Zondag 30 juli 2006.
Vandaag ben ik voor het eerst eens in België een tourtocht gaan rijden en dat is me goed bevallen. Lichtaart was het plaatsje waar het allemaal plaats moest gaan vinden en dat ligt een kilometer of wat onder Turnhout. De organisatie daar was in handen van WTC Lichtaart en om te beginnen viel het al op dat de bewijzering in het dorp zelf helemaal in orde was. Geen gezoek dus om op de startlocatie (de plaatselijke voetbalvereniging) te komen. Parkeergelegenheid was er meer dan voldoende, maar dat kwam wellicht omdat ik er nogal vroeg was, want toen ik terug kwam stond het hele veld toch vol met auto's en dat betekent gewoon dat er veel mensen geweest zijn. Iets wat in Nederland bijna niet haalbaar is in deze tijd van het jaar.
Bij het inschrijven viel het op dat je daar je fiets in een bewaakte fietsenstalling kon zetten. Ideaal, want er worden bij dit soort tochten veel fietsen gestolen en in Nederland zijn er eigenlijk maar een paar organisaties die dit probleem erkennen en een bewaakte stalling plaatsen. De rest kijkt nergens naar en dan moet je de fiets maar gewoon ergens neerzetten of in de auto laten. Dit laatste is echter niet overal mogelijk omdat het inschrijven en de start dan een paar kilometer van de parkeerplaats af is.
Ik had me ingeschreven voor de 60 km en die route begon heel erg rustig op een breed onverhard pad. Nouja, begon... zo zou het eigenlijk het eerste deel van de route gaan: veel over brede paden en over asfalt door de dorpen heen. Iets wat aan de ene kant natuurlijk zo min mogelijk zou moeten omdat het immers om een mountainbike tocht gaat, maar misschien is het organisatorisch anders niet haalbaar om van het ene bos naar het andere te komen. Na een kilometer of 20 begon het echt leuk te worden omdat de route toen over singletracks door de bossen slingerde en na ongeveer 25 km was er een pauze waar je verschillende soorten sportdrank kon krijgen en om te eten waren er diverse soorten koek en stukken banaan.
Op zich vond ik deze pauze wel een beetje aan de vroege kant. Er moesten toch nog 35 kilometers gereden worden en persoonlijk heb ik de pauze dan het liefste net iets over de helft van de route. Maargoed, niet gaan jammeren nu want de route ging weer op dezelfde manier verder zoals we bij de pauze aangekomen waren: veel korte klimmetjes en dat allemaal op een slingerende singletrack door het bos. Mooi!!! Hierna volgde nog een stuk wat te vergelijken was met het eerste deel van de route. Allemaal vlak en tussen de velden door, maar er was nog een verassing: na 50 km was er ineens nóg een pauze! Weer helemaal goed voor elkaar en na een hapje eten en wat drinken ben ik snel weer verder gegaan om de laatste 10 km af te leggen.
Het ging allemaal best lekker tot het moment dat ik een kilometer of 7 voor het einde door een paar grote plassen heen moest. Op zich is dat altijd wel geinig om te doen, want als je vies wordt dan brengt dat toch wel een beetje het kind in je boven. Het enige probleem was dat ik met de ketting en de tandwielen inmiddels iets van 3000 km heb gereden en dat is in veel gevallen vragen om problemen als alles nat is. Door de slijtage ontstaat wat men noemt 'chainsuck' en die benaming kun je eigenlijk best letterlijk nemen. De ketting blijft dan (op het moment dat je kracht zet) aan de onderkant van het voorblad hangen en komt dan zo ver mee omhoog dat hij tussen de crank en het frame komt waardoor alles dus ineens vast slaat. Vervelend, zeker omdat het alleen is op het moment dat je kracht zet en wanneer zet je het meeste kracht? Als je ergens omhoog moet inderdaad... en dat gaat dan dus niet. Kortom het zal wel weer een poosje sleutelen worden vandaag of morgen :-).
Maargoed, verder heb ik echt lekker kunnen fietsen in een prachtige omgeving en als ze volgend jaar zoiets weer doen dan ga ik er zeker weer naar toe. De route was om m'n teller 58.45 km en daar heb ik met een gemiddelde van 23.3 km/u 2 uur, 30 minuten en 28 seconden over gedaan. De maximale snelheid lag op 40.7 km/u en de maximale hartslag had ik op 85% gezet (in mijn geval zo'n 160 slagen per minuut) om er op die manier een soort duurtraining van te maken.
Nu ga ik een poging wagen om hier onder m'n schema voor de aankomende week neer te zetten, maar ik kan eigenlijk van te voren al zeggen dat er best wel wat dingetjes aan zullen veranderen :-). Niet erg natuurlijk...
Maandag: Rust
Dinsdag: Duurtraining offroad
50-55 km op max 85%
Woensdag: Spinning
Anderhalf tot twee uur op max 80%
Donderdag: Herstel
Anderhalf uur op max 75%
Vrijdag: Kracht
Anderhalf uur op max 85%
Grote blad + 7, klim op 9
Zaterdag: Duurtraining op de weg
Drie tot vier uur op max 80%
Zondag: Duurtraining offroad
Drie tot vier uur op max 85%
Vrijdag 28 juli 2006.
De krachttraining die deze week op het schema stond heb ik vandaag maar afgewerkt. Ik ben begonnen met lekker rustig warm fietsen en daarna heb ik staand op de pedalen op een licht verzet (voor het middenblad en achter op krans 7) 5 kilometer gefietst met de hartslag niet boven de 80%. Daarna 5 kilometer gewoon fietsen op hetzelfde verzet en dezelfde hartslag om een beetje rust in de benen te krijgen en daarna 10 kilometer staand op de pedalen op een zwaar verzet (voor het grote blad en achter nog steeds op kransje 7). De hartslag lag hierbij zo rond de 87%. Daarna aan de voorkant terug geschakeld naar het middenblad, de hartslag terug naar 80% en zo weer 5 kilometer gefietst. Daarna de zwaarste variant: 10 kilometer op het zwaarste verzet wat mogelijk is en de hartslag niet boven de 90%.
Daarna was het een kwestie van lekker uitfietsen en eenmaal thuis gekomen bleek dat ik alles bij elkaar 44.31 km gereden had in een tijd van 1 uur, 39 minuten en 39 seconden. Dat geeft een gemiddelde van zo'n 26.6 km/u en de hoogste snelheid lag vandaag op 35.6 km/u.
Verder heb ik vandaag de hardware van m'n drumstel helemaal afgemaakt, dus als de set bij HZPaint opgehaald kan worden kan hij zo in elkaar gezet worden. Damn... ik vind het toch wel spannend worden eigenlijk...
Donderdag 27 juli 2006.
Voor vandaag stond er een heuveltraining op het programma en die doe ik meestal in de omgeving Rhenen/Elst/Amerongen om de eenvoudige reden dat het daar het dichtste bij huis is en je toch redelijk kunt klimmen daar op de Utrechtse Heuvelrug. Maargoed, een planning is er om aangepast te worden want om heen en weer te rijden ben je wat tijd kwijt en ik heb voor vandaag nog wat andere dingen op de planning staan, dus besloot ik de heuveltraining te laten vervallen en de krachttraining van zaterdag naar voren te halen zodat ik op die manier zaterdag een rustdag zou hebben.
Ook dat ging vandaag mis... Vanmorgen was ik al wat eerder opgestaan omdat ik nog even naar de afstelling van m'n achterrem wilde kijken. Die liep toen ik gisteren thuis kwam helemaal tegen de velg aan maar de reden kon ik toen zo snel niet ontdekken. Vanmorgen kwam ik er dus achter dat het om een gebroken spaak ging en zat er dus niets anders op dan de Crossmax wielen erin te zetten, alleen bleef er dan weer geen tijd over om te gaan fietsen. Nouja, ik ben dus maar op m'n gemak die wielen gaan wisselen, een bakkie koffie gedronken en wat achter de pc gezeten en daarna ben ik bij de bouwmarkt nog wat ringen wezen halen die ik nodig heb voor het drumstel. Ook heb ik het wiel gelijk naar Van Tuyl gebracht zodat ze het daar kunnen repareren en tot die tijd doe ik de trainingen op de weg dan ook maar op de Crossmax wielen. Het is even niet anders...
Het gevolg is dus alweer een wijziging in de planning *grin*. Vandaag fietsen zou dus niets worden en dus heb ik de krachttraining voor vandaag maar doorgeschoven naar morgen. De rustdag voor zaterdag laat ik gewoon zo of misschien dat ik er een hersteltraining bij doe, maar verder niets. Op die manier kan ik in Lichtaart een wat langere tocht doen en dan vroeg in de week nog een keer ergens op een vaste mountainbikeroute een lange duurtraining gaan doen.
Woensdag 26 juli 2006.
Vandaag ben ik gewekt door m'n buurman die om 07.00 uur al met een schuurmachine bezig was. Op zich natuurlijk niet zo veel mis mee, maar als dat een paar meter van een open slaapkamerraam is dan wordt je daar dus echt wakker van. Van een beetje langer blijven liggen kwam dus niet zo veel en daarom ben ik er toch maar op tijd uit gegaan om te gaan fietsen.
Spinnen stond voor vandaag op het programma tijdens deze training is het de bedoeling om de hartslag op 80% te houden en niet te veel op kracht te fietsen. Alles bij elkaar was ik na 1 uur, 54 minuten en 30 seconden weer thuis en had ik 51.29 km gereden. Dat geeft een gemiddelde van zo'n 26.8 km/u terwijl de maximum snelheid deze keer uitkwam op 34.1 km/u.
Verder heb ik vandaag van HZPaint een paar foto's gekregen van wat testjes die Hans gespoten heeft en ik moet zeggen dat het er goed uit komt te zien. Het één en ander is opgenomen in het verslag 'Het tuningsproces van m'n Pearl MMX'. De tuin laat ik vandaag maar voor wat hij is, want eerst moet de hardware van m'n set klaar zodat ik die in elkaar kan gaan zetten zodra hij helemaal klaar is.
Dinsdag 25 juli 2006.
Vandaag ook lekker vakantie gehouden en dus niets te veel gedaan :-). Eerst een stukje gefietst in de vorm van een intervaltraining. Hier heb ik 5 blokken van 3 minuten op zo'n beetje 92% gedaan en daar tussenin steeds een minuut of 5 rustig aan om de hartslag weer naar beneden te krijgen. Aan het einde van de rit had ik 32.25 km gereden in een tijd van 1 uur, 12 minuten en 49 seconden. Dat geeft een gemiddelde van zo'n 26.5 km/u terwijl de maximum snelheid vandaag op 38.9 km/u lag.
Daarna de stad in om wat boodschapjes te halen, maar daar kon ik tot 3 keer toe naar de perkeermeter lopen. De reden? Harre zat gewoon weer eens op z'n praatstoel en de tijd loopt over het algemeen toch gewoon door :-). Verder weer in de tuin bezig geweest om die doornstruik verder op te ruimen... Wat een rotwerk! Als het nou om gewone takken ging dan heb ik nog steeds geen groene vingers, maar dan is het nog te doen. Die doorns prikken toch elke keer in je handen en dat is nou niet echt het vakantiegevoel wat dan in me naar boven komt... Maargoed, het moet ook gebeuren en van die prikkers ben ik bijna af. Verder een beetje zitten relaxen achter de pc, op de bank gehangen en een gezellige verjaardag gehad. Zoals ik aan het begin al schreef: niks te veel gedaan...
Maandag 24 juli 2006.
Na een rustdag van gisteren ben ik de dag vandaag begonnen met een dansje... Ohnee, dat is natuurlijk alleen bij Giel Beelen op 3FM :-). Ik ben de dag begonnen met een lekkere hersteltraining en dat was nodig ook. Gisteren lekker niks gedaan, behalve dan een beetje rondhangen in huis en onderhoud aan de pc doen, maar toen was er eigenlijk niets aan de hand. Vanmorgen toen ik opstond en naar beneden liep had ik toch een beetje last van m'n knieeën. Niet in de zin van de knie op zich, maar gewoon een beetje spierpijn. Niet zo gek na bijna 100 km fietsen, maar na de hersteltraining van vanmorgen was dat eigenlijk weer helemaal weg.
In 1 uur, 16 minuten en 56 seconden heb ik een afstand gereden van 33.16 km en dat geeft een gemiddelde van 25.8 km/u terwijl de maximum snelheid voor vandaag op 33 km/u lag.
Ander werk voor vandaag was de tuin... Nouja, tuin... wat er nog van over is zou ik eigenlijk moeten zeggen. Sinds de sneeuwstorm van eind vorig jaar liggen er twee struiken op m'n grasveld wat daardoor niet gemaaid kan worden en het probleem is dat ik nog geen tijd (en voornamelijk zin) heb gehad om het op te ruimen. Aangezien het nu vakantie is kan ik dat dus mooi opknappen, maar de prioriteit ligt op dit moment op de hardware van m'n drumstel omdat dat mogelijk aan het eind van de week al klaar is en dan moet het nog helemaal in elkaar gezet en gestemd worden. Maargoed, misschien is het leuk om een fotootje 'voor' en een fotootje 'na' te zien maar dat komt later nog wel als alles helemaal klaar is. Ik zal dan via 'Xtra' op de startpagina wel een link plaatsen naar het verhaal over deze puintuin :-).
Zaterdag 22 juli 2006.
Vandaag had ik de laatste werkdag voor de vakantie en besloot ik maar op de fiets van het werk naar huis te gaan. Bijzonder? Normaal gesproken niet, maar m'n werkgever zit hier (met de auto) ruim 100 kilometer vandaan en dan wordt het al snel een ander verhaal...
Ik had deze rit ingezet als duurtraining op 80%, maar door een lege batterij in m'n hartslagmeter kan er hier en daar wat verschil in gezeten hebben. Het was in ieder geval een heerlijke rit en daarom een super begin van de vakantie. De 94.48 km van Maasbree naar Zaltbommel heb ik afgelegd in 3 uur, 26 minuten en 45 seconden. Dat geeft een gemiddelde van zo'n 27.4 km/u en de maximale snelheid op de route lag op 37.8 km/u.
Het was vandaag gelukkig iets minder heet dan de afgelopen dagen, dus dat scheelde wel een boel tijdens het fietsen maar voor de aankomende week worden er alweer temperaturen verwacht van 34 graden. Het zal er wel op neer komen dat ik 's morgens vroeg ga fietsen en de rest van de dag dan maar andere dingen ga doen en dat zal veel op relaxen neer komen, want het is per slot van rekening vakantie! :-)
Na de rustdag van morgen ziet m'n schema voor de aankomende week er als volgt uit:
Maandag: Herstel
Anderhalf uur op max 75%
Dinsdag: Interval
Vijf of zes blokken van drie minuten op 92%
Tussendoor steeds 5 minuten rust
Woensdag: Spinning
Anderhalf tot twee uur op max 80%
Donderdag: Heuveltraining
Anderhalf tot twee uur op max 87%
Vlakke stukken op max 80%
Vrijdag: Hersteltraining
Een uur op maximaal 72%
Zaterdag: Krachttraining
Voor grote blad, achter op 7, klimmetjes op 9
Eén uur op max 85%
Zondag: Duurtraining offroad
Tour van 60 km in Lichtaart op max 85%
Woensdag 19 juli 2006.
Het is niet warm maar gewoon loei heet te noemen op dit moment. Temperaturen die tussen de 35 en 40 graden liggen zijn op dit moment in het land geen uitzondering en toch dacht ik nog lekker een stukje te gaan fietsen... Dat viel dus tegen... In het begin was het nog wel lekker. Windje tegen en al was die warm, toch was het op één of andere manier nog wel aangenaam maar tijdens de intervalblokken was het gewoonweg echt te warm. Ik heb dus nog wel even op de fiets gezeten, maar na 4 blokken van 1 minuut met een hartslag van boven de 95% vond ik het toch echt welletjes.
Vandaag ben ik op die manier 51 minuten en 24 seconden bezig geweest en in die tijd heb ik 21.58 km gereden. De maximale snelheid lag vandaag op 42.3 km/u terwijl het gemiddelde op 25.1 uit kwam.
Vanmiddag belde Hans van HZPaint nog dat hij met de afbeelding bezig was om die uit te werken die op de toms moet komen. De basis ervan heb ik op het overzicht gezet wat eventueel hier te bekijken is en wat natuurlijk ook altijd te bekijken is via Xtra in het menu.
Dinsdag 18 juli 2006.
De hersteltraining van vandaag heeft me echt goed gedaan. Ondanks de temperatuur van boven de 30 graden die we nu al een paar dagen hebben ging het echt lekker! Die temperatuur zal naar verwachting nog een paar dagen zo blijven en dan zal hij gaan zakken naar waarden van zo rond de 25 graden. Nog steeds lekker warm maar de echte hitte zal als het goed is dan verdwenen zijn.
Maargoed, de hersteltraining: Alles bij elkaar ben ik 1 uur 5 minuten en 27 seconden weg geweest en in die tijd heb ik 27.91 km gefietst. Dat geeft een gemiddelde van zo'n 25.6 km/u terwijl de maximale snelheid op 31.5 km/u lag. Als de intervaltraining van morgen ook zo lekker gaat schiet het lekker op!
Zondag 16 juli 2006.
Hoewel ik het motivatie draadje weer helemaal gevonden heb was het codewoord voor vandaag toch 'balen'. De reden daarvoor was dat ik een soort wedstrijdtraining had ingepland en voor mezelf heb ik daar een training van gemaakt die moet voldoen aan de 54 km van de Hondsrug Classic en die afstand moet dan zo'n beetje voluit gereden worden. Op deze manier weet je op een gegeven moment ongeveer wat je te wachten staat, al is het parcour natuurlijk altijd anders als de route waar ik de training op doe en juist daar zat vandaag het probleem.
De vaste route in de Drunense Duinen is zo'n beetje 26 km en door die dus twee keer te doen kom je dan mooi aan 52 km en dat is mooi zat. Het enige probleem vandaag was dat het eigenlijk al een paar weken rond de 25 graden is en dat er geen druppel regen gevallen is. De Drunense Duinen maken zich in dat soort omstandigheden op om te voldoen aan 'De beste Sahara imitatie binnen Nederland' en dat was vandaag duidelijk te merken. Door het vele mulle zand waar je tot en met je velg (of soms verder) in weg zakt wordt je dan eigenlijk gedwongen om te gaan lopen. Op zich niks mis mee, want dat laten we dan ook maar onder de noemer 'training' vallen, maar als je telkens weer van die fiets af moet omdat het gewoon niet te rijden is dan is dat op een gegeven moment toch vervelend. Op sommige stukken was het dan weer wel te doen om door het zand heen te komen, maar dan moest je echt flink aanzetten en alles op alles zetten om er door te komen terwijl je dan toch nog steeds maar ergens tussen de 5 en 10 km per uur zat te rijden. Kortom: De omstandigheden waren super zwaar.
Ondanks alle moeite die ik moest doen om toch te kunnen blijven fietsen ging het eerste rondje niet onaardig, maar aan het begin van het tweede rondje maakte ik een stuurfout waardoor ik met m'n voorwiel voluit in zo'n kuil met van dat losse mulle zand terecht kwam. Het gevolg was een mooie salto met fiets en al en daarna kon ik het ritme eigenlijk niet meer vinden waardoor ik de ene fout op de andere stapelde en ik na de eerste lus besloot om over het asfalt maar terug te rijden naar de auto. Ter vergelijking: Een week of 5 terug heb ik deze route voor het laatst gereden en omdat de omstandigheden toen veel beter waren kon ik de route wel twee keer rijden en m'n uiteindelijke gemiddelde lag toen anderhalve km/u hoger, terwijl de intensiteit een stuk lager lag. Maargoed, het zal ooit vast nog wel een keer gaan regenen en dan worden de omstandigheden daar in Drunen vanzelf weer beter. Haha, totdat er natuurlijk weer TE veel regen gevallen is en de route in één grote zuigende modderpoel veranderd. Maar dat is juist de charme van deze vaste route: hij is bijna nooit hetzelfde...
Maargoed, de resultaten van vandaag zijn qua snelheid dus niet om over naar huis te schrijven dus hou ik het er voor mezelf maar op dat ik toch weer een paar uur heb kunnen trainen en daarmee uit. Uiteindelijk kwam ik na 2 uur, 22 minuten en 34 seconden terug bij de auto en in die tijd had ik 39.5 km gereden. Dat geeft het lage gemiddelde van 16.6 km/u terwijl de hoogst gemeten snelheid voor vandaag op 29.5 km/u lag.
Het schema voor de aankomende week is misschien een beetje vreemd, maar dat heeft alles te maken met het feit dat dit m'n laatste werkweek voor de vakantie is en dat ik op de fiets terug van Maasbree naar huis wil rijden:
Maandag: Rust
Dinsdag: Herstel
Een uur tot anderhalf uur op maximaal 75%
Woensdag: Interval
Vijf tot zes blokken van 1 minuut. HR 95% of hoger.
Donderdag: Spinning
Anderhalf tot twee uur op 85%
Vrijdag: Rust
Zaterdag: Duurtraining op de weg
Maasbree - Zaltbommel op maximaal 80%
Zondag: Rust
Zaterdag 15 juli 2006.
Vandaag alleen maar een beetje aan het rommelen geweest. Vanmorgen m'n drumstel bij HZPaint gebracht en dat is als het goed is ergens aan het eind van deze maand weer klaar. Meer details over dit project zijn hier te vinden. Verder een beetje boodschappen gedaan, wat in huis gerommeld en m'n Crossmax wielen in de fiets gezet voor de training van morgen.
Vrijdag 14 juli 2006.
Om niet al te veel energie te verspillen heb ik vandaag de hersteltraining gedaan. Gewoon een beetje fietsen op een hartslag van maximaal 75% zonder echt kracht te zetten en daarbij zorgen voor een wat hogere kadans, dat is eigenlijk waar het dan op neer komt. Op deze manier zorg je voor een goede doorbloeding van de spieren en krijgen deze de gelegenheid om afvalstoffen en dergelijke af te voeren, wat het herstel weer ten goede komt.
Nouja, leuke theorie allemaal maar waar het op neer komt is dat ik vandaag 35.19 km gefietst heb in een tijd van 1 uur, 22 minuten en 10 seconden. Het gemiddelde komt dan op ongeveer 25.7 km/u en de hoogst gemeten snelheid vandaag was 38.2 km/u. Zondag heb ik een wedstrijdtraining gepland staan en hiermee wil ik zomaar ergens op een vaste route de 54 kilometer van de Hondsrug Classic gaan rijden en dan maar zien hoe snel dat gaat. Hiervoor had ik eigenlijk 2 rondjes Drunense Duinen in gedachte, maar aangezien het vreselijk droog en warm is geweest de afgelopen weken zullen de omstandigheden daar wel te vergelijken zijn met de Sahara en zal er veel gelopen moeten worden waardoor het neerzetten van een snelle tijd natuurlijk niet ten goede komt. Maargoed, dan zien we het maar meer als training dan als wedstrijd. Hopelijk is het 's morgens niet al te warm en dan zie ik wel hoe het gaat.
Woensdag 12 juli 2006.
Gisteren de training overgeslagen vanwege een ziekenhuisbezoekje en ik schuif alles gewoon maar een dag op zodat de rustdag van vrijdag komt te vervallen. Op die manier kan ik toch het hele programma afwerken, al is het een vrij rustige week. De volgende week zal ook relatief rustig zijn vanwege de wedstrijdtraining op zondag en dat komt dan weer mooi uit voor het weekend daarna, want bij mooi weer staat er een flinke duurtraining in de planning maar dat is iets voor later...
Vandaag de kadanstraining gedaan. Deze is bedoeld om de snelheid in de benen te verbeteren en dat doe je door 10 minuten op 80 omwentelingen per minuut te fietsen en daarna 5 minuten rustig. Vervolgens 10 minuten op 90 omwentelingen per minuut en 5 minuten rustig, daarna 10 minuten op 100 omwentelingen en weer 5 minuten rustig en als afsluiting 10 minuten op 120 omwentelingen per minuut. De 80 en 90 omwentelingen stellen eigenlijk niet zo veel voor omdat dit de kadans is waar ik eigenlijk het meest op rondfiets, 100 omwentelingen is nog te doen maar 120 omwentelingen is toch wel heel erg snel. Zeker omdat het ook nog eens de bedoeling is dat de hartslag onder de 85% blijft.
Eenmaal thuis bleek dat ik 1 uur, 11 minuten en 18 seconden op de fiets gezeten had met een gemiddelde van zo'n 26.6 km/u. De totale afstand was 31.66 km en de maximale snelheid was 33.5 km/u. Qua tijd had ik eigenlijk iets langer weg moeten zijn, maar ik heb de periode met 80 omwentelingen per minuut maar bij de warming-up gedaan en aan het einde wel gewoon uitgefietst.
Zondag 9 juli 2006.
Het was weer eens hoog tijd om wat te gaan fietsen en wel in de vorm van een duurtraining. Ik was eigenlijk van plan om er een offroad training van te maken, maar omdat me de tijd daarvoor eenvoudigweg ontbrak heb ik er maar een training op de weg van gemaakt. Het idee was om een uurtje of drie op 85% te gaan fietsen en dat is aardig gelukt, al moet ik wel zeggen dat het me een beetje tegen viel. Dit zal een combinatie zijn van toch nog wat lichamelijke vermoeidheid, veel wind en dat het toch inmiddels al wel een tijdje geleden is dat ik zo'n duurtraining gedaan heb.
Maargoed, het ging allemaal best wel aardig op het feit na dat ik op 80% van de route de wind tegen of schuin tegen had terwijl ik het eigenlijk zo had gepland dat ik het laatste stuk de wind mee zou hebben. Alles bij elkaar ben ik 2 uur, 49 minuten en 26 seconden weg geweest en in die tijd heb ik 74.29 km gereden. Dat geeft een gemiddelde van zo'n 26.3 km/u en de hoogste snelheid lag vandaag op 42.3 km/u.
Het schema voor de aankomende week ziet er als volgt uit:
Maandag: Rust
Dinsdag: Kadans
10 minuten op 80 rpm, 5 minuten rustig
10 minuten op 90 rpm, 5 minuten rustig
10 minuten op 100 rpm, 5 minuten rustig
10 minuten op 120 rpm
Alles op max 85%
Woensdag: Krachttraining
Voor op het grote blad, achter beginnen op 6
Elke tien minuten een krans erbij schakelen
Alles op 80% behalve de klimmetjes
Donderdag: Herstel
Anderhalf uur op maximaal 75%
Vrijdag: Rust
Zaterdag: Rust
Zondag: Wedstrijdtraining
De kilometers van de HRC (54) op een vaste route
Zaterdag 8 juli 2006.
Vandaag ben ik eigenlijk de hele dag een beetje aan de slag geweest met m'n drumkit. Al tijden loop ik met het idee rond om er een echte custom set van te maken door hem opnieuw te laten spuiten en dat plan heb ik vandaag in werking gezet. Het hele proces is hier te volgen.
Donderdag 6 juli 2006.
Inmiddels heb ik m'n motivatie draadje weer gevonden geloof ik :-). Vandaag een beetje aan het spinnen geweest, dus gewoon lekker rond rijden op een niet te zwaar verzet. De beentjes lekker rond laten gaan op een hartslag van maximaal 80% en alle klimmetjes gewoon vol er tegenaan. Allemaal niet geheel volgens het schema, maar dat mag de pret niet drukken...
Inclusief een warm-up en een beetje uitfietsen ben ik 1 uur en 38 minuten weg geweest en in die tijd heb ik 44.53 km gereden. Dit geeft een gemiddelde van 27.2 km/u terwijl de maximale snelheid op 38.1 km/u lag.
Woensdag 5 juli 2006.
Ik was vandaag lekker op tijd thuis, maar heb aan de training niks gedaan. De reden daarvoor is heel simpel: het is gewoon bloedheet en benauwd op dit moment. Vanaf morgen schijnt de temperatuur een eind te zakken (nouja, eind... het is dan nog gewoon 26 graden) en het lijkt me wat zinvoller om morgen dan maar wat te gaan doen.
In plaats van de training heb ik de website van Kalamazoo een beetje aangepast waardoor er minder nieuwe schermen openen en als er dan toch een nieuw scherm komt dan is daarin het menu verwijderd. De reden daarvoor is dat je anders vanuit elk nieuw scherm gewoon verder zou kunnen surfen en op zich is daar natuurlijk niets mis mee, maar je kunt op die manier op een gegeven moment weet ik hoeveel schermpjes open hebben staan terwijl dat gewoon helemaal niet nodig is. Het is nog even afwachten hoe het bevalt en als het goed is dan ga ik het bij de Engelse versie van de site ook nog 'even' aanpassen.
Ook kon ik vandaag een tweede poging doen om dat No Tubes spul in de banden van m'n mountainbike te krijgen. Tenminste, het spul erin doen was geen probleem maar om daarna de tubeless banden weer op te pompen was dan juist wel een probleem. Uiteindelijk bleek de oplossing te zitten in het gebruik van wat zeepsop zodat de band goed over de velg kan glijden en om een compressor te gebruiken in plaats van een hogedruk pomp (eigenlijk een gewone fietspomp, maar dan met een drukmeter en geschikt om banden echt heel hard op te pompen). Op deze manier was het klusje in een paar minuten gedaan en kan ik dus in het weekend eens gaan proberen of je nu nog verschil merkt met dat spul in de banden.
Dinsdag 4 juli 2006.
Vanwege het weer en de werktijden ben ik deze week maar begonnen met m'n schema door de war gooien... :-). De trainingen voor woensdag en donderdag verzet ik naar vandaag en morgen en de hersteltraining van vandaag verschuift dan naar donderdag. Vanaf vrijdag hoop ik het normale schema te gaan volgen, al heb ik met name zaterdag nogal wat dingetjes te doen. Maarja, wie dan leeft die dan zorgt...
Vandaag dus de krachttraining gedaan. Een beetje warm fietsen (voor zover dat nodig is met temperaturen van ver boven de 30 graden) en daarna op het grote blad voor en achter op de zesde krans begonnen om vervolgens elke 20 minuten één krans zwaarder te schakelen. Daarna nog even uitfietsen en toen zat het er al weer op. Alles bij elkaar ben ik 1 uur, 33 minuten en 27 seconden weg geweest en in die tijd heb ik 43.91 km gereden. Dit geeft een gemiddelde van zo'n 28.2 km/u, terwijl de maximum snelheid voor vandaag op 36.3 km/u uit kwam.
Zondag 2 juli 2006.
Vandaag was het een kwestie van niet TE lang op bed blijven liggen en bijkomen van gisteren. Van fietsen is het vandaag dus ook niet gekomen, maar ik heb wel heel veel werk verzet aan de website van Kalamazoo (link). De agenda moest worden aangepast, foto's aanpassen en uploaden, een verslagje maken en alle foto's van onze actie 'Op de foto met...' moesten natuurlijk ook online. Deze actie is bedoeld om mensen de gelegenheid te geven hun eigen foto te downloaden van onze website en deze actie is toch wel geslaagd, al had ik dat eigenlijk niet verwacht. Er waren in ieder geval voldoende mensen die op de foto wilden, dus daar heb ik wat thumbnails voor gemaakt en dus alles online gezet.
Kortom, veel gedaan en eigenlijk gewoon een beetje lam zitten zijn achter de pc maar wel lekker! De spullen staan inmiddels allemaal weer op z'n plek en omdat we toch niet repeteren (voor zover nu bekend in ieder geval) kan ik binnenkort eens op een nieuwe set vellen uit voor m'n drumkit en die eens helemaal opnieuw stemmen. Het idee dat er nieuwe vellen op moeten is eigenlijk het enige wat ik weet op dit moment en misschien dat ik eens wat anders ga proberen dan de Ambassador vellen die er nu op zitten, maar daarover moet ik me nog eens goed voor laten lichten dus dat zal wel weer in een ritje naar Jac Bogers in Veldhoven uitmonden. Een nog veel wilder idee wat ik heb is om de hele kit in een andere kleur te laten spuiten door HZ Paint. Dat is een bedrijfje hier in de buurt wat aan van die special paint klussen doet en het enige wat me daar in tegen zal houden zullen de kosten zijn want ik heb echt geen flauw idee wat zoiets gaat kosten. Dat is dus ook een puntje voor de aankomende tijd, want ik zal er toch naar toe moeten om het één en ander aan ideeën door te spreken.
Plannen genoeg dus, maar laten we met het begin beginnen en dat is m'n trainingsschema voor de aankomende week:
Maandag: Rust
Dinsdag: Herstel
Anderhalf uur op max 75%
Woensdag: Krachttraining
Voor op het grote blad, achter beginnen op 6
Elke 20 minuten achter één krans erbij schakelen
Donderdag: Interval
Vijf of zes blokken van 3 minuten op max 92%
Vrijdag: Spinning
Anderhalf tot twee uur op max 80%
Zaterdag: Heuveltraining
Anderhalf tot twee uur
Max 80% vlak en max 90% op de klim
Zondag: Offroad duurtraining
Drie uur op max 85%
Zaterdag 1 juli 2006.
Trainen? Wat is dat? Een beetje flauw om op deze manier te beginnen, ik weet het... Maargoed, het is er na afgelopen woensdag gewoon niet van gekomen. Druk met het werk, voorbereidingen voor het optreden in Culemborg, een tuin die een grote puinhoop is en al dat soort dingen meer. Het zijn in ieder geval allemaal kleine dingetjes die bij elkaar één grote hoop vormen en die hoop moet ik toch een keer kleiner maken of helemaal wegwerken. Maargoed, dat komt allemaal wel in orde maar het heeft gewoon even wat tijd nodig en ik moet voor mezelf gewoon wat prioriteiten stellen.
Vandaag ben ik dus flink in de tuin aan het vechten geweest en als je als vreemde hier aan zou komen zou je misschien nog bijna niet zien dat er wat gedaan is... Aan de ene kant is het wat frustrerend, maar aan de andere kant kan ik gewoon niet alles tegelijk en daar leg ik me maar bij neer. Daarnaast ben ik met m'n fiets aan de slag geweest. Niet met rijden maar ik heb een tijd terug eens bij Van Tuyl zo'n goedje gekocht wat je in de banden kunt doen om lekrijden te voorkomen. Het is een soort melkachtige vloeistof die gaten gelijk afdicht als die in de band komen en ik heb daar een demonstratie van gezien en het werkt echt! Maargoed, dan moet je het nog 'even' in je banden zien te krijgen en dat viel gewoon tegen omdat ik nog nooit met tubeless banden op een fiets aan de slag ben geweest.
Het loshalen van de band ging eigenlijk vanzelf en omdat een tubeless band achter een soort richeltje zit had ik er voor gekozen om maar één kant los te halen zodat ik het spul erin kon gieten en dan de boel weer dicht kon maken. Het ging goed tot aan het toevoegen van het goedje, want daarna ging het mis... Ik kreeg met geen mogelijkheid meer lucht in de band omdat die gewoon los om de velg zit en dus nergens afdicht! Damn!! En dat allemaal in de brandende zon met een graadje of 30 hier achter het huis... Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat het met een hogedruk pomp eigenlijk geen doen is om die tubeless banden te monterern. Je moet in één keer een heleboel lucht erin blazen zodat die band zichzelf kan zetten en dus gelijk afdicht en dat schijnt wel met veel moeite te kunnen als je met twee man bezig bent, maar anders is het gewoon beter om een compressor te gebruiken en dat ga ik dus deze week of volgend weekend maar eens proberen.
Daarna was het tijd om m'n spullen in te pakken en in de auto te doen want we moesten met de band naar Culemborg om daar bij watersportvereniging De Helling te gaan spelen. Die hadden een 'Nautisch Etmaal' met allerlei activiteiten en wij waren daar als band uitgenodigd om met een feestje de dag af te sluiten. Een dag die naar mijn idee een beetje wazig begon omdat bij het inladen Arie al later kwam. Geen probleem op zich, want wij hadden intussen alles al ingeladen maar normaal gesproken rijden we dan in een groep naar de betreffende locatie maar dat ging deze keer niet door. Arie moest thuis nog wat dingen ophalen, Jan en Willemien moesten de rookmachine nog even ophalen, Karin en Aart waren al vertrokken en binnendoor aan het rijden naar Culemborg omdat er op de A2 een file zou staan vanwege een ongeval.
Samen met Stefan en Renate ben ik dus vertrokken naar Culemborg en wij besloten de gok maar gewoon te wagen over de snelweg omdat er toch genoeg afritten zijn waar je nog af kunt als er file is. Die file bleek er niet te staan dus konden we lekker vlot naar Culemborg rijden waar Karin en Aart ook net aangekomen waren. Kort na ons kwamen ook Jan en Willemien en Arie en dus konden we naar binnen om even kennis te maken en te overleggen waar we als band het beste de spullen neer konden zetten.
Het opbouwen ging lekker vlot, maar de soundcheck klonk in mijn oren heel vreemd. Iets wat op zich niet zo erg is omdat je in een lege ruimte staat en met publiek erbij klinkt het dan ineens heel anders. We zijn dus maar gewoon gaan eten en rond half tien waren we terug om ons nog even op te frissen en om te kleden want dat is wel nodig als je aan het sjouwen bent met temperaturen van bijna 30 graden.
De eerste set klonk volgens Jan in de zaal goed, maar op het podium wat het geluid gewoon slecht te noemen. Op één of andere manier klonk het gewoon niet lekker en ook was er de hele tijd een microfoon aan het rondzingen over de monitor. Bij nader onderzoek bleek dat om de microfoon van m'n basedrum te gaan, maar hoe dat mogelijk is mag Joost weten want die microfoon gaat helemaal niet over de monitor. Nouja, de tweede set ging gelukkig een stuk beter en bij de derde set ging het dak eraf. Mensen waren lekker enthousiast aan het dansen, alles klonk lekker en dan hoor je mij toch echt niet meer klagen :-). Het enige wat we nog steeds niet hebben kunnen doen is de act met... ohja... dat moest een verassing blijven dus dat stellen we maar uit tot een andere keer :-).
Om kwart over twee konden we weer weg uit Culemborg. Na het uitladen van de spullen hebben we nog even wat gegeten en gedronken bij Jan en Willemien thuis, waardoor het uiteindelijk goed vier uur was dat ik met een moe maar voldaan gevoel weer thuis kwam. Dit is het laatste wat we als band voor de zomervakantie doen, dus een mooiere manier om het seizoen af te sluiten kan eigenlijk niet. In de vakantie is het een kwestie van wat plannen uitwerken zodat we daar na de vakantie met nieuwe energie weer mee uit de voeten kunnen. Een paar foto's van het optreden zijn
hier te bekijken.
|
|
|
|