (maar ik ben hier niet helemaal zeker van) was het oudste bandlid een jaar of 16 of 17 toen ze in Oosterhout stonden en ik vroeg me werkelijk af wat die gastjes kwamen doen, want ik kende ze totaal niet. Eenmaal op het podium gingen die mannen zo los en zorgden ze voor mij persoonlijk voor zo'n berg inspiratie dat ik op dat moment muzikaal gezien een totaal andere weg ben ingeslagen.

    Ik stopte op dat moment met Rockband Kalamazoo en sprong het diepe in om een nieuwe band te vinden die in mijn beleving minimaal dezelfde energie moest hebben als DeWolff en uiteindelijk is dat ook wel gelukt naar mijn idee. Positiviteit, een hoop lol hebben om wat je met elkaar doet en andere mensen daarvan mee laten genieten, daar draait het wat mij betreft allemaal om. Kijk en luister naar een opname van That's Live, ervaar de energie en doe voor de gein je ogen eens even dicht. Je waant je dan zo terug in de jaren 60/70 en muzikaal gezien was dat wat mij betreft een heel goed tijdperk. Check Restless Man.