logo harre

Home
Blog
Breaking News
Xtra
Muziek
Drums
Bands
Werk
P. Daemen BV
AWS
Scania
Boom verwijderen?
Harre's Tree Removal
Algemeen
Video's
Links
Contact
Contact


Harre op Facebook

Harre op Youtube

logo breaking news


Zondag 29 april 2007.
Een leuke dag, zo achteraf bekeken. Vannacht naar Schiphol gereden om daar wat vakantiegangers af te zetten en dat liep eigenlijk vanzelf. Je weet maar nooit met al die wegwerkzaamheden, maar in één uur en drie kwartier was ik weer thuis. Vanmorgen samen met m'n ex buuf een lekker ontbijtje naar binnen gewerkt, wat zitten kleppen en daarna op de fiets gestapt voor een rustige duurtraining.

Vanaf Wijk en Aalburg (ik moest de auto van vannacht nog terugbrengen) vertrokken naar de Heusdense brug en vanaf daar een stukje richting Waalwijk gereden. Op een gegeven moment kwam ik langs een dijkje wat er wel aantrekkelijk uit zag en waar ik me wel eens vaker van af had gevraagd waar dat nou naar toe ging. Makkelijk natuurlijk... Gewoon links af dat dijkje op en dat was echt heel mooi fietsen. Uiteindelijk kwam ik in Drunen terecht en vanaf daar een keer rechts af richting Helvoirt om daar na een klein stukje weer linksaf zo'n dijkje op te gaan. Geweldig, want via dat dijkje kwam ik in Vlijmen en vanaf daar ben ik binnendoor via Bokhoven naar Hedel gereden om vanaf daar de dijk naar Kerkdriel te nemen en toen langs de Van Heemstraweg terug naar huis. Het weer was prachtig, maar er stond wel een hele harde wind. Aan de ene kant een nadeel, maar aan de andere kant misschien maar goed ook want anders zou het echt heel heet zijn.

Een rondje wat ik gereden heb op maximaal 72% van de maximale hartslag (= 136 slagen per minuut) en op die manier heb ik op een rustige manier 49.14 km gereden. Met een totale tijd van twee uur, 7 minuten en 19 seconden kwam het gemiddelde door de harde wind slechts uit op 23.1 km/u. De maximale snelheid doet er eigenlijk vandaag niet toe, want toen ik op de terugweg een beetje uit de wind reed vanwege wat bomen kon ik het niet laten om even een stuk flink aan te zetten. De maximale snelheid kwam daarmee vandaag uit op 47.9 km/u, maar dat is natuurlijk niet op een hartslag van 136 bpm... :-)

Zaterdag 28 april 2007.
Life's all about making choices

Daar komt het eigenlijk op neer... Pijnlijk om voor de verandering weer eens te moeten constateren dat een dag gewoon een uurtje of twaalf te kort is, want er zijn altijd zoveel dingen die ik wil doen maar er is eenvoudig geen tijd voor. Keuzes maken...
- Mezelf afgemeld voor de wedstrijd in Arnhem, vanwege te weinig trainingsuren
- Het trainingsschema aangepast om het fietsen geen hoofdbestanddeel van m'n leven te maken - Morgen niet met de fiets het bos in, vanwege een nachtrit naar Schilhol
- Maandag niet met de fiets het bos in, vanwege een nieuwe aankoop voor m'n drumstel en een verjaardag
Maargoed, misschien zie ik het allemaal wel te negatief en ik zal het één en ander hieronder verduidelijken.

Ik vind mountainbiken echt heel gaaf om te doen. Lekker rammelen met zo'n fietsje door het bos is ontspanning door inspanning en het geeft gewoon een heel goed gevoel. Maargoed, in het verlengde daarvan wil ik dus een paar wedstrijdjes gaan rijden en daar begint het dan te wringen. Wil je een beetje presteren bij een wedstijd zul je veel op de fiets moeten zitten en dat is iets waar ik gewoon de tijd niet voor heb. Of eigenlijk: de tijd niet voor vrij WIL maken, want naast een werkweek van zo'n 60 uur heb ik gewoon niet altijd de puf om ook nog eens volle bak te gaan trainen. Als ik op tijd thuis ben is het natuurlijk heerlijk, maar het wordt ook nog wel eens laat en om nou om acht uur 's avonds nog voor een uurtje of twee tot drie op de fiets te stappen en de volgende dag toch weer om half vijf op te staan... dat schiet gewoon niet echt op. Wat dat betreft zou ik wel eens een 'normale' baan willen met gewone werktijden zodat je weet waar je aan toe bent, maar aan de andere kant weet ik weer van mezelf dat ik dat op een gegeven moment toch weer vreselijk saai zou gaan vinden.

Maargoed, ik kan dus niet het maximale uit het fietsen halen en naar aanleiding van een gesprek wat ik gisteren had over m'n trainingen heb ik besloten om mezelf af te melden bij de wedstrijd in Arnhem. Het zit tussen m'n oren, maar ik baal ervan als ik wil gaan trainen en het gaat door tijdgebrek gewoon niet. Dat levert dan weer stress op en daar wordt uiteindelijk niemand wijzer van. Als gevolg van die afmelding heb ik ook het trainingsschema aangepast zodat het geen MOETEN is, maar gewoon lekker fietsen voor de ontspanning. Iets waar het uiteindelijk allemaal mee begonnen is en wat het naar mijn idee ook zou moeten blijven. Ik had er voor kunnen kiezen om het schema niet aan te passen, maar dan zou m'n leven bestaan uit werken, slapen, eten en fietsen. Omdat ik naast die dingen graag ook nog wat andere dingen doe heb ik dus m'n keus gemaakt. De wedstrijd in Gieten gaat bij leven en welzijn natuurlijk wel gewoon door en zoals het er nu bij de inschrijvingen uitziet staan Rob en ik in hetzelfde startvak. Na de start zie ik hem natuurlijk nergens meer, maar dan heb ik iets om naar toe te rijden zullen we maar zeggen. Het duurt nog even door het oktober is, dus we zullen zien wat er van terecht komt. Het klinkt maf, maar dat evenement is iets waar ik nu al naar uit kan kijken...

Een leuk voorbeeld: een nachtrit naar Schiphol, rond vier het bed in duiken en dan jezelf bedenken dat je er om een uur of zes wel weer uit komt om ergens een mountainbike toer te gaan doen... Dat schiet dus helemaal niet op en dus kies ik er voor om toch maar wat te slapen en vervolgens een ritje op de weg te gaan doen. Ik heb nog een duurtraining staan van de afgelopen week, dus die kan ik dan mooi doen.

De rit in het bos had ik in eerste instantie doorgeschoven naar maandag (koninginnedag) maar vandaag ben ik wezen shoppen bij Jac Bogers voor een nieuw drumrack en... geslaagd! Het gevolg: ik moet ergens wat tijd zien te vinden om dat rack helemaal op te bouwen zodat het voor de eerstvolgende repetitie of wat dan ook gebruiksklaar is... Dat is dus maandag geworden en in plaats van het fietsen in de bossen doe ik dan wel een ritje naar de verjaardag van m'n zusje ofzo. Heb ik toch nog iets gedaan op m'n vrije dag... :-) Ohja, maandag of dinsdag zal ik wel een foto plaatsen van hoe het geworden is.

Vandaag ben ik dus lekker bezig geweest. Vanmorgen vroeg op gestaan en eerst een extensieve intervaltraining gedaan: 5 blokken van 1500 meter op een maximale hartslag van 90% (= 170 slagen per minuut) met een arbeid/rust verhouding van 1:0.5. Dat is dus 1500 meter rammelen en daarna 750 meter rustig fietsen. Met een rustige warm-up en de cooldown erbij ben ik daar 1 uur, 5 minuten en 50 seconden mee bezig geweest. In die tijd heb ik met een gemiddelde van 25.7 km/u een afstand gereden van 28.29 km en de maximale snelheid kwam vandaag uit op 39.6 km/u.

Na het fietsen wat gegeten, gedouched en in de auto gestapt naar Veldhoven. In eerste instantie wilde ik een Gibraltar rack hebben omdat dit er gewoon erg mooi uitziet, maar Jac wist me te overtuigen dat die ronde buizen op een gegeven moment toch problemen gaan geven en de shells van m'n kit zijn natuurlijk niet gemaakt om hardware en bekkens op te vangen. Vandaar dat m'n keus uiteindelijk gevallen is op een ander rack van Pearl. Het rechte zwarte rack wat ik nu heb is vervangen door een rack met poten van chroom en de bars zijn iets gebogen en zilverkleurig. Heel mooi, al zeg ik het zelf, maar het moet natuurlijk nog wel 'even' opgebouwd worden zodat m'n hele set erop past maar dat is dus een klusje voor een andere dag.

Verder druk in huis bezig geweest zodat ik daar voor de rest van het weekend niet meer naar hoef te kijken en alleen maar bezig hoef te zijn met 'ontspanning door inspanning'... :-)

Zondag 22 april 2007.
Er stond veel op het programma vandaag en uiteraard is het er niet van gekomen om alles af te werken. Gisteren eigenlijk veel te laat naar bed gegaan, dus vanmorgen besloten niet te gaan fietsen en een klein beetje uit te slapen. Daarna op m'n gemak een ontbijtje naar binnen gewerkt, wat achter de pc zitten klooien, m'n huishouden gedaan en toen m'n drumstel naar beneden gesjouwd.

Het was lekker warm in het zonnetje, dus liep ik lekker met alleen een korte broek aan achter het huis m'n set op te bouwen voor een fotosessie. In totaal heb ik 95 foto's gemaakt en de uiteindelijke selectie daarvan is hier te bekijken. Een eerdere sessie die ik in de studio had gemaakt toen ik de set net had opgebouwd na het spuiten staat (inclusief het hele verhaal van het project) ook nog online. Een geslaagde actie als je het mij vraagt, want de foto's zijn best mooi geworden. Ik ben alleen in die uren dat ik bezig was lichtelijk verbrand, maar dat mag de pret niet drukken...

Nadat ik alles weer had afgebroken, ingepakt en boven had staan was het dus tijd om de foto's uit te gaan zoeken. Dat viel toch niet mee met zo'n hoeveelheid, dus bij de tijd dat die online stonden was het alweer de hoogste tijd om aan het avondeten te beginnen. Een leuke dag gehad dus en aangezien het de komende dagen nog steeds mooi weer blijft kan ik het fietsen deze week er vast nog wel bij hebben. Tenminste, een beetje afhankelijk van het werk natuurlijk...

Zaterdag 21 april 2007.

drummersday beni steel drumkit
De Beni van Patrick waar de heren drummers op mochten spelen.


Vandaag organiseerde Patrick (van Patsticks) in samenwerking met muziekzaak Strings and Things in Kaatsheuvel de Drummersday 2007. Een dag die gericht was op een aantal metal drummers. Niet helemaal in m'n straatje zou je zeggen, maar toch was het leuk daar eens rond te kijken. Helaas kwam ik net aan het einde van de clinic van Ed Warby binnen en omdat dit voor het eerst was dat hij een clinic gaf had ik het toch graag willen zien.

ed warby drummersday kaatsheuvel
Ed Warby


Daarna heb ik nog de clinic gezien van Ariën van Weesenbeek, drummer van God Dethroned, alleen was het in dit geval jammer dat hij niet zoveel vertelde bij hetgeen wat hij deed maar meer bezig was met het spelen van wat nummers. Toch wel gaaf om te zien natuurlijk in deze muzieksoort, maartoch...

ariën van weesenbeek drummersday kaatsheuvel
Ariën van Weesenbeek


Als laatste heb ik gekeken naar Koen Herfst en die had toch wel een hoop geinige dingen om te laten zien en horen. Wellicht door het verschil dat hij ook les geeft (voor zover ik begreep), maar hij was na het spelen van wat dingen wel bezig om hier en daar wat uitleg te geven.

koen herfst drummersday kaatsheuvel
Koen Herfst


De laatste clinic van Jeroen Simons heb ik ook gemist, want toen was het voor mij alweer tijd om naar huis te gaan. Maargoed, natuurlijk niet voordat ik een stel Balbex stokken had ingeslagen :-). Van de setjes die ik een tijdje terug kreeg van Nick om te testen kwamen de Germany 5A het beste voor mij uit de bus en daar heb ik gelijk maar drie setjes van meegenomen. Voorlopig heb ik dus aan stokken geen gebrek, te meer omdat ik de Pro-Marks ook nog op voorraad heb. Maarja, die mep ik er wel doorheen in de loop der tijd... :-)

drummersday kaatsheuvel pat sticks patrick drummers drums
Alle drummers samen met Patrick


De foto's van deze dag zijn overigens gemaakt door Nick van Marwijk. Die liep daar niet alleen als drumtech, maar ook nog als fotograaf rond en van hem kreeg ik toestemming wat foto's te gebruiken :-).

Vanavond lekker op m'n gemak achter de pc gezeten en nog eens een extra pagina met foto's uit Nederland in elkaar gezet. Ik vond dat die na de pagina met foto's uit het grote rivierengebied toch niet achter konden blijven en ik zal ze allebei ook trouwens regelmatig aanvullen. Beide pagina's zijn te bekijken via de knop 'Xtra' op de startpagina.

Plannen voor morgen: eigenlijk zou ik met de mountainbike het bos in gaan, maar ik heb weer eens te weinig tijd om alle plannen uit te voeren die ik heb. Er moet hier in huis nog het één en ander gedaan worden, ik wil gaan fietsen en 's middags wil ik buiten wat foto's van m'n drumstel maken. Dit is de ideale gelegenheid daarvoor omdat het nu nog heel mooi weer is, dus vandaar dat ik maar een rondje op de weg ga fietsen in plaats van ergens het bos in te duiken. Dat scheelt me in tijd al snel zo'n twee uur als je de reistijd en het onderhoud erna bij elkaar telt. Morgen dus eerst m'n huishouden maar eens doen, dan een anderhalf tot twee uur fietsen op de weg en daarna m'n set naar beneden sjouwen, opbouwen en wat mooie foto's zien te maken. Bij de tijd dat ik dan alles weer aan kant heb is het alweer bijna het einde van het weekend ben ik bang...

Vrijdag 20 april 2007.
Nog steeds is het best wel aardig weer met temperaturen rond de 15 graden, veel zon maar ook veel wind en dat maakt het qua gevoel wel koud. Zeker als je even uit de zon bent... Vandaag was ik in ieder geval toch nog mooi op tijd thuis om een stukje te gaan fietsen.

De planning was 60 tot 75 minuten op een hartslag van 81% te zitten (zo rond de 154 slagen per minuut) en op die manier heb ik een mooi rondje gemaakt via Geldermalsen naar Tiel en zo weer terug. Met de warm-up en cool-down erbij kwam dat bij elkaar op 1 uur 32 minuten en 59 seconden en in die tijd heb ik met een gemiddelde van 26.8 km/u 41.61 km gereden. De maximale snelheid kwam vandaag uit op 34.4 km/u.

Dinsdag 17 april 2007.
Het weer is ineens een stuk kouder, maar dat viel natuurlijk ook wel te verwachten want temperaturen van 25 graden en meer zijn natuurlijk niet normaal voor deze tijd van het jaar. Het zal vandaag een graad of 17 of 18 geweest zijn, maar wel met veel wind erbij en daardoor voelde het toch een stuk kouder aan en ook 's avonds koelt het snel af.

Maargoed, ik was redelijk op tijd om nog even een uurtje te gaan trainen en vandaag ging het om een uurtje fietsen op maximaal 81% (= ongeveer 154 slagen per minuut) van de maximale hartslag. Ondanks de wind liep het toch wel lekker en inclusief een korte warm-up en cool-down kwam ik na 1 uur, 13 minuten en 14 seconden weer thuis met 31.92 km op de teller. Dat geeft een gemiddelde van zo'n 26.1 km/u, terwijl de maximale snelheid vandaag uitkwam op 39.8 km/u.

Zondag 15 april 2007.
Gisteren is er weer eens een record gebroken als het over temperaturen gaat, want toen werd de vroegste zomerse dag (25 graden of meer) gemeten bij het KNMI in De Bilt en vandaag ging daar nog vrolijk een schepje bovenop. Erg warm dus voor de tijd van het jaar, maar in de loop van de week zullen de temperaturen weer gaan dalen dus moeten we er maar van genieten zolang het nog kan.

Genieten is het met dit weer zeker op de fiets. Alle bomen en planten lopen mooi uit en met dit mooie weer is dat een prachtig gezicht. Vandaag stond er een rustige duurtraining van twee uur op het programma, dus had ik ook mooi de tijd om rond te kijken. Inmiddels zitten we alweer halverwege de maand en ik heb het idee dat het lekker gaat met het fietsen. De gemiddelde snelheid gaat bij de duurtrainingen lekker omhoog, dus dat is bij dezelfde inspanning (= hartslag) een goed teken.

Vandaag dus een duurtraining van twee uur met een maximale hartslag van 136 slagen per minuut (= 72%) en dat liep lekker. Na 2 uur en 3 minuten precies stond ik weer thuis en had ik met een gemiddelde van 24.3 km/u een afstand van 49.9 km gereden, terwijl de maximale snelheid vandaag op 35.6 km/u uitkwam.

Zaterdag 14 april 2007.
M'n fiets heb ik niet eerder dan vandaag op kunnen halen en op zich was dat niet eens zo erg. De afgelopen week heb ik weer eens een zogenaamde 'off night' gehad. Tenminste, zo noem ik het zelf dan maar want het gaat dan om een nacht waarin ik niet of nauwelijks slaap. Met het werk heb ik daar overigens geen last van, voor het geval mensen denken dat ik zomaar overdag in slaap zou vallen, maar om dan nog te gaan trainen schiet gewoon niet echt op. Maargoed, ik heb m'n fietske dus vandaag weer kunnen halen met een tijdelijke vork erin.

Gelijk maar een van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat drinken voor onderweg te kopen, samen met wat NoTubes (goedje wat in de band gaat tegen lekrijden) en een nieuwe voorband. De Michelin AT die ik eind vorige jaar op het voorwiel heb gedaan bevalt goed, maar het grove profiel is in de droge tijd die er weer aan zit te komen niet nodig en dus heb ik besloten er een XCR Dry2 bij te kopen. Die lag er achter ook al op en in de komende winter kan ik dan gewoon weer met die AT aan het klooien. Afgelopen zondag begaf m'n zadeltasje het trouwens, want die brak finaal af bij het ophangpunt aan het zadel. Dat mag misschien ook wel na jaren trouwe dienst, maar zondag reed ik dus met een CO2 pomp met extra patroon, een binnenband, bandenlichters en een multitool in de rugzakken van m'n jas en dat was nou niet echt prettig rijden met al dat gespring achterop m'n rug als ik over de bulten ging. Gelijk dus gekeken voor een nieuw tasje, maar dat bleek niet voorradig dus dat komt dan van de week of anders volgende week wel een keer.

Vanmorgen heb ik met de band voor het eerst sinds lange tijd weer met Stefan gespeeld. Hij was er voor het eerst weer bij sinds zijn sabatical van drie maanden en het liep allemaal best goed. Voor Steef waren het in principe allemaal nieuwe nummers en naar mijn idee kon je goed merken dat hij thuis al een beetje bezig was geweest of in ieder geval de nummers goed geluisterd had, want hij pikt het vlot op. Mientje was er vandaag jammer genoeg niet bij, maar die had andere bezigheden dus volgende keer moeten we de club toch compleet kunnen hebben?

Dinsdag 10 april 2007.
Wat een geluk... De voorvork van m'n fiets moet een servicebeurt hebben en nu had ik eigenlijk in gedachten om de fiets vorige week vrijdag weg te brengen en hem dan zaterdag weer te halen met een tijdelijke vork erin, maar na contact te hebben gehad met Joost bij Van Tuyl bleek het daar zo druk dat dit niet te doen was. Na het weekend kwam beter uit, maar dan is het natuurlijk maar weer afwachten hoe laat ik thuis ben en vandaag bleek dat op tijd genoeg om even naar Bruchem te hobbelen en m'n fiets daar af te gooien.

In de loop van de week kan ik hem weer halen en naar verwachting zou de gereviseerde vork met een week of twee weer terug moeten zijn, maar als dat want langer duurt door de drukte die nu door het seizoen veroorzaakt wordt maakt me dat eigenlijk niet zo veel uit. Morgen staat er wel een uurtje trainen op het programma, maar dan verwacht ik niet al te vroeg thuis te zijn en mocht er toch nog tijd zijn om wat te doen dan zal ik dat op de spinningbike moeten doen. Op zich wel jammer omdat het weer op dit moment echt prachtig is, maar dat onderhoud moet nu eenmaal ook gebeuren...

Maandag 9 april 2007.
Tweede paasdag en een mooie gelegenheid om weer eens in Drunen te gaan kijken. Ik had de route sinds eind november vorig jaar al niet meer gereden en het kan aan mij liggen, maar het lijkt wel of de route een soort stuiterbaan geworden is. M'n bandenspanning staat gewoon op 1.8 bar, dus daar kan het niet aan liggen en misschien is het nooit anders geweest, maar het viel me vandaag zo op... Verder ligt de route er op dit moment wel aardig bij. Door de droogte van de afgelopen tijd zijn de zandbanken weer aardig mul geworden en op sommige plaatsen kon ik er met moeite of net niet doorheen komen.

Ik heb de route vandaag niet in zijn geheel gereden, maar gebruikt om gewoon lekker te klooien. Een beetje rommelen op techniek door hier en daar wat klimmetjes een keer extra te doen en dat soort dingen meer. Een voldaan gevoel in ieder geval en op deze manier heb ik de afgelopen dagen mooi kunnen gebruiken om wat uren te maken.

Alles bij elkaar stond ik met 25.45 km na 1 uur, 27 minuten en 53 seconden weer op de parkeerplaats. Dat geeft een gemiddelde van slechts 17.3 km/u, maar dat komt dus omdat ik hier en daar wat klimmetjes vaker gedaan heb en door het mulle zand waar soms niet doorheen te komen was. De maximale snelheid lag vandaag op 29.4 km/u.

Verder heb ik vandaag wat foto's online gezet die ik gemaakt heb tijdens de duurtraining van gisteren en ik ben van plan die foto's ter zijner tijd een beetje uit te breiden zodat op die manier een mooi overzicht ontstaat van dingen hier in het grote rivierengebied. De pagina is te bereiken via het menu 'Xtra' op de startpagina, maar als je heel nieuwsgierig bent kun je eventueel hier klikken om de foto's alvast te bekijken. Daarnaast heb ik de downloadpagina ook aangepast omdat Spamihilator daar nog op stond en die heb ik verwijderd. Het programma heeft hier lang goed dienst gedaan, maar zorgde op een gegeven moment voor zoveel problemen dat ik het verwijderd heb. Ook staan er nieuwe versies van Ad-Aware, CrapCleaner en Firefox online om te downloaden.

Zondag 8 april 2007.
Vandaag stond op de planning een rondje van twee uur met een hartslag van maximaal 130 slagen per minuut (72%) en in het kort was het gewoon genieten. Het weer was prachtig en ik heb echt op m'n gemakje lekker een tijd rondgereden. Hier en daar gestopt om wat foto's te maken, maar het resultaat daarvan zal later te bewonderen zijn.

Alles bij elkaar vandaag 1 uur, 58 minuten en 44 seconden weg geweest en in die tijd met een gemiddelde van 22.9 km/u een afstand van 45.35 km gereden. De maximale snelheid lag vandaag op 39.8 km/u. Morgen lekker een rondje klooien op de vaste route in Drunen...

Zaterdag 7 april 2007.
Vandaag heb ik eigenlijk maar één ding van belang te melden en dat is dat ik me heb ingeschreven voor de Bergrace in Arnhem op zondag 10 juni. Net als vorig jaar in de categorie 'heren, 105 minuten'. Verder heb ik een heerlijke dag gehad: lekker aan kunnen rommelen, bij diverse mensen langs geweest om een bakkie te doen, bij m'n zusje geweest om bij haar nieuwe huis te kijken en 's avonds gezellig bij m'n buuf gegeten. *grin* Was het leven altijd maar zo...

Vrijdag 6 april 2007.
Een vrije dag dus vandaag en die heb ik goed kunnen besteden. Vanmorgen eerst eens een beetje uitgeslapen en daarna wat gegeten, in huis wat dingetjes gedaan en daarna een anderhalf uur op de fiets weg geweest. Eenmaal thuis wat gegeten, gedouched, m'n administratie bijgewerkt en daarna de stad in om wat boodschappen te halen en toen ik daar van thuis kwam was het alweer het einde van de middag.

Tijdens het fietsen bedacht ik me dat ik deze pagina eens moest updaten omdat er onder anderen nog m'n trainingen van vorig jaar op staan en dat soort dingen meer. Dat heb ik vandaag ook allemaal even aangepast en een update pagina gemaakt waar geïnteresseerden kunnen zien waar de updates hebben plaatsgevonden. Nu maak ik alleen een melding op de startpagina wanneer de laatste update heeft plaatsgevonden, maar dus niet precies wat er gedaan is en dat is nu dus ook opgelost.

Het fietsen ging lekker vandaag, al voelde het een stuk kouder aan dan ik in eerste instantie verwachtte. De zon scheen heerlijk, maar omdat ik het al niet zo vertrouwde besloot ik toch maar de lange broek aan te doen, met daarop een shirt met korte mouwen en m'n zomerjas. Toen ik hier het hoekje om kwam en in de wind reed was ik heel blij met deze combinatie, want de korte broek zou echt nog te koud geweest zijn.

Al met al heb ik 1 uur 27 minuten en 5 seconden redelijk op m'n gemakje rond gereden en in die tijd kwam ik met een gemiddelde van 23.5 km/u aan een afstand van 34.1 km. De maximale snelheid lag vandaag op precies 41 km/u. Al met al dus een heerlijke dag gehad en een super begin van een lang weekend!

Donderdag 5 april 2007.
Spontaan komt er een vrije dag op m'n pad en de goede vrijdag van dit jaar is dus echt een GOEDE vrijdag! Geen materiaal om weg te rijden, dus blijf ik lekker thuis om een beetje uit te slapen, wat in huis te rommelen en een dik uurtje te gaan trainen. Een beetje de stad in om wat boodschappen te halen en dan zal de dag wel weer een heel eind om zijn ben ik bang...

Eigenlijk had ik m'n fiets ook nog wel willen brengen om de voorvork een servicebeurt te laten geven, maar daar was ik gewoon te laat mee. Een mailtje naar Joost bij Van Tuyl leerde dat ze daar voor het weekend gewoon helemaal vol zaten en dat is natuurlijk ook niet gek, want het is voorjaar en ook nog eens heerlijk weer op dit moment dus iedereen wil natuurlijk op die vrije dagen een beetje gaan fietsen. Nouja, op zich ook geen ramp want bijzonderheden zijn er eigenlijk niet en het gaat dus om preventief onderhoud wat best nog even op zich kan laten wachten.

Maandag 2 april 2007.
Vandaag lekker vroeg thuis, maar ook in de wetenschap dat het morgen laat zal worden... Het weer is nog steeds fantastisch en het voelde vandaag nog wat warmer aan dan gisteren waardoor ik besloot de korte broek maar eens aan te doen op de fiets. Een goede keus, al kwam ik ook nog wel mensen tegen met alleen een shirtje aan maar dat vind ik op dit moment toch echt nog te koud.

Vandaag stond een uurtje rammelen met een maximale hartslag van 81% (152 bpm) op het programma en het voelde op één of andere manier beter aan dan gisteren. Alles bij elkaar ben ik 1 uur, 5 minuten en 27 seconden bezig geweest en eenmaal thuis bleek dat ik 26.24 km had gereden. Dat geeft een gemiddelde van precies 24 km/u terwijl de maximum snelheid vandaag uitkwam op 32.3 km/u.

Zondag 1 april 2007.
Eén april... de dag dat de ene helft van de wereld een poging doet om de andere helft voor de gek te houden, maar dit hier is toch allemaal wel serieus. Vandaag voor het eerst in twee maanden op de fiets gezeten en ik moet eerlijk zeggen dat het me een beetje tegen viel. Het was op zich heerlijk zonnig weer, maar er stond wel een harde wind uit het noord-oosten en ik had eigenlijk verwacht dat die behoorlijk koud aan zou voelen. Dat viel gelukkig mee en afgezien van de kracht van de wind was het dus op zich heerlijk fietsweer.

Toch kon ik merken dat in een periode van twee maanden m'n conditie flink achteruit was gegaan, want ik had het plan opgevat om rustig weer eens een rondje te gaan doen op een relatief lage hartslag, maar toch schoot die al snel omhoog zonder dat ik echt inspannend bezig was. Het zal dus nog wel wat uurtjes kosten voor ik weer op m'n oude niveau zit en daar zit hem nu juist het probleem. Ik heb namelijk vandaag eens zitten kijken naar de datum voor de Bergrace in Arnhem en nu blijkt dat ik vanaf vandaag slechts negen trainingsweken heb om weer helemaal op niveau te komen, dus ik zal van die wedstrijd echt geen wonderen moeten verwachten.

Een kleine uitleg over het schema wat ik eind vorig jaar of begin dit jaar gevonden heb: het is een schema wat uitgaat van een basis die door een algemene training op peil gehouden wordt. In die tijd train je over het algemeen rustig, maar wel met langere stukken er tussen om op die manier het duurvermogen op peil te houden. Naar een wedstrijd toe werk je dan vervolgens met een zogenaamde 'specifieke training' waarin meer aandacht is voor de explosiviteit door op een hogere hartslag te trainen en wat extensieve intervaltrainingen en krachttrainingen erbij te doen. Als laatste in de voorbereiding naar een wedstrijd krijg je dan de zogenaamde 'intensieve periode' waar naast de lange duurtrainingen nog meer aandacht is voor de explosiviteit door ook hier weer op een hogere hartslag te trainen en komen er in plaats van de extensieve intervaltrainingen de intensieve intervaltrainingen waar je voor langere tijd tot bijna op het maximale gaat trainen, ook weer aangevuld met de krachttrainingen.

Die algemene periode is dus eigenlijk het hele jaar rond en zorgt voor de basis, maar dan komt nu het probleem: de specifieke trainingsperiode is een periode van 12 weken die daarna gevolgt wordt door de intensieve periode en die is 6 weken. Totaal dus een echte voorbereiding van 18 weken en ik heb er nog maar 9 terwijl m'n conditie dus een eind achteruit is gegaan omdat ik zelfs de basis niet heb kunnen trainen.

Toch ga ik een dappere poging doen om zo veel mogelijk in vorm te komen voor de Bergrace, al zal dat met m'n beroep als chauffeur echt niet meevallen omdat ik in de praktijk toch wel een aantal trainingen zal missen om de eenvoudige reden dat ik gewoon te laat thuis ben om nog iets te doen. Het plan wat ik voor mezelf heb opgevat is om 3 weken de algemene basistraining te doen, daarna 3 of 4 weken de specifieke training en daarna als laatste de intensieve training voor een periode van 2 of 3 weken. Qua niveau ben ik in Arnhem al één van de minderen omdat er veel mensen in de klasse van de amateurs en masters en dergelijke aan die wedstrijd mee doen. Bij de Hondsrug Classic in Gieten is dat ook wel het geval, maar daar rijden meer mensen mee zoals ik die het gewoon voor het grootste deel voor de lol doen en dan heb ik tenminste mensen in de buurt waarmee ik lekker kan concureren.

Maargoed, om een lang verhaal kort te maken: m'n voorbereiding voor dit seizoen is dus een stuk minder dan vorig jaar en ik zal dat in de eindklassering dan ook wel merken maar dat is van later zorg. Ik ga er gewoon voor mezelf nog het beste uithalen wat er uit te halen valt en er voor zorgen dat ik een hoop lol heb, want daar gaat het uiteindelijk toch om. Vandaag in ieder geval rustig begonnen met het plan om anderhalf uur te fietsen op een hartslag van maximaal 72% (= 135 bpm) en uiteindelijk stond ik na 1 uur, 27 minuten en 9 seconden weer thuis. Qua gemiddelde lag het niet al te hoog door de harde wind die ik op de dijk langs de Waal lang tegen heb gehad, maar uiteindelijk kwam dat toch nog uit op 21.1 km/u. Dit genomen op een totale afstand van 30.73 km, waar de maximale snelheid op 50.5 km per uur uitkwam omdat ik het met de wind mee niet kon laten om toch even een sprintje te trekken.

Het uiteindelijke plan voor dit seizoen en dus voor de wedstrijden van Arnhem en Gieten is als volgt: voor de wedstrijd van Arnhem volg ik een aangepaste vorm van m'n schema wat eigenlijk te kort is om een goede vorm op te bouwen en daarna pas ik het schema weer aan om in Gieten wel op een normale manier aan te komen. Op dit moment ligt de focus in ieder geval op Arnhem en heb ik me met het schema voor na die tijd nog niet bezig gehouden. In de trainingsperiode wil ik eigenlijk ook nog anderhalf tot twee kilo van mezelf kwijt zien te raken, uiteraard zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor de training. Met een klein beetje letten op het eten moet dit te doen zijn, al heb ik er eerlijk gezegd niet zo veel zin in om mezelf allerlei dingen te ontzeggen. Met een beetje beleid moet het mogelijk zijn en anders maar niet, dat is eigenlijk het idee omdat ik niet echt TE zwaar ben maar gewoon iets lichter zou kunnen worden waardoor het fietsen natuurlijk ook weer makkelijker gaat. Om goed te herstellen van de trainingen wil ik ook eens proberen wat meer te gaan slapen. Mensen die me kennen weten dat ik extreem weinig slaap en ik heb het idee dat het fietsen ook een stuk beter zal gaan als ik nou eens echt een uurtje of zes of zeven zal slapen. Goede voornemens genoeg dus om mee van start te gaan...

Maargoed, de toon is vandaag in ieder geval gezet en nu is alles voor het grootste deel afhankelijk van m'n werktijden of ik de trainingen ook in de praktijk kan brengen. Daar ben ik gewoon van afhankelijk en dat is nu eenmaal niet anders. Met een 'normale' baan van half acht tot half vijf zou het natuurlijk allemaal een stuk makkelijker worden, maar ik wil met het fietsen gewoon niet zo ver gaan om daar m'n hele leven voor aan te passen. Het gaat immers om een hobby die ik heel leuk vind om te doen en zo moet het ook blijven...