Zondag 31 oktober 2021 - Update.
Op de valreep van oktober toch nog even een algemene update, want dat ik niks schrijf wil natuurlijk niet zeggen dat er niks gebeurt. Het was afgelopen week enkel een probleem om dan 's avonds ook nog even achter de pc te kruipen dus doe ik het op deze manier maar even. Om te beginnen was het qua werk een vreemde week, want de milieumelding van de Scania viel er de ene keer wel op en de andere keer was hij weer weg. Ik heb er de week mee vol kunnen maken en afgelopen vrijdag heb ik die geparkeerd bij de thuisdealer in Venlo waar ik hoop dat ze nu eindelijk eens uit gaan vogelen wat er aan de hand is en dat er iets aan gedaan wordt.
Persoonlijk had ik in eerste instantie een vrije dag willen hebben, want tja... wat moet ik zonder auto als het werk bij AWS toch niet door kan gaan? Het antwoord van m'n werkgever was heel simpel: rond rijden met een andere auto. Ik heb vrijdagmorgen m'n eigen auto dus bij de dealer achter gelaten, de auto van een collega mee gekregen die met hetzelfde milieuprobleem bij de dealer stond en die bij de klant gaan laden. Daar heb ik om de dag mee te beginnen 8 adressen geladen en ben die net over de grens in Duitsland en een deel in Nederland uit gaan lossen. Een hele tijd geleden maakte ik bij de dealer de eerste foto waarbij het verschil nogal te zien is en de tweede is gemaakt door de man die achter de website lkw-infos.eu zit tijdens een bezoek aan de zaak in Maasbree:
Een leuke auto om mee rond te hobbelen, maar tegelijk was dit best wel een beetje confronterend in de zin van dat ik op dat moment pas goed merkte hoeveel comfort ik in m'n eigen auto eigenlijk heb. Net wat meer ruimte, net wat meer gemak, net wat meer comfort tijdens het rijden. Het zijn allerlei kleine dingetjes die je op een gegeven moment bij elkaar op kunt tellen en die er voor zorgen dat je uiteindelijk veel meer auto hebt en daar heeft m'n werkgever indertijd blijkbaar (gelukkig) voor gekozen. Maar goed, aan het einde van die rit kon ik nog wat gaan laden onderweg naar Maasbree en daar zou een trekker/oplegger klaar staan die ik uiteindelijk geladen heb in Venlo en waar ik mee naar huis kon.
En eerlijk is eerlijk... Als je zoals ik bijna 20 jaar niet met een dichte oplegger gereden hebt of al überhaupt een jaar of 14 totaal niet meer met een oplegger gereden hebt, dan gaat parkeren in het donker simpelweg niet zo soepel meer als vroeger. Maar goed, hij staat op z'n plek en ook nog schadevrij dus daar valt dan weer weinig van te zeggen. En ook in alle eerlijkheid over die vrije dag waar ik het eerder over had: terug kijkend vond ik het op deze manier toch best wel een leuke dag die niet alleen voor m'n werkgever nuttig was, maar ook voor mezelf.
Gisteren stond in het teken van een hobby project waar ik ergens deze week al een beginnetje had gemaakt. Niks zakelijks aan, maar gewoon als vrienden elkaar even helpen om de eenvoudige reden dat het kan en de inspanning om zo'n perceel bij te houden een beetje kleiner wordt. En uiteraard... daarnaast is het gewoon gezellig en leuk om te doen :)
Er staan iets meer dan 120 knotwilgen op en rond het perceel en het schijnt dat we er daar nu ergens op de 20 van gedaan hebben. De 2 stapels hout op de foto doet de werkelijkheid geen eer aan, want die zijn een stuk groter dan ze op de foto lijken en er staan slechts 2 van de in totaal 4 stapels op de foto. Kortom, er komt nog wel een dotje bij. Het leuke aan dit vind ik dat alles hergebruikt wordt want de dikke stukken gaan uiteindelijk in een houtkachel voor warmte zorgen, de dunnere gaan door een hakselaar en worden over het terrein verspreidt en de dunne wilgentenen worden gebruikt voor vlechtwerk. Alles heeft op die manier nut en dat vind ik altijd wel mooi.
Maandag 25 oktober 2021 - W.E.T.
Ik hoorde dit nummer langs komen en het eerste wat me opviel was de zanger, want die kwam me vreselijk bekend voor maar ik kon het niet ineens plaatsen om wie het ging. Even later realiseerde ik me dat het om Jeff Scott Soto ging die ik kende van Talisman en wat mij betreft staat hij in de categorie rockzangers ergens bovenaan. Lang verhaal in het kort: check Big boys don't cry van hun laatste album wat begin dit jaar uit kwam.
Zaterdag 23 oktober 2021 - Optimalisatie.
Website optimalisatie, om precies te zijn. Bij de website van Harre's Tree Removal moest nog het één en ander aangepast worden. Niet zo zeer qua inhoud, maar wel qua opzet en indeling want sommige dingen stonden me qua indeling niet aan en hier en daar zijn wat dingen toegevoegd. De aangepaste indeling zal weinigen opvallen en qua toevoegingen zal de zogenaamde site map voor sommigen misschien opvallen, maar de andere toevoegingen zitten onderhuids en daar krijg je als het goed is als bezoeker weinig of totaal niet te maken.
Naast de pagina met de site map is er onderhuids ook een .xml bestand toegevoegd met een site map en die wordt gebruikt door de zogenaamde 'crawlers'. Dat zijn digitale robots die voor zoekmachines het internet af speuren op zoen naar (nieuwe) sites. Ze zoeken door naar de code van een pagina te kijken, maar ook door zo'n xml bestand te laden en dan gaat het indexeren sneller. Dus tja... dan maar zo'n xml in elkaar gezet en omdat ik toch bezig was dus ook gelijk maar een HTML versie er van online gezet.
Naast dat klusje vond ik de 404-pagina van Xel (de provider waar m'n websites draaien) niet zo strak. De 404-melding krijg je als bezoeker op het moment dat je een pagina wilt bezoeken die niet of niet meer bestaat. De meeste providers hebben een standaard pagina met daarop een tekst als "Oeps, er ging iets fout." of "We waren je even kwijt." of iets dergelijks en m'n provider vormde daarop geen uitzondering. Ik vond het daarom al even tijd voor een eigen 404-pagina en ook hier "omdat ik toch bezig was" heb ik hem niet alleen voor Harre's Tree Removal gemaakt, maar ook voor deze website.
Het is een kwestie van een .htaccesss bestandje maken en online zetten en de pagina maken die je aan je bezoekers wilt tonen als ze op een pagina komen die om wat voor reden dan ook op dat moment niet bereikbaar is. Een link die op dit moment steevast terug blijft komen in de zoekmachine van Google is deze, simpelweg omdat ik de bedrijfspagina van Harre's Tree Removal eerst onder m'n eigen site had draaien. Die is nu verplaatst, alleen verwijst een zoekmachine dan nog een tijdje naar de oude locatie waar je dus nu deze simpele, maar doeltreffende 404-melding krijgt die in ieder geval minder saai is dan de originele van de provider.
Voor de website van Harre's Tree Removal heb ik deze gemaakt en naast het updaten van de Google Search Console kwam ik dus op deze manier een heel eind de zaterdag door zonder echt actief te zijn. Ja, in m'n hoofd want dat kraakte hier en daar een beetje omdat ik me niet goed meer herinnerde hoe je die 404-melding op moest zetten, maar... het is gelukt en ik ben er blij mee. Nu maar eens een tijdje naar buiten, want dat heeft m'n inmiddels duffe hoofd wel nodig.
Vrijdag 22 oktober 2021 - Mega beu.
De eerste paar jaar ging het goed, maar daarna sta ik met grote regelmaat bij de dealer met de vrachtwagen in verband met Adblue problemen. De demper gaat dicht zitten, de computer meet dan een vreemde waarde in het uitlaatsysteem en geeft vervolgens een foutmelding die dan uitgelezen en verholpen moet worden. Effectief heb ik tussen de laatste 2 storingen 8 weken kunnen rijden en dat kostte afgelopen woensdag dus ook weer een volledige dag in de garage.
Het toeval was dat ik die dag toch vrij was, dus in die zin kwam het allemaal nog redelijk uit maar het hoort niet, punt. Wat ook niet hoort is dat dezelfde foutmelding er nu weer in staat en inmiddels ben ik het echt kots beu. Bij de dealer heb ik echt wel het idee dat ze hun best doen het probleem op te lossen, maar ergens gaat het mis en komt dezelfde melding weer terug. Je kunt nog tot in den treure de computer uitlezen en wat sensoren vervangen, want dat is wat ze tot nu toe elke keer doen maar ergens houdt het een keer op en moet er een definitieve oplossing komen.
Waar ik als soort vann zelfstandige overal probeer dingen zelf te regelen in plaats van m'n werkgever voor het karretje te spannen heb ik het nu toch maar eens daar op een bureau neergelegd in plaats van die in de informatiestroom mee te nemen. Hopelijk kan die iets meer betekenen in dit traject, want op de huidige manier is de auto simpelweg niet effectief in te zetten en een effectieve inzet lijkt me nou juist het idee van een vrachtwagen. Maar goed, ik ben benieuwd hoe dit balletje gaat rollen...
Woensdag 20 oktober 2021 - Officieel.
De BTW-id volgt één dezer dagen nog van de Belastingdienst, maar Harre's Tree Removal staat vanaf vandaag officieel geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Ook de bedrijfsaansprakelijkheid is geregeld, een zakelijke bankrekening is onderweg en dan zijn het enkel nog de details die even ingevuld moeten worden maar... ik kan aan de slag en ben er super blij mee :)
Maandag 18 oktober 2021 - Royal Republic.
Voor mij persoonlijk dé ontdekking van de afgelopen maand en het geeft eigenlijk best aan dat je als muziekliefhebber met heel veel dingen niet vanzelf in aanraking komt. Ik bedoel... ken je de bandnaam en/of de titel van een nummer van hen? Maar goed, ik ben dus blij dat ik ze op Muzikale Maandag onder de aandacht kan brengen en doe dat gelijk maar met de live versie van Baby. Voor de geïnteresseerden heb ik hier nog de officiële versie en als toegift nog een akoestische set... in een lift :)
Zondag 17 oktober 2021 - Kadootje.
Soms loop je tegen kleine dingen aan die super handig zijn en een palensleutel is in mijn geval daar een voorbeeld van. Er is een redelijk gestandariseerde afmeting voor, maar om te voorkomen dat iedereen toch zoiets open kan maken kiest een beheerder of eigenaar van een object er vaak toch voor om net een andere afmeting te gebruiken en dan kun je met je standaard sleutel dus niks meer. Kortom, je hebt eigenlijk een aantal verschillende maten nodig en als je het dan 100% wilt doen zou je ook nog lange sleutels moeten nemen voor het geval het slot een stukje weggebouwd zit. Maar goed, check:
Afgelopen week sprak ik iemand die nog zo'n setje had liggen en toen ik het hier van de mat opraapte bleek het nog best wel compleet te zijn ook. Goed, er zouden nog wat afmetingen bij kunnen en het zou zoals eerder geschreven mooier zijn als ze allemaal wat langer zouden zijn, maar ja... gegeven paard en zo. Ik ben hier super blij mee omdat het wachttijden en onnodige moeite voorkomt als iemand een hek of wat dan ook voor me open moet komen doen. Wat ik overigens niet wist is dat die dingen gewoon te koop zijn, maar blijkbaar is dat niet weten en geduldig wachten ook een manier om er aan te komen :)
Zaterdag 16 oktober 2021 - Uittreksel.
De stap om een eigen bedrijf te beginnen is aan de ene kant een grote en ingewikkelde, maar aan de andere kant is het feitelijk zo geregeld en zijn er allerlei plaatsen waar je als starter aan goede informatie kunt komen. Niet de hoofdreden maar wel een belangrijke voor mij om deze stap te nemen is de verzekering. Het is tot op de bodem uitgezocht dat alle schade die ik veroorzaak gedekt is. Enige voorwaarde: het moet dan wel hobby zijn en geen werk, waarbij het tussen m'n oren dan galmt dat de verzekeringsmaatschappij bij een ongeval zal bepalen of iets hobby is of dat het eigenlijk best wel naar werk neigt.
In het geval dat ze menen dat het toch wel erg proffessioneel is aangepakt is de kans dus zomaar aanwezig dat er niet uitgekeerd wordt en om dat te voorkomen is één van de belangrijke redenen om mezelf als zzp'er op de markt te zetten. Je hangt dan een verzekering aan je bedrijf waar je uiteraard ook aan allerlei voorwaarden moet voldoen, maar dan zijn de bedrijfsmatige handelingen in ieder geval gedekt voor het geval er iets mis mocht gaan. Het is tot nu toe nog nooit mis gegaan, maar ja... bomen zijn in principe net zo voorspelbaar als mensen en je doet je werk zo goed mogelijk maar het onverwachte ligt altijd op de loer.
Vanwaar dit hele verhaal? Omdat je voor het afsluiten van een verzekering een uittreksel nodig hebt uit het Handelsregister en dat kun je aanvragen bij de Kamer van Koophandel. Je kunt dan nog kiezen uit een simpel digitaal exemplaar, een digitale met een waarmerk waarbij het waarmerk vervalt op het moment dat je er een uitdraai van maakt of de ouderwetse papieren versie met waarmerk. Veel kan met de digitale versie met waarmerk, maar soms eisen organisaties een volledige versie en wil je het werk hebben... dan moet je dat dus maar even regelen.
Maar goed... even onthouden dat je het ding bij de Kamer van Koophandel haalt. Ik toetste net even bij Google "uittreksel handelsregister" in om te kijken wat zoiets kost. Puur uit nieuwsgierigheid, want het zal de wereld niet kosten maar zoiets zal ook niet voor niks gaan. En wat schetst m'n verbazing: nog ver boven de hits in Google van de KvK staan diverse bedrijven die dit uittrreksel voor je kunnen regelen. Nu zou je zeggen dat zoiets geen probleem is en voor zover ik het na kan gaan is het dat ook niet, tenzij dat je persé behoorlijk te veel wilt betalen. Check even de onderstaande screenshots. De eerste is van de Kamer van Koophandel en de tweede is van een site waarvan ik de naam niet eens wil noemen, maar je kunt er zonder moeite 3 vinden die deze tarieven hanteren:
Begrijp me goed: ik twijfel niet aan de echtheid van het uittreksel wat je bij de tweede zou krijgen, maar het is wel érg makkelijk geld verdienen op deze manier. Je laat feitelijk een ander jouw aanvraag doen en het uittreksel naar je opsturen, maar meer dan het invullen van wat gegevens en een paar keer klikken is dat ook niet. Het is minutenwerk en ik ga er vanuit dat het bij dit soort websites niet storm loopt met de aanvragen, maar als dat wel het geval is zou je met zo'n pagina (waar er gezien de exact gelijke tarieven waarschijnlijk 1 man achter minimaal 3 verschillende websites zit) echt slapend rijk worden.
Ruim 14 euro verdient men hier voor het even aanvragen en doorzetten van een uittreksel wat in de praktijk alles bij elkaar nog geen 10 minuten werk is. Kortom: als het daar wél storm loopt met de aanvragen zit er iemand 84 euro per uur te verdienen aan de stommiteit van een ander, want je kunt het immers gewoon zelf rechtstreeks bij de KvK aanvragen en dat kost dezelfde tijd en moeite, maar financieel een stuk minder. Ik bestel het dingetje in ieder geval wel gewoon bij de Kamer van Koophandel op het moment dat ik er toch ben. Gaat allemaal in één moeite door...
Vrijdag 15 oktober 2021 - De laatste.
Vandaag was alweer de laatste vakantiedag en deze periode van 3 weken voelt aan de ene kant langer, maar aan de andere kant is hij voorbij gevlogen alsof het een lang weekend was. Heb ik mezelf kunnen vermaken? Dat uiteraard wel, al ben ik dit jaar niet voor langere tijd ergens heen geweest. Dit jaar waren het 140.000 kleine dingetjes die gedaan of geregeld moesten worden en wanneer kun je dat beter op je gemakje doen dan in een vakantie?
Nu zullen sommigen zeggen dat een vakantie een periode van ontspanning moet zijn en dat je dan al die kleine dingetjes die blijven liggen juist niet in die periode moet gaan regelen, maar zolang het voelt als ontspanning lijkt me er geen vuiltje aan de lucht. Het enige probleem is dat ik in detail echt niet meer weet wat ik exact allemaal gedaan heb, juist vanwege al die kleine dingen en om dat in een voorbeeld te stellen: het gaat van de oprichting van m'n eigen bedrijfje en de aanschaf van een andere auto tot het opruimen van de schuur en het vervangen van een slot in de tuindeur bij een goede kennis. En dan alles daar tussenin natuurlijk.
Wat dat betreft kan ik zeggen dat ik eigenlijk wel een ideale vakantie gehad heb: een periode waarin ik lekker kan rommelen en niks moet. Nou is dat natuurlijk wel érg zwartwit gesteld want ik komt er niet onderuit dat ik hier en daar toch iets in m'n agenda moet zetten wat dan vast staat, maar dan ligt het er eigenlijk aan wat het is en de manier waarop het gaat. Het zaagklusje bij m'n pa is daar zo'n voorbeeld van, want velen zouden het als werk zien maar voor mij is het ontspanning, puur door de manier waarop zoiets gaat.
Maar goed, de tijd van ontspanning zit er op en de vrachtwagen staat weer ingepakt klaar om mee aan de slag te gaan. Vandaag is het qua vakantie nog een kwestie van wat bestellingen afronden en dan is alles wat ik me kan bedenken voor nu in ieder geval geregeld en heb ik m'n vakantie gewoon 100% kunnen benutten waar die voor bedoelt is. Prettig weekend!!!
Dinsdag 12 oktober 2021 - Vakantie gerommel.
Gisteren een leuke koffie-date gehad, vandaag bij m'n pa de bomen in en zo rommelt de vakantie lekker door. Maar okee... de bomen in bij m'n pa is wat groots gesteld omdat het enkel om het verwijderen van een paar takken ging bij een boom die bij hun in de tuin staat. Snoeien is iets wat ik normaal gesproken eigenlijk nooit doe omdat ik met klimsporen klim die de boom beschadigen, maar in dit geval hing alles mooi binnen bereik.
Met enkel een klimgordel om mezelf met een lijn te zekeren was het klusje in 20 minuten klaar en ook nog eens tot volle tevredenheid, dus tja... de koffie had ik verdient zeg maar :) Verder zit ik in het voortraject van best wel een knappe klus hier in de buurt en ik hoop dat die op een leuke manier door gaat, maar daar hoor je dan later uiteraard nog wel meer over. Daarnaast lijkt de Belastingdienst zakelijk met me mee te denken door iets van startkapitaal ter beschikking te stellen, want ik kreeg een uitnodiging om de inkomstenbelasting van 2020 eens na te kijken en inderdaad... daar zit een goede 400 euro verschil in. Nu nog hopen dat ik ze inderdaad terug krijg, of dat ik enkel slapende honden wakker gemaakt heb.
Maandag 11 oktober 2021 - Blackberry Smoke.
Als je in het overzicht kijkt van Muzikale Maandag kun je zien dat ze al 2 keer eerder voorbij kwamen en dat komt simpelweg omdat het in mijn beleving een leuk bandje is. Gewoon lekkere southern rock van een bandje wat live ook waar kan maken wat ze op een opname zetten. Vandaag kies ik enorm chill voor One horse town, waarbij je het intro van goed 20 seconden eventueel over mag slaan.
Zondag 10 oktober 2021 - Administratie.
Waar de afgelopen dagen veel tijd in gaat zitten is het opzetten van een administratie en daarmee bedoel ik dan een goede administratie die voldoet aan de eisen zoals die gesteld worden door de belastingdienst. Ik heb als ik het zelf zeg de boel best wel op de rit hier en kan alles zo terug halen cq verantwoorden, maar dan heb ik het over een privé administratie met een goed overzicht en feitelijk niks meer of minder.
Dat het zakelijk anders moet is me inmiddels duidelijk en ik heb ook al een boekhouding en urenverantwoording draaien, maar om dat goed opgezet te krijgen viel me tegen. Wellicht maak ik het voor mezelf te moeilijk, want waar een simpele regel als 'inkopen' volstaat die je dan nog kunt specificeren wil ik voor mezelf weten wáár ik het dan aan uitgeef en dus komen er allerlei gespecificeerde regels tevoorschijn. Iets meer werk qua opzet, maar uiteindelijk wel duidelijker hoe geldstromen lopen en waar ik dus eventueel nog dingen kan verbeteren als dat nodig is.
Een grootverbruiker zal ik nooit worden, maar het zit tussen m'n oren op deze manier beter in elkaar én ik kan alles verantwoorden volgens de eisen van de Belastingdienst. Vragen heb ik over de nieuwe onderneming ook nog genoeg, maar een deel daarvan komt bij de KvK wel aan bod en voor de rest heb ik een bel moment ingepland met de Belastingtelefoon en dan moet het qua voorbereidingen in ieder geval klaar zijn. De praktijk zit er aan te komen en inderdaad... ik vind het best een beetje spannend.
Donderdag 7 oktober 2021 - Vegen.
Het was vandaag weer tijd voor de jaarlijkse veegbeurt van het rookkanaal en waar veel mensen roepen dat zoiets verplicht is minimaal eens per jaar te doen heb ik slecht nieuws: dat is niet verplicht, ook niet volgens een verzekering. Wel ben je volgens zo'n beetje elke verzekeringsmaatschappij verplicht om schade te voorkomen en in die zin is het zeker handig de schoorsteen te laten vegen en daarmee schoorsteenbrand te voorkomen, maar hoe vaak dat in een periode moet is nergens ligt nergens vast.
Op zich is het als je er over nadenkt ook érg onlogisch om te stellen dat het eens per jaar zou moeten. Hier is de houtkachel aan zodra het wat kouder begint te worden en als in het voorjaar de warmte zich weer komt melden blijft hij uit. Alle dagen daar tussen werkt de houtkachel hier als primaire verwarming van het huis en in die zin maakt hij niet alleen wat uren, maar gaat er ook nogal een dotje hout doorheen. Laat ik 2 voorbeelden nemen waarbij de kachel, het rookkanaal en het te stoken hout allemaal hetzelfde is. Het enige verschil tussen de 2 situaties is de tijd die men de kachel aan heeft in de periode van november tot en met april en dat ronden we dan af op 180 dagen.
In het eerste geval gaat het net als hier of brandt er 24/7 in een extreem geval een boiler die ook voor warm water zorgt, maar van de 180 dagen mag je er vanuit gaan dat de houtkachel er minimaal 165 tot 170 voor warmte zorgt. Zet dat dan af tegen iemand die een houtkachel enkel in de winter af en toe voor de gezelligheid aan heeft en dan praat je ineens over maximaal 12 dagen of zo. En je denkt dan werkelijk dat ze allebei verplicht hun rookkanaal zouden moeten laten vegen? De laatste stookt in 10 jaar nog minder dan de eerste in één jaar, dus bij een goed gestookte kachel durf ik de uitspraak aan dat in het 2e geval eens per 5 jaar al veel is.
Ik doe het wel eens per jaar en niet omdat het na die periode persé nodig is, maar meer om m'n eigen stookgedrag te controleren. Als dat goed is zit er nooit creosoot in het rookkanaal, maar enkel stof en dat is tot nu toe steeds het geval. Ik zou het qua onderhoud dus ook best eens in de 2 jaar kunnen laten doen, maar omdat ik nogal veel stook en met verschillende houtsoorten zit het tussen m'n oren dat ik mezelf moet controleren. Stel dat het onverhoopt toch niet zo lekker gaat als ik denk en er wél creosoot in de schoorsteen zou zitten loop ik natuurlijk wel een enorm grote kans op een schoorsteenbrand.
En die voorkomen is feitelijk het doel van vegen. Tot nu toe krijg ik elk jaar nog de complimenten van de schoorsteenveger dat het er zo netjes uit ziet en dat ook de kachel mooi schoon is en... daar ben ik dan best blij mee. Het geeft immers aan dat alle moeite die ik doe niet voor niks is én dat er schoon gestookt wordt met een volledige verbranding waardoor de overlast voor de buurt minimaal is. Serieus, er zit hier iemand in de buurt met ook een houtkachel en die kan wat van me leren, want met regelmaat is de stank niet te harden. Iets wat niet alleen onwenselijk, maar ook gewoon onnodig is.
Woensdag 6 oktober 2021 - Houthakker.
Het zat er al een beetje aan te komen, maar de term 'houthakker' is langzaam aan het verdwijnen van m'n website. Vorige week of zo had ik de afbeelding al aangepast en inmiddels ben ik na een heel gedoe weer een stap verder: de inschrijving bij de Kamer van Koophandel is online afgerond en het enige wat nog rest is een afspraak bij een vestiging van hun om het officieel te maken. Daar hoort in mijn beleving dan ook een eigen website bij en die is er vanaf vandaag.
De komende tijd ga ik nog wat verzinnen om de term houthakker van deze site te verwijderen en dan is het zakelijke deel eigenlijk zo goed als geregeld. Het is een site geworden met een opzet als deze, dus lekker simpel en zonder al te veel scripts en dergelijke zodat hij op die manier ook voor de oudere mobiele telefoon goed te bekijken is omdat er eenvoudigweg niet zo veel geladen hoeft te worden. Nieuwsgierig? Check!
Dinsdag 5 oktober 2021 - Brexit.
"Boris en de vrijheid van de Britten." Het zou zo een titel uit de serie van Kuifje of Suske en Wiske kunnen zijn, maar in dit geval gaat het om een verhaal wat waarheid is en wat ook nog eens nu speelt. Boris Johnson, de man die de Britten naar de onafhankelijkheid zou leiden zit een beetje in de piepzak. Al het Oostblok personeel heeft het land moeten verlaten en nu is er voor heel veel werk ineens niemand te vinden. Het gevolg is dat winkels leeg raken, benzinestations hier en daar zelfs sluiten omdat ze niks meer hebben en de onvrede van de mensen... die stijgt alleen maar.
Aan de ene kant begrijpelijk, maar aan de andere kant is het een ding waarover gestemd is en wat de meerderheid blijkbaar wilde. Ik heb dan al snel zoiets van: "Prima, ga het dan maar regelen ook." maar daar wringt de schoen dus nogal. Of het personeel wat men zoekt er gewoonweg niet is of dat de Britten het werk wat er wel is niet willen doen weet ik niet, maar feit blijft dat er heel veel dingen blijven liggen. Het is inmiddels zelfs zo ver gegaan dat Boris Johnson de grenzen weer open heeft gesteld voor heel veel werknemers waaronder... chauffeurs. Vrachtwagenchauffeurs komen ze er blijkbaar echt héél veel tekort.
Het punt is nu alleen... Zou je er als chauffeur naar toe gaan als de condities goed zijn? Aan dat laatste schort het nogal begreep ik, dus zullen het waarschijnlijk weer de Oostblokkers zijn die dit werk gaan doen. Ik zou per definitie gewoon NIET gaan, ook al zouden ze gouden bergen beloven en de reden daarvoor is heel simpel. Herken je dit beeld nog?
Dezelfde Boris Johnson, de grote leider van de Britten, liet met kerst duizenden chauffeurs aan hun lot over toen die terug naar huis wilden maar niet konden. Uiteindelijk kwam dat allemaal wel weer goed, maar als je op deze manier zonder enige voorzieningen wordt weg gezet ben je blijkbaar minder dan een mens en voor iemand die er zo'n manier van denken op na weet te houden wil ik absoluut niet werken. Zij wilden uit de EU, laat ze dan voorlopig ook maar even hun eigen shit opruimen en een krant die in mijn beleving echt gewéldig op de situatie in sprong is de Bangkok Post :)
Maandag 4 oktober 2021 - Eskimo Callboy.
Een Duitse band, voor mij totaal onbekend maar toch al actief sinds 2010 en dit nummer vind je óf geniaal óf je haat het. Feit is wel dat het muzikaal gezien echt super in elkaar zit qua zang, begeleiding en de productie van het nummer. Klik het niet gelijk aan het begin al weg zou ik zeggen, maar geef het een minuutje. Op 11... Check We got the moves.
Zondag 3 oktober 2021 - Geschrokken.
Toen ik vanmorgen even op pad moest kwam ik langs de lokale benzinepomp waar ik altijd tank. De reden dat ik er altijd tank is eenvoudig: hij is de goedkoopste in de regio en zelfs landelijk gezien valt de prijs niet eens tegen. Goedkoper kan het altijd maar dat is vanaf hier veel te ver rijden waardoor het voordeel al snel niet alleen weg valt, maar dat goedkoop tanken dan zelfs gewoon duurder wordt.
Ik weet dat ik vaker struikel over brandstofprijzen, maar het is in mijn beleving toch echt van de gekke. Om vooraan in het verhaal te beginnen: toen ik samen met m'n vader m'n eerste dieseltje kocht tankten wij bij ons in het dorp voor fl 0.72. Ja, in guldens inderdaad en dat zou nu zo'n beetje € 0.33 zijn. Vorig jaar in deze periode kwam ik via Frankrijk van Italië af en ik wilde zoveel mogelijk goedkope liters tanken in Luxemburg, dus de kunst was om in Frankrijk een pomp te vinden en daar te tanken om vervolgens zo leeg mogelijk in Luxemburg te komen.
Uiteraard hou ik dan alsnog een behoorlijke reserve en dat bleek toen een hele goede gok, want in verband met werkzaamheden moest ik nogal wat kilometers omrijden. De prijzen onderweg waren niet eens zo heel gek, maar bij de betreffende pomp waar ik uit kwam was de diesel € 1.40 en ik schrok me werkelijk rot. Het was Shell én langs de snelweg, maar dan nog vond ik het een mega bedrag voor een litertje diesel. Ik heb geen idee meer van wat de prijs op dat moment hier was, maar die was stukken lager en de pomp langs de snelweg in Luxemburg stond op dat moment op € 0.92.
De prijs in Luxemburg was natuurlijk ultra laag te noemen op dat moment, maar ik noem hem er bij omdat ik de lokale prijzen van een jaar geleden niet meer weet en die € 1.40 in Frankrijk was toch écht idioot duur te noemen. Maar goed, ik kom dus vanmorgen langs m'n pomp gereden en zie daar... let op... € 1.479 staan. Kortom, afgerond op € 1.48! Doe dat even maal 2 plus 10% dan kom je in de buurt van fl 3.25 en dat ten opzichte van de fl 0.72 waar ik ooit mee begon is toch best wel een idiote prijsstijging te noemen.
En ja, het klopt dat je dingen niet terug moet rekenen naar de gulden en dat het helemaal geen zin heeft om dingen in die context te bekijken. Het is daarnaast ook een feit dat het leven duurder is geworden en dat brandstofprijzen dan ook stijgen is niet meer dan logisch te noemen. Ook is het een feit dat ik er blijkbaar niet zo héél erg mee zit, want ik maak telkens weer de keus om toch in de auto te stappen als ik ergens heen moet. Allemaal redenen die aangeven dat ik niet moet zeuren, maar ja... € 1.48 verdorie...
Zaterdag 2 oktober 2021 - Algemene update.
Genoeg te vertellen, alleen het kwam er niet van dus haal ik op deze manier de schade even in. Afgelopen woensdag was een dag met allemaal kleine dingen in en om het huis. Van grasmaaien tot een grote beurt van de douche... het zijn allemaal dingetjes die toch bijgehouden moeten worden en daar had ik deze dag voor ingepland. Op deze manier is het even doorpakken, maar is alles ook gelijk klaar en heb ik er geen omkijken meer naar, wat vervolgens tijd geeft voor andere dingen.
Op donderdag ging ik toch nog een keer naar de beuk die ik eerder plat werkte. De stam was met een meter of 3 hoog en 90 cm diameter redelijk uniek en de eigenaar had dan ook bedacht die te verkopen aan iemand die er uiteindelijk iets moois van zou maken, maar dat is helaas niet gelukt. Tenminste, niet binnen de gestelde termijn want de boom moet qua planning echt weg zijn op het moment dat ze verder gaan met de tuin.
Hij hing iets naar buiten, maar met een paar velwiggen er onder lag hij eigenlijk zo om. Het probleem begon daarna, want het leek gaandeweg de dag wel of er iets in de boom zat wat er voor zorgde dat de beitels van de kettingzaag bot werden. Het zou één blok hout moeten zijn, maar de ketting zag er uit alsof hij over steentjes was gegleden en dat zorgde er voor dat ik uiteindelijk iets van 4 of 5 keer de hele MS500i heb staan slijpen. Goed te doen, zeker omdat ik tegenwoordig in de nieuwe auto ook een werkbankje bij me heb, maar het hoort gewoon niet en is in mijn geval toch wel ietsje frustrerend omdat ik echt geen idee heb wat het nou veroorzaakte.
Het duurde daarom allemaal wat langer dan gepland en de aanhanger vol hout die eigenlijk dezelfde dag nog leeg moest heb ik vrijdag leeg gemaakt en de boel zo goed en zo kwaad als het kan opgestapeld op wat ik dan de lange vooraad noem. Dat is hout wat normaal gesproken op 54 cm ligt, maar in dit geval is het al op stooklengte van 27 cm. Dat is met de kettingzaag gedaan en dan krijg je uiteraard vlakke kanten die makkelijk te stapelen zijn als je een muurtje wilt bouwen, maar in dit geval moet het wel doorwaaien om het hout te kunnen laten drogen en dan is die blokvorm best een nadeel.
Allemaal gelukt uiteraard, al hoop ik wel dat het nog tot ergens eind december of begin januari blijft liggen. Dat is ongeveer de tijd dat ik het nodig denk te hebben, maar dat is nogal afhankelijk van wat de temperatuur doet. Het is nu buiten niet echt warm te noemen en er staat geen zonnetje te schijnen, maar toch is het zonder enige verwarming nog 20 graden in huis dus blijft de houtkachel voor alsnog uit. En tja... dat is natuurlijk energiebesparing en in dit geval dus houtbesparing waardoor het ook nog wel eens wat later kan worden dan begin januari. Maar goed, wie dan leeft die dan zorgt uiteraard.
Vandaag ben ik de Transit aan het afronden. Ik ben voor de hobby de binnenverlichting van het bestuurdersgedeelte aan het aanpassen met LED verlichting zodat ik wat beter licht heb als ik voor het werk m'n administratie zit te doen en daarnaast gelijk een soort van nachtrijverlichting heb. Dat is iets wat ik in militaire dienst heb opgepikt: rood licht zorgt voor zicht, maar is op zichzelf bijna niet zichtbaar als je het gaat vergelijken met normaal wit licht. Het enige waar je in een auto voor moet zorgen is dat het niet te fel is en dat de bron zeker niet naar buiten schijnt. Beiden zorgen er bij een (overijverige) agent namelijk zomaar voor dat je een bekeuring krijgt voor rood licht wat naar de voor,- of zijkant straalt en dat mag nu eenmaal niet.
Verder ben ik inmiddels een soort brandblusser expert, want er zit een blusser in de Transit maar ja... voldoet die nog qua keuring? En is zo'n keuring wel verplicht? Hoe lang blijft zo'n ding eigenlijk goed? Allemaal vragen waar best een antwoord op de vinden is, maar wat me het meest opviel is dat een brandblusser eigenlijk helemaal niet zomaar een rood stalen ding is wat je kunt gebruiken om een brandje te blussen want er zitten nogal wat verschillen in.
Het begint al bij het type, want wat ga je er om te beginnen mee blussen? Ik heb (zo bleek) een ABC blusser die verschillende brandhaarden aan kan
De A staat voor vaste, niet smeltende stoffen zoals papier, hout, textiel, en verpakkings- materiaal.
De B staat voor vloeistoffen en smeltende vaste stoffen zoals oplosmiddelen, olie, benzine, was, vet, kunststoffen en lithium-ion batterijen.
De C staat voor gassen als aardgas, LPG, butaan en propaan.
Met de ABC blusser heb ik dus op zich wel een goede te pakken, maar dan komt er ineens een blusstof om de hoek kijken. De keus is poeder of schuim en waar schuim wat beter schijnt te blussen kan het absoluut niet tegen vorst dus tja... het is een poederblusser in mijn geval. Een nadeel van een poederblusser is blijkbaar ook dat electrische apparatuur die er mee in aanraking is gekomen zo de kliko in kan. De nevenschade zoals men dat dan noemt is dus bij een poederblusser groter dan bij een schuimblusser, maar in de auto moet hij tegen vorst kunnen dus ook hier is de keus weer niet zo gek geweest van de vorige eigenaar.
Dan is er nog de blusrating waar je rekening mee kunt houden, want die geeft per letter aan hoe goed de betreffende brand met de blusser te bestrijden is. Die rating is er overigens enkel voor de A en B categorieën. Het is simpel: hoe hoger de rating, hoe beter en met 13A/89B zit ik met m'n 2 kg poederblusser ook hier weer aan de goede kant, aangezien er ook blussers verkocht worden van 4 kg die dezelfde rating hebben. Een lang verhaal in het kort: koop niet zomaar een blusser bij de lokale bouwmarkt, maar kijk even waar je hem voor nodig hebt en controleer dan wat er in de winkel ligt. Het kan immers zomaar zo zijn dat je iets hebt staan wat niet aan je verwachtingen voldoet en zeker in het geval van een brandblusser is dat toch knap zonde te noemen.
|
|
|
|