logo harre

Home
Blog
Breaking News
Xtra
Muziek
Drums
Bands
Werk
P. Daemen BV
AWS
Scania
Boom verwijderen?
Harre's Tree Removal
Algemeen
Video's
Links
Contact
Contact


Harre op Facebook

Harre op Youtube

logo breaking news


auto Dinsdag 28 september 2021 - Transit.
Het zal niet helemaal een verrassing zijn, maar ik heb gisteren de Nemo ingeruild voor een Transit Connect. Een modernere auto met een stuk meer comfort, meer ruimte en hopelijk minder kosten want die rezen de laatste tijd best wel een beetje de pan uit. Daarnaast is hij al ingericht met een materialenrek en dat is voor m'n zaagspullen natuurlijk ideaal. Het is deze geworden:

ford transit connect voorzijde werkverkeer

ford transit connect achterzijde inclusief reclame

Het was alleen best nog even puzzelen om het rek goed ingericht te krijgen, want als ik het zelf had moeten laten maken had ik het ietsje hoger gemaakt zodat op het geheel de planken iets verder uit elkaar zouden kunnen. Ze zijn nu alsnog te verzetten, maar dan krijg ik nog steeds de MS500i niet netjes op z'n plaats, dus vandaar dat ik er maar voor gekozen heb om die simpelweg bovenop te houden.

ford transit connect lading op de vloer

ford transit connect overzicht materialenrek

ford transit connect bovenste plank materialenrek

ford transit connect tweede plank materialenrek

ford transit connect derde plank materialenrek

Zagen, klimspul, lijnen en gereedschap in het rek. De kratten, ladder en niet op deze foto maar de werklijn op de vloer met de treklier tegen het kopschot aan. Alles staat klem of minimaal op antislipmatten waardoor de boel tijdens het rijden geen kant op gaat en ja... uiteraard heb ik dat even getest. Iedereen kan wel van alles roepen, maar als de bende dan alsnog door m'n auto schuift en ik me op zit te vreten schiet ik daar niet zo heel veel mee op.

Nu is het zo dat ik voor deze test gewoon alles heb ingepakt wat er maximaal met gaat en ik heb dus wat opties open voor als er bijvoorbeeld alleen een kratje en een kleine zaag mee hoeft. Het is onzinnig te noemen om altijd maar alles mee te slepen en daarom pak ik uit de opslag altijd enkel maar mee wat nodig is. Maar goed, de Transit mag vanaf vandaag dus zijn betrouwbaarheid gaan bewijzen. Voor alsnog heb ik het hier in ieder geval enórm mee naar m'n zin.


muzieknoot Maandag 27 september 2021 - Nickelback.
Om redenen die misschien later ineens op z'n plaats vallen kies ik deze Muzikale Maandag voor Nickelback. Niet om de band, maar om de tekst en de bijbehorende muziek en om het makkelijk te maken heb ik de video met de lyrics er bij gezocht. Check If today was your last day.


inspiratie Zondag 26 september 2021 - Leraar.
Het lijkt wel vakantie met al die updates zo kort achter elkaar *grin* Daar zit een kern van waarheid in, want ik zat net in m'n archieven te spitten om te kijken of er dingen daadwerkelijk nog bewaard moeten worden of dat ze alleen maar onnodig ruimte in beslag nemen en zo kwam ik op een stukje wat ik ooit schreef over m'n favoriete leraar. Een man die tot op de dag van vandaag nog steeds een bron van inspiratie is, alleen is het jammer dat je dat als mannetje van 12 tot 16 jaar nog niet zo best wilt en/of kunt zien. Ik vind het stuk bijzonder en treffend genoeg om het hier ook eens te plaatsen.



Als ik m'n favoriete leraar moet noemen, dan komt er eigenlijk maar één naam spontaan naar boven en dat is Johan Cahuzak. Hij gaf indertijd Nederlands en maatschappijleer aan de Christelijke MAVO in Zaltbommel en is aan de dag van vandaag actief als vrijwillig molenaar. Daarnaast schrijft hij collumns en werkt hij aan diverse cabaretvoorstellingen die voor een groot deel nog steeds gericht op jongeren zijn. Onderwerpen die daarbij de revue kunnen passeren zijn bijvoorbeeld: racisme, alcohol in het verkeer, zinloos geweld, sexualiteit, milieuproblemen, gokken, roken, pesten, vrijwilligerswerk en ontwikkelingssamenwerking en over geweld in relaties.

Waarom is hij dan juist m'n favoriete leraar? Waarschijnlijk omdat hij in de periode dat hij nog les gaf op school als een soort 'buitenbeentje' gezien werd door zowel zijn collega's als door de leerlingen. De leraar die op de hele oude fiets naar school kwam, gekleed in een spijkerbroek, een shirt en eventueel een trui met daar overheen een spijkerjack. De leraar die een eigen mening had die in sommige gevallen niet overeen kwam met de stelling van de school maar die hij toch niet onder stoelen of banken stak. Een man met passie: hij was niet alleen betrokken bij hetgeen zich in de maatschappij afspeelde, maar ook persoonlijk betrokken bij zijn leerlingen en geen onderwerp of situatie was hem te gek.

Was hij dan een soort vrijbuiter? Nee, dat juist totaal niet. Je had als leerling bij hem best wel een heleboel vrijheid, maar aan de andere kant moest je ook best hard werken. Waar Johan bergen huiswerk opgaf en iedereen het zonder morren in zijn of haar agenda noteerde liepen andere leraren vaak toch tegen een muur van protest op, en die bergen huiswerk werden ook gecontroleerd! Een mondelinge of schriftelijke overhoring kon je gewoon verwachten en het niet doen van je huiswerk was dus echt geen optie. Het leuke was ook wel dat hij het op één of andere manier feilloos door had als iemand het opgegeven deel niet geleerd of zelfs maar bekeken had en iemand die dat regelmatig presteerde kon daarom ook wat extra controle verwachten. Een mondelinge overhoring kon zich dan als volgt ontwikkelen:

Johan: Zeg X, heb jij gisteren nog naar je huiswerk gekeken?
Leerling: Ja, hoor.
Johan: Ik ga je zo tien vragen stellen, denk je dat je daar een beetje doorheen kunt komen?
Leerling: Ja hoor, geen probleem.
Johan: Ah, de eerste twee vragen heb je dan waarschijnlijk al goed beantwoordt. We gaan verder met vraag drie! Kun je mij het antwoord geven op de volgende vraag: *vraag volgt*?
Leerling: Dat moet op zich wel lukken ja...
Johan: Al drie vragen goed en je nadert een voldoende!

(aangezien de hele klas inclusief de leraar natuurlijk al lang door had dat de betreffende leeerling helemaal niets aan zijn of haar huiswerk had gedaan kun je jezelf voorstellen dat de toon hier ietwat cynisch was)

Johan: Geef antwoord op de volgende vraag: *dezelfde vraag volgde dan weer*
Leerling: Ik heb geen idee, meneer...
Johan (met een lichte vriendelijke lach op zijn gezicht en in zijn toon): Om terug te komen op de eerste vraag: was het boek open of dicht toen je naar je huiswerk keek?
Leerling: Dicht, helaas...

En dan kon je jezelf als leerling dus na de laatste les bij hem melden om het opgegeven huiswerk alsnog te leren en werd de overhoring opnieuw gedaan om te controleren of het ook echt wel in je hoofd zat.

De term 'orde houden' kwam bij Johan in zijn hoofd volgens mij niet voor, want ik heb hem nooit kwaad gezien of iets wat daar op leek. Door zijn houding wist hij op een soort van natuurlijke manier respect af te dwingen, waardoor hij zelfs aan de grootste etters in de klas helemaal geen kind had. Wat daar aan meewerkte was ook zijn manier van communiceren: hij was altijd direct en duidelijk over hetgeen er verwacht werd. Waren er dingen niet duidelijk dan kon hij iemand zo sturen dat die vanzelf bij het goede antwoord uit kwam, maar dan moest je er wel zelf over nadenken.

Hij wist je als leerling te prikkelen door zijn (vaak humoristische) opmerkingen en soms was hij met zijn opmerkingen héél confronterend, maar deze waren altijd bedoelt om te stimuleren. Je moest zelf je mening vormen en die op een duidelijke manier kunnen verwoorden. Meelopen met de meute en die napraten was voor Johan geen optie en dat had wellicht ook wel met zijn eigen instelling te maken.

Quotes van Johan over:
  • Onderwijs:
    "Je hoeft niet altijd met elkaar te praten, als je maar in gesprek blijft."

  • Opvoeding:
    "Wie een kind heeft, is geen toeschouwer meer."



    Ik vroeg me op school wel eens af wat ik er deed en waarom ik dingen leerde die me niet echt of totaal niet boeiden, terwijl dan jaren later die algemene dingen ineens naar boven komen en een plekje krijgen omdat je dingen snapt die je anders niet zou begrijpen. Zo'n periode als kind op school is dan ook op geen enkele manier te vergelijken met een gerichte training die je nu als volwassen mens ergens voor kunt volgen. Daarbij gaan ze juist vaak uit van wat basiskennis en wordt die gericht uitgediept waardoor je tot andere cq nieuwe inzichten kunt komen.

    De leraar die je als kind voor de klas treft is in mijn beleving bepalend voor veel dingen, want zoals Johan zijn er weinig maar ik heb ook zijn tegenpool voor de klas gezien. De dwingende persoonlijkheid en dan dwingend in álles waardoor je jezelf als kind niet vrij voelde om dingen te doen en te vragen, maar in een hoekje gedreven voelde en de kennis die gespuwd werd domweg voor waar aan te nemen.

    Aan de andere kant denk ik dat het ook voor de leraar belangrijk is zich vrij te voelen en dat valt in mijn beleving aan de dag van vandaag niet altijd mee. Ouders die (ook weer in mijn beleving) tekort schieten in hun opvoeding verhalen dat immers met grote regelmaat op een leraar en die verdient dat eenvoudigweg niet. Kortom: geef die leraren de ruimte. Uitzonderingen zullen er altijd zijn, maar veel... héél veel zorgen uiteindelijk voor een betere wereld.


    coronavirus Zaterdag 25 september 2021 - Corona, deel 17.
    Vandaag is de dag van wat de regering 'versoepelingen' noemt. Een deel van het volk denkt dat het allemaal wel prima is en een deel is het met deze versoepelingen totaal niet eens en in de kern ben ik het persoonlijk eens met de laatste groep. Vanaf vandaag is net als in veel andere Europese landen een Coronapas verplicht bij een bezoek aan een restaurant, het theater of iets dergelijks. Zonder groen vinkje kom je nergens binnen en dat vinkje krijg je als je een vaccinatiebewijs, herstelbewijs of negatieve testuitslag kunt overleggen.

    De voordelen zijn er: de 1.5 meter maatregel wordt losgelaten, de zitplaatsverplichting in de horeca vervalt, voor evenementen zowel binnen als buiten geldt geen maximum aantal bezoekers en geen sluitingstijd en meerdaagse evenementen zijn weer toegestaan. Dat lijkt allemaal mooi, maar is dus alleen toegangelijk voor mensen die aan één van de eerder genoemde voorwaarden voldoen. De rest krijgt geen toegang en het is aan de ondernemer cq organisator er op toe te zien dat de Coronapas samen met het identiteitsbewijs gecontroleerd wordt.

    Wat mij betreft een érg vreemde gang van zaken zolang ook gevaccineerden drager van het virus kunnen zijn en anderen dus doodleuk kunnen besmetten. Zij hoeven echter niet getest te worden en kunnen dus legio mensen besmetten waardoor een regering weer een excuus heeft van alles in te trekken cq aan te scherpen. Daarnaast heeft minister Hugo de Jonge telkens met klem gezegd dat het een vrije keus is te vaccineren of niet, maar langzaam maar zeker druppelt overal het besef wel binnen dat het allemaal minder vrijblijvend is dan deze man je wil doen geloven.

    En zo kwam ik op het onderstaande artikel wat half september 2021 geschreven is door Eelke Kleijn. Ik heb de tekst letterlijk overgenomen op deze pagina omdat website regelmatig oude pagina's verwijderen om ruimte op een server te houden en dat zou wat mij betreft zonde zijn, dus vandaar geen linkje maar gewoon de tekst hier. Het stuk heeft de titel

    Als het paspoort er maar doorheen komt.



    Ik kan er werkelijk waar niet bij dat er mensen zijn die het invoeren van de zogenaamde Coronapas, oftewel het QR paspoort, toe juichen.. Er om staan te springen zelfs. Het lijkt allemaal zo prachtig! Pasje laten zien, groen vinkje krijgen, en je mag alles weer doen als voorheen. Tussen allemaal negatief geteste of gevaccineerde mensen. Want dan zijn we veilig en dan gaat het virus niet rond! Veilig! Daar gaat het allemaal om. Lekker veilig zijn met zijn allen.

    En ja...die wappies moeten hun bek houden, want als je voor iets kiest moet je ook de gevolgen dragen. Dat diezelfde kritische mensen keer op keer gelijk krijgen wordt voor het gemak maar even vergeten. Vaccinatie paspoort zou er niet komen. Vaccinatie plicht zou er niet komen. Indirecte vaccinatie plicht zou er niet komen. Medische apartheid zou er niet komen. En over pak hem beet anderhalve week is het er allemaal.

    Overbelasting zorg!

    Dat de wetenschap veel van de onderbouwing voor een dergelijk paspoort al onderuit heeft gehaald doet er niet toe. Natuurlijke immuniteit is sterker, maar toch halen we na 6 maanden die herstel-status weg. En onder de 18 is de overlevingskans van Covid zo’n 99,997%. Dan zou je zeggen, laat die jongeren maar immuniteit opbouwen. Maar tóch wordt dat paspoort ingevoerd vanaf 14 jaar. Laat ze er maar lekker jong aan wennen.

    Maar zo’n QR paspoort. Zullen we eens nagaan wat je daar allemaal mee kunt doen? Nu krijg je namelijk na 2 vaccinaties een groen vinkje. Maar Israël vraagt er al 3. Dan staat je paspoort ineens weer op rood en ja, dan gaan we toch maar weer die booster halen, anders mag je niks meer. En wat als de overheid volgend jaar zegt dat je opeens het griep vaccin moet halen? Vroeger was dat voorbehouden aan de risico groepen. Maar ja.. overbelasting zorg! Angst! Gevaar! En dan kleurt het vinkje rood.

    In China.

    En over een paar jaar blijkt dat prachtige digitale paspoort ineens gekoppeld aan je ziektekostenverzekering. Aan je bankgegevens. Aan je aankoopgeschiedenis, je zoekgeschiedenis en aan BKR. "Ja sorry meneer, wij zien dat u alcohol koopt in de supermarkt, dus uw ziektekosten gaan omhoog". "Oh meneer, u heeft uw boete niet betaald, nee u krijgt pas een groen vinkje als dat afgehandeld is". "Mevrouw zoekt online naar verboden dingen? Dat betekent even een maand geen sociale activiteiten". "Nee reizen mag niet deze maand meneer, u zit al aan uw CO2 quotum".

    Het behoort allemaal tot de mogelijkheden! In China is het al jaren zo ver, en het wordt hier nu in Nederland (en de rest van Europa) in record tempo door je strot geramd onder het mom van veiligheid en virusbestrijding. En veel mensen lijken het nog toe te juichen ook. Want alleen met dat paspoort zijn we lekker veilig met z’n allen! En daar ging het natuurlijk allemaal om. Lekker veilig zijn.

    Glijdende schaal.

    En ja, ook ik wil eigenlijk niet geloven dat het zover gaat komen. Ook ik blijf de mogelijkheid open houden dat de overheid deze stappen neemt omdat men daadwerkelijk denkt dat dit de volksgezondheid ten goede komt. Maar het wordt wel met de dag moeilijker om mezelf dat wijs te blijven maken. We bevinden ons momenteel op een enorme glijdende schaal. Elke keer worden de doelen iets verplaatst. Elke keer wordt ons onze vrijheid voorgehouden en dan blijkt deze toch wéér iets verder weg. Eerst was het flatten the curve. Toen waren het de ziekenhuisopnames. De ouderen. De besmettingen. Long Covid. De vaccinatiegraad. 70%. 80%. 90%. De Jonge stelt dat het opkrikken van de vaccinatiegraad een ‘neveneffect’ is van het invoeren van het paspoort. En ik ben bang dat we die woorden héél letterlijk moeten nemen. Het paspoort. Daar gaat het om. Als het paspoort er maar doorheen komt.

    En als dit allemaal een stap te ver lijkt, en je niet wilt geloven dat dit er daadwerkelijk aan kán komen, dan zou ik willen zeggen- bepaal voor jezelf eens NU welke stap wél te ver is. Want ik vermoed, dat als die vraag begin 2019 was gesteld, een door de overheid uitgegeven digitaal systeem dat met een rood of groen vinkje bepaalt of je ergens wel of niet welkom bent, dat die bij veel mensen hoog op de lijst had gestaan...



    Goed, ik ben het er niet per letter mee eens maar hij tikt hier wel iets aan waar ik persoonlijk van denk dat hij echt wel een punt heeft. Iedereen is wat mij betreft vrij om te kiezen wat hij of zij wil: wel of geen vaccinatie maakt in mijn beleving geen verschil, maar de tweedeling in de maatschappij is er in een aantal gevallen wel degelijk. Hoe we daar in de toekomst mee omgaan zal enkel de tijd leren.


    relax Vrijdag 24 september 2021 - Vakantie.
    Het komt wellicht door de lange periode die tussen de laatste zomervakantie zat en deze, of dat alle shit rond Corona me de strot uit komt of noem maar iets. Feit is dat ik m'n auto op de zaak gebracht heb, met de trein naar huis gekomen ben en vakantie heb waarbij die treinreis me overigens ook geen goed deed. Er hing in het treinstel een enorm bedompte lucht van een verwarmde prullenbak die 2 maanden niet geleegd is of iets dergelijks en dat in combinatie met de nog steeds geldende mondkapjesplicht in het openbaar die ik uiteraard compleet vergeten was zorgden er voor dat ik de reis naar huis niet als prettig ervaarde.

    Maar goed, de komende periode dus erg weinig een wekker zetten en veel leuke dingen doen. Ik ben er aan toe en vind op één of andere manier ook dat ik het verdient heb. Over dat laatste mogen de meningen wat mij betreft uiteraard verschillen, maar ik hoop serieus op een periode waarin ik niet alleen actief leuke dingen kan doen die energie opleveren maar ook daadwerkelijk rust kan pakken om de batterij weer op te laden. Over die rustmomenten zal ik hier weinig schrijven, maar over andere (leuke) dingen natuurlijk des te meer :)


    stoptober Donderdag 23 september 2021 - Gaaf.
    Vandaag zag ik in een Facebook groep ineens de onderstaande foto van de volle maan hier in Zaltbommel voorbij komen. De foto is eergisteren al gemaakt en gepost, maar met Stoptober weer in zicht deed hij me ineens denken aan m'n eigen Stoptober. Of eigenlijk Stopmei, want dat was het vorig jaar en het gaat nog steeds volop door op een manier die ik nooit verwacht had. Zelfs als iemand bij me in de buurt staat te roken doet het me feitelijk helemaal niks en dat is érg lekker om te merken.

    Vandaag sprak ik nog iemand die het aantal dagen aangaf en zelf heb ik dat bewust eigenlijk nooit gedaan. Tenminste... je telt in het begin volgens mij zelfs de minuten nog, maar op een gegeven moment is elke dag die je niet gerookt hebt er één en zo gaat het dan gestaag verder. Omdat ik min of meer toevallig exact tijdens de volle maan van mei 2020 stopte tel ik niet in dagen maar in manen en kan met enige trots melden dat ik dus inmiddels al 17 manen niet gerookt heb. En ja, ik ben er serieus blij mee :)

    volle maan in bommel september 2021



    houthakker Dinsdag 21 september 2021 - Autoreclame.
    Feitelijk denk ik hier al heel lang over, maar de twijfel was telkens groter dan de zekerheid en daarom kwam het er niet van. Reclame op een auto kan erg definitief zijn en eigenlijk heb ik er helemaal geen zin in om alle kilometers met een 'zakelijke' auto te doen, dus heb ik de knoop doorgehakt en ben om het te proberen eens voor een magneetplaat gegaan.

    Die kan er op en er af wanneer ik wil en daarnaast is het geen definitieve sticker op een auto die je na jaren gebruik alsnog blijft zien nadat hij verwijderd is. Gewoon lekker simpel zonder enige poespas: naam en telefoonnummer, al heb ik dat laatste hier in dit voorbeeld maar even verwijderd want in het ontwerp staat dat in het zwarte deel. Ik ben benieuwd hoe het er achterop een witte auto uit gaat zien.

    harre's tree removal auto reclame



    muzieknoot Maandag 20 september 2021 - Bad Touch.
    Het is voor vandaag op Muzikale Maandag eigenlijk heel simpel: weinig mensen kennen de band Bad Touch, maar hun nieuwe single is gewoon érg lekker dus kunnen ze wel wat aandacht gebruiken. Check Twenty Five Miles.


    inspiratie Zaterdag 18 september 2021 - Quote.
    De laatste loodsjes richting de vakantie en door weet ik wat voor omstandigheden voelt het ook echt als de laatste loodjes. Wellicht omdat ik vorig jaar nog erg vroeg vakantie had en nu juist erg laat... ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat ik er aan toe ben. Afgelopen donderdagavond na een dramatische dag met mega veel vertraging door een ongeval op m'n route heb ik de gordijnen en het bed maar eens uit de vrachtwagen gehaald en die gewassen. Vandaag de cabine eens lekker uitgesopt, de schone spullen terug gehangen en dat geeft toch wel weer een veel beter gevoel.

    Verder even gras gemaaid en daarmee was de dag qua activiteiten wel weer voldoende gevuld voor m'n gevoel. Het wordt dan komende week een kwestie van afronden, m'n privé spullen die ik er niet in wil laten liggen er uit halen en dan naar Maasbree om de auto in te leveren. Ze hebben er qua onderhoud nog best wat werk mee, dus dat kan mooi in die periode gedaan worden. Al rommelend over Youtube zat ik een filmpje van Billy Ray Smith te kijken en hij is in mijn beleving zo'n beetje 'Mr. Positive'. Een vakman als het gaat om het laten vallen van bomen, maar ook een verspreider van geduld, liefde en verdraagzaamheid onder de mensen. Hij kwam vandaag met deze quote en ik vind hem prachtig.

    When your spirit is nurtured,
    there will be no need to down others.
    No life storm wavers the man rooted in love.
    The human becomes invincible,
    stones bounce off him, nor does he throw any.
    Find what nurtures your spirit.

    En met deze wijze woorden ga ik mezelf maar eens even opfrissen en dan een hapje eten maken. De eerste dag van het weekend zit er dan alweer op, maar het was wel een goede en mooie dag.


    auto Woensdag 15 september 2021 - Voorspoedig.
    Met nog net iets minder dan 2 weken te gaan heb ik zo goed als alles voor m'n andere auto geregeld cq in huis en dat stemt me vrolijk. Van het simpele ding als een karabijnhaak voor de trekhaak die er nu niet bij zit tot de complete inrichting om m'n spullen netjes en veilig te kunnen vervoeren, van een steuntje voor een telefoon wat nog ingebouwd moet worden tot borden voor werkverkeer en eigen reclame... het zijn allemaal kleine dingetjes die ik graag in één keer klaar maak om er daarna nooit meer naar om te hoeven kijken.

    Sommige dingen zijn daadwerkelijk nodig en sommige dingen alleen maar handig, maar in allebei de gevallen zijn ze nuttig en is het dus gewoon slim om te doen. Een voorbeeld? Ik heb een privé auto waar verder niks op staat en heb in het bos nu een paar keer bezoek gehad van boswachters die toch even kwamen kijken. Die gaven onafhankelijk van elkaar aan dat het voor hun makkelijk is als er borden 'werkverkeer' op een auto zitten, zodat zij weten dat het niet om een wandelaar of fietser gaat die z'n auto in het bos neerzet om vanaf daar te vertrekken. Sta ik op een normale parkeerplaats, dan is zoiets uiteraard niet nodig maar in het geval van boswerk of parkeren op een plek waar het eigenlijk niet mag kom je er blijkbaar wel mee weg.

    Ik hoop alleen dat ze dan (al is het steeksproefsgewijs) alsnog even op de herrie af komen, want anders is dit natuurlijk een mooie manier om een soort van parkeervergunning te hebben. En voor de goede orde: dat is het niet en de aanwezigheid van die borden geven de bestuurder van de auto ook op geen enkele manier wettelijk extra rechten. Ze zijn er officieel enkel om het overige verkeer te waarschuwen dat er met het voertuig dingen gedaan kunnen worden die je normaal niet verwacht en als voorbeeld daarvan zou je kunnen denken aan het binnenrijden van een werkvak langs een snelweg. Maar goed, allemaal kleine dingen dus die het leven als zager makkelijker en leuker maken.

    houthakker Verder kreeg ik te horen dat het lastig is om de stam van de zaagklus in Maasbree te verkopen cq er vanaf te komen. Ik blijf van mening dat het een prachtig stuk hout is waar je echt wel iets moois van kunt maken en op dit moment loopt er een aanbieding bij een biljartbouwer, maar verder heeft nog niemand daadwerkelijke interesse getoond. Voor de meesten is het simpelweg te groot om te kunnen bewerken en buiten dat moet je al met knap materiaal komen om het hele ding daar uit de tuin te kunnen takelen.

    restant rode beuk

    Het gaat om deze, alleen is de dunnere tak (ook nog gewoon 25 tot 30 cm diameter) er inmiddels af dus gaat het enkel om de dikke stam. Ik hoop dat hij alsnog verkocht kan worden omdat het feitelijk gewoon zonde is om hem op te stoken, maar als niemand interesse heeft dan heb ik in de vakantie alsnog een klusje te doen. Hij moet sowieso om en in stukken zodat hij dan voor een deel met mij mee kan en voor een deel binnen de familie verdeeld kan worden. Maar goed, mocht je interesse hebben of iemand weet die er iets mee kan... laat maar weten.


    coronavirus Dinsdag 14 september 2021 - Corona, deel 16.
    Er zijn eigenlijk 2 codewoorden aan de dag van vandaag en dat is ten eerste 'vaccineren' en ten tweede 'versoepelingen'. Dat vaccineren deels nut heeft staat inmiddels als een paal boven water, maar het is zeker geen heiligverklaring op het moment dat je gevaccineerd bent omdat ook deze groep nog steeds ziek kan worden, het virus bij zich kan dragen en daarmee kan zorgen voor een verspreiding. Ook onderzoekt men nog in hoevere de werkzaamheid van een vaccinatie overeind blijft naar mate er tijd verstrijkt. En toch... door het vaccineren meent het nog steeds demissionaire kabinet te kunnen stellen dat er versoepelingen doorgedrukt kunnen worden en daar gaat het dan eigenlijk behoorlijk mis.

    Niet alleen mag je de werking van de vaccins in twijfel trekken maar nu kunnen mensen die gevaccineerd zijn, negatief getest zijn of minder dan 6 maanden geleden Corona gehad hebben een QR code krijgen waarmee ze één van de eerder genoemde 3 aan kunnen tonen en daarmee mag je dan deelnemen aan allerlei sociale en culturele dingen. Mensen zonder die QR code worden dan geweerd en het is de bedoeling dat de horeca zelf daar mensen voor inzet en het gaat handhaven. In het kort zegt de horeca dit niet te kunnen en bovenal niet te willen.

    Ik kan me daar iets bij voorstellen, want wat de regering op deze manier doet is het creëren van een tweedeling en de horeca mag voor politieagentje gaan spelen. Naast het aspect dat je groepen mensen buitensluit en je daardoor over discriminatie zou kunnen spreken heeft diezelfde horeca al een paar enórme klote seizoenen achter de rug en het laatste wat ze kunnen gebruiken zijn nóg meer kosten bij nóg minder omzet. Velen kiezen er daarom op dit moment voor om die QR code niet te gaan handhaven en dus is iedereen zoals het altijd geweest is van harte welkom. Of dat gevolgen heeft en zo ja, welke is op dit moment nog niet duidelijk. Maar het zou zomaar kunnen dat deze mensen zichzelf nu echt aan de frontlinie plaatsen, want ik ga er vanuit dat een regering er best wel consequenties aan zal verbinden.

    Maar goed, dan heb je ook nog de mensen die stellen dat de regering dit juist doet om mensen over de streep te trekken qua vaccinatie. Als je het niet wilt en je mag cq kunt dan geen leuke dingen doen kies je er misschien voor om het toch maar te doen en is het doel bereikt. Op een slinkse wijze, want meerdere keren heeft minister Hugo de Jonge gesproken over het feit dat er nooit een vaccinatiedrang of vaccinatieplicht zal komen en je kunt nu door alle 'voordelen' die gevaccineerden tegenover niet gevaccineerden krijgen inmiddels echt wel stellen dat er minimaal wel drang is en dat het misschien zelfs al wel plicht te noemen is, al gaat dat laatste mij persoonlijk dan nog te ver.

    Feit blijft dat ze blijven hameren om toch maar te vaccineren, ondanks alle nadelen die daar aan kleven en het op zich best een keus kan zijn er voorlopig nog even vanaf te zien. Hoe meer ik mensen spreek, hoe meer blijkt dat de 'anti vaxers' eigenlijk helemaal niet uit principe tegen vaccineren zijn. Ze willen enkel dit vaccin op dit moment niet met als reden dat er nog veel te weinig over bekend is. Je hebt als gevaccineerde sowieso NIKS om op terug te vallen als het mis gaat (en dat gaat het echt wel met enige regelmaat), want zowel de fabrikant als de staat hebben zich allebei wel ingedekt en in die zin heeft het ook geen zin om deze vaccinatie te vergelijken met die tegen difterie, kinkhoest, tetanus, polio, Hib-ziekten en Hepatitis B die verreweg de meeste kinderen krijgen.

    Dat zijn vaccins die uitvoerig getest zijn, al jaren in gebruik en waar exact bekend van is wat de voor,- en nadelen zijn. In het geval van de Covid-vaccinatie zie ik het persoonlijk als een soort gok en wil ik het nog net niet Russisch Roulette noemen als ik kijk naar beelden waar te zien is dat het volledig mis gaat bij mensen en dan gaat het enkel nog maar om de periode net na de vaccinatie. Daar weet men nog niet 100% wat te verwachten, laat staan wat de effecten op de lange termijn zijn en dan kun je toch niet echt spreken van een medische handeling met trefzekerheid. Maar goed, de tijd zal het leren. Zowel wat de effecten van vaccineren op de lange termijn zijn, als wat er binnen de sociale en culturele sector gaat gebeuren. Een fijne en ontspannende tijd vind ik het op dit moment eigenlijk niet en daarom doe ik maar gewoon m'n eigen ding en zie wel wat er allemaal op me af komt.


    muzieknoot Maandag 13 september 2021 - Stone Broken.
    Zware gitaren met een rammelende bas en beukende drums, die kan ga ik vandaag op met Muzikale Maandag en dat is dan voor het geval je de band Stone Broken niet kent. Toen ik dit voor het eerst hoorde dacht ik dat het om Nickelback ging, want de productie klinkt zo'n beetje hetzelfde maar ik vind het persoonlijk muzikaal gezien een heel stuk beter. Check van het album All in time het nummer Not your enemy.


    huisdieren Zaterdag 11 september 2021 - Dieren.
    Dieren... en dan doel ik niet op het plaatsje, maar eigenlijk is het toegespitst op huisdieren en het kan zijn dat ik er al eerder over geschreven heb maar ja... dat moet je me in dat geval maar vergeven. Via Twitter leerde ik Wilma de Joode kennen, een vrouw die mega enthousiast is als het gaat over haar eigen honden maar die ook stukjes plaatste over herplaatsingen en zo. Ze kwam me ergens wel bekend voor, maar echt plaatsen kon ik het niet tot ik er achter kwam dat ze in Herwijnen woont en daarmee dus eigenlijk vlak in de buurt.

    Ze werkte eerder als directeur bij het asiel hier in Bruchem, maar op dit moment is ze met name druk met een stichting die ze samen met een paar anderen heeft opgericht namelijk Sterk voor dieren. Het mooie aan deze stichting is dat ze rekening betalen voor mensen die dat zelf niet kunnen. Mensen die op een bepaald moment bijvoorbeeld een hond in huis nemen en daarna zo in de problemen komen dat ze de rekening van de dierenarts niet meer kunnen betalen en het beestje dus eigenlijk onnodig te lijden heeft.

    Nu zou je kunnen zeggen: "Neem dan geen hond, als je die niet kunt betalen!" maar in deze gevallen gaat het dus om dieren die al langere tijd bij hun baasje zijn en waar de situatie gaandeweg de tijd ontstaan is. Ik vind het persoonlijk een super initiatief om op deze manier mensen te helpen voor hun dier te zorgen, maar feitelijk komt het er op neer dat ze met deze stichting juist voor de dieren zorgen in plaats van voor de mensen. De rekening van een dierenarts wordt bijvoorbeeld rechtstreeks voldaan en het is dus niet zo dat het geld bij een eigenaar achter kan blijven in plaats van dat het naar de zorg voor een ziek dier gaat.

    Donaties zijn daarom altijd van harte welkom, maar omdat geld eigenlijk toch een soort van nodig maar gevoelloos ding is besloot ik contact op te nemen met Wilma of ik persoonlijk iets voor haar kon betekenen. Ik heb immers een auto waar het één en ander in kan, dus iets ophalen of wegbrengen is geen enkel probleem. Op die manier spaart het haar en de stichting tijd en geld uit en is het mijn manier van toch iets kunnen doen. Ik heb inmiddels diverse ritjes gedaan namens de stichting en kan melden dat het geld serieus goed terecht komt. In details treden wil ik niet vanwege de privacy van de diverse mensen waar ik geweest ben, dus tja... neem het gewoon van me aan dat dit een goede stichting is met een mooi doel.

    Wil je meer informatie of toch ook iets doneren dan kan dat uiteraard. Nog sterker, ik zou het heel leuk vinden als iemand via deze pagina in contact komt met de stichting en besluit iets over te maken. Alles is van harte welkom, het gaat niet om het bedrag maar om het gebaar. Check voor alle info die je nodig hebt de website van de Stichting Sterk voor Dieren.


    update Woensdag 8 september 2021 - Gedoe.
    Het is maar hoe je er zelf in staat natuurlijk, maar gezien de andere auto die er komt moeten er wat dingen aangepast worden. Het gereedschap,- cq materialenrek wat er in staat moet bijvoorbeeld veilig worden ingericht en dat betekent dat er een plannetje gemaakt moet worden over wat waar komt en hoe dat dan vast gezet gaat worden. Verder ben ik op zoek naar een nieuwe houder voor het tolkastje voor Frankrijk en Italië want die is uit de Nemo eigenlijk niet fatsoenlijk uit te krijgen en voor dit apparaat is ook een kentekenwijzigging nodig.

    In het verlengde daarvan moet er ook een nieuwe milieusticker komen voor Frankrijk aangezien ook die kentekengebonden is, alleen laat die voorlopig nog even op zich wachten aangezien ik die pas aan kan vragen als ik het originele kentekenbewijs heb. Er zit een bluetooth verbinding in voor de telefoon, maar geen houder en voor het geval je denkt dat die houder dan niet nodig is: wat als je de telefoon ook voor navigatie gebruikt? Ik heb vorig jaar toen ik met de Nemo naar Italë vertrok een perfecte houder gevonden en hoop dat ik die in de Transit in kan bouwen zodat ook navigeren veilig kan, ook al heb ik dat maar erg weinig nodig.

    Mooi bruggetje weer, want over Italië gesproken: m'n vakantiewerk gaat daar dit jaar niet door. Voor een deel heeft dat te maken met hoe m'n vakantie valt want ik zou er dan maximaal anderhalve week naar toe kunnen, maar voor een deel ook met de toestanden rond Corona en het verplichte testen cq gevaccineerd zijn en het belangrijkste deel: ik krijg de milieusticker waar ik eerder over schreef nooit op tijd in huis. Nu schijnt het zo te zijn dat een kopie van de mail ook voldoende is, maar ja... dat is maar wat ik onofficieel vernomen heb en ik heb er niet zo'n trek in om bij de Fransen langs de kant gezet te worden en vervolgens een rijverbod te krijgen omdat er een stickertje van €4.50 ontbreekt.

    Het zijn dus aan de ene kant details te noemen, maar aan de andere kant zijn het wel details waar ik als het goed is weer jaren mee vooruit moet en ik het juist daarom gelijk maar goed aan wil pakken. Iets wat ik wellicht nu al minder goed heb aangepakt is het punt dat ik nog een complete set winterwielen van de Nemo heb waar ik vanaf moet. Of ik die bij de garage laat waar ze in de opslag liggen of ze ophaal en gewoon maar verkoop weet ik op dit moment nog niet. Komt tijd, komt raad...


    muzieknoot Maandag 6 september 2021 - The Teskey Brothers.
    Al een paar weken zit ik in oude muziek te rommelen op Muzikale Maandag en op zich met een goede reden, maar iets nieuws is misschien ook wel eens grappig. Nu is het nummer van vandaag ook niet écht nieuw meer en de band is al sinds 2008 actief is, maar sinds kort eigenlijk pas bekend is in Nederland.

    Jammer, want het is echt wel goede muziek en het bruggetje met 'oud' is dat dit eigenlijk nieuw is maar oud klinkt. Check deze live uitvoering van Crying shame en let daarbij op de complete sound en met name de zang van Josh. De combinatie geeft een soort oude Motown-achtige sound, maar stiekem is het niet alleen modern maar gaat het ook nog om blanke muzikanten. Hoe dan ook, ik vind het heerlijk.


    nieuws Zondag 5 september 2021 - Kogel, kerk, enz.
    Na zeker anderhalf jaar bepalen wat ik zocht in de markt en rondkijken of ik iets geschikts kon vinden is het sinds gisteren toch zo ver: misschien toch met een beetje pijn in het hart, maar ik ga afscheid nemen van de Nemo. Er is één ding waar ik met deze auto echt héél tevreden over ben en dat is het brandstofverbruik, want gisteren hobbelde ik bijvoorbeeld 523 km met een gemiddelde van 4.4 ltr per 100 km en dat is iets anders uitgedrukt 1 op 22.7 en een beetje.

    Verder zit er totaal geen comfort in. Iets waar ik me normaal totaal niet aan stoorde, maar inmiddels wil ik toch ietsje meer luxe en dat is dan nog afgezien van de in mijn beleving vele reparaties die ik gehad heb en er nog aan zitten te komen. Een set veren die in 5 jaar afbreekt terwijl hij zelden volledig belast wordt vind ik qua tijd nogal kort, storing in een schakelaar die vervangen wordt en okee... het was een gok om een tweedehands exemplaar te monteren, maar als hetzelfde probleem dan na een paar maanden alweer terug is en de reparatie rond de €250,- euro is vind ik dat toch ook wel weer behoorlijk zonde.

    En zo zijn er heel veel kleine dingetjes die me uiteindelijk lieten besluiten op zoek te gaan naar iets anders en dat heb ik gevonden in een Ford Transit Connect. Hij is ietsje groter dan de Nemo en hoewel ik de extra ruimte altijd wel kan gebruiken maar niet persé nodig heb is het wel een auto waar je comfortabel mee kunt rijden. Dat en de configuratie zonder schuifdeuren, met achterdeuren zonder glas en de aanwezigheid van een trekhaak zijn de dingen die de auto voor mij precies af maken, dus tja... Ergens in de loop van de maand mag ik deze in gaan richten:

    ford transit connect schuin voorzijde


    auto Donderdag 2 september 2021 - Nieuw karretje?
    En zo trof ik mezelf ineens achter de pc, serieus rond kijkend voor een andere auto. Ik heb op zich best wel leuke kilometers met de Nemo gemaakt die ik nu heb, maar het is een beetje een gebed zonder eind aan het worden. Ik kan nu allerlei details gaan noemen die er aan mankeeren of die er in ieder geval aan zitten te komen, maar het feit is dat het eigenlijk gewoon jammer is dat bij de laatste bandenwissel nog zoveel vervangen is. Er zijn toen niet alleen nieuwe zomerbanden op gekomen, maar ook nieuwe veren aan de voorkant omdat die de rechter gebroken was en dat was bij elkaar weer een beste kostenpost.

    Nu is het de lichtschakelaar die weer voor problemen zorgt en een nieuwe kost zonder montage ergens rond de €850,- omdat ze bij Citroën besloten hebben wat dingetjes aan te passen en daarmee moet in dit geval niet alleen de schakelaar maar ook een deel van de kabelboom vervangen worden en dan kom je dus op zo'n lomp bedrag uit. Half vorig jaar is dat opgevangen door een tweedehands schakelaar er op te zetten, maar die begon na een maand of 3 ook weer problemen te geven en dat zit nu op een punt dat hij ook écht vervangen moet worden.

    De keus is dan weer een tweedehands waarmee het ongeveer zeker is dat ik die reparatie binnen afzienbare tijd nóg een keer kan laten uitvoeren of een nieuwe schakelaar laten monteren en dan kost het een rib uit m'n lijf. De tweedehands is inclusief montage zo rond de €250,- dus in principe is die nog een keer vervangen nog steeds goedkoper dan het laten monteren van een nieuwe, maar ik zoek het gewoon totaal NIET om jaarlijks met hetzelfde probleem in de garage te staan, terwijl ik met dat probleem dan al 4 tot 6 maanden rond hobbel en mezelf daar feitelijk gewoon aan zit te ergeren.

    Verder zijn de koplampen dof aan het worden en dat is inmiddels in zo'n stadium dat daar bij de eerstvolgende APK keuring ook wel wat opmerkingen over zullen komen, dus kortom... het karretje is aan vervanging toe en gezien wat ik eerder schreef ben ik daar eigenlijk net te laat mee. Maar goed, het is verder een prima karretje want ondanks dat er totaal geen luxe in zit zijn er dus wel de nodige dingen aan vervangen en zou hij nog best een tijdje mee kunnen. Motorisch is hij prima, qua verbruik érg zuinig en met €77,- per maand aan wegenbelasting mag ik ook daar niet over klagen.

    Maar toch is m'n keus voorlopig hier even op gevallen: een Ford Transit Connect. Het is volgens mij zo'n beetje de meest basic uitvoering, maar voor mij gaat er met bijvoorbeeld airco en cruise control echt een hele wereld van luxe voor me open. Ik ga er binnenkort maar eens een proefrit mee maken en dan is hij misschien zelfs zakelijk in te zetten, maar hoe ik dat in ga vullen moet ik nog even zien. Als er nieuws is, dan lees je het hier vanzelf :)

    ford transit connect schuin voorzijde

    ford transit connect schuin achterzijde

    ford transit connect binnenkant bijrijderskant

    ford transit connect binnenkant bestuurderskant

    ford transit connect achterzijde

    ford transit connect achterin binnenkant sortimo inrichting

    ford transit connect met sortimo inrichting

    ford transit connect sortimo inrichting